30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 37)
  • Q:

Bijdrager
    Janjans

Nieuwe header slokt scherm ruimte op

Allereerst, mooi en lekker fris ontwerp @omt!

Maar wie weet of het zo bedoeld is of dat het een bug is dat de header blijft staan bij het lezen van artikelen en berichten?

Persoonlijk vind ik het prettiger wanneer de header meebeweegt wanneer je de pagina beweegt ipv dat deze blijft staan en ruimte blijft innemen. In landscape verlies ik nu best wat extra procenten van mijn scherm, en samen met de header van safari heb ik soms het gevoel amper nog site te zien en vooral header.

Gelukkig verdwijnt de header wel hier waar ik een nieuw topic aanmaak, anders had ik het bericht door een brievenbus moeten typen aangezien toetsenbord en header elkaar bijna zouden raken… (Wel blijft de header nu steken en maakt hij een deel van het scherm waarin ik dit bericht schrijf onlees- en -bruikbaar.

Kan die header niet gewoon meebewegen op alle pagina’s? Qua functionaliteit heeft het in mijn ogen weinig voordelen om ‘m heel de tijd in beeld te hebben en het kost wel voortdurend schermruimte.

Is er eigenlijk in safari een mogelijkheid om de header te laten verdwijnen en als “geest uit fles” weer te laten verschijnen?

Bijdrager
    Absrnd

Mee eens, deze trend om maar steeds meer permanente zooi in beeld te houden moet eens ophouden,
    je kan ook makkelijk de header laten verdwijnen en op een mouse-over weer naar beneden laten komen,

OMT doet alsof het een service is, en dat je makkelijk naar andere delen van de site kan klikken, maar het gaat om het permanent in beeld houden van het OMT logo, want “God Forbid” dat je,tijdens het scrollen vergeet dat je op OMT zit !

Bijdrager
    Lutjemac

Niet mee eens, ik vind zo als het nu zeer prettig in gebruik!8-)

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Mij stoort het ook niet zo.

Wel jammer is dat het logo nog niet aangepast is voor retinaschermen.

Bijdrager
    remcob00

Op een desktop van redelijk formaat is het best handig en niet vervelend maar op iPhone (en ook een beetje iPad maar daar is het niet zo extreem vervelend) is dit inderdaad wel onhandig zeker ook omdat een fixed position niet echt goed werkt met inzoomen (pinch to zoom).

Daarom zou het misschien een idee zijn om om in css de fixed position vanaf een bepaalde grootte pas aan te zetten en de formaten daaronder (bijvoorbeeld iPad en kleiner) een absolute position te gebruiken.

Dan zou de code er ongeveer zo uitzien voor iPad / iPhone:

@media only screen and (max-device-width : 1024px) {
    	#header {
    		position: absolute;
    	}
    }

Bijdrager
    michiel112

Ik ben het ook helemaal met de topicstarter eens. Als de header een stuk kleiner was, zou het me veel minder storen. Een andere oplossing is om de header ‘dunner’ te maken zodra je begint te scrollen. Dit heb ik wel vaker gezien op websites, zal eens kijken of ik een goed voorbeeld kan vinden. Al hoeft het voor mij helemaal niet en maak ik er ook geen gebruik van en blijft het dus verspilde plaats, maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk.

Edit: http://www.kriesi.at/themes/enfold/ vind ik wel een goed voorbeeld. Geen idee of dit ook fijn werkt op een iPhone?

Bijdrager
    koen

Op een iPhone is de nieuwe header een ramp.

Bijdrager
    jf

Euh, foutje…

Bijdrager
    Pivni Pes

Sticky menu was me nog niet gelijk zo opgevallen, maar het is zo wel beter(y)
    Maar ik kijk ook met een 24Inch of op mijn werk met een 27Inch.
    Wellicht op een macbook is het irritant.

Ik heb even getest met mijn iPad mini, en dit werkt ook perfect, ik zie het probleem niet.
    Wellicht is het zo dat de mens een gewoonte dier is en niet altijd tegen een verandering kan.

