30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Nieuwe APFS problemen in mijn Mac Pro met Mojave

Ik boot mijn MacPro 2009 van een Accelsior pci kaart met een Samsung SSD EVO 850. Schijfhulpprogramma loopt vast tijdens een wekelijkse controle. Start in de recovery mode en kan de schijf niet herstellen (unable to unmount). Hersteld vanuit een andere Mojave harde schijf. Boot en scherm blijft zwart. Weer naar de recovery mode en reinstall MacOS geselecteerd. Werkt ook niet (unable to Connect to the internet). Ben nu bezig met van een harde schijf te klonen naar SSD. In één maand APFS heb ik al meer problemen gehad dan 10 jaar HFS+. Ik heb de SSD schijf voor de laatste keer APFS geformatteerd. Als ik nu nog een probleem heb geef ik het op. ☹️ Hoe komt het dat mijn recovery partitie niet werkt?

Moderator
    Night

Is de firmware van de Accelsior kaart up to date?

Persoonlijk denk ik dat jouw problemen allemaal voorkomen uit het feit dat jouw Mac Pro helemaal niet meer ondersteund wordt door Mojave en je diverse kunstgrepen hebt moeten toepassen om het werkend te krijgen.

Ik zou het gewoon lekker bij Yosemite houden en dan is je SSD gewoon HFS +. Ik denk dat 99,9% van als je problemen dan verholpen zijn.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Het is niet de Mercury Accelsior E2 kaart. maar deze:

https://eshop.macsales.com/item/OWC/SSDACL6G.S/

Ik zal nog eens OWC contacteren.

<p class=”cite”>Night op 30 mei 2019 om 20:13</p>
    Is de firmware van de Accelsior kaart up to date

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

<p class=”cite”>Night op 30 mei 2019 om 20:13</p>
    Ik zou het gewoon lekker bij Yosemite houden en dan is je SSD gewoon HFS +. Ik denk dat 99,9% van als je problemen dan verholpen zijn.

Je bedoelt High Sierra. Ik zal dat zeker in overweging nemen. Maar mijn Mac Pro 5,1 zou moeten hetzelfde zijn als de 2010-2012 modellen na het flashen.

High Sierra was ook niet ondersteund op de MacPro 2009 4,1 en toch werkt dat prima op mijn geflashte Mac Pro, zonder bijkomende truuken.

update: Ik heb OWC gecontacteerd. Er is geen firmware update voor de Accelsior S PCI SATA III card. Ze adviseerden te testen in een gewone drive bay of de SSD niet defect is. Ik heb echter geen adapter meer daarvoor. Ik kijk een paar dagen de kat uit de boom.

Bijdrager
    pannekoek

Je kunt de SSD gewoon los in de drivebay prikken als de cMP op z’n kant ligt, het gewicht van een ssd is zo laag, dat kan die connector probleemloos hebben. Als je ‘m daar permanent installeert raad ik dat niet aan, voor een testje is het niet nodig om ‘m vast te schroeven.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik overweeg een bootable PCIe-kaart met NVME SSD aan te schaffen om die OWC Accelsior te vervangen als de problemen nu niet opgelost zijn. Kan iemand mij een paar suggesties geven? Ik geraak er niet aan uit. Mijn BootRom is 144.0.0.0.0. Liefst één die niet te warm wordt.

Zoiets bvb?

https://tweakers.net/pricewatch/776589/kingston-kc1000-+-pci-e-adapter-480gb.html

Bijdrager
    fred44nl

en als je APFS converteert naar HFS+ ??

APFS to HFS+ Converter by Paragon Software

Moderator
    Night

hahaha, die jongens springen handig in op de markt 🙂

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Voorlopig nog niet overgeschakeld naar HFS+ omdat Mojave updaten in dit geval complex is. Ik heb 6 dagen geleden de SSD gewist in APFS formaat en met Carbon Copy Cloner alles teruggezet. Geen vastlopers meer. Als ik schijfhulpprogramma gebruik onder APFS beweeg ik nooit meer met de muis of cursor. Misschien zorgde dat voor de fatale lockups. De schijfcontrole van APFS is nu eenmaal veel intenser dan met HFS+ en duurt ook veel langer.

