3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    Turbanus

Nieuwe Europesche regels?

Zou dit de invoering van de iTMS in onze Europesche landen hebben vertraagd?

Buma wil snel akkoord online muziek
    door Gabi Ouwerkerk
    AMSTERDAM – De Nederlandse auteursrechtenorganisatie Buma heeft geen bezwaar tegen het schrappen van de economische clausule in het nieuwe Europees akkoord over online muziek. Buma en haar Belgische zusje SABAM hopen met deze tegemoetkoming de komst van het Europese muziekakkoord te bespoedigen.

Twintig Europese auteursrechtenorganisaties hebben 4 jaar geleden gezamenlijk een akkoord gesloten waardoor een aanbieder van online muziek slechts in één land een licentie hoeft af te nemen om wereldwijd een internationaal muziekrepertoire aan te bieden. Met deze regeling moet het voor aanbieders eenvoudiger worden om betaalde online diensten te starten.

Betaald liedjes van internet halen gebeurt in Europa echter veel minder dan in de Verenigde Staten. Dat komt volgens de Europese Commissie doordat het nog steeds te ingewikkeld is voor een bonafide internetbedrijf in Europa om de rechten op de muziek te krijgen. Brussel wil dit nu in Europees verband regelen.

Het zogenaamde Santiago-akkoord van de auteursrechtenbureaus bevat de economische clausule dat de muziekaanbieder de licentie moet afnemen van het auteursrechtenbureau uit het land van vestiging. Deze clausule bevalt de Europese Commissie niet. Brussel vindt dat de bureaus op die manier een monopoliepositie creëren.

De Commissie wil dat het binnenkort mogelijk wordt om met één aanmelding alle auteursrechten en licenties voor de hele EU te regelen. Brussel vindt bovendien dat een muziekaanbieder zaken moet kunnen doen met elke auteursrechtenorganisatie in Europa. Een Nederlandse muziekaanbieder moet dus een wereldwijde licentie af kunnen sluiten bij bijvoorbeeld de auteursrechtenorganisatie in Griekenland.

Buma vindt het belangrijk dat de Europese regelgeving er snel komt en hoopt spoedig met zijn allen rond de tafel te gaan zitten. Om het proces te versnellen hebben Buma en Sabam alvast te kennen gegeven geen bezwaar te hebben tegen het verwijderen van de Europese clausule. Het is nog niet bekend hoe de andere Europese zusterorganisaties er over denken. De Commissie dreigt hen met juridische acties wegens concurrentievervalsing.

Bijdrager
    KNARFVries

lijkt me een goed idee
    apple music store world wide

Bijdrager
    Peach

Om mijn leerstof even aan te toetsen. Waar is je bronvermelding? (ik gok op ’n krant of het internet door de dateline). Ik veronderstel dat je met ‘Europesche’ een soort ‘statement’ wou doorvoeren, mij goed, maar wees dan wel consequent. In je artikel staat namelijk nog ’n paar het correcte ‘Europese’. Grtz

Ps: Een auteursnaam is niet goed genoeg, want verschillende redacties vragen (eisen!) van hun journalisten dat zij hun rechten afstaan.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.