15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Sipke

Nieuwe AE (met Fritzbox) extreem goed!

Dag allemaal,

Je hoort veel vaker problemen dan succesverhalen, dus dacht ik: ik meld eens wat leuks. Ik had 3 Macs en een NAS draaien in een Fritzbox draadloos (100MBit) netwerk. Alles functioneerde. Ik kon alleen niet:
    – gemakkelijk TM-backups maken via het draadloze netwerk. Mijn NAS rammelt (doet het soms wel/soms niet) en de Fritzbox leest alleen FAT32
    – data centraal opslaan om beschikbaar te maken voor alle Macs (ik heb niet 1 Mac continu draaien)

Ik heb de AE aangesloten op de Fritzbox via de WLAN poort. Toen het draadloze netwerk van de Fritzbox uitgezet. Vervolgens de AE automatisch laten configureren (dus niet handmatig) ingesteld en gekozen voor “brugmodus: Selecteer deze optie als uw AE is aangesloten op een router of andere netwerkapparatuur die al DHCP en NAT gebruikt om de computers in uw draadloze netwerk van IP-adressen te voorzien.”

Alles werkt! En snel en goed ook. Ik kan nu:
    – snel gegevens overzetten van de ene Mac naar de andere (GBit LAN via Ethernet poorten)
    – Time Machine backups maken vanaf al mijn Macs (ook draadloos dus) naar een externe HD die aan de USB poort van de AE hangt, door simpelweg die schijf te selecteren in het TM menu: alle backups komen op dezelfde partitie
    – ook boven op zolder goed draadloos werken, zelfs als ik de zendersterkte instel op 10% (het laagst instelbare niveau). Met de Fritzbox ging dat echt niet.
    – Dit alles binnen 30 minuten geinstalleerd, zonder gedoe.

Nou dat was ‘t.

Groet, Sip

Bijdrager
    fatboysmart

Gefeliciteerd… ik neem aan dat het een Airport Extreme is, en geen Airport Express?

Edit: ik zie het al in je andere berichten… een Extreme inderdaad.

Bijdrager
    Sipke

Euhhhhh……mmmja.:eek: Het is een Airport Extreme. Had ik even niet bij stilgestaan. Dank.

Groet, Sip

Bijdrager
    Nickalicious

30 minuten? Als dieFritzbox er niet tussen zat, maar een regulier/standaard modem was je binnen 5 a 10 minuten klaar :).

Ik had bij mij thuis ditzelfde ongeveer aangelegd en was binnen 5 minuten klaar, de Ziggo-monteur kon dat niet behappen. Hehe:)

Bijdrager
    Oppie

“die stomme Fritzbox” vind ik wel die stomme opmerking…:cool:

Bijdrager
    Nickalicious

Je hebt idd gelijk, zo bedoelde ik het helemaal niet :p. Heb ’t veranderd :$

Bijdrager
    Sipke

Nou ja, 30 minuten is wel inclusief doos uitpakken, kabels opnieuw aansluiten, meteen de meterkast eens netjes maken en daarna van elke stap in het installatieproces een screendumpje maken voor ’t geval dat.

Die Fritzbox was zo gek nog niet hoor…. Hij was gratis bij abonnementverlenging (wat ik sowieso wel van plan was toen) en op het bereik naar zolder na functioneerde de basis eigenlijk wel prima.

Ben voorlopig wel erg tevreden over de aankoop van de Airport Extreme.

Een eerste TM-backup van 30GB staat er binnen een half uur op, bij gebruik van een ethernetverbinding. Bij gebruik van draadloos netwerk duurt de 1e keer natuurlijk een paar uur. Daarna gaat het snel en ongemerkt. Ben ik eindelijk van dat eindeloze USB schijf gedoe af met mijn Macbooks. Heerlijk!

Inactief
    Anoniem

Ik had ook een Fritzbox 7170 bij XS4ALL bij een abo-verlenging gekregen. Het ding werkte trager dan de Speedtouch 716 wat goed te merken was als ik iets downloadde en belde tegelijk. Uiteindelijk m’n Speedtouch 716 weer teruggezet. Die deed ’t sneller. Gelukkig nu geen last meer van want ik zit bij Ziggo.