Waar ik ook voor zorg is dat ik mijn externe USB schijven of sticks ontkoppel vooraleer ik de computer in slaapstand zet. Ik gebruikte daarvoor het programma Jettison maar dat lijkt niet betrouwbaar te zijn. Ofwel is er een compatibiliteitsprobleem met mijn USB 3.0 kaartje in Mojave. (FRESCO FL1100). Dat kaartje werkte namelijk niet meer na de fatale vastlopers tot ik de PRAM zapte. Ik zal wellicht uitkijken voor een beter kaartje:

Sonnet Allegro USB3.0 PCIe Card 4 (superspeed)

Kernel Panic door Jettison (of USB 3.0 card ?) *** Terminating app due to uncaught exception ‘NSRangeException’, reason: ‘*** -[__NSArrayM objectAtIndex:]: index 0 beyond bounds for empty array’ abort() called terminating with uncaught exception of type NSException

Fingers crossed.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Nog twee weken later: geen vastlopers meer in APFS. Ik blijf van de muis wanneer ik disk utility gebruik, het controleren van de SSD duurt wel erg lang, vooral het checken van de container superblock. Hierbij lijkt de Mac te bevriezen, de klok staat zelfs stil, maar wanneer de schermbeveiliging aanslaat en ik dan even het toetsenbord aanraak is alles weer OK. Het ziet er naar uit dat het probleem dan toch opgelost is na het wissen van de schijf.

Ook de warning: inode_val: object (oid0X111a3) invalid internal-flag error duikt niet meer op. 😃

Moderator
    Night

En nou maar hopen dat het zo blijft 🙂 🤞

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Een van de vervelende zaken bij APFS is dat als je bestanden wist, de schijfruimte niet vrijkomt. Dat heeft te maken met de snapshots, als ik het goed begrijp. Ik heb gisteren meer dan 80 GB aan bestanden gewist en er is niets vrijgekomen. Hoe lang duurt dat voor die schijfruimte weer beschikbaar is?

Ik heb DaisyDisk eens gerund en dat programma zegt: free 88 GB en free + purgeable 227 GB. In about this Mac storage zie ik staan dat het systeem 210 GB in beslag neemt. Is er geen mogelijkheid om die schijfruimte vrij te maken?

Ik heb eens opgestart in de recovery mode en disk utility geprobeerd maar dat hielp niet.

Bijdrager
    GoeieDag

Waarom zou het met snapshots te maken hebben?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Is er dan een andere oorzaak?

Ik dacht dit hieruit af te leiden:

https://www.macworld.com/article/3260635/how-to-delete-time-machine-snapshots-on-your-mac.html

Heb nog enkele GB gewist en in plaats van 88 GB is nu nog slechts 79 GB vrij. 🧐

Moderator
    Night

Je moet een APFS disk niet zien als een HFS+ disk. Vroegâh had jij het voor het zeggen, nu niet meer. nu is het systeem de baas. Je moet je dus niet druk maken over vrijgekomen diskspace etc. Het OS bepaalt zelf wel wanneer die ruimte nodig is en onderneemt zelf actie (purgeable files)

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Heb eens een test gedaan. Een bestand van 100 GB proberen te kopiëren naar de SSD. Er wordt gezegd dat er 21 GB schijfruimte tekort is. Dus die purgeable space is niet zomaar recupereerbaar. Normaal zou het OS hier toch zelf actie moeten ondernemen? Zou het veilig zijn met Daisy Disk die purgeable space te recupereren? Daisy Disk vermeldt 140 GB purgeable space taken by Time Machine’s temporary backups and system caches.

