11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    dockus

Nieuwe HDD Macbook – Niet eerder gestelde vraag :) – SOLVED

Beste mensen,

Ik heb al veel gelezen over vragen bij het installeren van een nieuwe HDD. Nu heb ik een vraag, die denk ik niet eerder is gesteld. Vergeef het me, als het wel zo was.

Het volgende:
    Ik heb een WD320GB gekocht voor mijn Macbook.
    Op een externe schijf (firewire/usb) heb ik een backup gemaakt via Time Machine. Deze backup wil ik graag installeren op mijn nieuwe schijf.

Nu is het volgende aan de hand.
    Ik ben mijn cd van Leopard kwijt. De originele cd van Tiger heb ik nog wel. Als ik hier mijn macbook mee op start, kan ik dan 1) de backup die op de externe hdd staat installeren, en 2) krijg ik geen problemen in verband met de cd van Tiger.

Graag jullie reactie. Alvast bedankt!

Bijdrager
    AppleNANdO

Gaat niet werken time machine werkt alleen met leopard.

Bijdrager
    1984

Macbook Hard Disk Clone & Upgrade :wink:
    Al zul je jouw Leopard.DVD in de toekomst nog wel nodig hebben, Kortom, dat word Tiger erop:|

Bijdrager
    AppleNANdO
    ”1984″

Al zul je jouw Leopard.DVD in de toekomst nog wel nodig hebben, Kortom, dat word Tiger erop:|

Super zo gaat het dus wel werken:D :D

Bijdrager
    Byron

Totdat je je Leopard cd hebt teruggevonden kan je met Superduper (of een ander programma zoals Carbon Copy Cloner) een backup naar een image maken, dit is dus een ander soort ‘kloon’ dan besproken in het filmpje waar eerder naar is gelinked, hierbij worden alle bestanden ingepakt in 1 bestand.. Die image zet je op de externe drive naast je Time Machine gedeelte (kan geen kwaad).. Heb je een externe schijf met meerdere partities of nog een andere externe schijf, dan is dit makkelijker en kan je de uitleg in het filmpje waar AppleNANdO naar linked gebruiken.

Je kan dan vervolgens de nieuwe HD installeren.. Schuif de nieuwe HD goed op zijn plaats.

Start op van de Tiger installatie schijf en ga naar het menu en kies voor hulpprogramma’s -> schijfhulpprogramma

Kies de nieuwe harde schijf in het linkermenu en formateer (bij het tabje wissen) of maak meerdere partities als je dat wilt bij het tabje partities.. Vergeet je schijf geen naam te geven (zoals het standaard ‘Macintosh HD’ bijvoorbeeld), als je dit vergeet kan je dit later altijd nog veranderen door de schijf te selecteren en bij het info venster (command + i) de naam te veranderen..

Ga vervolgens naar het tabje terugzetten.. Klik bij ‘Bron:’ op het knopje openen.. Je krijgt nu een finder scherm te zien en selecteer hier de image op de externe HD.

Sleep de partitie waar je je systeem wilt hebben van het linkervak naar het ‘Doel:’ vak

Check goed of je alles goed gedaan hebt en de schijf in de goede volgorde wordt hersteld.

Klik op terugzetten en neem een bakje koffie (of 5). Als hij klaar is kan je opnieuw opstarten en weer verder in Leopard!

Bijdrager
    dockus

Super Byron,

Bedankt voor je tip, en …Nando voor de video.
    Ik ben nu de backup aan het installeren.

Morgen zal ik twee schroevendraaiers kopen, zodat ik op de juiste manier de hardware kan openen.
    Ik zal laten weten als het gelukt is.

Bedankt voor de tips!

Bijdrager
    sven-
    ”dockus”

en …Nando voor de video.

”1984″

:wink:

Bijdrager
    AppleNANdO
    ”sven-“
    ”dockus”

en …Nando voor de video.

”1984″

:wink:

De video komt van 1984.
    Bedankt sven dat je het alvast gemeld had.

Bijdrager
    dockus

He mensen,

Ik heb nu het volgende geprobeerd:

– hdd vervangen.
    – opstarten met tiger
    – formateren

Nu komt het. Als ik de image wil plaatsen in de adresregel, herkent hij deze niet als image
    Ik kan em wel openen als schijfkopie, maar bij controle geeft hij een foutmelding.
    Dit valt ook niet te herstellen.

Nu probeer ik in Leopard, mn oude schijf, weer te openen. Hij herkent em als een schijfkopie en de controle gaat goed. Geen foutmelding.
    Wil ik nu de image weer in de bron regel plaatsen <Schijfkopie…> dan wordt herkent ie em ook niet.

heeft iemand een idee wat er aan de hand is, en hoe ik dit kan oplossen om de schijfkopie in Tiger te plaatsen?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Byron

Als het slepen van het linkervak naar het doel of bron veld niet lukt, moet je even openen kiezen en handmatig de schijf kiezen..

Bijdrager
    dockus

Problem Solverd.
    Ik heb nu een image gemaakt met CCC.

Deze heeft een tijdje staan draaien, vervolgens s’nachts de kopie teruggezet via de cd van Tiger en dan schijfhulpprogramma.
    Vanochtend opgestart, en alles werkt perfect!

Mensen, bedankt voor de tip!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.