30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)
  • Q:
    Bijdrager
    flatwound

Nieuwe batterij voor oude MPB defect?

Gisteren een nieuwe batterij gekocht voor mijn oude MBP (2007). Onmiddellijk na installeren gaf coconut slechts 5450 mAh aan. Na kalibreren en SMC-reset zelfs maar 5407. Mag je van een splinternieuwe batterij niet verwachten dat de capaciteit 100% is?

Bijdrager
    Hansi2124

Welkom op dit Apple forum!
    Het kan zijn dat de batterij na enig gebruik gewoon op 100 procent komt te staan. Geeft het even de tijd. Als het volgende week nog steeds niet dichtbij het maximale zit, kan je ermee terug als je wilt……
    Wat geeft Systeemprofiel overigens aan?

Bijdrager
    flatwound

Bedankt voor het advies, Hansi. Systeemprofiel geeft eveneens 5407 mAh aan.

Bijdrager
    Maverick9898

Volgens mij is Coconut battery een soort extension van System Profiler dus volgens mij is dat altijd identiek….. maar dat weet ik niet zeker:P.

Bijdrager
    Sc-cal

Toen ik men Macbook kocht was deze ook maar 98%..

Bijdrager
    Mich

Maverick9898 2 uur geleden #
    flatwound – 4 uur geleden

Volgens mij is Coconut battery een soort extension van System Profiler dus volgens mij is dat altijd identiek….. maar dat weet ik niet zeker:P.

is inderdaad zo!

overigens heb ik altijd 100% gehad in mijn nieuwe batterijen…

Bijdrager
    7836

Het (enigszins) slechte nieuws is dat de kans redelijk groot is dat de batterij die je gekocht hebt toch ook wel wat op leeftijd is. Maanden, misschien wel een jaar. Als een lithium ion goed opgeslagen wordt (d.w.z. niet te warm en met maximaal 60% lading) dan verliest hij per jaar minimaal 2% capaciteit. Dus dat zou dit kunnen verklaren…

Bijdrager
    Maverick9898

Ja helemaal als je bedenkt dat het om een oude MBP gaat;).

Bijdrager
    flatwound

Bedankt voor de reacties.
    Wat ik vergat te vermelden: toen ik de batterij in gebruik nam was de lading maar 20%. Zegt dat iets over de tijd dat hij op het rek heeft gelegen?

Bijdrager
    flatwound

Het goeie nieuws is dat de kokosnoot intussen een (iets) hogere capaciteit aangeeft:

Bijdrager
    Hansi2124

Op naar de 99 en dan 100%;-)

Bijdrager
    flatwound

Heb dit probleem voorgelegd bij Switch in Gent. “Om te weten waar het aan ligt moet u uw MBP binnenbrengen, dan kunnen we meting doen”. Toen ik hem binnenbracht zou die meting “toch enkele dagen duren”. Ik kan hem echter niet missen, het is mijn enige computer. Ik heb nog wat gezeurd dat ik van een nieuwe batterij toch een volledige capaciteit verwacht. Kreeg als antwoord “een batterij moet u beschouwen als een gebruiksgoed meneer” (relevantie?) en “u kunt uw MBP best zo veel mogelijk met netstroom gebruiken” (dubieus advies…)

Enfin, we zijn nog geen stap verder. Integendeel, de kokosnoot geeft nu slechts 95% aan:-(

Bijdrager
    Afroman

Boeiend? Gewoon ermee werken alsof er niks aan de hand is. Cijfertjes zeggen niets.

Bijdrager
    flatwound

Beste Afroman, het is niet in de eerste plaats mijn bedoeling om u te boeien. En als ‘cijfertjes niets zeggen’ dan is 90% van alle berichten op dit forum waardeloos.

Bijdrager
    Stirf

Klopt. Vele berichten op een forum slaan nergens op, maar zijn juist nodig om een discussie te voeren. Wat Afro bedoeld is dat je, in zijn ogen, spijkers op laag water aan het zoeken bent. Als je het forum doorleest, dan zul je merken dat velen onevenredig veel hun Mac in de gaten willen houden, terwijl dit niet echt nodig is (ingeslepen Windows gewoonte?). Door dit controlegedrag worden problemen gecreëerd die er niet zijn.

Bijdrager
    flatwound

Dat ik 140 euro heb neergeteld voor een ‘nieuwe’ batterij die mogelijk al een jaar op de plank lag, is alvast voor mij geen ingebeeld probleem.

Bijdrager
    Stirf

Ook dat klopt. Wat zou jij doen als je ondernemer zou zijn?

