29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:
    Bijdrager
    LeonDemeijer

Nieuwe HDD inbouwen

Beste OMT’ers

in April 2010 heb ik een MacBookPro 15″ i5 aangeschaft.
    Na een paar maanden merkte ik dat hij ongelooflijk traag werd,
    Disk Permissions meerdere malen hersteld, maar helaas mocht dit maar even baten.

Hierna heb ik de HD geformateerd en OSX opnieuw geinstalleerd. Dit werkte super, de eerste 3 dagen, hierna kreeg ik weer foutmeldingen bij het testen van mijn harde schijf en wederom werd de machine traag.

Ik ben toen teruggegaan naar A-mac waar ik de machine heb aangeschaft, deze wilde mijn HDD gratis vervangen aangezien het binnen de garantie viel, ik zou de machine dan wel 14 dagen kwijt zijn.
    Omdat ik ZZP’er ben en dit mijn enige werkmachine is, kan ik deze absoluut niet 14 dagen missen. Ik kan hem wel via Express laten maken (a 125 euro), maar ben hem dan nog 3 tot 4 werkdagen kwijt.

Daarom wil ik graag zelf de HDD vervangen, alleen vraag ik me dan een aantal dingen af:
    A. Hoe doe ik dit?
    B. Welke HDD moet ik nemen, ik heb nu de 500GB 5400 RPM, ik zou graag een upgrade naar een 7200RPM doen, maar welk merk?
    C. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en mij evt. zou kunnen helpen? Ik heb vervoer (woon in Woerden).

Alvast bedankt voor de reacties!

Bijdrager
    Star65

Google maar eens op iFixit.
    Daar vind je o.a. repair manuals. Of die van jou erbij staat heb ik niet nagekeken.

Bijdrager
    Pieterr

How do you upgrade the hard drive in the “Mid-2009,” “Mid-2010” and “Early 2011” 13-Inch, 15-Inch, and 17-Inch MacBook Pro models? What type of hard drive do these models support? Can one replace the hard drive with an SSD?

http://www.everymac.com/systems/apple/macbook_pro/macbook-pro-unibody-faq/macbook-pro-13-15-17-mid-2009-how-to-upgrade-hard-drive-ssd.html

Bijdrager
    Pieterr
    LeonDemeijer op 11 april 2011

Welke HDD moet ik nemen, ik heb nu de 500GB 5400 RPM, ik zou graag een upgrade naar een 7200RPM doen, maar welk merk?

Zoiets?
    Western Digital Scorpio Black WD7500BPKT, 750GB

Geblokkeerd
    Anoniem

Elke Laptop HD van 2.5″ (9,5mm) past, dus je kan praktisch elk merk e.d. kopen die je wilt:)

Bijdrager
    SunKeeper

Waarom wil je 7200 RPM i.p.v. 5400?

Bijdrager
    LeonDemeijer
    SunKeeper op 11 april 2011

Lijkt mij dat deze sneller is?

Bijdrager
    LeonDemeijer

http://tweakers.net/pricewatch/257802/seagate-momentus-xt-st95005620as-(hybrid)-500gb-sata-300-32mb-7200rpm.html

Zou dit wat zijn? 500gb 7200RPM met 4GB SSD.. iemand ervaringen mee?

Nu ik toch een nieuwe HDD aanschaf wil ik wel meteen een snelle natuurlijk;)
    SSD is toch nog even ver boven mijn budget…

Bijdrager
    macpro

Nee, die Seagate heeft in combinatie met de Mac problemen. Wordt op dit moment afgeraden.

Bijdrager
    Moriarty

Wat een schandalige geldklopperij…via Express…pffft

Het is helemaal niet nodig een machine zo lang te laten wachten op een reparatie…bij ons duurt de reparatie ook zo een 3 werkdagen, zonder dat je daar extra geld voor kwijt bent!

Moderator
    unSOUND
    SunKeeper op 11 april 2011

Lijkt mij dat deze sneller is?Dat is een bijna net zo vaak gemaakte denkfout als dat meer Ram een machine sneller maakt. Meer RPM kan sneller zijn, maar dat hoeft helemaal niet. Het hangt heel sterk af van wat je met de machine doet. Ik hen een Mac als mediacentre met fullHD films, en die draait zelfs een 4200 RPM schijf… Want bij die taken maakt het helemaal niks uit.

