30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)
  • Q:
    Bijdrager
    Elstar

Nieuwe harddisk G4 Quicksilver

Ja ja, lach maar.
    Het zal wel erg makkelijk zijn, maar ik wil toch het een en ander weten voor ik aan vervanging/toevoeging van een harddisk begin. Tot nu toe heb ik de binnenkant van mijn G4 Quicksilver 733 Mhz alleen gezien toen ik 512Mb geheugen bij plaatste.

1. Kan er een harddisk bij? Of moet ik de huidige 40GB vervangen?

2. Is dit wat (mail-a-mac)?

De 120 GB heeft mijn voorkeur. Die krijg ik nooit vol, maar voor die paar tientjes laat ik hem niet liggen. Moet ik die kabel ook bestellen?

3a Als ik dan 2 HD’s in mijn G4 heb, hoe zie ik dat dan in finder? Als een 4 keer zo grote Macintosh HD, of als een 40GB Macintosh + een 120GB harddisk met een andere naam?
    En kan ik ongestraft bestanden naar de tweede harddisk verplaatsen?

3b Als ik mijn harddisk vervang, hoe krijg ik dan de informatie van mijn huidige harddisk op de nieuwe?

Bijdrager
    zakalwe

Je kan in je G4 gewoon IDE hardisks kopen bij de PC-boer op de hoek, scheelt je misschien weer geld en je hebt het direct. Neem gewoon een bekend merk als Western Digital, Seagate, Maxtor of IBM. Verdere specificaties: 7200 toeren/minuut en 2 of 8 MB cache op de schijf zijn aan te raden. Let op: HDs groter dan 132GB werken alleen met extra hulpmiddelen (PCI kaartje).

Wanneer je een G4 QuickSilver hebt met 1 HD en 1 optische eenheid, dan kunnen er nog 2 HDs bijgeplaatst worden zonder dat je extra bekabeling nodig hebt. Één HD gaat boven de huidige HD en da andere HD kan onder de optische eenheid (beetje puzzelen).

Let bij het plaatsen wel op dat je de jumpers op de te plaatsen HD goed zet. Het makkelijkst is om de nieuwe HD op “slave” te zetten (als je niet weet wat het is, kan je dit ook in de winkel laten doen).

3a:
    Na het formateren ziet je Mac je oude HD + de nieuwe HD (wanneer je de schijf als 1 partitie hebt geformateerd).

En kan ik ongestraft bestanden naar de tweede harddisk verplaatsen?

In principe kan je alle documenten gewoon verplaaten, draai je echter Mac OS X dan kan je de systeem onderdelen vaak niet zomaar kopieëren.

Als ik mijn harddisk vervang, hoe krijg ik dan de informatie van mijn huidige harddisk op de nieuwe?

Je kan de nieuwe hardisk er gewoon naastplaatsen, dan kan je je documenten gewoon overslepen (Mac OS X systeem kan je met CarbonCopyCloner verhuizen).

Bijdrager
    Elstar

Kijk, daar heb ik wat aan. Alleen:

”zakalwe”

Let bij het plaatsen wel op dat je de jumpers op de te plaatsen HD goed zet. Het makkelijkst is om de nieuwe HD op “slave” te zetten.

dat zegt me niets.
    Wat zijn jumpers?
    ‘Slave’ lijkt me een soort van ‘ondergeschikt’. Ik wilde het systeem en de programma’s op de oude schijf laten staan en muziek, foto’s en andere bestanden op de nieuwe schijf. Dat bedoel je?

Bijdrager
    Elstar

Met dit antwoord

”zakalwe”

Wanneer je een G4 QuickSilver hebt met 1 HD en 1 optische eenheid, dan kunnen er nog 2 HDs bijgeplaatst worden zonder dat je extra bekabeling nodig hebt. Één HD gaat boven de huidige HD en da andere HD kan onder de optische eenheid (beetje puzzelen).

had je de volgende vraag al beantwoord:

Als ik mijn harddisk vervang, hoe krijg ik dan de informatie van mijn huidige harddisk op de nieuwe?