Bijdrager
    Janjans

Ik heb even de centimeter gepakt, in landscape is het scherm van de iPad mini 12 centimeter hoog, hiervan wordt nu drie centimeter, das 25%, gebruikt voor statische zaken. Dat safari al twee centimeter inneemt is al veel, maar dat de header van omt ook nog eens een centimeter wil vind ik persoonlijk gewoon onnodig. Ik ben het dan ook volledig eens met het voorstel van @remcob00. Lijkt mij een prima oplossing.

Dat de mens een gewoonte dier is, dat is nu juist het probleem! Ik weet dit en weet dat ik ook aan de nieuwe header zal wennen, en dan permanent een deel van mijn scherm kwijt ben, en dat wil ik nog even proberen te voorkomen.

Geblokkeerd
    Anoniem
    koen op 02 februari 2014

Op een iPhone is de nieuwe header een ramp.

Enige probleem wat ik heb kunnen vinden (iPhone 5) is dat wanneer je in portrait begint met typen en je de iPhone omdraait naar landscape dat de header dan in de weg zit. Wanneer je echter eerst in landscape gaat en dán naar het tekstvak gaat om te typen zit de header niet in de weg (wel over de edit knoppen, maar daar moet je toch voor schuiven)

Bij normaal surfen op de OMT site vind ik de ‘verloren’ schermruimte niet ernstig:

(portrait en landscape, normaal + ingezoomd op tekst)

Op de iPad Air is het ook nog wel te doen, alleen werkt de schaduw niet waardoor de header en de achtergrond van de pagina in elkaar overlopen zonder rand..

Overigens vind ik het jammer dat de site een kleur armer geworden is, de header was misschien mooier geweest in die donkergrijze kleur van het logo.

Bijdrager
    MouseMighty

Ja maar ja maar, er hoort ook gewoon een part design te zijn voor mobiele devices. Misschien is een app een idee?:angel:

Bijdrager
    PowerMacje

Op de desktop vind ik het nieuwe ontwerp erg mooi en is het niet vervelend dat de header meescrollt.

Op de iPhone stoort het me echter wel mateloos. Ja, ik weet dat er een app is, maar deze mist erg veel functionaliteit.

Bijdrager
    koen

@Sunapple: wanneer je inzoomed is het rechterdeel van de header onbereikbaar.

Bijdrager
    KarelWillem

Op een iPhone is het ronduit prut ja.
    Inzoomen op het menu kan gewoon niet, want dan verdwijnt de zooi buiten beeld.

En nee; je hoort niet voor elke website die je gebruikt een aparte app te moeten starten.

De website hoort gewoon te functioneren op ELK device.

Geblokkeerd
    Anoniem

@koen, Een ramp zou zijn wanneer de header de complete pagina zou bedekken, of wanneer niets m.b.t. de header werkt. Begrijp mij niet verkeerd, het is irritant dat de header niet geheel te bereiken is wanneer je inzoomed, maar bij een ramp dacht ik dat je ergere dingen bedoelde;)

Geen idee of er technische oplossingen zijn voor dit probleem, dus laat ik mij er vooral niet verder over uitlaten.

Bijdrager
    koen

Zoals KarelWillem hier boven al zegt, ‘de website hoort gewoon te functioneren op elk device’. Dit is technisch prima mogelijk, er zijn heel veel websites waar dit al gewoon kan. Als OMT er voor kiest om dat niet te implementeren is dat een dikke vinger naar een groot deel van de gebruikers. Wat mij betreft is dat een ramp.

Bijdrager
    KarelWillem

Exact. Zoiets mag in 2014 gewoon niet meer voorkomen.

Zelfs met iWeb tracht ik nog te zorgen dat mijn sites op alle devices werken.:)

Bijdrager
    TheBigZ
    koen op 02 februari 2014

Als OMT er voor kiest om dat niet te implementeren is dat een dikke vinger naar een groot deel van de gebruikers.

