5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Geitekaas

Nieuwe iMac 2013, welke schijf?

Mensen,

Ik zit met een vraag:
    Ik koop (voor een goede vriendin) een nieuwe iMac. De keuze valt op de i7 21,5″ versie met 8 Gb. Ik weet alleen niet welke schijf te kiezen. De SSD of de Fusion. Is het zo dat je later een extra HD kunt inbouwen in deze iMac? Dus naast de SSD schijf? Of past er maar eentje in? 256 Gb is namelijk niet erg veel…. Alternatief is een extra externe schijf maar ach, liever alles intern. Maar die SSD scheelt zoveel in snelheid en dat is wel weer een fijn idee!

Tevens en zeer belangrijk:
    Zij heeft een oude iMac 20″ met Snow Leopard. Via timemachine hebben we backups lopen. Maar wat gebeurt er nu als je Maverick hebt op de nieuwe Mac? Kan de nieuwe iMac alle emails, instellingen en foto’s overnemen van Timemachine als die van een ouder besturingssysteem komen? Ik heb timemachine vandaag uitgezet omdat de oude iMac veel kuren vertoont. Scherm valt uit en rare bestanden verschijnen en andere verdwijnen. Ik kan dus niet meer direct van de iMac over zetten. Of ik zou de iMac leeg moeten maken en eerst met timemachine opbouwen. Daarna de nieuwe aanzetten en die met de oude verbinden. Dat lijkt me wel erg omslachtig.
    Allez, ik hoop hier echt op een oplossing.
    Ik hoop dat ik het probleem duidelijk genoeg heb gemaakt:-)

Alle opmerkingen zijn welkom.

Alvast dank!

Bijdrager
    SunKeeper

Fusion drive is net zo snel als een SSD en heeft als uitbreiding een harde schijf ernaast.
    Het systeem werkt zo dat systeembestanden (voor snel opstarten) en de vaakst gebruikte andere gegevens automatisch op het snelle gedeelte geplaatst worden.
    In praktijk heb je dus een hele snelle machine, zeker als je van de huidige iMac afkomt die een harde schijf heeft. Er zijn wel twee losse fysieke apparaten aanwezig, dus intern kun je naast een Fusion drive niets kwijt.

Back-up van Snow Leopard op Mavericks zetten zou voor zover ik weet geen problemen moeten opleveren. Mocht je het niet aandurven kun je overwegen handmatig de inhoud van de mappen in de thuismap te kopiĆ«ren samen met de gewenste programma’s uit de programma’s-map. Enige wat je verder dan moet doen is wat voorkeuren instellen en eventueel emailaccounts.

Bovenstaande automatisch doen is dus ook een optie via de Migratie-assistent.

Bijdrager
    Geitekaas

Maar is Fusion net zo snel als SSD? Ergens zit toch een ouderwetse 5200 toeren schijf. Ik kan me niet voorstellen dat dat dan net zo snel is?

Over handmatig overzetten van foto’s snap ik wel. Echter, met emails is dat een heel ander verhaal. Ik heb dat eens geprobeerd van leopard nar lion. Dat doe ik mezelf niet meer aan. Bijna alle emails die ik in mapjes had waren verdwenen.

Bijdrager
    TheBigZ

Vergelijk het met een hybride auto. Zolang je op de batterij rijdt is het zuinig. Zolang je de SSD gebruikt in de Fusion drive is het snel. Zie oa. deze artikelen voor meer info:

http://www.barefeats.com/imac12d.html

http://www.barefeats.com/imac12d1.html

Bijdrager
    Geitekaas

Goede artikelen!
    Dank je.
    Zo te zien maakt het met normale transfers en normaal gebruik niet zo heel veel uit. Ik denk dat fusion dan de beste optie is betreft ruimte.
    Maar raar is het wel dat je met 1 Tb net zoveel betaalt als voor de 256 gb ssd. Je hebt dan welliswaar ‘maar’ 128 Gb ssd maar toch. Deze iMac wordt voornamelijk voor klein fotobewerk, iWeb en opmaak gebruikt dus op zich is 256 ook weer genoeg. Een thunderbolt extern zou dan later ook een optie zijn.
    He get, nu ga ik toch weer twijfelen:-)

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.