Bijdrager
    Hansi2124

Eerlijk zijn tegen je klanten. Anders ben je ze kwijt.
    Liever een tevreden klant dan geen klant.

Bijdrager
    Stirf

Dat hoor je de ondernemers dus ook altijd zeggen, maar als het puntje bij het paaltje komt dan…………
    Welkom in de echte wereld.

Bijdrager
    flatwound

Stirf, de vraag hier is veeleer ‘wat zou jij doen als je klant was?’. Volgens jou en Afroman dus niets, want volgens jullie is het is een ingebeeld probleem, dat weten we dus intussen. Aan de forumleden die mij wél ernstig nemen: graag uw mening.

Bijdrager
    Afroman

Ja, want ik heb nu na 3 jaar 94 procent van mijn accu-capaciteit. En ik merk nou niet echt super veel verschil of zo. Dat merk je pas als er tientallen procenten wegvallen.

Moderator
    unSOUND

@flatwound : Je wilt dus eigenlijk alleen de reacties horen van mensen die het met je eens zijn ? Dan ben ik heel benieuwd naar de uiteindelijke conclusies… :sealed:

Moderator
    unSOUND

Mag je van een splinternieuwe batterij niet verwachten dat de capaciteit 100% is?

Andere vraag: Mag je verwachten dat men een accu van een 4 jaar oude MacBook nog steeds maandelijks nieuw maakt ? Zo ja, DAN mag je verwachten dat een accu 100% is.

Maar de realiteit is dat je sowieso in je handen mag knijpen dat ze nog te koop zijn, en dat hij wellicht een jaartje op de plank heeft gelegen en een procentje capaciteit verloren heeft is iets wat je dan op de koop toe moet nemen…

Bijdrager
    Stirf

Volgens mij had flatwound al zijn conclusie getrokken bij het openen van dit draadje en wilde hij hier alleen een bevestiging horen. :sarcastic:

Bijdrager
    flatwound

Afroman: mij gaat het erom dat de capaciteit van een batterij vers uit de doos geen 100 % bedraagt. Net zoals ik van een pak melk van 1 liter ook verwacht dat er 100 cl in zit. Cijfertjes, inderdaad.
    unSOUND: Bij Switch stuurt men mij met een kluitje in het riet en hier krijg ik te horen dat mijn probleem ingebeeld is. Ik wil best van mening wisselen, maar dat is natuurlijk zinloos met gesprekspartners die zeggen dat je probleem er in feite geen is.

Hartelijk dank voor de reacties. Ik zoek het wel uit.

Bijdrager
    Vinhelper
    Afroman op 02 januari 2011

Ja, want ik heb nu na 3 jaar 94 procent van mijn accu-capaciteit. En ik merk nou niet echt super veel verschil of zo. Dat merk je pas als er tientallen procenten wegvallen.

Bij mij idem.

Je hebt ook echt een rustiger leven als je de batterij de batterij laat, en er niet al teveel naar omkijkt.

Als hij beter werkt dan de vorige, wat is er dan te klagen?

Bijdrager
    flatwound

Afroman op 02 januari 2011 #

Na amper 4 maanden is de capaciteit naar 92% gezakt… Is mijn probleem nog altijd ingebeeld?

Bijdrager
    Hansi2124

Heb je de batterij in de afgelopen week nog gekalibreerd? Zo nee, eerst dat dan maar even doen.

Bijdrager
    flatwound

Na calibratie:

Bijdrager
    LanWolf

Helaas is dit bij Macbook 3,1 en 4,1 Welke de zelfde accu gebruiken een veel voorkomend probleem.
    Mijn Accu was na 3 jaar, 90 cycles compleet op (5%). Netjes elke 2 weken leeg getrokken en gekalibreerd, verder dus bijna altijd aan de stroom. (Gebruik die notebook maar 1x per 2 weken mobiel, gedurende 4 uur ongeveer)
    Apple geeft niet thuis hierover heb ze binnen een jaar al gecontacteerd hierover, toen had ik al 60% oid… met dus zo’n 28 cyles! , die zeggen dat is normaal.
    Er is overigens voor de 2006-2007 MBPro een recall op de accu geweest ivm deze problemen. Raar genoeg: De Zelfde accu zit ook in mijn 2008, en gaf ook problemen maar die werd dus niet omgeruild.

Begin maart een nieuwe accu gekocht, ook deze was geen 100% bij aanschaf, iets van 97%. Nu na paar weken zit hij ook op 95% (200mah minder ong.) Ik ben benieuwd…. vind het nu al jammer dat ik toch een origineel heb gekocht en geen imitatie van newertech.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.