22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:

Bijdrager
    Jorisba

Nieuwe iMac 21" 2019 geheugen bij plaatsen

Kan je gemakkelijk geheugen bijplaatsen bij deze nieuwe iMac? en hoe?

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Je kan er zelf niet gemakkelijk geheugen bij plaatsen, tenzij je recht op garantie wilt verliezen…

En dan blijft het niet eenvoudig, voor velen onmogelijk.

Moderator
    Night

Beter – mits je hem nog niet heb aangeschaft – om dan te kiezen voor het 27,5″ model. Bij dat model kan je wel zelf, zonder problemen, RAM toevoegen of aanpassen.

Bijdrager
    Shmoo

Maar de iMac is ook geen Barbie die je kunt aan en uitkleden. Koop gewoon een computer met voldoende geheugen en ga ‘m gebruiken.

Bijdrager
    Jorisba

Ik dacht aan volgende configuratie iMac 21″

Bijdrager
    TheBigZ

Prima configuratie toch? (€2349)

Bijdrager
    Shmoo

Wat ga je mee doen?

Minstens videobewerking anders heb je geen 16GB RAM nodig.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Huh? Ik heb 16 GB in m’n (model eind 2012) iMac zitten, doe daar geen videobewerking op, en heb regelmatig 12–13 GB in gebruik — en soms loopt het geheugen helemaal vol en moet ik programma’s stoppen om weer ook echt op de computer te kunnen werken.

Bijdrager
    GoeieDag

Jakko, dat al het RAM wordt gebruikt (‘vol’ noem jij dat) lijkt me logisch; RAM wat niks staat te doen is verspilling van resources.

Maar dat je programma’s moet stoppen omdat je iMac traag wordt o.i.d., omdat het geheugen ‘vol’ zit, dat lijkt me wel heel vreemd.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>Jakko Westerbeke op 28 maart 2019 om 20:07</p>
    Huh? Ik heb 16 GB in m’n (model eind 2012) iMac zitten, doe daar geen videobewerking op, en heb regelmatig 12–13 GB in gebruik — en soms loopt het geheugen helemaal vol en moet ik programma’s stoppen om weer ook echt op de computer te kunnen werken.

Kan inderdaad niet kloppen Jakko. Ik heb een mid 2017 iMac met 16 GB en draai naast de voor de hand liggende programma’s verder Photoshop en Logic Pro en enkele andere programma’s die een stempel op het RAM drukken. Maar terwijl er ook bij mij ± 13GB ‘in gebruik’ is, is dat niet het actuele gebruik hoor. Die 13 GB is de som van alles wat voor verschillende programma’s c.q. processen opzij is gezet. Het betekend niet dat alles daarin ook daadwerkelijk vol zit.

Mogelijk heb je last van een memory leak veroorzaakt door een programma of ander proces waardoor er steeds meer geheugen niet meer beschikbaar komt voor andere programma’s. Je zou dat in activiteitenweergave kunnen controleren door het geheugengebruik van de ‘zwaarste’ processen in de gaten te houden. Dat zou dan om onverklaarbare redenen vrij snel moeten oplopen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>GoeieDag op 28 maart 2019 om 20:11</p>
    Jakko, dat al het RAM wordt gebruikt (‘vol’ noem jij dat) lijkt me logisch; RAM wat niks staat te doen is verspilling van resources.

Ik noem het „vol” omdat ik bedoel wat ik zeg. Als je 16 GB fysiek geheugen hebt en Activiteitenweergave geeft aan je op een paar honderd meg na alle geheugen in gebruik hebt, met eronder een rood grafiekje voor de geheugendruk, dan vind ik het geheugen vol. Bijna alle handelingen, zoals ergens op klikken, duren op zo’n moment erg lang, van tientallen seconden tot soms zelfs minuten voordat er iets gebeurt.

Maar dat je programma’s moet stoppen omdat je iMac traag wordt o.i.d., omdat het geheugen ‘vol’ zit, dat lijkt me wel heel vreemd.

Als ik in zo’n geval van vol geheugen de programma’s die het meeste geheugen innemen stop (bijvoorbeeld InDesign dat soms best 7+ GB in z’n eentje pakt), dan zakt het geheugengebruik totdat het grafiekje oranje wordt en is de computer weer normaal te gebruiken. Meestal wordt het later ook weer groen, maar het hoe en waarom hiervan ontgaat me na jaren nog altijd. De enige echte oplossing is opnieuw opstarten, iets dat ik eigenlijk altijd zo lang mogelijk uitstel precies omdat ik altijd veel tegelijk open heb staan.

