27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    Pasav

Nieuwe Build Leopard Seeded 9A377a

Op de website MacRumors staat te lezen dat er een nieuwe Seed is van Leopard naar de developers.

Ter info

Bijdrager
    IT-Pro

Klopt, op digg.com staat het ook:

“After some hours of maintenance, ADC is back up and a new build of Leopard, 9a377a, is being made available to Select members.”

MacRumors meldt ook het volgende:
    The new seed contains a long list of known issues involving Time Machine, Safari, iChat, Spotlight, Finder and more. Meanwhile, only a few changes are explicitly listed in the seeding notes.

Een lange lijst van bekende problemen betekend voorlopig echt nog géén release. Zet een release op 24 maart dus maar uit je hoofd.
    Apple had alleen al meer tijd nodig voor Apple TV en 10.4.9 is nog niet eens uitgebracht.

Moderator
    unSOUND
    ”IT-Pro”

…en 10.4.9 is nog niet eens uitgebracht…

ALS die überhaupt komt… of voor hetzelfde geld gaat het nog langer duren, krijgen we eerst nog 10.4.11 of 10.4.12 voor we naar 10.5 gaan.

Bijdrager
    mvdenberg

Inderdaad: een nieuwe release betekend voor lopig nog geen definitieve versie van Leopard. Laat Apple het nog maar eens goed testen voordat ze het uitbrengen. Tiger volstaat nog prima.
    Ik ben wel benieuwd naar die extra features die nog niet bekend zijn gemaakt: de vrijgegeven features zijn niet echt het upgraden waard (van Tiger -> Leopard).

Bijdrager
    IT-Pro
    ”unSOUND”
    ”IT-Pro”

…en 10.4.9 is nog niet eens uitgebracht…

ALS die überhaupt komt… of voor hetzelfde geld gaat het nog langer duren, krijgen we eerst nog 10.4.11 of 10.4.12 voor we naar 10.5 gaan.

Apple heeft wel nieuwe 10.4.9 seeds uitgebracht donderdag dus je zou toch zeggen dat er zeer spoedig een 10.4.9 zou moeten komen…

Bijdrager
    Pasav

Zoals ik al een keer eerder melde, zijn er diverse developers die denken dat we aan het lijntje gehouden worden met de build van Leopard voor de Select en Primium developers.
    We weten pas of 24 maart niet gehaald word als die voorbij is ..:P

En idd beter langer testen en een goed systeem , dan te snel uitbrengen ivm met een of andere historisch datum ..:P

Bijdrager
    IT-Pro
    Bijdrager
    Esquare

Misschien moeten we Leopard maar omdopen tot Longhorn… :bigsmile:

[Jip rent heel hard weg]

Bijdrager
    IT-Pro
    ”Esquare”

Misschien moeten we Leopard maar omdopen tot Longhorn… :bigsmile:

Nah, een Leopard is een veel mooier beest als een stomme Longhorn:P

Bijdrager
    Esquare
    ”IT-Pro”

Van een afstand wel, maar op je bord niet. :)

Bijdrager
    IT-Pro
    ”Esquare”
    ”IT-Pro”

Van een afstand wel, maar op je bord niet. :)

Gaan we weer muggenziften vanwege grammaticale foutjes?
    Misschien smaakt een Leopard-biefstukje wel erg lekker, weet jij veel:)

Bijdrager
    Kryptonate

Heeft niemand er al aan gedacht dat Apple mss 10.4.9 ongeveer terzelfdertijd als Leopard zou uitbrengen? Kan me niet echt voorstellen dat Apple Tiger gewoon zou laten vallen omdat Leopard uitkomt. Zou het anders wel grof vinden namelijk.

Bijdrager
    IT-Pro
    ”Kryptonate”

Heeft niemand er al aan gedacht dat Apple mss 10.4.9 ongeveer terzelfdertijd als Leopard zou uitbrengen? Kan me niet echt voorstellen dat Apple Tiger gewoon zou laten vallen omdat Leopard uitkomt. Zou het anders wel grof vinden namelijk.

