30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 56)
  • Q:

Bijdrager
    whaha

nieuwe computer: iMac 2019

Ik wil één computer en ik wil graag mijn huidige iMac inruilen voor een nieuw model.

Ik overweeg om redelijk wat upgrades te nemen, omdat ik wellicht ook Windows wil installeren om te kunnen gamen en toen was op eens #stadia daar. Nu weet ik niet goed meer wat ik moet doen, want mijn internetverbinding is goed genoeg voor Stadia, maar ik zal delen wat ik vooralsnog wil.

Budget: Onder de € 5000,- want anders kan ik net zo goed een iMac Pro nemen.

Duurzaamheid: Ik wil er minstens 6 jaar mee doen in het kader van de duurzaamheid. Dat vind ik zo belangrijk dat ik zelfs van plan ben om meer geld uit te geven, zodat ik er langer mee kan doen. Zo komt er sowieso een SSD in, maar de opslaghoeveelheid weet ik nog niet…

Ik heb graag veel open staan in macOS en dat zal onder Windows vast niet anders zijn – als ik het installeer. Alleen lijkt mij 32 GB net wat beter voorbereid op de toekomst dan 16 GB. Je weet tenslotte niet wat er allemaal gaat gebeuren in de toekomst, maar als #stadia een ding wordt, dan is dat wellicht overdreven, maar dat weet ik nu nog niet hé? 720 extra

Kan iemand me vertellen of ik die Vega grafische kaart nodig heb voor gamen of is een gewone videokaart ook genoeg? Is ook weer een slordige €540,-

Hoe zinvol is het om externe SSD-opslag te hebben om games vanaf te runnen? Of kan ik dan beter de interne SSD opschroeven naar een TB? Ligt nogal voor de hand, niet? Zeker qua duurzaamheid. Ik ga wel uit van een interne SSD van 1 TB. Kost weer 600.

Ik wil een toetsenbord met numeriek gedeelte. Waarom is dat 50 euro duurder? De vorige keer dat ik zoiets bestelde was het verschil nog 30.

Ik hoef geen muis, maar een trackpad kost € 64,- meer. Juist. En zonder bestellen kan niet.

Goed, ik heb alleen de CPU & de GPU niet aangepast en dan kom ik op een slordig bedrag van € 4.033,-. Dat vind ik eigenlijk best veel geld. Dan wil ik haast wel dat ik er 10 jaar mee kan doen.

Het is ook niet dat mijn computer uit elkaar valt, alleen ik kan er een heleboel zaken niet mee. Zelfs simpele spellen als Fantasy Strike vragen eigenlijk te veel. Alleen daar valt en staat heel veel mee: of ik wil kunnen gamen met deze nieuwe aankoop. Staat dit onderwerp daarom wel in het goede forum? Ik wil graag koopadvies.

Het kan best lang duren voordat er weer nieuwe modellen komen of het kan zijn dat ze later dit jaar al 21,5 inch modellen met 9e generatie maken. Ik vind het lastig.

Welke overwegingen en beslissingen dien ik nog langs te gaan voordat ik tot een overwegen beslissing kan komen?

Moderator
    Night

Een interne SSD van 1 TB is overbodige luxe. 256 GB is in veel gevallen al voldoende voor het OS en enkele zeer omvangrijke apps/games. Data kun je prima opslaan op een snelle externe USB3 disk. Dat scheelt alweer geld. Persoonlijk ben ik niet zo van de draadloze toetsenborden en zo. Die dingen  willen altijd opgeladen worden als ze echt nodig zijn. Er zijn prima 3rd party alu Apple look-alike bedrade toetsenborden met numeriek gedeelte voor een fractie van de prijs.

Ik zou verder kijken wat de specs zijn die je nodig hebt voor jouw games en pas de componenten daarop aan. Als je nu al twijfelt wat je met je aankoop wil gaan doen, heb daarna 10 jaar de tijd om spijt te hebben als je nu al niet de juiste keuze maakt. Overigens is 10 jaar wel een euforische gedachte. De ontwikkelingen blijven – ook voor Apple – niet stilstaan. De kans dat je iMac over 10 jaar nog ondersteund wordt qua OS en apps lijkt me niet realistisch. Ik zou van 5-7 jaar uitgaan. Dat is in PC-termen toch ook al een eeuwigheid.