Het is wel beter geworden met 10.14: onder 10.13 gebeurde het regelmatig (en dan bedoel ik elke paar weken) dat kernel_task het meeste geheugen stond te gebruiken, en dat proces kun je niet stoppen en opnieuw starten. Wat toen wel hielp was wederom andere programma’s stoppen, waardoor ook de kernel_task meestal al gauw weer begon te zakken in z’n benodigd geheugen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 29 maart 2019 om 14:25</p>
    Kan inderdaad niet kloppen Jakko. Ik heb een mid 2017 iMac met 16 GB en draai naast de voor de hand liggende programma’s verder Photoshop en Logic Pro en enkele andere programma’s die een stempel op het RAM drukken. Maar terwijl er ook bij mij ± 13GB ‘in gebruik’ is, is dat niet het actuele gebruik hoor. Die 13 GB is de som van alles wat voor verschillende programma’s c.q. processen opzij is gezet. Het betekend niet dat alles daarin ook daadwerkelijk vol zit.

Zie boven:)

Mogelijk heb je last van een memory leak veroorzaakt door een programma of ander proces waardoor er steeds meer geheugen niet meer beschikbaar komt voor andere programma’s. Je zou dat in activiteitenweergave kunnen controleren door het geheugengebruik van de ‘zwaarste’ processen in de gaten te houden. Dat zou dan om onverklaarbare redenen vrij snel moeten oplopen.

InDesign lekt geheugen, ja: als je dat een paar weken aan laat staan (en er regelmatig mee werkt) dan ga je van minder dan een gigabyte wanneer het net opgestart is, naar véél meer dan dat. Ook als je je documenten sluit en andere opent: het lijkt geheugen te pakken en dat niet terug te geven. Ook Photoshop en Illustrator hebben daar last van, maar niet zoveel (wat misschien ook ligt aan wat ik precies met die programma’s doe: het zwaarste werk gebeurt in InDesign).

Bijdrager
    Shmoo

Oooo wacht even. Als we het over software van Adobe hebben dan moet natuurlijk niemand gaan zeggen dat 8GB RAM voldoende is. Ik heb het over apps die geoptimaliseerd worden voor macOS en die met liefde/aandacht gemaakt zijn door mensen die zich daadwerkelijk verdiepen in macOS en de toepassingen.

Adobe is een van de ergste bedrijven op aarde, ze doen amper iets qua optimalisatie van hun apps.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Inderdaad, ze zouden eens moeten beginnen met hun programma’s ook echt goed te laten werken in plaats van er nieuwe dingen aan toe te voegen. Maar nee, volgens Adobe zelf is er niks aan de hand. Ergens heb ik het idee dat ze ze alleen uitproberen op de snelste computers die momenteel te koop zijn.

Nu is dat natuurlijk wel iets waar niet alleen Adobe last van heeft. Je verkoopt makkelijker een nieuwe versie als je zegt dat hij tig nieuwe functies heeft, en minder snel als je adverteert met (bijvoorbeeld) dat documenten met kruisverwijzingen naar andere nu wél gewoon te bewerken zijn zonder dat die andere openstaan. Alhoewel …

Bijdrager
    GoeieDag

Jakko Westerbeke op 29 maart 2019 om 19:27
    De enige echte oplossing is opnieuw opstarten, iets dat ik eigenlijk altijd zo lang mogelijk uitstel precies omdat ik altijd veel tegelijk open heb staan.

Op zich is dat geen enkel probleem; omdat alles na opstart weer is zoals je het ‘achterliet’. Ik doe dat ook wel eens; werkt perfect. Of werkt Adobe dan weer niet mee aan autosafe?

Wat een brakke software is dat Adobe trouwens, als ie idd al jouw geheugen claimt, en alles laat weglekken. Jammer dat het OS niet ingrijpt.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Jakko, je zegt dat in het ergste geval simpele handelingen wel ‘minuten’ kunnen duren als het RAM gebruik in het rood komt. Hoe zit het op dat moment met het CPU gebruik? Want ik denk dat RAM dan niet het enige probleem kan zijn maar dat er een proces is dat de rest in de weg zit omdat het dan veel CPU tijd in beslag neemt. Dus laat als alles nog goed gaat activiteitenweergave eens meedraaien en stel dan via “weergave” het dock-symbool in op “CPU gebruik” of “Schijfactiviteit”. Dan kun je in ieder geval via het dock zien of de vertraging door het vele ‘swappen’ ontstaat of door zwaar CPU gebruik. (Of beiden).