Ik hoef dan namelijk niet te vervangen.

Bijdrager
    zakalwe
    ”Elstar”

Kijk, daar heb ik wat aan. Alleen:

”zakalwe”

Let bij het plaatsen wel op dat je de jumpers op de te plaatsen HD goed zet. Het makkelijkst is om de nieuwe HD op “slave” te zetten.

dat zegt me niets.

IDE harde schijven kunnen met z’n 2en op één bus (connector), er is dan 1 HD de baas (master) en 1 niet (de slave). In de praktijk betekent dit dat de HD die op master staat voorang krijgt.
    De ‘master/slave’ instelling wordt ingesteld door een klein connectortje (dip-switch) op de hardisk (pinnetjes tussen de voedingconnector en de IDE connector).

De meeste IDE HDs hebben instructies op de hardisk zelf staan. En anders vraag je gewoon in de winkel of ze de HD alvast op ‘slave’ instellen.

Bijdrager
    aToMac

Even een tip, ik zou de nieuwe Hardeschijf dus NIET op slave zetten, maar die oude. Dat is waarschijnlijk de standaard 40GB.

De standaard 40GB in de QS 733 was een 5400RPM schijf. De nieuwe die je gaat kopen is een 7200RPM.

Ik heb dit ook gedaan toen ik mijn QS733 had. Ik heb mijn OSX op deze nieuwe schijf gezet. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat je dit gigantisch merkt met het opstarten van Applicaties. Het is gewoon veel sneller.

Voor prijzen e.d., ga dan naar http://www.tweakers.net/pricewatch

Succes met je keuze.

Edit: Ik had een 120GB Maxtor met 8MB cache.

Bijdrager
    Elstar

De 120 GB is inmiddels besteld.

”aToMac”

Even een tip, ik zou de nieuwe Hardeschijf dus NIET op slave zetten, maar die oude. Dat is waarschijnlijk de standaard 40GB.

Ik had bij mijn laatste bericht nog twee vragen toegevoegd, die misschien door niemand meer gelezen zijn:

”Elstar”

Wat zijn jumpers?

‘Slave’ lijkt me een soort van ‘ondergeschikt’. Ik wilde het systeem en de programma’s op de oude schijf laten staan en muziek, foto’s en andere bestanden op de nieuwe schijf. Dat bedoel je?

Dus het enige verschil tussen master en slave is dat op de master het OSX moet staan?
    En als ik de 120 als master gebruik kan ik dat dan als volgt doen:

120GB eerst als slave plaatsen en OSX daarop installeren;
      Daarna beide harddisks omzetten zodat de 120GB Master wordt (of kan dat niet als ze eenmaal in gebruik zijn);
      OSX van de 40 GB deinstalleren;
      Overige programma’s en bestanden over zetten naar de 120GB. [/list:u:c91bc78b53]
      Dan laat ik muziek wel op de 40GB staan.

Bijdrager
      zakalwe
      ”Elstar”

Dus het enige verschil tussen master en slave is dat op de master het OSX moet staan?

Nee, dat hoeft dus niet, maar het kan voor de snelheid wel een voordeel zijn.

Ik heb zelf een Quicksilver Dual 1GHz met de volgende schijfconfiguratie:

bus 1 (ATA66):
      master: 120 GB Western Digital 8MB cache
      slave: 120 GB Western Digital 2MB cache

bus 2 (ATA33):
      master: Pioneer DVD-R
      slave: orginele 80GB met Mac OS X

Nu zit mijn systeemschijf dus in de langzaamste ‘positie’ (langzaamste bus en ook nog slave). Dit was echter nodig omdat er compatibiliteits problemen waren met de DVD-R als slave. Ik moet zeggen dat ik van een snelheidsvermindering geen last heb, zoiezo passen al mijn applicaties in het geheugen en ik heb liever dat de beiden WDs met het werk snel zijn…