Tiger laten vallen nadat Leopard uit is doen ze sowieso niet, maar ik verwacht de release van 10.4.9 toch wel eerder dan Leopard.

Bijdrager
    Pasav

Als je de lijst ziet met known issus dan valt je eigenlijk op dat hyet geen grote dingen zijn. Daar in tegen is de lijst met new stuff ook niet groot, maarj niet alle dingen staan er dan ook in ..;)

Bijdrager
    IT-Pro
    ”Pasav”

Als je de lijst ziet met known issus dan valt je eigenlijk op dat hyet geen grote dingen zijn. Daar in tegen is de lijst met new stuff ook niet groot, maarj niet alle dingen staan er dan ook in ..;)

Wat eigenlijk door verschillende developers gespeculeerd wordt, is dat er 2 versies in omloop zijn van de Leopard seeds.
    De ‘buggy’ zijn voor de ADC Developers en degene die al meer stable zijn die houdt men gewoon intern of die komen alleen terecht bij de echt betrouwbare mensen.

Hier een artikeltje van iemand die zijn speculaties uit over dit issue.

Bijdrager
    Esquare
    ”IT-Pro”

De ‘buggy’ zijn voor de ADC Developers en degene die al meer stable zijn die houdt men gewoon intern of die komen alleen terecht bij de echt betrouwbare mensen.

Heel leuke theorie. Maar er zit één zwak punt in: hoeveel ‘onbetrouwbare’ bèta-testers denk je dat Apple overhoudt na zo’n stunt?

Bijdrager
    fberthier

Dit lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk. Hoezeer een OS ook opgebouwd wordt uit modules kan je niet zomaar een aantal modules vervangen en er ‘crappy’ modules inplaatsen als zoethoudertjes voor de crowd, terwijl er een aantal happy few werken met de eigenlijke dev versie.

Bijdrager
    Pasav
    ”m3tz”

Ik geloof er eerlijk gezegd vrij weinig van. Ik denk dat Apple gewoon nog te weinig nieuwe features heeft die ze kunnen gebruiken in Leopard. Ik vrees dat de heren iets te hoog van de toren hebben geblazen, maar vooruit ik laat me graag verrassen :)

Het is in het verleden idd gebleken dat de Select Members idd te onbetrouwbaar zijn. En dus denk ik dat er binnen Apple een andere build draait dan voor dev buiten, en dat alleen de grote software / hardware developers ook de juiste versie hebben.
    Apple werkt ook met Custom Seeds en daar is idd een verschil tussen de Select build en de Custom Seed build.
    Want zeg nou zelf, ik las als select developer het eerder op een rumor site dat er een nieuwe build was dan ik te horen kreeg van Apple zelf.

Een van de reden waarom ik dus niks zeg over de nieuwe ontwikkelingen. Heb niet voor niks een NDA getekend.;)
    Maar ik heb er nog alle vertrouwen in dat ze voor lopen met de ontwikkeling van Leopard.

Bijdrager
    Obi

Apple hoeft niet te ‘stunten’, Apple sluit namelijk een zgn. NDA af met alle ‘(onbetrouwbare) ontwikkelaars’ die toegang hebben tot een build of branch (tak) van Leopard. Als je als developer ‘onbetrouwbaar’ -bv. lekken?- bent, wordt je uitgesloten en zal Apple je juridisch aanpakken voor ‘onbetrouwbaar’ te zijn.

Ter overweging, Microsoft is ook een premium Apple developer (kost een duit, maar dan heb je recht op allerlei developer goodies) en hebben dus ook al de beschikking over de laatste Leopard build.

Het is niet ongebruikelijk dat er een interne branch van Leopard bestaat die afwijkt van de publiekelijke beschikbare versies. Op het moment dat er een Leopard build via allerlei kanalen ‘lekt’ wordt deze uitgevlooid op verwijzingen naar nieuwe nog te komen ‘top secret’ features. En zo zijn de top secret features opeens niet meer top secret.