Bijdrager
    fred44nl

en als je nou APFS gewoon vergeet en terug gaat naar HFS+

https://www.paragon-software.com/home/apfs-hfs-converter/

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Zou ik heel graag doen, hoor maar het wordt heel omslachtig als ik nog Mojave wil updaten. Daarvoor is APFS nodig.

UPDATE 1: Ik heb de Mac Pro opgestart in safe boot om de cache te wissen. Het scherm bleef liefst 10 minuten zwart vooraleer het login venster verscheen. Er is geen noemenswaardige schijfruimte vrijgekomen.

UPDATE 2: Ik heb een CCC backup genomen op een APFS geformatteerde harde schijf en dan Daisy Disk geprobeerd op de SSD. Delete purgeable space. Er is slechts 5 GB vrijgekomen. In de terminal heb ik kunnen vaststellen dat de Time Machine snapshots verwijderd zijn, deze van Carbon Copy Cloner echter niet.

Begrijpe wie kan in de info over de SSD en de harde schijf.

SSD: Capacity 500 GB Available 85 GB Used 414 GB (niets van purgeable vermeld!!!!)

HD: Capacity 502 GB Available 224 GB Used 468 GB (190 GB purgeable)

En als ik opstart via de HD is er ineens slechts 33 GB vrij!

Wat is dat toch allemaal… 🥵

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

<p class=”cite”>GoeieDag op 16 juli 2019 om 17:18</p>
    Waarom zou het met snapshots te maken hebben?

Heel de zaak had wel degelijk met snaphots te maken. Ik kreeg van Daisy Disk support het advies van de CCC snapshots te verwijderen. Dat kon via het programma Carbon Copy Cloner. Die namen bijna 50 GB in beslag. En toen ik ze verwijderd had kwam er nog veel meer schijfruimte vrij. Er is nu ineens 222 GB beschikbaar. 😀 Problem solved. Oef…

Maar toch een bewijs dat heel die APFS wel degelijk nog kinderziektes heeft.

Bijdrager
    GoeieDag

Je hebt het nu over CCC snapshots, niet van macOS zelf, zoals ook het plaatje laat zien. Het is de implementatie van CCC van een feature van APFS, maar het is dus een CCC gegenereerd probleem.

Ik zie geen problemen met APFS. Wat er bij jou aan de hand is, kan ik niet direct aangeven. Maar ik zie wel heel veel gerommel met en in het systeem, gebruik van 3e partij tools die ook maar wat doen, etc. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je zelf, misschien samen met je vriendjes van CCC en DaisyDisk, debet bent aan deze wanorde.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Veel mensen gebruiken Carbon Copy Cloner. Ik gebruik het al jaren probleemloos. Nu had ik een probleem en dat is met die snapshots van APFS. Het probleem van niet vrijgekomen schijfruimte deed zich voor vooraleer ik Daisy Disk gebruikte, dus is dat programma niet de schuldige. Op MacRumors zijn er verschillende threads over het probleem dat er niet genoeg schijfruimte vrijkomt bij legen van de prullenmand met APFS. Trouwens CCC was verantwoordelijk voor 50 GB, er is nu veel meer vrijgekomen (meer dan 120 GB extra). En daarom ben ik ervan overtuigd dat die APFS van Mojave de oorzaak is. Want zoiets heb ik bij HFS+ nooit meegemaakt. Sorry, dat is mijn mening. Ik gebruik trouwens met Mojave veel minder 3rd party tools dan vroeger.

Wat er ook van weze, de vriendelijke mensen van Daisy Disk Support hebben het probleem voor mij opgelost. Ik ben hen dan ook dankbaar.