Bijdrager
    whaha

Ja, die 6 jaar, die ik nu behaald heb, lijkt inderdaad stukken realistischer. Het zou dan ook de eerste keer zijn dat ik de 6 jaar dan haal zonder hardware problemen of -aanpassingen.

In het 27″ model kan geen 256 GB model SSD… dus het wordt dan een 512 GB. Gelukkig heb ik laatst een externe USB 3.0 harde schijf van 4 TB gekocht. Die heb ik eigenlijk gekocht voor tijdmachine, maar ik kan daar natuurlijk ook spellen op installeren. Scheelt € 480,-, dat gaat nogal!

Iemand ervaring met gamen onder windows met een iMac met games op een externe schijf?

Bijdrager
    Furbz

Yes! Ik!
    Ik heb een Bootcamp partitie gemaakt op mijn 512 GB SSD iMac 2017. Ik geloof rond de 50 GB.
    Alle data (de program files van windows etc) staat op een externe SSD. Ik heb zo’n enclosure met
    een gewone SSD gekocht. Was ergens rond de 60 euro bij elkaar voor een 256 gb drive.
    Eerlijk is eerlijk: is speel 2/3 spelletjes max.
    Dit gaat heerlijk snel via USB 3.

Mijn Macos en data is genoeg voor de resterend 460 GB SSD.
    Al mijn foto’s (raw files) en big data sla ik op op een USB-C Drive van een paart TB.

ps: je RAM is een upgrade die je zelf kan doen (tenminste op de 2017 modellen).
    Ik gebruik 24 GB voor foto en video edits. Eigenlijk meer dan genoeg. Wellicht ooit naar 32GB.
    Als je geen geheugenvreters gebruikt lijkt me 16 in principe al genoeg.

Bijdrager
    whaha

Mag ik hieruit concluderen dat een externe GPU, zoals op dit forum vorig jaar besproken, niet handig is, maar een externe SSD juist heel nuttig kan zijn en ook nog eens goedkoper dan zo’n interne SSD van Apple?

Hoe bestel je eigenlijk een nieuwe iMac zonder randapparatuur? Je krijgt toch altijd een muis / trackpad + toetsenbord erbij? Het is toch niet dat je het zonder die dingen kan bestellen?

Moderator
    Night

Bijdrager
    fnk

Ram kun je zelf installeren en alles wat je daar verdient kun je in de rest steken.

Bijdrager
    jebman

<p class=”cite”>whaha op 20 maart 2019 om 20:17</p>
    Hoe bestel je eigenlijk een nieuwe iMac zonder randapparatuur? Je krijgt toch altijd een muis / trackpad + toetsenbord erbij? Het is toch niet dat je het zonder die dingen kan bestellen?

Lastig zonder reclame te maken maar er zijn resellers, vooral voor de zakelijke markt,  presenteren van een kvk nummer is genoeg, die prijzen hanteren die vergelijkbaar zijn met de paar procent korting in de edu winkel van apple (kan ik ook altijd gewoon bestellen zonder iets van school ofzo in te vullen) en bij deze winkel(s) kan je een kale iMac kopen en als optie toetsenbord etc. En ook altijd een eenvoudige en niet onredelijke inruil voor je oude spulletjes.

Bijdrager
    whaha

Bedankt allemaal, ik heb een keuze kunnen maken. Ik heb een aanvraag gedaan en verwacht een offerte.

Ik ga proberen of ik mijn spullen die ik heb een beetje in kan ruilen terwijl ik mijn toetsenbord en trackpad kan houden.

Dit ga ik waarschijnlijk bestellen:

27 ” iMac
    3,7‑GHz 6‑core Intel Core i5

32GB geheugen

Radeon Pro Vega 48 8GB

1000GB SSD‑opslag SATA

Het geheugen zelf vervangen vind ik niet aantrekkelijk, omdat ik niet thuis ben in hardware, maar voor de vorm, kun je echt heel makkelijk zelf RAM geheugen er bij zetten zonder dat dit heel technisch wordt?

