21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Moderator
    Night

Nieuwe forum-software

Zoals velen van jullie vast wel in één van de vele topics over de huidige site van One More Thing hebben gelezen willen we over niet al te lange tijd overschakelen van het huidige bbPress/Buddypress naar geheel nieuwe forumsoftware van Discourse.  

Oude software voldoet niet meer

De reden voor de overstap is tweeledig. Als eerste voldoet de huidige software niet meer voor een forum van deze grootte. Dat is vooral te merken aan de snelheid van het huidige forum. Iets waar velen van jullie al tijden over klagen. Discourse is veel beter geschikt voor grote fora, is moderner maar vooral veel sneller.

Verder bleek dat er veel niet werkt op de huidige site na de overname door WayneParkerKent. Vóór die tijd was One More Thing min of meer een liefdadigheidsproject, met als gevolg dat de site met plugins, zelfgeschreven scriptjes en ducttape aan elkaar hing. Het werkte, maar dat was het dan ook wel. Na de overstap naar een nieuwe host is er zoveel dat niet meer werkt dat we het spoor een beetje bijster zijn geraakt. Nóg meer reden voor onze leden om te klagen, zo bleek.

Testfase

Om te voorkomen dat we jullie wederom met een half-werkende site op te zadelen hebben we ditmaal besloten een ander traject te volgen. We gaan de testfase uitvoeren op een ander en veel kleinschaliger forum van WayneParkerKent, namelijk die van Mama en zo. Zo kunnen we daar alle kinderziekten verhelpen voordat de software op alle forums van WayneParkerKent zal worden uitgerold. De reden dat dit nu al enige tijd in beslag heeft genomen is dat er bij de conversie erg veel is dat handmatig moet gebeuren. Er is niet zoiets als een ‘druk op de Importeer knop en klaar’. Uiteraard moet na de overstap alles gewoon werken. Alle topics, alle plaatjes, alle emoticons, alle links, nieuws, voorpagina-artikelen en noem maar op. En dat blijkt dus geen sinecure.

Let op: Discourse is op dit moment nog niet geïmplemeteerd op de huidige Mama en zo site. We testen op dit moment een ‘schaduw site’.

Het huidige forum van Mama en zo

Er is – in tegenstelling tot eerdere berichten – vooralsnog nog geen datum vastgesteld waarop OMT overstapt op de Discourse forumsoftware. Dit hangt gewoonweg van teveel factoren af. Maar zo gauw we echt 100% tevreden zijn over het functioneren van Mama en zo en zicht hebben op de daadwerkelijk implementatie op álle WPK forums (waaronder dus ook OMT) zijn jullie de eersten die het weten.

Voordelen

Als straks alles achter de rug is en we van de Discourse software gebruik maken, hebben we een aantal grote voordelen. Omdat straks álle WPK forums met dezelfde software werken is het veel eenvoudiger om een fout te herstellen. Die correctie zal dan op alle forums tegelijk merkbaar zijn. Zo kan bijvoorbeeld een forumlid van het ene forum tegen een probleem aanlopen dat op een ander forum nog niet is geconstateerd. Dat scheelt ons veel tijd. Tijd, die we liever steken in het aanbieden van interessante content voor jullie.

Een ander voordeel is dat we hopen met deze nieuwe, moderne software een hele tijd vooruit kunnen. Dat is vooral handig voor jullie als leden, omdat je dan niet telkens aan een nieuwe site en de bijbehorende handelingen hoeft te wennen.

Nieuwsgierig?

Wil je alvast een voorproefje van de nieuwe software? Zo gauw de initiële testfase achter de rug is en  Mama en zo. is overgestapt op Discourse, zal dat hier vermeld worden. Het is wellicht niet jullie interesse-gebied, maar je kunt dan al een beetje zien hoe een en ander werkt.

Heb je nog opmerkingen of wil je nog een vraag stellen over de transformatie, over Discourse of One More Thing in het algemeen? Schroom dan niet om dit in een reactie hieronder doen. We zullen onze best doen jullie vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

Dit topic wordt bij bekend worden van meer nieuws geüpdatet.

