20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Rub3n

Nieuwe (huur)woning

Hallo,

Ik krijg morgen de sleutel van mijn huurwoning.

Nu zit ik met een aantal vragen:

1. De inboedel en wa-verzekering, moet ik die nu al aanvragen? Of kan dat gewoon morgen en is het dan direct afgesloten?
    2. Ik ga morgen met de opzichter door het huis, om te kijken naar gebreken. Waar moet ik op letten?
    3. Zijn er andere dingen die ik NU al moet doen?

Tis allemaal nieuw voor mij, vandaar ff mijn vraag:P

Bijdrager
    Cloudsurfer

Doe je goed op je 19de :D

Bijdrager
    KarelWillem

1: Bellen en je gegevens doorgeven is vanaf dat moment verzekerd zijn. Geef dat wel even aan.
    2: Letten op montagefouten.
    – Klemmen deuren of ramen
    – Zijn alle plinten gemonteerd
    – Stopcontacten en schakelaars compleet
    – Afzuigers werkend
    – etc.

Bijdrager
    jspr

Foto’s maken?

Lijkt mij dé manier om dingen aan te kunnen tonen als er iets is (je weet maar nooit)

Bijdrager
    Rub3n

Oke bedankt voor de reacties

Foto’s zal ik zeker maken en ik zal overal goed op letten:)

Nu nog dat huurtoeslag aanvraag uit vogelen …

Bijdrager
    jaguar

Als je huurtoeslag wil moet je huur niet boven de 340€ uitkomen dacht ik. Dit omdat je onder de 23 bent, het heet dan jongerenhuurtoeslag.

Bijdrager
    chilli dude
    ”Rub3n”

Nu nog dat huurtoeslag aanvraag uit vogelen …

Volgens mij is dat pas vanaf 23 jaar…

edit:
    ah zie reactie hierboven;)

Inactief
    Anoniem

En schrijf de meterstanden op waar de opzichter bij is, of maak er een foto van.
    Gas, licht en water krijg je automatisch een brief voor in de bus, wij in ieder geval wel, voor gas en licht kies je een eigen aanbieder.

Check ook of je overal sleutels van krijgt (ook binnendeuren), en of die sloten dan ook daadwerkelijk werken.

Bijdrager
    Rub3n

mijn huur is slecht 258 euro (incl. service kosten)

Maar ik zit beetje met de service kosten die staan bij mij ondergedeeld (in concept-huurcontract) onder Groenvoorziening, Glasverzekering, en stroomverbruik

In het programma staan echter hele andere omschrijvingen:P

Bijdrager
    Mibber

Ik zou op waterschade letten.
    En schimmels in de badkamer bijvoorbeeld…

Bijdrager
    trabant

Welke omschrijvingen in welk programma?

”Rub3n”

2. Ik ga morgen met de opzichter door het huis, om te kijken naar gebreken. Waar moet ik op letten?

Zo’n beetje op alles wat op het lijstje van de voorinspectie staat:
    Peppers had de sleutels al genoemd: idd tellen en testen.
    Zijn de muren behangklaar (=mooi glad zonder gaten en structuurpleister/behang?)
    Maar verzin zelf ook eens wat: Zijn de luchtververskanalen brandschoon?
    Buitenschilderwerk (laatste en volgende keer), toestand en laatste inspectie vd ketel.
    toestand tegels, wc-pot en granitovloer in natte ruimtes (scheuren, breuken, kalk).
    Doe alle ramen open en dicht. Keukenkastjes/lades dito. Lamme scharnieren in spaanplaat zijn een ramp.
    Let op (sporen van weggewerkte) lekkages.
    Ik heb ooit een keukenkraan gehad, die spoot door een scheurtje in de tuit naar opzij en dat werd door Lieven de Key vrolijk afgewimpeld als ‘huurdersverantwoordelijkheid’.
    Heb je nog genoeg draad over om een lamp aan op te hangen, want menig vertrekkende bewoner knipt de boel riant voor het kroonsteentje af…
    Vraag hem wanneer keuken en sanitair voor het laatst zijn vervangen en wanneer dat weer op de nominatie staat. Dat kan van pas komen wanneer jij je eigen deurtjes ervoor wilt hangen. Dan weiger jij gewoon de keukenrenovatie en je hebt bij de oplevering geen problemen over de keuken.