Ik zit nu te denken over een Serial-ATA PCI kaartje met 2 SATA HDS (2 x 250GB)…en dan het systeem op een van de WDs te zetten… Dan zit er dus 820GB aan opslag in de machine… 8)
      (Maar ik kan natuurlijk ook mijn geld gebruiken voor een nieuwe G5. Moeilijk al die keuzes.;) )

”Elstar”

En als ik de 120 als master gebruik kan ik dat dan als volgt doen:

120GB eerst als slave plaatsen en OSX daarop installeren;
        Daarna beide harddisks omzetten zodat de 120GB Master wordt (of kan dat niet als ze eenmaal in gebruik zijn);
        OSX van de 40 GB deinstalleren;
        Overige programma’s en bestanden over zetten naar de 120GB. [/list:u:5b157bb665]
        Dan laat ik muziek wel op de 40GB staan.

Zou zo moeten werken.

Bijdrager
        Deskman

Er is geen verschil tussen master en slave positie, het gaat alleen maar om dat de computer onderscheid kan maken.
        Je hebt twee ATA-bussen, een voor je CD en een voor je HD. Die voor je CD is een langzame. Zal wel goedkoper zijn en op een CD merk je het toch niet (altijd langzamer)
        Ik heb daar (met wat gepriegel) ook een oude HD inhangen voor backupdoeleinden.
        Opstarten van een snelle HD gaat sneller, of het nou de master is of de slave.

Kijk hier voor meer gegevens over je Mac

Bijdrager
        Elstar

De 120 GB is binnen, ik heb ‘m nog op slave staan en aangesloten. Maar nou vroeg ik me af of ik later nog om kan zetten naar master. Bovendien zie ik niet hoe ik de oude harddisk naar slave kan zetten. Dat zit in ieder geval anders dan op de nieuwe.

”zakalwe”

Na het formateren ziet je Mac je oude HD + de nieuwe HD (wanneer je de schijf als 1 partitie hebt geformateerd).

Hoe formateer ik? Ik dacht dat dat met schijfhulpprogramma ook kon, maar die ziet de nieuwe harddisk niet. Terminal zeker?

Bijdrager
        HSL

nee,.. met Disk Utility! daar staat hij aan de rechterkant in het window..
        en dan wijst de rest vanzelf!:D

als het niet lukt,.. dan moet je ff PB-en,.. dan fiets ik ff langs:D

Bijdrager
        Elstar

Disk Utility = Schijfhulpprogramma.
        Ik ben ook even aan het zoeken geweest. Ik zie in een aantal topics staan dat dit zou moeten met Disk Utility VANAF CD. In dit geval ook?

Bijdrager
        HSL

nee je gebruikt hem alleen van cd als er geen os op de schijf staat of als je de schijf waar je os op staat wil formateren,.. je kan namelijk niet je opstartschijf formateren terwijl je ook in het systeem zit dat op die schijf draait!:D

Bijdrager
        Elstar

Maar eh, de nieuwe harddisk is gewoon niet zichtbaar. Ook niet in het schijfhulpprogramma/disk utility.

Bijdrager
        HSL

ehm,.. ok heb je de power ook aan de schijf geklikt? dat stekkertje met die rood/zwarte draadjes..

Bijdrager
        HSL

en gooi die cd eruit man,.. doe het gewoon van de HD.
        das veel makkelijker!!:D

Bijdrager
        Elstar

CD is eruit, herstart gedaan (je weet maar nooit).

Daar ligt-ie:

Niks mis mee, lijkt mij zo.

Bijdrager
        HSL

ehm,.. ja dat ziet er allemaal goed uit!

(vanwege het formaat heb ik er ff een link van gemaakt!)

ehm,.. en hoe had je ze ingesteld? slave,master,cable select?

Bijdrager
        Elstar
        ”HS-L”

ehm,.. en hoe had je ze ingesteld? slave,master,cable select?

