15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    HorridCrow

Nieuwe externe HD, wat hulp gezocht :)

Hallo!

Ik heb gister een externe harde schijf gekocht om aan m’n iMac (10.5.6) te hangen.
    Het is een Western Digital My Book Essential met 1 terabyte aan opslagruimte.

Nu vroeg ik mij af hoe ik deze het best kan formatteren voor gebruik?
    Toen ik met het Schijfhulpprogramma wou formateren gaf het hulpprogramma een fout aan.
    Daarna heb ik de HD gewist met een MS-DOS structuur, waarna ik het apparaat wel kon gebruiken om dingen op te zetten, maar blijkbaar tot een bepaalde grote?
    Foto’s overzetten lukte namelijk wel, maar toen ik een spel van 11GB wou overzetten gaf het ding een foutmelding.

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?
    En dan ook nog de vraag; als ik er in de nabije toekomst toch voor kies om Time Machine backups te laten maken op mijn nieuwe HD, worden dan alle bestanden die er al opstaan gewist? Hoe werkt dit?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    iJoost

HFS+ formatteren. Dit is ook nodig voor Time Machine. En nee dan wordt de harde schijf niet geleegd.

Bijdrager
    Napsju

FAT32 kan maximaal 4GB aan. Je zult ‘m dus moeten formatteren naar:

[*:9b73af11df]HFS+ (dan kun je ‘m niet meer op Windows gebruiken)
      [*:9b73af11df]NTFS (dan kun je ‘m op de Mac niet meer schrijven, zonder additionele programmatuur)[/list:u:9b73af11df]

Bijdrager
      Pieterr

Uitgebreide uitleg: Formatting & Partitioning a Hard Drive in OS X – Tiger and Leopard.
      Kijk even of je schijf soms toevallig op MBR staat, en zorg dat dat GUID Partition Table wordt.

Bijdrager
      Napsju

Dat laatste maakt niks uit, als het om een externe schijf gaat. MBR of GUID is alleen van belang als je er van wilt booten.

Bijdrager
      Pieterr

@Napsju: daar denkt Apple anders over…

Bijdrager
      HorridCrow

Bedankt voor de snelle reacties!
      Het probleem lag waarschijnlijk aan het hele MBR gebeuren ja.

Heb voor de optie GUID gekozen en nu werkt het perfect.
      Vind het alleen wel jammer dat het ding nu niet op Windows zou kunnen werken (mocht dit nodig zijn)
      Ik heb overigens wel NTFS for Mac op m’n Mac geinstalleerd.

Is het dan verstandig de HD als NTFS te formatteren, of gaat dit ten koste van snelheid e.d.?
      Ik zal het ding niet vaak op Windows nodig hebben maar kan me op dit moment wel een aantal situaties bedenken waar het nodig zal zijn.

Bijdrager
      Pieterr

Ik begeef me op glad ijs…

Je zou kunnen overwegen om twee partities op je 1TB schijf aan te maken. Een met HFS+ (Journaled), en de ander NTFS. Waarschijnlijk kun je wel 100GB missen hiervoor.

Bijdrager
      HorridCrow

Oke bedankt voor de tip.:)

Bijdrager
      iJoost
      ”HorridCrow”

Is het dan verstandig de HD als NTFS te formatteren, of gaat dit ten koste van snelheid e.d.?

Geen idee van de snelheid maar dan dus geen Time Machine zoals ik al zei.

(Enne partitioneren… doe het niet als het niet echt nodig is. Laat ‘m gewoon heel. Ook beter voor de performance.)

Bijdrager
      Pieterr
      ”iJoost”

Enne partitioneren… doe het niet als het niet echt nodig is.

Wanneer is het echt nodig volgens jou dan? Misschien is dit (in zijn geval) wel een gevalletje echt nodig.;-)

Bijdrager
      iJoost

Wat nodig is kan ik niet bepalen. Dat zal topic starter toch echt zelf moeten doen. Hij zegt “niet vaak op windows”, “misschien Time Machine”… Klinkt allemaal niet echt vreselijk nodig. Maar dat weet ie zelf het beste.

Daarom zei ik ook “doe het niet als het niet echt nodig is”.;-)

Bijdrager
      hendrik ijzerbroot
      ”Pieterr”

Ik begeef me op glad ijs…

Je zou kunnen overwegen om twee partities op je 1TB schijf aan te maken. Een met HFS+ (Journaled), en de ander NTFS. Waarschijnlijk kun je wel 100GB missen hiervoor.

Ik zeg niks…:wink: :innocent:

Bijdrager
      Rikk

Binnen nu en een paar uur krijg ik hetzelfde schijfje binnen, maar ik zit alleen nog met een vraagje.

De back-up van mijn iPod staat vanwege ruimtegebrek niet op mijn MacBook, maar op m’n werk pc.
      Ik zou de 80gb back-up op de HD willen zetten en de schijf daarna o.a. gebruiken als Time Machine. Moet ik dan ook met partities aan de slag? En hoe kan ik dit volgens jullie het best aanpakken?

Moderator
      Rivanov

Je kunt ‘m alsnog als HFS+ formateren en MacDrive op je PC installeren zodat Windows HFS+ herkent.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.