10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Matterhorn

Nieuwe camera aanschaffen

Ik wil een nieuwe videocamera aanschaffen, ik zit te twijfelen tussen een videocamera, de Canon HF M36
    en een fotocamera de Olympus Pen.
    Nu is mijn vraag of je goed kunt filmen met de Olympus. Ik weet bijvoorbeeld dat de Olympus waarschijnlijk maar een aantal minuten achter elkaar kan filmen vanwege de SD kaart. Maar geld dit ook voor de Canon deze heeft namelijk ook een SD kaart.

En hoe is de geluidskwaliteit van de Olympus wanneer ik het videopack erbij neem (extra microfoon).
    Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar de Olympus omdat ik ook een goede fotocamera wil. Weet iemand mij te vertellen wat de verschillen tussen de camera’s zijn en hoe de kwaliteit is?

Bijdrager
    KarelWillem

Tsja, dat heeft natuurlijk weinig met elkaar te maken.

Om te beginnen is de Olympus Pen behoorlijk aan de prijs, heeft deze geen Full HD video, kan je maar 7 minuten filmen in HD, is de microfoon niet echt geweldig en wordt er gefilmd in .avi.

De specs van de Canon kun je zelf wel opzoeken (die van de Olympus ook natuurlijk).

Qua fotografie zit het wel snor met die Olympus, maar omdat je ook een Canon videocaera overweegt is dat niet het belangrijkste wat je zoekt denk ik?

Ik ben zelf lang, héél lang op zoek geweest naar een goed compromis tussen video en fotografie.
    Het ideale apparaat bestaat daar niet voor.

Uiteindelijk ben ik, na veel camera’s gehad te hebben in behoorlijk korte tijd, uitgekomen op een Nikon P100.
    Dat is ten eerste een goede fotocamera, met véél manuele instel-mogelijkheden en een uitstekende lens met zeer groot zoombereik.
    En ten tweede een prima full-HD videocamera met een goede stereomicrofoon.

Lijkt niet op die Pen, maar kost ongeveer de helft (?) en is zeker voor het filmen de betere keus.

Bijdrager
    Rolf

Ik had een Olympus Pen, en heb ook een Sony videocam. Heb echter mijn Olympus ingeruild – te duur als je ook alle losse lenzen nodig hebt, of wil hebben – en heb nu een Panasonic Lumix FZ100.

24x opties met een Leica objectief, supersnel, en HD video.

Enne….geen cent te veel hoor !

Inactief
    Anoniem

Een fotocamera is om foto’s te maken, een filmcamera is om films te maken. Ik heb dan ook een fotocamera aangeschaft waarmee ik fotografeer en een videocamera aangeschaft waarmee ik film. Of is dit erg kort door de bocht?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Nee hoor helemaal niet!
    Een iPhone is om mee te fotogr… eh ik bedoel te bellen.:wink:
    Er is geen enkele zich zelf respecterende fotograaf (amateur of professioneel) die foto’s gaat nemen met een iPhone of een filmer die filmt met een fototoestel met een film feature.
    De TS zegt zelf al dat het ideale foto/film apparaat niet bestaat en dat klopt. Het hangt dus gewoon van je voorkeur af. Maak je (of wil je) veel foto’s dan koop je een goed fototoestel met e.v.t. een film optie. En anders koop je een filmcamera en een goed fototoestel. Fotografeer je puur als hobby en heb je geen professionele ambities dan beveel ik één van de vele instap modellen aan. Zelf heb ik daarvoor de Pentax k-M gekocht. Een semi-professioneel instap model dat dus relatief goedkoop is maar toch genoeg features heeft. Van de rest van je budget kun je dan een losse filmcamera kopen.

Bijdrager
    KarelWillem
    hendrik op 20 november 2010

…De TS zegt zelf al dat het ideale foto/film apparaat niet bestaat en dat klopt….

Nee hoor, dat zeg ik.:lol:

En ik voeg daar ook nog aan toe dat de ideale fotocamera niet bestaat, net zo goed als dat de ideale videocamera niet bestaat.

Ik lees uit de twijfel van de topicstarter al dat er niet professioneel gefotografeerd of gefilmd hoeft te worden.
    Dan is een compromis tussen beide over het algemeen best aan te raden.

Het door mij aangehaalde voorbeeld (Nikon P100) komt dicht in de buurt van een goede videocamera èn is een uitstekende fotocamera.
    Bovendien een stuk goedkoper dan alle andere voorbeelden in dit topic, èn de enige met goed geluid tijdens het filmen.

Bijdrager
    paulhek

De vraag is, zoek je vooral een videocamera of vooral een fotocamera waarmee je af en toe eens wat filmt?
    Ik heb zelf de PEN EP-1. Is volgens mij niet prijzig (349,- incl prima kitlens). Inderdaad geen Full HD, maar is dat een probleem? Mijn Apple TV ondersteunt ook geen Full HD en ik vraag me af of je het verschil ziet. Een goeie film, of foto heeft voor het grootste deel toch te maken met de persoon achter de camera…

Ik gebruik mijn Pen met heel veel plezier, schiet prima foto’s en er zijn steeds meer lenzen voor te krijgen. Ik heb ook nog een Panasonic G1, maar die gebruik ik nog maar zelden…
    Panasonic maakt overigens prima lenzen voor MicroFourThirds. Je zou ook eens kunnen kijken naar een MicroFourThirds van Panasonic. (G2, G10 of de GF1). Elke camera heeft zo z’n voor en nadelen… Met de Canon heb ik geen ervaring.

Over de geluidskwaliteit van de Pen ben ik wel tevreden. Maar misschien stel ik wat dat betreft niet al te hogen eisen. Je kunt twee filmpje van me zien online, gewoon voor de lol geschoten op een familiedagje en tijdens een tripje naar Denemarken. Staan ook een boel foto’s op geschoten met de Olympus.

http://gallery.me.com/paulhek

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

@KarelWillem:
    Sorry, ik heb kennelijk over je avatar heen gekeken (hoe was dat nu mogelijk?) :innocent:

Bijdrager
    Matterhorn

Bedankt voor de reacties.
    Ik zoek een camera die vooral goed kan fotograferen, maar ook een goede film kan maken.

Over de geluidskwaliteit van de Pen ben ik wel tevreden.

Heb je bij de Olympus ook de externe microfoon die in de film pack zit?
    Verder zal ik ook eens kijken naar een Nikon P100.

Bijdrager
    paulhek

Nee, de externe microfoon heb ik niet.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.