10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    sjoerdrei

Nieuwe accu MacBook Pro

Beste kijkers,

De batterij van mijn MacBook Pro(mid 2015) begint aan zijn eind te komen. Valt soms uit bij 30% en gaat vrij snel leeg. Coconut zegt dat er nog 80% van de originele capaciteit in zit.

Ik kan een accu kopen via iFixit voor 100 euro en die kan ik er zelf in zetten. Alleen durf ik het niet aan om het zelf te doen. Je kan vaak meer kapot maken. Al ben ik wel heel technisch.

Nu is mijn vraag: Kunnen jullie aanraden om het zelf te gaan doen? Ik vind de 210 euro eigenlijk iets te veel om het door apple zelf te laten doen. Of kennen jullie een adresje waar ik dit kan laten doen?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    mattie2

Hoi Sjoerdrei,

Mijn ervaring is dat je dit het beste bij Apple zelf kunt laten doen. Goedkoop is in deze gevallen meestal duurkoop. Je krijgt een half jaar of jaar garantie op de reparatie. Als je macbook dan nog 2/3 jaar mee gaat is het toch een mooie investering? Persoonlijk zou ik hier niet op bezuinigen.

Bijdrager
    Moriarty

Goed verwarmen (maar ook niet te warm) en heel voorzichtig te werk gaan.

Die batterijcellen zijn erg gevoelig voor puncturing en de daarop volgende thermal events…

Bijdrager
    Shmoo

Al eens gevraagd bij Apple voor een korting of iets van een coulantere afhandeling omdat de machine nog niet zo oud is?  <—- dat betekent niet we willen gratis reparatie.

Hoeveel cycli heeft de batterij gehad? Volgens Apple is je batterij na 1000 cycli afgeschreven en op. Dus als je daar nog niet aanzit dan zou het netjes zijn als ze iets van de reguliere prijs af zouden doen.

Bijdrager
    Hyrax

Waar is de MacBook gekocht? Als je batterij <1000 cycli heeft gehad en minder dan 80% vasthoudt, dan valt deze technisch gezien onder het Nederlandse consumentenrecht. Dat kent namelijk geen tijdslimiet op garantie, maar is puur verwachting gebaseerd. De verwachting is 1000 cycli, dat is dan niet waargemaakt (mocht hij daar nog niet aan zitten).

Let op dat je terug moet naar het originele aankooppunt met de factuur en hij mag niet op bedrijfsnaam gekocht zijn.

Ze gaan waarschijnlijk moeilijk doen, maar heel strict genomen sta je in je recht

Bijdrager
    sjoerdrei

Bedankt voor jullie hulp. Ik heb nog verder gekeken Amac en microfix zeggen dat de topcase vervangen moet worden a 600 euro. Bij Apple zelf lijkt het 210 euro te zijn.

Het lastige is dat het net tussen de 78% en 82% valt. Ik heb hem gelukkig wel bij Apple zelf gekocht maar je zal net zien dat als je daar aan komt dat die dan net zoals nu 82% is en dus niet binnen die eventuele garantie zou vallen.

Bijdrager
    Q-collective

Ik zou ook adviseren het bij een professional te laten doen. Je krijgt overigens 90 reparatiegarantie en geen (half) jaar zoals iemand anders eerder zei. Ook zou ik niet ervan uitgaan dat Apple wat van de prijs af doet. Apple kent daarin twee smaken: een kostenloze reparatie of een betaalde. Ga gewoon uit van dat laatste.

Consumentenrecht is niet puur gebaseerd op een verwachte levensduur. Dat heet, jij mag dan wel verwachten dat een MacBook 25 jaar mee moet kunnen, Apple denkt daar anders over. Zaken als slijtage spelen ook een rol. Pas als er evident sprake is van een fabricagefout, is consumentenrecht van toepassing. En daar lijkt het hier niet op. Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen te claimen bij je aankooppunt.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

“Oei meneer, 2015!! Dat is wel ’n heeeel erg oud beestje… Tjongejonge, deze heeft nog het oude toetsenbord zeg! Hee collega’s, kom eens kijken, vroeger hadden ze zulke computers!! WAYO! Wat wou U ook maar weer doen?”

Ik zou er een Hesker van 70,- inzetten, het is heel makkelijk zelf te doen.

Als het niks is, dan kun je altijd nog andere stappen zetten.

Bijdrager
    Hyrax

<p class=”cite”>Q-collective op 25 februari 2019 om 18:12</p>
    Ik zou ook adviseren het bij een professional te laten doen. Je krijgt overigens 90 reparatiegarantie en geen (half) jaar zoals iemand anders eerder zei. Ook zou ik niet ervan uitgaan dat Apple wat van de prijs af doet. Apple kent daarin twee smaken: een kostenloze reparatie of een betaalde. Ga gewoon uit van dat laatste.

Consumentenrecht is niet puur gebaseerd op een verwachte levensduur. Dat heet, jij mag dan wel verwachten dat een MacBook 25 jaar mee moet kunnen, Apple denkt daar anders over. Zaken als slijtage spelen ook een rol. Pas als er evident sprake is van een fabricagefout, is consumentenrecht van toepassing. En daar lijkt het hier niet op. Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen te claimen bij je aankooppunt.

Op de website van Apple staat duidelijk dat de batterij is ontworpen voor 1000 cycli en 80% charge (apple.com/batteries) – dit is dus een reele verwachting, omdat de fabrikant deze zelf schept.

Bijdrager
    Castieltjuh-95

<p class=”cite”>sjoerdrei op 25 februari 2019 om 09:42</p>
    Beste kijkers,

De batterij van mijn MacBook Pro(mid 2015) begint aan zijn eind te komen. Valt soms uit bij 30% en gaat vrij snel leeg. Coconut zegt dat er nog 80% van de originele capaciteit in zit.

Ik kan een accu kopen via iFixit voor 100 euro en die kan ik er zelf in zetten. Alleen durf ik het niet aan om het zelf te doen. Je kan vaak meer kapot maken. Al ben ik wel heel technisch.

Nu is mijn vraag: Kunnen jullie aanraden om het zelf te gaan doen? Ik vind de 210 euro eigenlijk iets te veel om het door apple zelf te laten doen. Of kennen jullie een adresje waar ik dit kan laten doen?

Alvast bedankt!

Ik zou het zelf bij Apple doen, je betaald hier dan wel iets meer maar dan heb je wel zekerheid. Als je de accu bij een derde partij zou laten maken slopen ze misschien wel iets anders in je macbook. Je hebt hier dan ook geen garantie meer op.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.