30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)
  • Q:
    Bijdrager
    J-P-H

Nieuwe HD MacBook Pro 2011?

De harde schijf die standaard wordt uitgeleverd in de nieuwe MBP is niet de snelste.
    Volgens mij zijn dit de specificaties:

Ik heb de volgende vragen:
    – de doorvoersnelheid kan op SATA 600, maar daar vind ik bijna geen schijven voor en duur. Zoek ik verkeerd?
    – volgens de specificaties heeft de schijf een val-sensor. In mijn vorige Mac mocht ik die juist niet kopen. Hebben ze dat veranderd en moet ik nu juist wel een schijf met val-sensor kopen?
    – graag advies (zie ook onderstaande schijven) en alvast bedankt daarvoor
    Volgens mij zijn dit de specificaties:

Bijdrager
    SMTR
    J-P-H op 22 april 2011

– de doorvoersnelheid kan op SATA 600, maar daar vind ik bijna geen schijven voor en duur. Zoek ik verkeerd?

Als je goed gebruik wilt maken van de snelheid van SATA 600 moet je naar SSD’s kijken, niet naar HDD’s.

Bijdrager
    J-P-H

500 gb SSD vind ik veel te duur.
    Zie dat de VelociRaptor 15mm dik is. Dat zal wel niet passen:-(
    Iemand ervaring met de andere schijven die ik hierboven noem?

Bijdrager
    SunKeeper

Hoe kom je er bij dat er SATA III in de nieuwe MacBook Pro zit?

Dat kan ik nergens terugvinden, dus ik weet niet waar je dat vandaan hebt. Linkje?

Bijdrager
    J-P-H

Hier op 3de pagina: klik

Dit staat er in het systeemprofiel

Bijdrager
    SMTR
    J-P-H op 22 april 2011

500 gb SSD vind ik veel te duur.

Zie dat de VelociRaptor 15mm dik is. Dat zal wel niet passen:-(

Iemand ervaring met de andere schijven die ik hierboven noem?

SSD’s op in die grote zijn inderdaad bijna niet te betalen. Ik wil er dus ook alleen mee zeggen dat je beter naar SATA II schijven kan kijken, zeker als je veel capaciteit wilt.

SunKeeper op 22 april 2011

Hoe kom je er bij dat er SATA III in de nieuwe MacBook Pro zit?

Dat kan ik nergens terugvinden, dus ik weet niet waar je dat vandaan hebt. Linkje?

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1102430

Bijdrager
    SMTR

Ik hoor over de WD Scorpio Black ook erg goede verhalen. Snelle, betaalbare schijf, met grote opslagcapaciteit, en moet in een MBP passen.

http://tweakers.net/pricewatch/274840/western-digital-scorpio-black-wd7500bpkt-750gb.html#tab:info

Bijdrager
    J-P-H

Thanx SMTR.
    Ik verwacht een beetje dat het verschil marginaal is.
    Vooral het gevoel van snel starten met SSD blijft aantrekkelijk. De gewone harde schijven zullen daar niet aan kunnen tippen vrees ik.

Bijdrager
    paradoxdesign

Ik zelf heb, ondanks uiteenlopende ervaringen op het internet, goeie ervaring met een Seagate Momentus XT Hybride drive (500GB)…voor die krap 100 euro is het zeker de moeite waard om te proberen…bevalt het niet, prak je de disk in een usb behuizing en gebruik je’m als externe opslag.

Bij mij is de opstarttijd sterk verkort, vari├źrend tussen de 20 en 35 seconden, programma’s lopen lekker snel..sowieso is de disk 7200 rounds dus daarmee al sneller dan de standaard ingebouwde drive..

Bijdrager
    nebilem

In mijn iMac huidig model zit een hd van 50 euro in en dit is de verkoopprijs op internet. Maar liefst 1tb. Kan je nagaan waarschijnlijk koopt Apple het voor 2 tientjes. iMac is nieuw 1500 euro. tjah

Voor veel hardware wat Apple gebruikt is niet zo bijzonder.

Bijdrager
    J-P-H

Inderdaad een goede overweging Paradoxdesign.
    Had er niet naar gekeken, omdat er problemen mee waren. Die lijken inmiddels opgelost.

Bijdrager
    SMTR
    J-P-H op 22 april 2011

Had er niet naar gekeken, omdat er problemen mee waren. Die lijken inmiddels opgelost.