Nou heb ik uit een ander draadje van jou begrepen dat het pand over een paar jaar tegen de vlakte gaat, dus eigenlijk zou het niet uit hoeven maken, ware het niet dat in het geval jij er voortijdig uit zou gaan, ze bij de oplevering dezelfde inspectie doen.
    En je staat er versteld van wat ze dan ineens allemaal kunnen aanwijzen. Hoewel de meeste woningcorporaties bulken van het geld, en de wetswijziging en de laatste jaren aardig in het voordeel van de huurder zijn uitgevallen, heeft die woninginspecteur een januskop. Nu staat hij daar met een ‘kijk eens wat voor mooie woning’-gezicht, en als je eruit gaat blijk je ineens een renovatiebehoeftig krot te hebben betrokken en bewoond en deugt er niets van. Ik heb mijn deel daarin ruimschoots gehad. Al gaat dat minne truukje voor jouw huurcontract niet meer op.
    Vergeet ook niet dat je niet tot overname van wat dan ook van de vertrekkende huurder verplicht bent. De meeste vertrekkende huurders zullen wel iets willen vragen, maar als je het niet wilt hebben, of als je er geen geld voor over hebt, dan hebben ze gewoon pech.

Samengevat: Loop dat opleveringslijstje nauwgezet af. HIj heeft ervaring, jij niet. Maar het is wel jouw geld dat ze krijgen.

Zijn we er dan?
    Tuurlijk niet. Kijk ook even in de meterkast hoe je het met je breedbandaansluiting gaat aanpakken. Hoe lopen de groepen, kun je een stopcontact in de woonkamer en ergens boven aarden voor de apparatuur?

Bijdrager
    Rub3n

@trabant, bedankt voor je uitvoerige reactie

Het programma wat ik bedoel is: Huur- en zorgtoeslag 2008.app (huurtoeslag aanvragen)
    Maar ik heb gebeld met de belastingdienst en ze zeggen dat ik even morgen mijn definitieve huurcontract moet afwachten.

Ik heb begrepen dat het behang op de muren gewoon blijft zitten? Kan ik eisen dat dit eraf wordt gehaald?

De muren in de gang zat een structuur- verf of pleister op. Dit heb ik aangegeven dat ik dit glad wil hebben. Maar is morgen even afwachten of ze dat hebben gedaan.

Buitenschilderwerk, goede vraag. Bijna alle kozijnen zijn kunstof. Maar ik kan wel even kijken naar de voor- en balkondeuren.

Luchtververskanalen zal ik even naar kijken ja:)

In WC lag geen eens een vloer in. (hele oude zwarte tegels) maar niet bruikbaar, omdat er lijm resten etc etc. op zitten. Ik ging ervan uit dat ik hier zelf een vloertje in moest leggen.

ramen en kastjes enzo dat is een goede:P

Keuken en sanitair verhaal: Waarschijnlijk is de WC-pot vervangen. En verder keuken is afgelopen jaar vervangen heb ik begrepen. Dat zal niet meer gebeuren voor de sloop denk ik.

Wat betreft overnemen van spullen. Het huis is leeg. helemaal leeg zelfs de berging (!!!)

Bijdrager
    trabant

Huurtoeslag-progjes zijn niet iets tussen jou en de verhuurder en extra’s als servicekosten en de invulling daarvan staan er in principe ook aardig los van.

Overigens kun je je bij die toeslagen en subsidies in sommige gvallen afvragen in hoeverre de aanvraag loont. Als je drie uur met een formulier bezig bent en je krijgt twee tientjes terug, dan laat ik me liever niet in de boeken kijken.

De term is “Behangklaar”. Dus overplakbaar bestaand behang is dan eigenlijk in orde. Dat tegenwoordig geen modern mens nog behangt, is een ander verhaal.
    Lijmresten op de vloer zijn een typisch voorbeeld van iets waar ze bij vertrek over kunnen zeuren. Dus doe jij dat bij intrek.

Als nu al vaststaat dat jij de laatste bewoner van het pand zult zijn, kun je wel navragen of er uitzonderingen of bijzondere regels gelden.
    En als de inspecteur geïrriteerd vaststelt, dat jij overal oplet, antwoord je maar dat je mensen kent die bij vertrek nog eens een poot van €2300,- werd uitgedraaid omdat de facto het huis nog even op kosten van de vertrekkende huurder werd gerenoveerd.

Als overheden en semi-overheidsinstanties klagen over calculerende burgers, dan zijn ze even vergeten wie daarmee begonnen is.

Inactief
    Anoniem

Goeie keus om van die structuurverf iets te zeggen, vreselijk spul als je het er zelf wilt afkrijgen:P

@trabant: behangklaar, inderdaad, bij ons kwam die term ook voor: in de meeste kamers zat zeer goed vastgeplakt goudbruin achtig behang. Om het risico van toch naar beneden komen te beperken er uiteindelijk toch afgehaald… :satisfied:

Oja: voor iemand tussen de 18 en 22 mag de huur, inclusief servicekosten, niet hoger zijn dan ongeveer 350 euro, huurtoeslag kun je meestal dus wel vergeten.

Bijdrager
    Rub3n

ik zou gewoon de max. huurtoeslag moeten krijgen.