Bijdrager
    Sipke

Tja, daar zou ik dan ook last van moeten hebben, maar dat kan ik niet vergelijken. Ik ben overgestapt naar bellen via internet en daar was die Fritzbox voor nodig. Daarvoor had ik een Zyxel 600 modem (nog gekregen toen ik bij Demon zat) en die had geen VoIP functionaliteit.
    We zullen het ermee moeten doen. Ik heb een abo van 4MBit (het laagste abonnement, nog voor de oude demon klanten voor 21,95). Ik haal snelheden van 400 a 440 kB/s. Ik download ook niet zo veel en niet zo vaak….. XS4All gaat nu overigens 25 Euro vragen voor hetzelfde abonnement.
    Hier in onze wijk zit UPC en die hebben ook leuke aanbiedingen. Bijna gedaan. Maar UPC heeft geen nieuwsgroepen in het aanbod en ook geen KPN hotspots (ik reis veel met de trein). Dus toen maar bij XS4All blijven zitten.
    Hoe bevalt Ziggo?

Groet, Sipke

Bijdrager
    lexvo

Ik heb thuis een vergelijkbare opstelling van FritzBox en Airport Extreme. En ik ben net zo tevreden, alles werkt vlekkeloos en snel.

Inactief
    Anoniem

@Sipke Ik ben met klamme handen overgestapt van Xs4ALL naar Ziggo, want ik had allerlei negatieve verhalen gehoord over Ziggo. Achteraf blijken die deels te wijten aan firmware die nog niet goed was voor het huidige modem. Sinds de update van de firmware is het modem erg stabiel. Kwa stabiliteit kan ik gerust zeggen dat het XS4ALL makkelijk evenaart. Ik ben na 12,5 bij XS4ALL nu al bijna 1,5 jaar bij Ziggo en nog geen moment spijt gehad. Ik heb het alles-in-één-Plus pakket. Dit pakket krijgt trouwens per 1 april een flinke boost, want dan gaat de downloadsnelheid van 22 Mbps naar 40 Mbps. Prijs blijft hetzelfde. Telefonie en TV bevallen overigens ook prima bij Ziggo.

Bijdrager
    Sipke

Toch een kink in de spreekwoordelijke kabel gekomen. Twee eigenlijk:

1. Als ik een airport HD (oftewel “airdisk”) selecteer in Time Machine, dan lopen de backups gesmeerd…totdat de mac opnieuw opgestart wordt, of uit de sluimerstand wordt gehaald. Dan is de verbinding met de HD verbroken geweest en TM kan zelfstandig niet opnieuw verbinden. Als ik zelf de verbinding herstel, door in Finder de Airport Extreme aan te klikken en vervolgens op de HD te klikken, kan TM ook weer backups maken. Iemand bekend met dit probleem en hoe het op te lossen? Een script misschien om de HD te verbinden na sluimerstand? Bij opstarten weet ik het wel: share naar “inloggen” slepen in Accounts. Maar na sluimerstand?

2. Macs die uit sluimerstand komen kunnen af en toe niet automatisch verbinden met de Airport Extreme. Melding: “geen van uw voorkeursnetwerken is beschikbaar” oid. Met mijn Fritzbox ging dit altijd goed! Grom. Als ik dan even wacht verschijnen er uiteindelijk dan twee netwerken van de airport extreme: een gewone en een met toevoeging “5 GHz”. Iemand een idee wat ik hieraan kan doen?

Dank, Sip-In-Een-Dip

Bijdrager
    mark-a-mac

Kijk eens naar deze tip!

Inactief
    Anoniem

Sipke, je schreef:

Ik heb de AE aangesloten op de Fritzbox via de WLAN poort

Bedoelde je de LAN poort (dus juist niet wireless)?

Dank,

Jasper

Bijdrager
    riji

Ik heb net een FB7490 waarmee ik mijn recente AE in brugmodus als switch en wifi toegangspunt gebruik.
    Ook ik heb de UTP kabel van de FB in de WAN poort van de AE gestopt en dit werkt naar behoren.
    Ik heb voorlopig de wifi van de FB (ondanks ac) toch uitgezet en ik gebruik enkel de wifi van de AE (ac).
    De AE wifi deed het altijd goed en zo kan ik het eenvoudig houden wat configuratie betreft denk ik
    (niet zo onderlegd in dit soort gebruik).

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.