13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    milann

Nieuwe HD in iBook zetten probleem

Hallo,

Vandaag zit ik weer met een probleempje.
    Ik heb een nieuwe 160 gb HD gekocht voor in mijn iBook.
    Ik dacht deze zet ik er wel ff in, maar toen ik verder aan het denken was kwam ik toch achter een groot probleem.
    Mijn dvd-drive is kapot…………………. Er moet echt sowieso een nieuwe in komen, maar daar heb ik op het moment even geen geld voor…..
    Hoe kan ik nu OSX er weer op installeren? Kan het d.m.v. een .dmg file op een externe HD?
    Heb ook nog een Macbook ter beschikking, kan ik deze als dvd-drive laten werken?
    Please kan iemand mij helpen? Krijg namelijk vanmiddag, of morgen vroeg die HD al binnen.

Groeten, Milan

Bijdrager
    noxius

iBook aan je Macbook koppelen met een Firewire kabel,
    iBook opnieuw opstarten met T ingedrukt,

Nu is je iBook een firewire disk, dan m.b.v. je Macbook OSX installeren.

Bijdrager
    milann

de macbook moet toch juist de firewire disk zijn? want het moet toch op de ibook worden geinstalleerd? of zie ik dit verkeerd?

oja, ik heb op mijn ibook nu 10.3.9. staan, heb een dvd liggen van 10.4 deze is al eens geinstalleerd op een mabook, kan deze ook op mijn ibook?

Bijdrager
    Esquare
    ”milann”

oja, ik heb op mijn ibook nu 10.3.9. staan, heb een dvd liggen van 10.4 deze is al eens geinstalleerd op een mabook, kan deze ook op mijn ibook?

Nee, dat zijn twee compleet verschillende versies. Om dezelfde reden gaat de methode van noxius ook mis.

Het enige wat ik zo gauw kan bedenken is dat je een complete kloon van de huidige schijf van je iBook maakt (met Schijfhulpprogramma, SuperDuper! of Carbon Copy Cloner) op een externe harde schijf. Vervolgens deze schijf aan de MacBook koppelen, je iBook in targetmode opstarten en ten slotte de kloon van de externe harde schijf terugzetten op de nieuwe schijf van de iBook.

Bijdrager
    milann
    ”Esquare”
    ”milann”

Nee, dat zijn twee compleet verschillende versies. Om dezelfde reden gaat de methode van noxius ook mis.

dus ik kan die dvd niet gebruiken?

Ik wilde net gaan backuppen met SuperDuper! maar deze HD moet worden geformatteerd naar een Mac-iets… Ik kan deze niet formateren omdat er andere belangrijke bestanden op staan…..

Bijdrager
    milann

Ik ga denk ik gewoon met een schone lei beginnen, alleen wat foto’s, filmpjes, wat bestanden en muziek wil ik wel backuppen, dit zet ik gewoon op mijn externe HD…… Programma’s ga ik ook allemaal opnieuw installeren.

Ik ga dus met een firewire kabel mijn ibook aan mijn macbook koppelen, opstarten met de T ingedrukt..
    Dan wil ik d.m.v. de dvddrive van mijn macbook, OSX 10.4 installeren op de nieuwe HD die in mijn iBook gaat..

Dus dit zou moeten lukken?

Bijdrager
    Esquare
    ”milann”

Dus dit zou moeten lukken?

Nee, want de 10.4 die je bij je MacBook zit is de Intel-versie. En die draait niet op je iBook. En je MacBook kan weer niks met een 10.3 schijf.:)

Bijdrager
    milann

dus ik moet een 10.4 PPC op de kop tikken?

Bijdrager
    Esquare
    ”milann”

dus ik moet een 10.4 PPC op de kop tikken?

Als je met 10.4 wilt werken wel, ja. Deze misschien?
    http://macfreak.nl/cgi-bin/forums/topic.cgi?forum=14&topic=4716

Bijdrager
    milann

ok√© bedankt, ik ga ff kijken……..
    even voor de zekerheid, ik kan de dvddrive van de macbook gebruiken om 10.4 op mijn ibook te installeren?

Moderator
    unSOUND

Je moet de MacBook in FireWire modus opstarten, en dan de CD van de iBook in de MacBook stoppen… Je gebruikt dan de MacBook als een FireWire DVD drive.

Bijdrager
    Esquare

En die truuk zou ook met 10.3 moeten werken…

Bijdrager
    milann

thanks, ik ga het gewoon nog even met 10.3 proberen. als 10.5 uit is zet ik die er wel overheen..
    nu nog wachten totdat ik mijn 160 GB HD binnen krijg:D

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.