Het team van One More Thing

Bijdrager
    koen

Hmm, mama en zo is hier vrij traag (3-5 sec per link). 😬

Bijdrager
    Brombeer

Noem me gerust bevooroordeeld, maar iets zegt me dat je op mama&zooi toch een minder webkritisch publiek zult aantreffen. Enfin, wellicht is dat forum als proeftuin klein genoeg. Ik heb niets met baby’s, ik heb ze subiet verkocht aan het circus toen de poezen allergisch bleken.

Een heel groot (want wereldwijd) forum, dat toch nog steeds een liefdewerk-oud-papier-sfeer heeft, maar waar qua IT de gekste dingen gebeuren is Ravelry. Elke breister (m/v/quiltbag) van 8 tot 88 zit daarop. Niet verkeerd om daar eens je licht op te steken en indien mogelijk wat kennis in te kopen.

Bijdrager
    KarelWillem

Uiteraard wordt er gekeken naar wat er al in huis is bij WayneParkerKent.

Ze gaan geen compleet forum opnieuw opzetten of overnemen van breiende dames en heren.

Bijdrager
    IGBA

<p class=”cite”>koen op 12 juni 2018 om 19:40</p>
    Hmm, mama en zo is hier vrij traag (3-5 sec per link). 😬

Gek genoeg loopt OMT hier opeens heel vlot….

Bijdrager
    McPim

Inderdaad (koen), het duurt een paar seconden per link, dat forum. Als dat een voorbode is.. Op de voorpagina van ‘Mama en zo’ zie ik een artikel met als kop ‘Bevallen: In het vruchtwater gepoept’. Haha, dat lijkt wel op de geboorte van het ‘nieuwe’ OMT  forum. Het zal niemand opgevallen zijn maar ik heb sinds die geboorte niet meer gepost hier. En telkens als ik kwam kijken was er nóg niks verbeterd. Ik kom na de nieuwe bevalling wel weer langs.

Bijdrager
    McPim

(waarom zie ik mijn bericht én dat van IGBA alleen als ik ben ingelogd, als ik ben uitgelogd zie ik alleen de eerste 4?! Pff… EDIT: een half uur later is het bericht wel zichtbaar. Ook een bug?)

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden geleden door  McPim.

Bijdrager
    Facundo

Discourse is veel beter geschikt voor grote fora, is moderner maar vooral veel sneller.

Is OMT zo’n groot forum dan? Als ik kijk naar het aantal posts (en posters) is er niet veel meer van over.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>McPim op 13 juni 2018 om 08:36</p>
    Inderdaad (koen), het duurt een paar seconden per link, dat forum. Als dat een voorbode is..

Discourse heeft nogal zware systeemeisen voor de servers. Eentje waar forumsoftware als phpBB of SMF zonder moeite op loopt, kan (hoeft natuurlijk niet) veel te lucht zijn voor Discourse.

Of om het anders te zeggen: laatst zag ik een foto van een 48-core processor. Op de vraag waar zoiets voor gebruikt zou kunnen worden, antwoordde iemand: „Een Discourse-forum draaien voor 50 gebruikers”:)

Maar laat ik zeggen dat m’n houding neutraal is: infinite-scrollen heb ik geen problemen mee, maar regelmatig pagina’s niet laden vanwege vage fouten heb ik niet zoveel zin in. Dat je tenminste bij opnieuw bezoeken van een thread terugkeert naar waar je gebleven was is erg goed (dat ontbreekt hier al jaren terwijl het vroeger wel werkte), maar betuttelende meldingen in de trant van „Je bent verantwoordelijk voor de helft van de berichten in deze thread, misschien moet je eens wat afkoelen voordat je weer antwoord geeft” hoeven dan weer niet zo nodig.

Moderator
    Night

Let op: Discourse is op dit moment nog niet geïmplemeteerd op de huidige Mama en zo site. We testen op dit moment een ‘schaduw site’.