Waaruit maak je op dat de problemen met de momentus xt zijn opgelost? Ik wilde deze zelf ook in mijn MBP zetten maar heb hier vanaf gezien vanwege de negatieve verhalen.

Bijdrager
    J-P-H

Een optimistische analyse: gezien het minder aantal reacties op fora de afgelopen maanden.

Bijdrager
    paradoxdesign

Mijn ervaring met de momentus is goed, laptop loopt als een malle, maar zoals ik al zei, de meningen lopen uiteen, en ’t ding kost ook geen 300 euro, dus worth the try.. toch?

Bijdrager
    Soulshaker
    SMTR op 22 april 2011
    J-P-H op 22 april 2011

Waaruit maak je op dat de problemen met de momentus xt zijn opgelost? Ik wilde deze zelf ook in mijn MBP zetten maar heb hier vanaf gezien vanwege de negatieve verhalen.

Ja maar sinds een niewe firmware update zouden de meeste problemen nu opgelost zijn.
    Sindsdien is mijn interesse voor de XT er alleen maar op voorruit gegaan

Bijdrager
    Elbertox

Ik heb zelf de WD Scorpio Blue 5400RPM, zeer tevereden over. Maakt wel een beetje meer geluid dan de originele hd.

Bijdrager
    J-P-H
    Bijdrager
    Soulshaker

Ik heb hem nu ook gekocht bij redcoon.
    Morgen komt die al aan:)

Bijdrager
    J-P-H

Vandaag binnen samen met Firewire externe behuizing.
    Vanavond diskdupen en dan omwisselen.
    Ben benieuwd!
    Voor de liefhebbers zal ik wat opstarttijden klokken en ook over enkele weken ervaringen delen.

Bijdrager
    paradoxdesign

ben benieuwd naar je ervaring!

Bijdrager
    Soulshaker

Het beste is om een voor en na te doen .
    De schijf leert bij het gebruik welke bestanden hij vaak moet aanspreken.

Dus de eerste keer is hij misschien niet zo snel , maar na 5 keer doen wel

Bijdrager
    J-P-H

Schijf gekloond met Superduper. Daarna zonder problemen aan de praat gekregen.
    Firmware updaten is irritant. Je moet een boot-cd maken, herstarten (alt-toets ingedrukt houden) en vervolgens in een dos-omgeving de firmware updaten. (De schijf die ik heb gekocht zat op versie 23, update is versie 25)
    Anyway, ook dat proces is goed verlopen, dus ik zal mijn schijfje de komende dagen “trainen” en volgen of de snelheid toeneemt.

Bijdrager
    paradoxdesign

Zet hem op!;)

Bijdrager
    J-P-H

Opstarten duurt nu langer. Er gaat enige tijd overeen voordat het appeltjes verschijnt. Volgens mij heeft het iets met clonen te maken maar ik weet niet meer precies hoe dat zit en kan worden hersteld.
    In het systeemprofiel zie ik een verschil in benaming van de HD staan (“bsd-naam”).
    Iemand een tip?

Bijdrager
    J-P-H

Zou die diskOs1 iets te maken hebben met het SSD-deel?

Bijdrager
    Soulshaker

Inmiddels is de mijne hier al naast mij .
    Ik verkies liever een fresh install.

Bijdrager
    Soulshaker

Ondertussen heb ik hem al geplaatst en OSX geïnstalleerd .
    Daarna de schijf geupgrade met de SD25 firmware

OSX is een 5 tal keer gereboot , nu start OSX op in 15 seconden , best snel .

Dit op een i5 macbook pro met 2,4Ghz

Moderator
    unSOUND

Maar waarom zou je je schijf “leren” om snel op te starten ? Als het goed is is dat juist wat je het minste doet…

Bijdrager
    Soulshaker

Omdat er momenteel enkel het OS op mijn schijf staat , ik wou gewoon het effect eens zien wat de harde schijf doet na een aantal keer opstarten.

Nadat mijn programma’s en bestanden gekopieerd zijn , dan zal de schijf zich daarop opnieuw aanpassen
    Dan zal het booten ook weer langer gaan duren (wat in feite niet erg is)

Moderator
    unSOUND

Maar Booten doe je toch iets van 1 keer per half jaar of zo ?:wink:

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.