9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Arawn

nieuwe harde schijf + herinstallatie

Ik weet niet of dit het goede gedeelte is om dit te vragen, zo niet dan zou ik graag willen dat een moderator dit topic verplaatst.

Ik heb een nieuwe harde schijf geinstalleerd in mijn witte macbook, en ik heb de OSX (10.5) dvd die ik bij de laptop kreeg, in de speler gedaan. Ik heb de laptop aangezet en op C gedrukt, maar nu verschijnt er elke keer een folder met een vraagteken in het scherm, en hij blijft de schijf lezen. ik heb deze nu 10 minuten laten doorlopen, maar dat werkt niet. Als ik op de eject knop druk, stopt deze met spelen, maar de schijf blijft in mijn systeem zitten.

ik heb tot nu toe geen problemen gehad met mijn mac. de nieuwe harde schijf komt zo uit de winkel, en ik hoor die wel opstarten na het indrukken van de aan en uit knop.

Bijdrager
    WTR

Je moet de schijf opnieuw formatteren.

Bijdrager
    Arawn

dat wil ik graag doen, maar ik kom de installatie niet in. hij blijft op die folder staan die knippert met een vraagteken.

ik heb de installatie dvd er uit gekregen, en deze is brandschoon zonder krassen.

Inactief
    Anoniem

Dan heb jij je HD niet goed geplaatst.

Vanaf installatie dvd opstarten en dan met schijf hulpprogramma kijken of deze wel wordt herkent.
    Zoja? dan opnieuw partitioneren.
    Zonee? aansluiting controleren.

Bijdrager
    Arawn

zoals ik al aangaf: hij start niet vanaf de dvd. als dat zou lukken en hij zou de schijf niet zien, zou ik al een stuk blijer zijn dan nu. ik blijf op een wit scherm met een grijs knipperende folder staan, waar een vraagteken in staat. ik hoor de cd spinnen en zoeken, maar na 10 minuten ben ik nog niet in de installatie.

Moderator
    unSOUND

Lukt het ook niet als je de machine opstart met de ALT toets ingedrukt ?

Is de DVD drive toevallig defect ? In dat geval zou je eventueel een andere Mac met FireWire kunnen gebruiken als externe DVD speler.

Bijdrager
    Arawn

ok met ALT doet deze het wel. ik heb de harde schijf gepartitioneerd, maar hij geeft aan dat er geen OSX 10.4.8 geinstalleerd is op mijn computer, en wilt niet verder met de installatie :S

<edit> in het boekje zit 10.4.0, ik ga die installeren, daarna 10.5 en hopelijk binnenkort 10.6 (als die een keer leverbaar is, ik ben al bij 8 winkels geweest en overal uitverkocht)</edit>

dank jullie allen voor de snelle hulp!

Bijdrager
    Pieterr
    ”Arawn”

in het boekje zit 10.4.0, ik ga die installeren, daarna 10.5

Misschien lukt het je op deze manier om direct 10.5 te installeren. Scheelt weer wat werk.

Bijdrager
    Odie

Ik had dit identieke probleem ook toen ik van mijn standaard HD naar een 500GB schijf ging. Mijn instal DVD wilde niet starten en ik bleef maar hangen ergens in een grijs scherm, al dan niet dat vraagteken foldertje. Uiteindelijk een PRAM reset gedaan en daarna werkte het weer (hoewel de eerste boot nog wel lang duurde).

Ik had zelf het idee dat de Mac moeite had de HD te herkennen, hoewel de disk utility hem wel correct weergaf…

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.