Zo gauw de overstap is gemaakt, wordt dat hier bekend gemaakt en kun je een kijkje gaan nemen. We vonden het echter wel belangrijk jullie op de hoogte te houden van onze plannen en de stand van zaken.

Bijdrager
    Brombeer

<p class=”cite”>KarelWillem op 13 juni 2018 om 08:05</p>
    Uiteraard wordt er gekeken naar wat er al in huis is bij WayneParkerKent.

Gelet op het gedoe hier sinds de overname zoeken ze daar al een hele tijd naar…

Moderator
    Night

;-)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Night op 13 juni 2018 om 15:51</p>

Zo gauw de overstap is gemaakt, wordt dat hier bekend gemaakt en kun je een kijkje gaan nemen.

Of je verwijst mensen naar https://try.discourse.org waar een demoforum draait:) (Misschien is het wel een goed idee om daarbij in gedachten te houden dat het daar wel lekker zal lopen; of dat hier ook zo zal zijn, valt nog te bezien.)

Moderator
    Night

Discourse zal hier ook op een lokale server draaien dus de snelheid zal wel oké zijn, De opmaak zal hier wel anders zijn/worden en ook niet alle functies zullen gebruikt gaan worden.

Ik ben zelf overigens bij het testen nog tegen een aantal zeer vreemde bugs aangelopen in de compleet standaard Discourse configuratie, o.a. bij emoji-gebruik (iets dat ieder zichzelf respecterend forum toch zonder blikken of blozen moet kunnen)… Verder vond ik de opties/mogelijkheden niet altijd even duidelijk en soms zelfs ronduit moeilijk te bevatten. Ik ben van mening dat forumsoftware zelfs voor de grootste digibeet toegankelijk moet zijn. Als ik er soms al geen chocola van kan maken, dan houd ik mijn hart vast.

Bijdrager
    vuurvreter

@night

Dat zijn dan bijzondere vooruitzichten!

Moderator
    Night

Jaja… het wordt één grote verrassing:-P

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Night op 14 juni 2018 om 17:33</p>
    Discourse zal hier ook op een lokale server draaien dus de snelheid zal wel oké zijn

Of nu net niet …

Ik ben zelf overigens bij het testen nog tegen een aantal zeer vreemde bugs aangelopen in de compleet standaard Discourse configuratie, o.a. bij emoji-gebruik (iets dat ieder zichzelf respecterend forum toch zonder blikken of blozen moet kunnen)…

O, maar dat heeft een heel eenvoudige reden: „You’re doing it wrong” —Jeff Atwood.

Verder vond ik de opties/mogelijkheden niet altijd even duidelijk en soms zelfs ronduit moeilijk te bevatten. Ik ben van mening dat forumsoftware zelfs voor de grootste digibeet toegankelijk moet zijn.

Dat is, als ik het goed heb, wel één van de uitgangspunten van Discourse. Helaas alleen dat de ontwikkelaars dat zelf nogal eens uit het oog verloren schijnen te zijn, met als gevolg: zie boven.

Moderator
    Night

Tuurlijk doe ik het verkeerd. Dat was ook de bedoeling (testen of e.e.a. “hufter-proof” is.;-)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Nee, dat was z’n antwoord op problemen die mensen hadden met sommige functies van Discourse, toen die op een onintuïtieve manier bleken te werken en dit aan hem voorgelegd werd. Niet: „Misschien is het voor verbetering vatbaar, ik zal eens kijken,” maar: „Je doet het niet zoals ik het voor ogen had, dús doe je het verkeerd.”

Moderator
    Night

Ah;-)

Bijdrager
    Ief

Voor WordPress bestaat er nochtans ook een erg goede en voor mij veel betere forum plugin dan bbpress. Namelijk WPforo. Heb er mijn 20 jaar oude vbulletin forum naar gemigreerd. Werkt super. Nooit begrepen waarom bbpress dezelfde tabel als de standaard wordpress posts gebruikt. wpforo heeft aparte tabellen.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.