Ik ga nu wéér naar een groter scherm toe. Ik begon bij 17 en heb nu 21,5.

Dit wordt de eerste keer dat ik een computer ga hebben met een fatsoenlijke grafische kaart. Het idee is dan ook dat ik er over 3 jaar nog steeds op kan gamen. Ik ga dan ook bootcamp gebruiken. Ik heb Windows en een licentie al in bezit. Met 1000 GB moet dat ook wel te doen zijn, dus ik hoef geen externe GPU of externe SSD meer te nemen. Dat was ik wel van plan, maar ik zag dat als je er een SATA SSD in stopte dat het dan opeens veel goedkoper werd, dus dat is best interessant te noemen.

Ik gebruik mijn trackpad voornamelijk om mijn scherm in sluimer te zetten of als ik mijn computer op afstand wil bedienen. Ik zie er niet zo het nut van in om een Magic Trackpad 2 te nemen, zoals gezegd, is een bedraad / bekabeld toetsenbord ergens ook wel fijn.

We gaan het zien. Ik hou jullie op de hoogte van mijn keuzes & ervaringen.

Bijdrager
    fixar

Geheugen uitbreiden in een 27″ iMac: letterlijk 1 minuut werk…

Enne: houdt er rekening mee dat een (door de winkel geplaatste) S-ATA SSD vele malen langzamer is dan de SSD’s die Apple zelf inbouwt.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>whaha op 21 maart 2019 om 23:02</p>
    Het geheugen zelf vervangen vind ik niet aantrekkelijk, omdat ik niet thuis ben in hardware, maar voor de vorm, kun je echt heel makkelijk zelf RAM geheugen er bij zetten zonder dat dit heel technisch wordt?

Computer uit en plat op z’n scherm leggen, klepje open, geheugenmodules één voor één in de sleuven zetten en aandrukken, klepje dicht, klaar. Instructies voor wie dat wel erg moeilijk vindt staan zelfs op de binnenkant van dat klepje.

Ik zit ook te kijken naar een andere iMac, en hoewel ik weet hoe belachelijk veel Apple altijd al voor extra geheugen vraagt, schrok ik toch behoorlijk. €720 voor 24 GB extra? Als je 2×16 GB los koopt, heb je méér geheugen voor de helft van het geld.

Bijdrager
    whaha

1 minuut voor jou misschien. Je hebt geen idee hoe atechnisch ik ben. Ik ben namelijk niet eens praktisch. Misschien had ik dat moeten zeggen. Ik kan het natuurlijk door een vriend laten doen, maar dat vind ik ook zoiets. Wat ga ik trouwens doen met het RAM geheugen dat ik er uit haal? Verkopen? Geldt als tweedehands zeker?

Over de SSD hebben we het in mijn andere recente onderwerp gehad. Het verschil van een HDD naar een SSD gaan wordt qua snelheid nooit meer geëvenaard. Net als dat de overgang van zwart-wit televisie naar kleurentelevisie veel groter was dan van SD naar HD. Ik zie het verschil niet eens tussen 720p en 1080p.

Bovendien ben ik benieuwd wat precies de cijfers zijn. ‘vele malen langzamer’ is nogal een uitspraak. Stel dat een HDD er 100 ms over doet om iets te laden en een ‘gewone’ (wat niet bestaat, de meest simpele goedkope) SSD via SATA doet daar slechts 20 ms over. Wat houdt het dan in als een NVME SSD er dan nog enkel 10 ms over doet? Dat is 2x zo snel! Alleen… ga je dat merken in het dagelijks gebruik? Lijkt me niet. Het is niet alsof ik mijn iMac voor m’n werk gebruik of dat elke seconde telt of dat ik werk met grote bestanden. Nee. Zoals gezegd wil ik naast lekker gebruik maken van macOS ook gewoon wat games kunnen spelen – ook over 4 jaar.

Het is daarom veel ‘jammerder’ dat de GPU niet even snel aan te passen is. Het is nog maar de vraag of ik alles dat ik wil gaan spelen ook daadwerkelijk nog kan spelen tegen die tijd. Alleen dat is een risico dat ik neem. Ik wil gewoon niet meerdere machines op mijn computertafel hebben staan. Ja, ik heb gekeken of ik de iMac als extern beeldscherm kon gebruiken, maar dat werkte niet zo goed.

