27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:

Bijdrager
    sophie

Nieuwe iMac

Hallo,

Ik heb een iMac 27″ van eind 2009, een vintage iMac dus.
    Nu begint hij toch wel traag te werken en na lang twijfelen tussen een SSD in mijn iMac te laten steken of een nieuwe iMac,
    heb ik ervoor gekozen om een nieuwe iMac te kopen.
    Het wordt opnieuw een 27″ met 8 GB RAM geheugen.
    Nu is mijn vraag; Zou het kwaad kunnen dat ik mijn nieuw toestel uitbreidt naar 16GB RAM met de 8GB RAM uit mijn oude toestel?
    Of zou dit nadelig kunnen werken op mijn nieuw toestel?

Alvast bedankt,
    Sophie

Bijdrager
    KarelWillem

Nieuw: PC3L-14900 (1867 MHz) DDR3 SO-DIMM
    Oud: PC3-8500 (1066 MHz) DDR3 SO-DIMM

Dat gaat NIET werken.

Bijdrager
    brabant

Ik zou toch nog eens denken aan een SSD. je weet echt niet wat je meemaakt. Zo’n groot verschil treedt op.

Bijdrager
    KarelWillem

Inderdaad SSD plaatsen, én 8 Gb naar 16 uitbreiden.

Je houdt heel veel geld op zak, en je gaat heel erg blij worden van je huidige 27″.

Met een kleine kanttekening:
    Is het een i5 of i7? Of zit er een Intel Core 2 Duo in?
    In het laatste geval, zou ik de stap naar nieuw toch overwegen.
    Heb je een i5 of i7, dan zou ik echt lekker houden wat je hebt.

Bijdrager
    Zaphod_B

Ik zou sowieso heeeeel even wachten….
    https://buyersguide.macrumors.com/#iMac

Bijdrager
    Shmoo

Tweedehands een iMac kopen die een paar jaar oud is wanneer je hem nu echt nodig hebt of wachten tot het einde van dit jaar op nieuwe iMacs.

Bijdrager
    sophie

@karel Willem,

Mijn oude iMac is met een 3,06 GHz Intel Core2 Duo Processor. Het wordt een nieuwe iMac.
    En bedankt om te laten weten dat het RAM geheugen niet zal werken in de nieuwe iMac.

Groetjes,
    Sophie

Bijdrager
    fixar

Sophie, een advies voor wanneer je een nieuwe iMac gaat samenstellen:

• ik zou willen adviseren om te kiezen voor een iMac die is uitgerust met een SSD schijf (250GB bijv.) en laat de Harde schijven (en Fusion Drives) liever links liggen.

• Laat Apple die eerste 8 GB geheugen plaatsen en scoor desgewenst extra geheugen buiten Apple om. Voor beduidend minder geld heb je dan al 24GB in je iMac (door er 2 x 8GB bij te plaatsen) of scoor op marktplaats 2 x 4GB modules (bij iemand die deze uit zijn iMac(5K) heeft gehaald om er 32GB in te zetten) om voor een koopje naar 16GB te gaan. Je moet inderdaad PC3L-14900 (1867 MHz) DDR3 SO-DIMM geheugenmodules hebben.
    Bijvoorbeeld deze: https://link.marktplaats.nl/m1163826180

Bijdrager
    Ziegler

Fixar,

Wat is ee mis met de fusiondrive? Ik heb net een nieuwe iMac met een dergelijke schijf en dat werkt prima.

Bijdrager
    Shmoo

Het werkt ja, maar daar is ook alles mee gezegd!

256GB SSD 99,-
    512GB SSD 150,-

En dat zijn consumentenprijzen niet wat Apple er qua inkoop voor moet betalen. Het is dus totaal niet meer rendabel om nog met Fusion Drive te gaan klooien.

Bijdrager
    Ziegler

Ik betoog ook niet dat je er achteraf een fusiondrive in moet zetten, maar fixar stelt dat het dom is om nieuwe Imac te kopen met fusiondrive. En dat is maar net hoe je het bekijkt. Ik heb bewust niet gekozen voor ssd. Te weinig ruimte.

Bijdrager
    sophie

@ ziegler,

Klopt, ik ga volledig akkoord met je. Ik heb mijn nieuwe iMac aan de apple store besteld:-)

Bijdrager
    TheBigZ
    Shmoo op 13 mei 2017

256GB SSD 99,-
    512GB SSD 150,-

Helaas zijn de prijzen die jij noemt niet de prijzen die Apple vraagt als meerwerk bij het bestellen van een nieuwe iMac. Upgraden naar een Fusion drive van 1TB (of meer) is stukken goedkoper dan upgraden naar een volledige SSD.

https://www.apple.com/nl/shop/buy-mac/imac?product=MK462N/A&step=config#

Bijdrager
    Ziegler

En een fusiondrive doet het prima. Ik heb een laptop met enkel ssd en nu deze iMac met fusiondrive. Ze voelen beide lekker vlot aan.