We kunnen forumbugs (voorbeeld: “quotebug”) rapporteren totdat we een ons wegen, het interesseert de heren van het beheer geen ene mallemoer.

Bijdrager
    Ethiron

er is vandaag door een van de beheerders in een ander topic (kan hem even niet meer vinden) aangegeven dat de nieuwe OMT app op dit moment ingediend is bij Apple en op goedkeuring wacht.

Dit verklaart de header keuze waarschijnlijk. Een alternatief voor de iDevices laat namelijk niet lang meer op zich wachten.:)

Bijdrager
    KarelWillem

Alternatief of geen alternatief; een website hoort gewoon overal te werken.

Zeker met de vele miljoenen mobiele devices moet dit gewoon een vanzelfsprekendheid zijn.

Ik weiger daarom nog steeds keihard voor elke website een eigen app te installeren.

Bijdrager
    computer space

Als headers te groot zijn: gewoon lastige onderdeel wegwerken met Element Hiding Helper van Adblock. Bij mij is de header een pixel of 50.

Bijdrager
    jf

Helemaal eens met KarelWillem.

Ik snap best dat OMT interessant wil doen door een stuk nadrukkelijker aanwezig te zijn op mijn iPhone, maar ik heb daar geen behoefte aan.

Geblokkeerd
    Anoniem

De header moet gewoon op zn plek blijven dan vind ik het prima.

Bijdrager
    Maikelw

Als ik inzoom verdwijnt alles uit t scherm, niet mobiel geschikt. Ontwerp is mooi, maar de code alweer verouderd. Weet niet wat het gekost heeft, maar een reaponsive design hoeft niet zo duur te zijn.

Bijdrager
    Лукас
    TomvdK op 02 februari 2014

er is vandaag door een van de beheerders in een ander topic (kan hem even niet meer vinden) aangegeven dat de nieuwe OMT app op dit moment ingediend is bij Apple en op goedkeuring wacht.

Dit verklaart de header keuze waarschijnlijk. Een alternatief voor de iDevices laat namelijk niet lang meer op zich wachten.:)

En ik als Android-gebruiker ben daar slachtoffer van!:cry::x

Bijdrager
    iep

Het enige probleem wat ik heb met die header is dat hij niet lekker werkt icm het forumgedeelte. Als je daar naar een specifieke post wil gaan dan worden zowel header als de post op hetzelfde beginpunt gezet. Gevolg: header zit over de post heen dus je moet steeds ietjes scrollen zodat je de gehele post te zien krijgt. Misschien dat het mogelijk is om de post te laten beginnen bij de rand van de header, dat zou het oplossen. Geldt overigens ook voor het plaatsen van een reactie.

Bijdrager
    SunKeeper

Het is een beetje een kwestie van met landscape en portrait wisselen op een iPhone.
    Wat meestal werkt is in portrait het reactieveld aantikken, dan naar landscape om je reactie te typen. Begin je namelijk in landscape te typen, dan komt negen van de tien keer de header midden in je typveld terecht.

Enfin, hopen dat Apple snel de upgrade van app goedkeurt. Ik heb er redelijk vertrouwen in (aan de hand van het betaproces wat goed te volgen was) dat de nieuwe versie de oude ruimschoots gaat verbeteren. Mooiste toevoeging zal de lijstjes nieuwe topics en laatste reacties en het Dashboard (i.i.g. gedeelte ervan) zijn.

Moderator
    Raymon Mens

Ik kan stiekem al verklappen dat het retina logo sinds vanavond af is. De logo’s zijn opnieuw gerenderd zodat het geheel ‘pixel perfect’ is.

De implementatie hiervan volgt snel, alsmede wat bugfixes en IE 8 compatibility, zodat je ook op de kantoor PC rustig kan OMT’en:)

Bijdrager
    SunKeeper

OK
    (y) :thumbsup:(n) :thumpsdown::evil::twisted::)

Er is ook iets raars met de smileys. Duimpjes werken niet meer?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 37)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.