Bijdrager
    LeonDemeijer

@Unsound, ik gebruik hem vooral voor Designwerk in Photoshop/Illustrator en opmaak in Indesign, tegenwoordig doe ik ook steeds vaker iets met videobewerking in After Effects. Neem aan dat het dan wel handig is?

@Pieterr ik heb er niet veel verstand van, heb je zelf ervaring met die HDD? Ik dacht dat op dit moment 640GB de grootste capaciteit was voor een MBP?

Zie door de bomen t bos niet meer, ik wil gewoon een snelle HDD.

Bijdrager
    KingAchille

Sneller is uiteraard beter. Maar of het de meerprijs waard is, hangt zuiver af wat je ermee wilt doen.
    Gebruik je hem voor huis-tuin-en-keuken zaken, dan zou ik het die meerprijs niet echt waard vinden.
    Wil je het maximum uit je laptop halen en heb je hecht je belang aan die seconden die je wint bij het openen en opslaan van een file, dan zou ik voor de snelle gaan.

Bijdrager
    Pieterr

Er kan zelfs 1TB (5400rpm) in jouw MBP. 12mm past namelijk ook.
    (Gisteren van unSOUND geleerd… :lol:)

Moderator
    unSOUND

@Unsound, ik gebruik hem vooral voor Designwerk in Photoshop/Illustrator en opmaak in Indesign, tegenwoordig doe ik ook steeds vaker iets met videobewerking in After Effects. Neem aan dat het dan wel handig is?.

Bij dergelijke zaken zit je bijna altijd op de processor te wachten, en nooit op de HDD. Tenzij je ongecomprimeerde HD beelden aan het afspelen gaat, maar dat houdt geen enkele mobiele schijf bij, en dan maakt die 5 a 10 mb/s die de snellere schijf ook niks uit.

Een 1 tb schijf is de grootste die er op dit moment is. De snelste is een SSD, als je dat perse wilt hou ik je niet tegen, als je maar beseft dat dat dan vooral voor jou tussen de oren is, maar niet perse beter.

Bijdrager
    LeonDemeijer

@unSOUND een SSD is helaas te duur, op dit moment heb ik trouwens een 320GB 5400RPM HDD en geen 500GB 5400RPM zoals ik eerder postte. Qua opslagruimte is 500 GB dus eigenlijk al genoeg. Deze HDD maakt vrijwel geen geluid en dat wil ik eigenlijk wel zo houden.

Maar er zijn zo veel merken/fabrikanten dat ik even niet meer zie welke ik nu zou moeten nemen.
    Is de HDD die @Pieterr mij aanraadde een goede?

Moderator
    unSOUND

De Scorpio Black is één van de snelste HDD’s van het moment. Maar zoals met alle 7200 rpm schijven eigenlijk wel het geval is, zijn ze wat luidruchtiger, en trillen ze iets meer dan hun 5400 rpm tegenhangers.

Bijdrager
    CMD-Z

Mooie posts allemaal, denk dat ik toch maar ns een ssd ga inbouwen;)

Moderator
    unSOUND

Het experimenteren ermee is leuk hoor, ik heb er ook al een stuk of 3 in gehad…

Bijdrager
    boerke

Kan je dit garantie-gevalletje
    niet even bij Apple aankaarten?
    Een HD vervangen wat in een uurtje makkelijk gefixed is
    hoeft natuurlijk geen 3 weken te duren.

In 2 gevallen bij mij stuurde Apple
    gewoon de vervangende drives op (DVD branders in mijn geval)
    samen met een gratis-retourdoos voor de oude.