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>GoeieDag op 30 maart 2019 om 11:28</p>
    Op zich is dat geen enkel probleem; omdat alles na opstart weer is zoals je het ‘achterliet’. Ik doe dat ook wel eens; werkt perfect.

Op zich wel, maar het duurt gerust 20 minuten tot een half uur voordat ik weer verder kan. Als de computer gewoon gelijk uit zou gaan en weer opstarten, zou ik dat veel vaker doen.

Of werkt Adobe dan weer niet mee aan autosafe?

Dat ook nog eens, ja. Ten eerste is InDesign heel erg slecht in het sluiten van documenten: het duurt een tijdje voordat het documentvenster van je (m’n) beeld gaat, en dan kan het nog minuten — of nog langer — duren voordat InDesign überhaupt iets anders dan een strandbalcursor weergeeft. En dan kun je dat herhalen voor elk volgend document dat je open hebt. (Ik stop om deze reden InDesign dan ook met de hand voordat ik de computer laat herstarten.)

Wat een brakke software is dat Adobe trouwens, als ie idd al jouw geheugen claimt, en alles laat weglekken. Jammer dat het OS niet ingrijpt.

Het ligt er misschien aan dat ik regelmatig meerdere documenten tegelijk open heb staan, die allemaal van meerdere tientallen megabytes tot meer dan 160 MB groot zijn, en vol staan met afbeeldingen, kruisverwijzingen, GREP-stijlen, en weet ik veel wat nog allemaal meer. Natuurlijk gaat dat een berg geheugen kosten, maar dat InDesign langzamerhand steeds méér begint te gebruiken, klopt volgens mij toch niet.

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 30 maart 2019 om 13:30</p>
    je zegt dat in het ergste geval simpele handelingen wel ‘minuten’ kunnen duren als het RAM gebruik in het rood komt. Hoe zit het op dat moment met het CPU gebruik? Want ik denk dat RAM dan niet het enige probleem kan zijn maar dat er een proces is dat de rest in de weg zit omdat het dan veel CPU tijd in beslag neemt.

Dat had ik natuurlijk ook al bedacht:) Maar helaas ligt het daar ook niet aan. Ik heb een quadcore-processor, en op de momenten dat het geheugen stampvol zit en de computer langzaam reageert, is het CPU-gebruik niet uitzonderlijk hoog — d.w.z. misschien 100%, en vaak veel minder (uit m’n hoofd). Zeker niet 300 of meer procent.

Deze computer heeft wel meer kuren: soms reageert hij gewoon een paar minuten lang he-le-maal nergens op, behalve dat het muispijltje nog wel blijft bewegen (meestal dan: soms slaat zelfs dat een tijdje vast). Het gekke is dat iTunes gewoon door blijft spelen wanneer dit gebeurt, en als Activiteitenweergave openstaat, dan geeft dat doodleuk aan dat het CPU-gebruik laag is en de geheugendruk groen. En dan komt hij daar ineens weer uit en werkt alles weer goed, meestal een minuut of twee, drie later (dat is goed te bepalen omdat de klok ook stil blijft staan, en dan ineens verspringt naar de huidige tijd).

Maar als het goed is heb ik hier over een paar dagen geen last meer van, want ik heb van de week een nieuwe iMac besteld, en zit dus niet echt meer te zoeken naar oplossingen voor dit storend gedrag.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

In dat geval zijn we vast benieuwd hoe het een en ander dan op die nieuwe iMac draait…

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Jij niet alleen:)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 30 maart 2019 om 20:29</p>
    In dat geval zijn we vast benieuwd hoe het een en ander dan op die nieuwe iMac draait…