Dus je zal vast gelijk hebben qua RAM in de meeste gevallen, misschien zelfs de mijne.

Alleen denk ik dat je qua SSD de snelheid van de nieuwere generatie SSDs overdrijft. Maar misschien heb je wat benchmarks voor me waardoor ik van mening verander.

Edit: ik ben even naar prijzen aan het kijken voor 32 GB 2666‑MHz DDR4‑geheugen, maar dat verschilt nogal per fabrikant. Geen idee welke ik dan zou moeten nemen…

Bij mijn ‘ingebouwde’ model betaal ik er € 302,50 extra voor om van 8 GB naar 32 te gaan. Oh, iemand reageert terwijl ik edit.

Bijdrager
    TheBigZ

whaha op 22 maart 2019 om 11:57

Wat ga ik trouwens doen met het RAM geheugen dat ik er uit haal? Verkopen? Geldt als tweedehands zeker?

Niks eruit halen. Je bestelt de iMac met de standaard 8GB. Dan koop je er zelf nog 2x8GB of 2x16GB bij.  Dan zit je op 24GB of 40GB geheugen in totaal. Daar kun je voor de komende jaren goed mee uit de voeten.

https://tweakers.net/pricewatch/710469/kingston-32gb-ddr4-2666mhz-kit.html

https://tweakers.net/pricewatch/710501/kingston-16gb-ddr4-2666mhz-kit.html

Bijdrager
    whaha

Oh. Kijk. Dat klinkt al heel anders. Er zijn dus, wat ik zag in de video, 4 ‘slots’ waardoor je dus de 2×4 kunt laten zitten en er dan 2x (8/16) bij kunt prikken?

De tijd dat geheugen nog gelijk moest zijn in elke slot is al een decennia achter ons, nietwaar?

Maar stel dat ik het doe, wat zijn dan de goede merken?

Bijdrager
    TheBigZ

Precies. 32GB zelf erbij geprikt kost je iets meer dan €200.

https://tweakers.net/pricewatch/710469/kingston-32gb-ddr4-2666mhz-kit.html

Bijdrager
    whaha

Dus er is wél kwaliteitsverschil qua SSD (hoe weinig dat ook mag zijn) maar qua RAM is dat er helemaal niet, zolang je dezelfde specificaties neemt. Dat is best interessant. Ik denk dat ik dit ga heroverwegen en een nieuwe offerte aan ga vragen!

Ik merk dat ik er zelfs een losse kit van 1 van 16 GB van Kingston erbij kan prikken en dan heb ik ook ineens 24 GB.

Mocht ik dan ooit meer willen dan 24 GB RAM dan kan ik er nog een van 16 bij prikken en desnoods die 2×4 er uit halen! Wat een mogelijkheden dit opent, zeg! Ik zit nu daar deze kit te kijken. Ik krijg ook net te horen dat mijn leverancier het niet erg vind dat ik terug ga naar 8 GB.

Ik heb geheugen besteld en een iMac met een SATA SSD.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>whaha op 22 maart 2019 om 11:57</p>
    1 minuut voor jou misschien. Je hebt geen idee hoe atechnisch ik ben.

Het enige waar je écht op moet letten, is dat het openingetje aan de onderrand van de geheugenmodule:—

… aan de juiste kant zit — dat zit er namelijk in om te zorgen dat je de module niet verkeerd om in de computer steekt (zoals je op de foto kunt zien zit het niet precies in het midden). Gewoon even goed in de sleuf kijken waar het nokje zit en dan zorgen dat je de opening ook aan die kant doet.

O, en pak zo’n module niet vast aan de connector aan de onderkant. Houd hem liever vast bij de korte zijkanten, om te voorkomen dat statische elektriciteit schade veroorzaakt. De kans daarop is erg klein, maar het is beter om op veilig te spelen.

Het is daarom veel ‘jammerder’ dat de GPU niet even snel aan te passen is.

Als je dat wilt moet je een computer met losse videokaart kopen, geen all-in-one zoals een iMac.

