16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    daantje22

Nieuwe 2TB HDD in iMac, wat nu als hij crasht mbt mountain lion?

Hoi hoi

Ik heb een iMac uit 2010 en heb daar vandaag een 2TB HDD in laten zetten door Amac. Deze week krijg ik hem terug.
    Als ik hem terug krijg staat er mountain lion 10.8.3 op (zelfde als dat ik hem mee wegbracht). Verder word er geen data overgezet, alleen mountain lion.

Nu vertelde iemand mij dat als mijn iMac crashed ik hem helemaal opnieuw moet herinstalleren vanaf 0, omdat ze de HDD hebben geïnstalleerd met een standaard dvd van mountain lion die voor iedereen bedoeld is (weet even niet hoe ik het uit moet leggen, bedoel 1 dvd waarmee ze bij wijze van 1000 Macs installeren) en ik daarom opnieuw zou moeten beginnen met mijn cd van snow leopard die ik erbij kreeg toen ik de iMac kocht en daarna via de app store weer mountain lion opnieuw moet downloaden als mijn iMac zou crashen

Iemand die dit kan bevestigen/ontkennen?

Bijdrager
    TheBigZ

Wat nu als hij crasht?
    Daar maak je hopelijk backups voor.

Bijdrager
    Pivni Pes

Ik denk dat er meer wordt gedoeld op een stukje van de HDD waar de installatie versie op staat (ik weet even niet hoe dat heet)

Bijdrager
    TheBigZ

TS heeft ooit Mountain Lion gekocht. Dat stond immers al op de schijf toen ze de Mac weg bracht.
    Verder heeft ze natuurlijk een backup gemaakt van haar schijf voordat ze de Mac weg bracht.
    Nu ze de Mac terug heeft, zou ze haar eigen backup kunnen terugzetten, en heeft ze alles weer zoals ze het had voordat ze haar Mac weg bracht.
    Als ze zelf vantevoren geen backup heeft gemaakt is dat enigszins onnozel, want dan is ze de data kwijt die op de schijf stond voordat ze de Mac weg bracht.

Bijdrager
    daantje22

Pivni snapt me;)

@ The bigs: duh, tuurlijk heb ik een time machine back up gemaakt voordat ik de imac wegbracht, maar ik wil clean beginnen. Ik zet alleen m’n foto’s en documenten terug die ik ook ng op een andere externe hdd heb staan..

Ik bedoel dat als mijn iMac crashed wat dan met het besturingssysteem zoals Pivni juist opvat;)
    Moet ik als hij crashed vanaf de cd van snow Leopard beginnen omdat op de nieuwe HDD de mountain lion is geïnstalleerd met een standaard universele mountain lion dvd zoals de medewerker van Amac zegt, omdat het niet mijn eigen mountain lion is die erop staat die ik heb gekocht in de app store

Want als dat zo is installeer ik als ik hem deze week terug krijg alles vanaf 0 met m’n snow Leopard cd en dan updaten naar mijn eigen mountain lion die ik heb gekocht via de app store ipv de versie van mountain lion die Amac erop heeft gezet met die universele cd

Bijdrager
    daantje22

Ik bedoel dus dat je normaal een recovery partitie ofzoiets hebt ingebouwd, dat je kan opstarten als je Mac is gecrashed en vanuit daar meteen weer mountain lion kan installeren omdat die een recovery heeft ingebouwd

http://support.apple.com/kb/HT4718?viewlocale=nl_NL&locale=nl_NL

Bijdrager
    Hansi2124

Ik zou gewoon het zekere voor het onzekere nemen: ga naar de App Store en download daar je copy van ML. Installeer deze op je nieuwe hd en je hebt ML m├ęt Recovery.
    Heb je overigens al gecontroleerd of die Recovery-partitie er ├╝berhaupt niet is?

Bijdrager
    bartje

Als je HD helemaal naar de klote is en ook geen recovery partitie meer hebt, kan je nog altijd vanaf USB opstarten. Een bootable USB stick of installatie USB stick is snel gemaakt.

Bijdrager
    TheBigZ
    daantje22 op 20 juni 2013

tuurlijk heb ik een time machine back up gemaakt voordat ik de imac wegbracht, maar ik wil clean beginnen.

Dan doe je dat toch. Opstarten van de Recovery partitie, en je Time Machine backup terugzetten. Dan heb je alles weer terug zoals het stond.