De oude/originele nog steeds master. De nieuwe was slave toen ik hem kreeg en dat heb ik zo gelaten. (hoewel ik de tip kreeg om dat om te keren. Ben ik eigenlijk nog van plan)

Bijdrager
        HSL

ok dan zie ik het al:
        master moet aan de eerste aansluiting van de kabel gekoppeld zitten. (als ik me niet vergis) en slave aan de tweede.. probeer dat is zou ik zeggen ..:D

Bijdrager
        Elstar

Oh jee, dan móet ik wel van de oude de slave maken. De originele kan (geloof ik) niet van z’n plek af. En die kabel is niet zo buigzaam dat ik hem eerst naar de nieuwe en dan naar de originele leidt.

Of: ik ga mijn eigenlijke plan uitvoeren. Van de nieuwe de master maken, Jaguar installeren, en bestanden van de oude naar de nieuwe overzetten. Maar dan moet ik wel weten hoe ik de oude naar slave om zet.

Ik ga even kijken wat er mogelijk is. Eerst de kabel ‘omleggen’, kijken of dat lukt.

Bijdrager
        HSL

ik zou gewoon de HD’s wisselen..

ik heb een keer wat probleempjes gehad.. toen ik mijn os van de slave draaide!

update,.. je kan de standaard schijf ook gewoon van de bodemplaat afhalen!:D

Bijdrager
        Elstar

Ik hou het effe voor gezien. De oude durf ik niks aan te doen zolang die nieuwe niet aan de praat te krijgen is. Kabel anders aansluiten lukt niet. Oude harddisk loshalen wel, maar ik zie niet hoe de twee dan teruggeplaatst moeten worden als de nieuwe onder moet zitten.

Die nieuwe doet niks. Schijfhulpprogramma ziet ‘m niet, ook niet vanaf installatie-CD, maakt niet uit of het slave of master is. Dus: Hoe formatteer ik ‘m dan?
        Ik had effe de gedachte om die nieuwe ook alvast master te maken (was uiteindelijk mijn doel) en jaguar te installeren, maar ook dat lukt niet.

Bijdrager
        HSL
        ”Elstar”

Ik hou het effe voor gezien. De oude durf ik niks aan te doen zolang die nieuwe niet aan de praat te krijgen is. Kabel anders aansluiten lukt niet. Oude harddisk loshalen wel, maar ik zie niet hoe de twee dan teruggeplaatst moeten worden als de nieuwe onder moet zitten.

je moet de schijven van plek wisselen,.. dan kan je ze toch gewoon aansluiten? –> als ik ff moet helpen moet je het ff zeggen,.. ik heb nog ff tijd en het is zo gefixed! (en is 2 minuten fietsen)
        en je moet je oude HD losmaken voordat je de nieuwe op zijn plek kan zetten!

Bijdrager
        HSL

anyway:) onmyway!!:D

Bijdrager
        HSL

en hij is dus definitief stuk!

hij spint niet meer,… lijkt me niet echt handig..:D

Bijdrager
        Elstar

Nee, een geluk bij een ongeluk:

Het lag dus niet aan mij. (Ik begon al een beetje te twijfelen aan het gebruiksgemak van Apples).

Wordt vervolgd.

Bijdrager
        Deskman

Volgens mij zijn de Apple kabels cable-select. Er is in een van de kabeltjes (nummer 28 meen ik) een stukje uitgeknipt. Dus de tweede connector is altijd slave, ik denk zelfs als je de jumper op master laat staan.

Maar het kreng moet natuurlijk wel draaien. wie welke schijf is maakt niet uit voor zover de info die ik heb kunnen vinden. Master of slave, selheid, grootte etc.

Bijdrager
        Elstar

Net een berichtje van mail-a-mac gekregen. De nieuwe is weer onderweg.

Volgende aflevering van de serie “hoe sluit ik een nieuwe HD aan?”:
        Maandag 17 november.

Bijdrager
        Elstar
        ”Elstar”

De nieuwe is weer onderweg.

En die doet het wel :D
        Hij zit nu ongeformateerd, leeg en als slave in mijn G4. Maar disk utility herkent hem tenminste. Ga ik in het weekend even aan klussen.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.