Bijdrager
    whaha

Bedankt voor de uitgebreide instructies voor het vervangen van het geheugen. Ik verwacht dat het vandaag binnenkomt. Ik heb alleen de iMac nog niet, die komt pas vrijdag. Alleen heb ik een vriend bereid gevonden om het voor me te vervangen. Ik ga wel meekijken, maar ik word daar ook nog eens vaak zenuwachtig van en je hoeft zoiets zelden te doen, dus de volgende keer ben ik vergeten hoe het moet! Gelukkig zag het er op het filmpje heel makkelijk uit. Ik zal een wollen trui vermijden!:P

Wat betreft het aanpassen van de videokaart heb je gelijk. Alleen, weet je, ik wil heel graag macOS. Verder wil óók kunnen gamen en daarom neem ik dus een grote SSD zodat ik via Bootcamp een beetje op Windows kan gamen. Eerst was een externe SSD de weg die ik wilde bewandelen, maar een interne SSD van 1000 GB is ook nog maar € 154, dus dat is de weg die ik nu ga bewandelen.

Ik denk dat ik een van die mensen ben die het fijn vindt om ruimte op z’n (computer)tafel te hebben (voor hubjes, telefoons, iPods, audiokabels en weet ik wat meer. Als het nodig blijkt dat ik alsnog te weinig ruimte heb, heel onwaarschijnlijk, dan kan ik nu alsnog een externe SSD aansluiten, maar mijn huidige interne SSD is niet eens vol en die is enkel 480 GB. Maar ja, misschien ga ik wel veel gamen. #futureproof

Bijdrager
    RW076

Ik snap die Vega kaart niet zo, zo veel beter is die niet dan de AMD (of zo veel slechter is de AMD niet) voor games.
    En de prijs is wel echt verrekte hoog, daar kun je beter iets leuks voor je vrouw/kinderen/iMac van kopen.

Bijdrager
    whaha

Oh?

Heb je wat benchmarks voor me? Ik had van een vriend van mij begrepen dat het verschil juist toch aanzienlijk is.

(Tussen haakjes, zijn ze niet allebei van AMD?) Hij is inderdaad wel bijna 450 euro duurder…

Edit: er is wel heel weinig te vinden over de Radeon Pro Vega 48 met 8 GB HBM2 overigens. Op deze pagina staat dat ie 5% sneller is dan de gewone Radeon Pro 580 met 8 GB GDDR5-geheugen, maar ik weet dus niet hoe dat zit met de 580X serie…

Edit2: Ik kan ze nergens fatsoenlijk vergelijken omdat beide modellen bijna nergens in een vergelijking opgenomen zijn. Bleh.

Nou ja, ik ben toch al akkoord gegaan met de offerte, dus het is achteraf praten, maar 450 euro voor 5% meer performance is een slechte ruil. Maar ja, later kan ik het niet meer veranderen. Ja, ik had kunnen wachten op een ‘goedkope’ Mac Pro, maar dat is ook ijdele hoop.

Moderator
    Night

Ik werk al jaren (professioneel) met de standaard 8GB. Slechts in een enkel geval loop ik tegen de grenzen aan. Het voordeel van zo’n 27″ is dat je het geheugen later altijd nog kan aanvullen, mocht het echt een bottleneck worden voor je. Je hebt zelfs kans dat het geheugen nog wat goedkoper wordt dan wat je er nu voor moet betalen.

Bijdrager
    whaha

Ja, een van de redenen dat ik niet lang meer over de 27″ iMac getwijfeld heb, komt door jouw advies van vorig jaar. Ik had me niet (meer) gerealiseerd dat het 27″ model ook nog uitbreidbaar was qua RAM, (daar kwam ik dankzij dit onderwerp achter) ik wilde voornamelijk een hele goede videokaart. Misschien is de videokaart die ik er nu in laat zetten marginaal beter dan wat deze high-end iMac gewoonlijk heeft, maar dat is dan maar zo. Ik voel me er goed bij en heb er inmiddels vrede mee.