Bijdrager
    Facundo

De Apple Support Community staat vol met apfs problemen. Problemen die wij ook hadden, en waardoor we terug zijn gegaan naar hfs+. Vooral het trage opstarten, trage schijfcontroles, valse meldingen over een volle schijf en (het ergste) de freezes na wake from sleep waren een kwelling. Met hfs+ zijn al die problemen weer verdwenen.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Sedert de aanvullende update 10.14.6 geen vastlopers meer met APFS bij het ontwaken uit de slaapstand met mijn Mac Pro 5,1. Systeem is duidelijk stabieler dan vroeger. Heb wel enkele weken geleden de schijf nog eens hergeformatteerd en alles met Carbon Copy Cloner teruggezet. Geen schijffouten meer. Een clean install was niet nodig. Gelukkig maar, want dan had ik wellicht moeite om mijn Adobe Creative Suite C6 nog aan de praat te krijgen.
    Enige probleem blijft de safe boot via mijn SSD geïnstalleerd op de OWC Accelsior PCI-kaart. Dat duurt nog meer dan vier minuten.
    Dan krijg ik een melding van disk utility dat een fout het opstarten vertraagt. Ik ben ten rade gegaan bij anderen op MacRumors die ook een OWC Accelsior hebben en ze ervaren hetzelfde. Blijkbaar is deze bug niet opgelost. Maar gelukkig is er geen foutmelding bij normaal opstarten. Dus ik kan daarmee leven.
    Einde goed, al goed. 👍

Moderator
    Night

Dat kan er wellicht aan liggen dat in Safe Mode bepaalde (benodigde) drivers niet geladen worden.

Bijdrager
    GoeieDag

Precies.

Dit is juist een functie van Safe Boot: alleen het laden van de ‘vereiste kernelextensies’, zodat je bij problemen van corrupte drivers je toch kunt opstarten en het probleem kunt tackelen. Staat ook genoemd in de beschrijving van Apple: De veilige modus gebruiken om problemen met de Mac op te sporen

Dus geen bug maar correct systeem gedrag.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

In safe boot mode heeft mijn MacPro 5,1 vier minuten nodig, mijn MacBook Pro 2015 slechts dertig seconden. Ik heb voor die OWC PCI-kaart geen driver moeten installeren, maar misschien zit er één ingebouwd in het MacOS. Dat zou inderdaad een verklaring kunnen zijn.

Maar zou dit dan geen bug zijn van disk utility?

The disk needs to be repaired.
    Problems were found with the partition map which might prevent booting.

Deze melding verschijnt bij mijn Mac Pro 5,1 in de veilige modus. Als ik dan gewoon opstart is die melding verdwenen en wordt gerapporteerd dat de schijf OK is. Andere gebruikers van die OWC Accelsior kaart bevestigen dit.

Het voornaamste is dat alles nu werkt naar behoren.

Moderator
    Night

Ook dat kan je wijten aan het ontbreken van de juiste drivers. Kennelijk gebruikt de OWC drive een andere (niet standaard) driverset binnen macOS dan de MacBook Pro, die standaard wel door Apple ondersteund. Dat kan zowel het snelheidsverschil als de foutmelding verklaren omdat dan teruggevallen moet worden op een standaard driver die wellicht niet 100% aansluit bij de OWC drive. Aangezien de drive prima functioneert bij normaal opstarten, zou ik me daar zeker niet druk over maken.

Bijdrager
    GoeieDag

Om een voorbeeld te geven: in bepaalde gevallen wordt de eigen AirPort driver niet geladen in SB, en heb je dus geen WiFi. Daaruit kun je wel extrapoleren dat het niet raar is dat jouw set-up in SB dit gedrag vertoont.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Bedankt voor de verhelderende uitleg Night en GoeieDag.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik heb op mijn tweede Mac Pro 5,1 die eveneens een OWC Accelsior PCI-kaart heeft met een SSD die HFS+ geformatteerd is (Yosemite) ook eens een safe boot gedaan. Hij start op in 50 seconden (vs 4 minuten). Zou het niet kunnen dat de veel langere wachttijd bij Mojave zijn oorzaak heeft in APFS?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.