Mijn flat kost 258 euro (incl. servicekosten) per maand dus zit ver onder die grens.

Bijdrager
    trabant
    ”Sgt.

@trabant: behangklaar, inderdaad, bij ons kwam die term ook voor: in de meeste kamers zat zeer goed vastgeplakt goudbruin achtig behang. Om het risico van toch naar beneden komen te beperken er uiteindelijk toch afgehaald… :satisfied:

Ik heb me het volgende laten vertellen: De functie van dat lelijke nieuwbouwbehang is vooral een bouwkundige: het moet het zuur uit het beton trekken. Na een half jaar mag het eraf.
    Dat de nieuwe bewoner ook nog een leven heeft, wordt voor het gemak maar even vergeten.

Inactief
    Anoniem
    ”Rub3n”

ik zou gewoon de max. huurtoeslag moeten krijgen.

Mijn flat kost 258 euro (incl. servicekosten) per maand dus zit ver onder die grens.

Ben benieuwd dan inderdaad, je huur kan namelijk ook te laag zijn, maar daar heb ik verder geen details van.

Moderator
    Poezenbeest

Ik weet dat het in Amsterdam iets beter geregeld is dan in het Haagse, maar ga er nooit vanuit dat je automatisch op gas, licht en water wordt aangesloten…. Na driekwart jaar hier wonen in een eigen huis in Den Haag, werd ik pardoes afgesloten van het water… Bleek dat ik mij, ondanks keurig aanmelden bij de gemeente en keurig doorgeven van waterstanden, niet had aangemeld en ze dus van niks wisten… een briefje o.i.d. doen ze dan ook niet even aan… Zoek de maatschappijen zelf op…

Over de huurtoeslag; omdat de chaos bij Belastingdienst/Toeslagen nog steeds aan de gang is, zou ik als je het kan missen, het pas achteraf aanvragen… los van de eventuele rente, loop je dan namelijk minder kans op het moeten terugbetalen… Innen gaat nog altijd sneller bij de Belastingdienst, dan het uitbetalen…. heb ik uit een betrouwbare bron.

opleveren gaat ook gepaard met even leunen op wastafels, aanrechten, het controleren van de deurtjes van de keukenkastjes, het kijken of de ramen werken en nog meer van dat soort zaken…. Voordeel is echter dat je meestam vier tot zes weken ‘garantie’ op de oplevering krijgt…. dus dit ook op je gemak kan doen, zonder opzichter….

Om het huis in ieder geval te betrekken zou ik alleen de kranen testen en kijken of de ramen dicht kunnen… ook het warm water is trouwes van belang, alsmede een navulslang voor de cv-ketel en een handleiding van dat ding… Kijk ook naar de sloten en vooral die van de brievenbus.

Bijdrager
    Rub3n

Ik heb gister de sleutel opgehaald.

De gebreken die ik heb gevonden zijn vandaag meteen op gelost. Ik was gisteren begonnen met behang afhalen etc etc.

En vanmorgen kwam ik weer in me flat en was er al een hele ploeg van de woningbouw aan het stukadoren (de gang) en het plafond aan herstellen (een scheur) en dat viel me niks tegen.

Tevens werd de nieuwe wc-pot (de oude was eruit gehaald; deze was vies, kapot) geplaatst.

En komt er donderdag (kon helaas niet eerder) een stukadoor van de woningbouw die alle muren in de woonkamer en studeer/kantoor kamer langs gaat.

Mijn slaapkamer hebben ze vandaag netjes gestukadoord, omdat ik had aangegeven die zo snel mogelijk af wou hebben. Zodat ik daar af en toe een nacht kan blijven slapen.

Verder is al het hang en sluitwerk afgesteld. Deuren bijgeschaafd, ramen afgesteld, alles ingespoten met eh hoe heet dat spul, vet of olie?

Alle keukenkastjes werden afgesteld en mooi recht gehangen. al met al een top service!!

Kheb een aardig voldaan gevoel. Alle kamers zijn behangvrij, klaar om gestukadoord te worden (door de woningbouw). Slaapkamer is behang- en schilderklaar morgen. (ff stucwerk opdrogen).

Me balkon helemaal schoongeschrobt. Alles is schoon (de keuken kastjes etc).

De gang kan ook behangen en geschilderd worden…

Ik heb zin aan morgen:)

Morgen komt er meer hulp in de vorm van vrienden, broers, zussen en mijn moeder. Dus dan schiet het lekker op denk ik.

Morgen is de keuken, de badkamer, de gang en de slaapkamer aan de behanglijm- en verfkwast toe. En aan mijn vakkundige behanghanden. Tevens wil ik het vloertje in de wc leggen:)

Bijdrager
    MouseMighty

<Onzinnige post, verwijderd door moderator>

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.