Ik ga wél er meteen 16 GB RAM bij prikken, want tijdens mijn persoonlijke gebruik van mijn 21,5″ eind 2012 iMac met ook 8 GB zie ik geregeld de SWAP file oplopen, iets waar ik al eerder een onderwerp over heb aangemaakt. Alleen wilde ik niet meer investeren in dit apparaat. Mijn nieuwe iMac wil ik ook zo lang mogelijk onaangetast maken om te kijken of je zonder aanpassingen een iMac wel kunt gebruiken.

Ja, om te zien of een All-in-one wel echt aan mijn behoefte voldoet of dat ik moet gaan kijken naar een ander (niet-Apple) apparaat of een hackintosh, want ik heb toch wel het gevoel dat ik mezelf in bochten aan het wringen ben omdat ik simpelweg ook nog een beetje wil gamen op m’n iMac…

Bijdrager
    whaha

Vandaag komt mijn iMac 2019 binnen. Ik zal deze post nog wel editen om te laten weten hóe soepel het extra bij prikken van het geheugen wel niet ging en of alles naar behoren werkt.

Bijdrager
    MevalonicAcid

<p class=”cite”>whaha op 19 maart 2019 om 21:02</p>

Iemand ervaring met gamen onder windows met een iMac met games op een externe schijf?

Ik heb een 27′ iMac 2017 en heb recent al mijn (windows bootcamp) games op een externe Samsung T5 gezet. Dit ging als een fluitje van een cent en loopt super lekker. Lees: geen verschil te merken met de interne SSD. Het enige issue dat de kop kan opsteken is de drive letter toekenning waarmee windows knoeit.

Hetzelfde verhaal bij mijn MBP 2013 waar de bootcamp partitie op 1GB na volledig vol stond. De games op een externe Thunderbolt 2 SSD gezet  via origin ‘migratie’ (deze had ik nog ergens ‘ongebruikt’ liggen) en geen performantie verschil te merken met de interne SSD.

Bijdrager
    whaha

Dat is echt super cool. Mocht ik dus ruimte tekort komen doordat ik, onverwachts mij kennende, heel veel games ga installeren, kan ik dus gewoon een Thunderbolt 3 SSD externe schijf aan mijn systeem koppelen en gewoon verder gaan met gamen. Dat is echt heel chill.

Desondanks ben ik blij dat ik voor een interne schijf ben gegaan. Ik hou van een opgeruimd bureau, alhoewel ik zie dat ik op de verhoging van mijn iMac nu nog wel ruimte heb voor een stil schijfje. De trillende externe schijf heb ik verplaatst naar een plek beneden mijn computertafel.

Wat is precies een ‘origin migratie’? Dat zoekt niet lekker met een zoekmachine.

Bijdrager
    MevalonicAcid

<p class=”cite”>whaha op 10 april 2019 om 11:41</p>
    Dat is echt super cool. Mocht ik dus ruimte tekort komen doordat ik, onverwachts mij kennende, heel veel games ga installeren, kan ik dus gewoon een Thunderbolt 3 SSD externe schijf aan mijn systeem koppelen en gewoon verder gaan met gamen. Dat is echt heel chill.

Desondanks ben ik blij dat ik voor een interne schijf ben gegaan. Ik hou van een opgeruimd bureau, alhoewel ik zie dat ik op de verhoging van mijn iMac nu nog wel ruimte heb voor een stil schijfje. De trillende externe schijf heb ik verplaatst naar een plek beneden mijn computertafel.

Wat is precies een ‘origin migratie’? Dat zoekt niet lekker met een zoekmachine.

Hier hang dat SSD-tje als piggy-back op de iMac. Je ziet en hoort het niet:)

Origin migratie: moest ook even terugdenken… de games folder gewoon verplaatsen naar de externe HD en in origin  aangeven waar de ‘nieuwe’ games folder locatie is. (Open Origin: Origin > Application Settings > Advanced:  “Downloaded Games”, click  “Change” knop en kies nieuwe folder fop de nieuwe hard drive/SSD)

(Voor Steam : https://www.thewindowsclub.com/move-steam-games-another-drive-folder)

Bijdrager
    whaha

Oh zo. Je bedoelt Origin de game launcher van EA. Dat ken ik wel, volgens mij heb ik het, gebruikt het alleen zelden.