Bijdrager
    arri

…zit je bijna altijd op de processor te wachten, en nooit op de HDD…
    …voor jou tussen de oren….

ook een denkfout..

blijkbaar voor iedereen anders. ik merk in ieder geval een enorm
    verschil. overigens met een Seagate Momentus 250Gb (rev 4)
    en ook niet onbelangerijk: 16Mb cache. ik merk verder nix van
    trillingen of herrie.

en als ik je een tip mag geven, aangezien je er voor je broodwinning
    van afhankelijk bent: het is niet heel slim om de grootste schijf te
    nemen die er is. je moet al die data ook nog backuppen.
    en als je niet consequent backups maakt is het helemaal niet slim,
    omdat je dan inneens heeeel veeel kwijt raakt als er iets fout gaat
    met de schijf (of laptop). en het gaat hoe dan ook wel een keer fout
    (murphy)

Bijdrager
    broodplank

Het scheelt geen ene drol. Heb laatst mijn SSD verkocht en heb nu toch wel tergende spijt. Aan de ene kant is een SSD erg handig maar aan de andere kant is het weer veel te duur. Ik gebruik mijn MBP als main PC. Mocht ik een SSD willen moet ik of een 120GB kopen + externe hardeschijf. of een 240GB.

Dat vind ik net teveel voor een hardeschijf. Voor die 200 euro extra wacht ik wel een minuut langer. Ik doe niks boeiend met mijn MBP. Internet, counterstrike en word. Nothing else. Ik zou ook de 7200RPM aanschaffen maar na het filmpje gezien te hebben begin ik toch wel te twijfelen of het waard is.

Bijdrager
    CMD-Z

lachen filmpje! is er ook zo’n vergelijking voor 5400 rpm / SSD?

Moderator
    unSOUND
    arri op 12 april 2011

ook een denkfout..

Blijkbaar voor iedereen anders. ik merk in ieder geval een enorm verschil. overigens met een Seagate Momentus 250Gb (rev 4)Daarom zij ik ook nadrukkelijk “voor wat hij er mee doet“, in combinatie met “bijna altijd.” Ik heb pas 100 keer verteld dat het enorm afhankelijk is van de taken, mij er nu dus op wijzen dat het soms anders gaat is dus een beetje mosterd na de maaltijd…

En er is altijd de onderschatte psychologische factor. Het feit dat bij een SSD de Finder vensters vaak om je oren vliegen geeft je het idee dat je machine heel snel is, en DAT vinden mensen leuk. Maar zodra je processor-intensief werk gaat doen, ben je gewoon net zo lang bezig, maar met het idee dat het sneller gaat.

Moderator
    unSOUND
    CMD-Z op 12 april 2011

lachen filmpje! is er ook zo\’n vergelijking voor 5400 rpm / SSD?

Ik heb wel eens wat taken vergeleken tussen mijn SSD en mijn 5200 RPM schijf, was lachen hoe weinig winst er over bleef als zaken eenmaal in de cache staan. Bij een verse herstart is de SSD sneller in opstarten van Apps, maar als je dat voor de tweede keer deed, was de 5200 rpm schijf zo goed als even snel.

Bijdrager
    LeonDemeijer

Sta inmiddels al een half uur in de wacht bij de 2e lijn van AppleSupport.
    Toch maar even vragen of zij een passende oplossing weten.

Zo niet ben ik toch geneigd zelf een HDD aan te schaffen en hem zelf te plaatsen, ben er alleen nogsteeds niet uit welke dit moet worden.

Bijdrager
    LeonDemeijer

Apple is bereid mij eenzelfde HDD op te sturen, welke ik dan zelf kan vervangen.
    Enige catch is dat zij creditcardgegevens nodig hebben als waarborg dat ik de defecte HDD binnen 10 dagen terugstuur.
    Helaas beschik ik zelf niet over een creditcard, dus wordt dit lastig…

Bijdrager
    arri

@unsound

…”voor wat hij er mee doet”…

je wist toen inderdaad nog niet dat hij harddisk-intensieve applicaties als photoshop en after-effects gebruikt, ik zie nu dat hij dat pas ná jouw bericht schrijft..

Moderator
    unSOUND

Dat wist ik wel degelijk, juist nadat hij vertelde dat hij Photoshop gebruikte schreef ik pas dat bij die taken je vooral op de CPU staat te wachten…

Photoshop is maar weinig schijfintensief, dat hebben we onlangs nog in het andere SSD topic aangekaart… In de Photoshop stress-test ( die 6 minuten duurde ) was de mijn Vertex SSD maar 7 seconden sneller dan mijn 5200 rpm HDD.

Zelfde geldt voor de meeste video-bewerkingen, die leunen zo zwaar op de processor en grafische kaart dat zelfs een USB stick die data nog op tijd aan kan leveren.

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.