Bijdrager
    daantje22

@Hansi:

Ne, want ik krijg hem morgen pas terug dus kan niet zien of er een recovery partitie in zit

Maar ik heb deze week ook een nieuwe hdd in mijn MacBook laten zetten en toen zei de medewerker ” ik kan mountain lion wel terugzetten, maar dat is wel met een universele dvd, dus als hij crashed moet je van voor af aan beginnen, dus kan je zelf beter thuis vanuit snow Leopard met de cd werken en updaten via de app store naar mountain lion”

Maar als ik de iMac krijg en ik wil mijn eigen mountain lion erop wat doe ik dan? Naar de app store gaan, mountain lion onder mijn account downloaden en er opnieuw opzetten? Want dat is dan net een half uurtje werk lijkt me. Ik dacht dat ik dan weer zou moeten beginnen vanaf mijn originele snow Leopard cd

@the bigz: nee ik wil graag clean beginnen zonder de time machine terug te zetten

Iemand van jullie ook verstand van deze vraag?:)

Nieuwe iMac/macbook, alles iDevices opnieuw syncen met itunes

Bijdrager
    TheBigZ

Zoals bartje zei. Als je Mountain Lion ooit gekocht hebt kun je een USB stick maken waarmee je Mountain Lion opnieuw kunt installeren op een lege schijf. Je kunt tijdens de installatie kiezen om een Time Machine backup terug te zetten. Of je kunt met een “schone” installatie beginnen. Net zo je wilt.

10.8: Een installatie USB Stick aanmaken

Bijdrager
    TheBigZ

ik wil graag clean beginnen zonder de time machine terug te zetten.

Dat kan. Mountain Lion op een USB stick zetten. Interne schijf wissen. ML installeren.

Bijdrager
    TheBigZ

Iemand van jullie ook verstand van deze vraag?:)

Nieuwe iMac/macbook, alles iDevices opnieuw syncen met itunes

momenteel word er in mijn imac een 2TB HDD ingezet, waardoor ik ‘clean’ ga beginnen.

Nu zou ik dus ALLE iphones/ipads, etc opnieuw moeten syncen met itunes ( a 70 films en 18.000 foto’s, apps etc)
    Kan ik enkel en alleen dit onderdeel uit mijn time machine back-up terugzetten? ( wil verder eigelijk niks terugzetten vanuit de time machine back-up)

ik bedoel dus dat ik alles zo wil terugzetten op mijn imac met nieuwe HDD zodat als ik mijn iphone of ipod eraan hang hij niet zegt ” ipad is met een andere bieb gesyncroniseerd”, maar dat hij hem gelijk herkent alsof de oude HDD er nog inzit, en ik dus niet eindeloos alles opnieuw hoeft te syncen.

Als je de complete iTunes map (van je oude Mac) terugzet op je nieuwe Mac krijg je ook de backups van je iDevices terug.

Bijdrager
    daantje22
    TheBigZ op 20 juni 2013

Zoals bartje zei. Als je Mountain Lion ooit gekocht hebt kun je een USB stick maken waarmee je Mountain Lion opnieuw kunt installeren op een lege schijf. Je kunt tijdens de installatie kiezen om een Time Machine backup terug te zetten. Of je kunt met een “schone” installatie beginnen. Net zo je wilt.
    http://www.appletips.nl/10-8-een-installatie-usb-stick-aanmaken/

Ik ben helaas niet echt handig en zo’n USB stick maken zal echt een uitdaging zijn, maar als ik de iMac krijg en ik ga direct naar de app store en download mountain lion, kan ik die dan ook zo over de mountain lion die Amac heeft ge├»nstalleerd heenzetten? En moet ik dan eerst iets wissen?

Erg bedankt voor je antwoorden en die van mijn andere vraag.
    Dus alleen de iTunes map? Omdat ik overal lees de map mobile sync bij appdata vanuit de thuismap?

Bijdrager
    computer space

Een 2010 iMac heeft toch gewoon een DVD speler en een Snow Leopard install DVD? Daarna haal je gewoon in de App Store je gekochte Mountain Lion en Lion weer op. Er zat op je originele schijf ook geen recoverypartitie.

Bijdrager
    TheBigZ

Dus alleen de iTunes map? Omdat ik overal lees de map mobile sync bij appdata vanuit de thuismap?

~/Library/Application Support/Mobile Sync/Backup
    Klopt. Je hebt gelijk. Die map heb je ook nodig.
    http://apple.stackexchange.com/questions/63207/what-is-mobile-sync-backup-and-why-is-it-taking-so-much-space

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.