Logisch, ergens, want ik heb nu nog geen Windows. Ik zal inderdaad wel wat launchers moeten verplaatsen tegen die tijd. Ik ben alleen geen grote gamer. De grootste vraag nu is of ik veel gebruik ga maken van Windows. Ik heb nog nooit met mijn ‘eigen’ Windows gewerkt en mijn eerste computer stampt uit 2007. Daarvoor allemaal lamballen computers gebruikt van anderen met XP en zo er op. W10 schijnt echt veel beter te zijn.

Maar goed, het gaat me wel extra kosten als ik ook nog eens een extra virusscanner wil hebben en dergelijke.

Bijdrager
    koen

<p class=”cite”>whaha op 10 april 2019 om 12:32</p>
    Ik heb nog nooit met mijn ‘eigen’ Windows gewerkt en mijn eerste computer stampt uit 2007.

Was dat die beruchte meestamper? 😄

Bijdrager
    whaha

Nee, een van de laatste 17″ iMac die er verkocht werden. Een maand later kwamen nieuwe modellen en bestond er geen 17″ model meer.

Dat beestje werd nog geleverd met 1 GB RAM. Daar heb ik toen 3 van gemaakt, want 4 kon ie niet eens aan!

Afijn, mijn nieuwe iMac is verbluffend. Ik ben blij dat ik mijn oren een beetje heb laten hangen naar Night en andere. Het werkt allemaal zo snel, zo soepel, het scherm is gigantisch, zwart is echt zwart (Dark Mode is nu wél mooi.), opstarten gaat sneller dan een kabeltje uit je tas halen, geen SWAP file meer (oh yeah!).

Ik heb nog niet alles kunnen testen en ik heb nog wat kinderziektes. Zo heb ik wéér dat rare Java Probleem.

Ik vind het wel jammer dat Apple wat kinderachtig is qua energieverbruik en beveiliging. Ik maak namelijk graag gebruik van de schermsluimerstand, maar dat vergendelt ook meteen het systeem. Dat kun je veranderen, maar instellen wanneer het systeem in sluimer gaat kan helemaal niet meer. Je hebt nu alleen de optie om te voorkomen dat het systeem überhaupt sluimert. Mja, dat is klein zeer.

Ik heb nog geen enkele game getest overigens. Daarnaast ben ik wat data kwijt van sommige chat-apps, maar dat is ergens wel logisch als je weet hoe die apps werken.

Het geheugen er in zitten kon zelfs ik. Mijn excuses voor mijn bange stress reactie. Het is inderdaad heel simpel. Ik heb wel hulp gehad trouwens bij het in gebruik nemen van het apparaat. Het ding is ook erg zwaar, wat de grotere voet verklaart. Alleen die grotere voet zorgt ervoor dat ik mijn computer nu niet meer kan draaien met zo’n druppel design ding. Dat vond ik altijd wel handig bij het veranderen van USB-aansluitingen en dergelijke.

Volgens mij vergeet ik nog heel veel te melden, maar ik ben hier zo blij mee. Ergens is het goed dat ik gewacht heb met mijn RAM uitbreiden totdat ik dit systeem kocht, want nu is het verschil lekker groot. Ik ben een tevreden en gelukkig mens.:):D

Bijdrager
    whaha

Ik heb nog steeds wat kinderziektes.

Mijn bluetooth audio hapert af en toe. Geen flauw idee waar dat aan ligt. Het enige nieuwe dat ik gebruik is mijn computer. Misschien moet ik mijn Bluetooth opnieuw instellen?

Het java probleem bestaat nog steeds. Ik sta op het punt om ‘maar gewoon Java te installeren’ zodat ik van die melding af ben die af en toe (en bij het opstarten) verschijnt.

Weet iemand hoe lang het duurt om Windows 10 te installeren op een iMac?

Ik wil dit gaan doen, maar ik kan in de tussentijd dan mijn computer dus niet gebruiken, dus ik was van plan om dat vannacht te doen, maar het ligt er ook een beetje aan hoe lang het duurt. Als het maar een paar uur is, dan kan ik ook wel even een boek gaan lezen bijvoorbeeld. Anders zul je zien dat de installatie niet doorgaat omdat ik een keer op oké moet klikken bijvoorbeeld.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 56)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.