Die heb ik nu een maand of wat in gebruik, dus het lijkt me tijd om eens m’n bevindingen te melden. Ik heb nu weer een 27″ iMac, gekocht met de standaard 8 GB RAM en een 2 TB fusion drive. Dat liep op zich veel beter dan m’n oude computer, maar soms zat ineens het geheugen ook vol. Juist om in de gaten te kunnen houden hoe hij loopt ten opzichte van de vorige, heb ik eigenlijk de hele tijd Activiteitenweergave aan, met CPU-gebruik in het Dock en geheugengebruik in het venster. Normaal gesproken was de geheugendruk laag (groen) maar af en toe liep dat op naar oranje zonder dat ik iets bijzonders aan het doen was, om dan na een tijdje weer te zakken naar groen. Soms, echter, liep het ineens op naar rood en reageerde alles heel langzaam, tot het muispijltje aan toe — dat leek wel bezopen. Ook hier kwam de computer dan na een paar minuten weer uit zonder dat ik bijvoorbeeld programma’s hoefde te stoppen, zoals bij m’n vorige wel elke keer nodig was.

Uiteindelijk heb ik toch maar extra geheugen besteld, want bovenstaande gebeurde eigenlijk vaker dan me lief was (elke paar dagen of zo, en soms meer dan eens per dag). Dat werd gisteravond bezorgd, en heb ik er vanmiddag ingestoken. Nu is de computer dus voorzien van 40 GB (! — toen ik in 1995 m’n eerste eigen PC kocht, nam ik daar 8 MB in en dat was toen veel …) en is de geheugendruk tot nu toe permanent groen en helemaal onderin het grafiekje gebleven. Geheugengebruik is momenteel 16,80 GB en 0 bytes aan swap, wat natuurlijk niet gek is met zoveel geheugen. Maar ja, de computer staat nu nog geen zeven uur aan sinds ik het geheugen erbij gedaan heb, en mijn ervaring is dat Macs meer geheugen gaan gebruiken als ze langere tijd aanstaan. Over een paar weken zal dat gebruik dus wel zichtbaar hoger zijn; nog te bezien is dus of dat dan ook mérkbaar zal zijn.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ja als 40GB nog niet genoeg is dan weet ik het niet…

In mijn 21,5″ iMac (mid 2017) had ik gelijk 16 GB in laten zetten waardoor ik geen ervaring heb met een hedendaagse Mac met ‘maar’ 8GB.

Maar zoals gezegd deed je niets bijzonders toen het geheugen gebruik rood werd en dat zou toch niet mogen gebeuren tenzij er een applicatie actief is met een enorme memory leak.

Ik zie wel gedurende een week mijn geheugengebruik soms aardig op en neer gaan zonder dat ik dan iets extra’s doet dan anders. Direct na een herstart (die ik één maal per week doe) is de geheugendruk ongeveer 14% en blijft over een langere periode tussen de 20 en 30% om vervolgens zonder aanwijsbare reden ineens 40% of meer te worden wat na een paar uur weer verdwijnt.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 4 mei 2019 om 21:24</p>
    Ja als 40GB nog niet genoeg is dan weet ik het niet…

Dat dacht ik ook. De vraag is vooral of het over een jaar of vijf nog genoeg zal zijn, maar voorlopig ben ik toekomstbestendig:)

In mijn 21,5″ iMac (mid 2017) had ik gelijk 16 GB in laten zetten waardoor ik geen ervaring heb met een hedendaagse Mac met ‘maar’ 8GB.

In m’n vorige zat 16 GB, en daarom was ik ook benieuwd naar hoe deze zou werken met de helft daarvan.

Maar zoals gezegd deed je niets bijzonders toen het geheugen gebruik rood werd en dat zou toch niet mogen gebeuren tenzij er een applicatie actief is met een enorme memory leak.

Ik denk niet dat dat het probleem was. Ik vermoed dat het eerder is dat er ineens grote dingen uit de swap en/of cache geladen moesten worden die meer geheugen nodig hadden dan ook echt beschikbaar was. Het proces _windowserver neemt bijvoorbeeld véél meer geheugen in dan op m’n vorige computer — zie hier de bovenste drie van dit moment:

Op de vorige stond _windowserver daar nooit bij, maar kernel_task wel, en die neemt nu maar 108,6 MB in … Ik heb geen idee wat dat soort verschillen veroorzaakt.

Direct na een herstart (die ik één maal per week doe)

Herstarten doe (deed) ik eens in de maand tot eens in de paar maanden, afhankelijk vooral van hoe bruikbaar de computer nog was. Nu heeft hij aangestaan sinds ik hem binnenkreeg ongeveer een maand geleden, totdat ik gistermiddag het nieuwe geheugen eringezet heb.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.