Sinds de presentatie van Leopard op de WWDC van 2006 zijn er relatief weinig nieuwe features bekend geraakt ( oa Xray, ZFS). Het toevoegen van nieuwe features gaat stapsgewijs, indien er een enkele tak is waarin de software wordt ‘gebouwd’. In dit tempo is de huidige publiekelijke Leopard ‘rijp’ genoeg, en voorzien van voldoende nieuwe features, tegen de zomer.

Een manier om dit te voorkomen is het hebben van een interne build die van heel wat meer toeters en bellen is voorzien dan de publiekelijke beschikbare versie.
    En vergeet niet dat Apple iets soortgelijk al een keer eerder heeft gedaan, voor de intel switch, had Apple van elke OS X een volledig werkende versie die op PC hardware werkte.

De tijd zal het leren, het is goed mogelijk dat Apple een andere interne Leopard versie heeft dan de publiekelijke beschikbare versie.
    Probleem is wel dat op grote schaal testen van de nieuwe features moeilijk en onvolledig kan zijn.
    Of het zijn hardware specifieke OS features die samenhangen met nieuwe intel processoren en geheugen management, dan is het een spelletje tussen Apple en Intel. Daar hebben externe software ontwikkelaars in eerste instantie weinig mee te maken..

obi

Bijdrager
    Pasav

En daar sluit ik me helemaal bij aan ..:)

Bijdrager
    Esquare
    ”Obi”

Porbleem is wel dat op grote schaal testen van de nieuwe features moeilijk en onvolledig kan zijn.

Precies. En zelfs al zijn het hardware-specifieke features, dan nog zal getest moeten worden of er ongewenste uitwerkingen zijn voor bestaande systemen. En dat binnen drie maanden.

Bijdrager
    Pasav
    ”Esquare”
    ”Obi”

Porbleem is wel dat op grote schaal testen van de nieuwe features moeilijk en onvolledig kan zijn.

Precies. En zelfs al zijn het hardware-specifieke features, dan nog zal getest moeten worden of er ongewenste uitwerkingen zijn voor bestaande systemen. En dat binnen drie maanden.

Vergis je niet in dat Tiger al een hoop functies heeft onder de moterkap wat betreft HardWare .. En Leopard gaat daar op door, dus dat zal best meevallen.;)

Bijdrager
    Pasav
    ”m3tz”

Thinksecret.com heeft een aantal screenshots, maar ik kan nou niet echt zeggen dat ik warm of koud wordt van de recente aanpassingen in Leopard. Het wordt onderhand eens tijd voor de secret features :lol:

Klopt , meest leuke functie zijn geen screenshots van genomen : Sharing wordt leuk ..;)

Bijdrager
    Obi

Sharing heeft idd een prominente plek in de Finder gekregen.

Ben zelf onder de indruk van de uitbreiding van Activity Monitor, van elk proces/programma is precies te volgen welke ‘threads’ en bestanden worden geopend, en wat het actuele gebruik van het geheugen is.
    Zo is precies na te gaan waarom een programma bv hangt of crasht.

Allemaal dankzij Apple’s XRay, a.k.a. Dtrace van Sun.

obi

Bijdrager
    candykane

8) tja ik heb de laatste beta’s allemaal getest:evil:
    het is wel grappig

maar nog niet af dat merkte je wel.
    :cry:

ik denk dat het allemaal te maken heeft met de move to intel ze zeggen dat ze daar mee klaar zijn
    maar toch… zie 10.4.9 updates voor intel machines want het draait niet lekker

Bijdrager
    Elias01

Als je in het bezit bent van een dual layer brander, en media hiervoor, dan kan je makkelijk OSX 10.5 zelf uittesten.

Op alle grote torrentsites zijn images van de laatste builds te vinden, deze kan je thuis op een dvd zetten.
    Als de retail dan uitkomt, en je kiest ervoor 10.5 te blijven gebruiken, dan moet je die uiteraard kopen:)

Het is voor mij in ieder geval een goede demonstratie, zelf weet ik ook niet of de getoonde functies mij 80 euro waard zijn (studentlicentie)

Bijdrager
    Cloudsurfer

Die developer builds bevatten lang niet alle functies van de volledige versie. Ik neem aan dat Apple ook een interne build heeft die sprankelt van de ‘secret features’.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.