Bijdrager
    Shmoo

Dat staat er toch ook helemaal niet.

Volgens mij liggen iMacs ook nooit bij de Aldi op de pallets. Wanneer jullie geliefde bedrijfje een Store Manager aanneemt die meer kost dan de gemiddelde spits van Manchester City dan moet je natuurlijk wel begrijpen dat dit bedrijf echt geen computers gaat maken om ze vervolgens zo goedkoop mogelijk te verkopen.

Daarom alleen al. De prijzen van Macs zijn gewoon echt premium en worden alleen maar duurder dus daarom alleen al zou elk normaal mens die kan wachten op dit moment geen iMac of Mac mini kopen.

Bijdrager
    TheBigZ
    Shmoo op 14 mei 2017

De prijzen van Macs zijn gewoon echt premium en worden alleen maar duurder dus daarom alleen al zou elk normaal mens die kan wachten op dit moment geen iMac of Mac mini kopen.

Macs zijn altijd aan de prijs geweest. Mensen zijn bereid om de prijs te betalen omdat ze jarenlang plezier van zo’n aanschaf hebben. Gelukkig hoef ik dat de meeste bezoekers van dit forum niet uit te leggen.

Bijdrager
    Ziegler

Shmoo,

Wat klets je toch. Je doet een paar berichten geleden nogal negatief over die fusiondrive. Ik heb het helemaal niet over de prijs (overigens zijn die geliefde SSD’s nog veel duurder als je ze er door apple in laat zetten.

Apple is duur. Dat is nooit anders geweest.

Bijdrager
    GoeieDag
    Ziegler op 14 mei 2017

Shmoo,
    Wat klets je toch.

Dat vat het wel ongeveer samen betreffende Shmoo.

Bijdrager
    Shmoo
    GoeieDag op 14 mei 2017
    Ziegler op 14 mei 2017

Shmoo,
    Wat klets je toch.

Dat vat het wel ongeveer samen betreffende Shmoo.

Krijg jij thuis niet voldoende aandacht of wat.. ?

Waar komt die extreme passie vandaan om je zo intensief bezig te houden met mij terwijl andere mensen op OMT dat helemaal niet hebben. Ik moet toch wel ergens indruk op jou gemaakt hebben.. Andere mensen lezen toch ook gewoon mijn reacties en reageren dan normaal richting mij of kunnen daar klaarblijkelijk gewoon overheen lezen wanneer ze denken, die Shmoo-piemel lult maar wat raak, laat hem lekker lullen want hij is niet helemaal goed maar jij zoekt altijd naar antwoorden of bevestiging van mijn kant.

Ik reageer al zeker een jaar niet meer op al jouw reacties (en die van Helena) en toch blijf je maar een discussie of interactie zoeken. Ben je stiekem verliefd op mij – wil je misschien mijn fanclub beheren of kan ik ergens een donatie maken zodat dit stopt want ik heb er echt genoeg van. Het begint een beetje aan te voelen alsof ik een obsessie voor je ben geworden.

Dit meen ik echt. Ga iemand anders vervelen ik vind jou niet zo heel erg leuk. …en dat uit de mond van een persoon die van zich zelf weet dat hij gewoon geen leuk/aardig persoon is.

Bijdrager
    GoeieDag

Gast, ik weet niet wie jij bent of wat jij bent (autist o.i.d.) en dat doet er ook helemaal niet toe.
    Je zit hier op een forum, en als iemand op een normale manier reageert op reactie/uitspraak van jou, dan moet je ook de beleefdheid hebben om daar weer op te reageren.
    Het is geen clubje hier waar je naar believen in- en uitsluit, en wat er enkel is om Shmoo te behagen en van een uitlaatklep te voorzien.

Bijdrager
    kris251069

Sophie. Geniet gewoon van je nieuwe aankoop. Ik ben zeker dat je er heel tevreden van zal zijn. Laat het geklets maar voor wat het is en enjoy.

Bijdrager
    sophie

@kris251069

Dank u wel! Ik had echt niet gedacht dat ik met een vraag over RAM geheugen zulke reacties ging zien.
    Deze week is mijn nieuwe iMac hier en ik zal er super van genieten!

Groetjes,
    Sophie

Bijdrager
    Furbz

Veel plezier ermee Sophie!
    Mag ik vragen welke configuratie je hebt besteld?

Bijdrager
    GoeieDag

Ja sorry voor het off-topic gezwam van ons.
    Veel plezier met de nieuwe Mac; alleen al het genot van het uitpakken en voor de eerste keer configureren is de aanschaf waard!:)

Bijdrager
    sophie

@furbz,

heb gewoon de basis 27″ iMac besteld, het is niet zo dat ik professioneel ben hé,
    dit model is meer dan voldoende voor mij:-)

Groetjes,
    Sophie

Bijdrager
    Furbz

En @sophie heb je m binnen?

Bijdrager
    sophie

@furbz,

hoi,

normaal wordt hij begin deze week geleverd! Very excited!

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.