11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

nieuwe 27" bevriest

beste forumleden,

Sinds 3 maanden heb ik een 27″ iMac, 3.2 Ghz Core i5 met 24 GB intern geheugen en 256 GB SSD
    Dat klinkt als een droommachine, maar ben toch niet helemaal tevreden.
    Volkomen onverwacht kan hij ineens bevriezen, dit duurt 15 seconden en dan start hij helemaal opnieuw op, alsof er even een powerbreak was.
    Kent iemand dit verschijnsel en wat is hier aan te doen.

Alvast bedankt
    Gerard

Bijdrager
    FABMAC

Dat komt mij heel bekend voor zelfs. Ik kamp als 2,5 jaar met dezelfde verschijnselen. Hij is al tweemaal weggeweest, maar daar werd niets geconstateerd. Uiteraard heb ik zelf ook een aantal dingen geprobeerd. Ik had er o.a. een LaCie schijf aanhangen met thunderbird kabel en verschillende usb schijven. Die heb ik inmiddels allemaal losgekoppeld. Met WD schijven heb ik minder last is me gebleken In de LaCie worden Seagate gebruikt en ik heb ook een Seagate USB3. Dus allemaal maar ontkoppeld. Wat me ook bleek dat het probleem zich vaak voordeed als de muis voor meer dan 50% leeg was.

Bijdrager
    macconsultants

Komt bekend voor. Al twee maal dergelijke aan de hand gehad met een vergelijkbare configuratie. Dat lag aan het extra werkgeheugen waarin een defect bleek te zitten. Probeer eens voor de test enkel met het standaard werkgeheugen te werken, door het extra geheugen tijdelijk te verwijderen.

Inactief
    Anoniem

Dank voor de reacties, maar helaas doet hij het nu ook zonder dat ik zelf actief ben op de machine. Vanochtend werd ik wakker door de ‘chime’…
    Het is moeilijk een diagnose te stellen las er plotseling iets gebeurt. Oh ja, mijn muis is 98% op dit moment:-)

Ben benieuwd of er andere workarounds zijn.

Groet, Gerard

Bijdrager
    Buzz

Jazeker: eerst geheugenproblemen uitsluiten, zoals hierboven al gesuggereerd.

Bijdrager
    Muziekfan

Gerard, is de iMac nieuw? Zo ja, dan terug naar de leverancier voor garantie.
    Zo nee, dan eerst RAM testen en ook ALLE externe apparatuur afkoppelen.
    En vergeet vooral ook de crash logs niet te bekijken in Console….

Inactief
    Anoniem

Heb vandaag eens alle goede raad opgevolgd: maar zonder externe HD’s en extra intern geheugen gebeurt het nog steeds.
    Hij is 4 maanden oud en mag dus terug naar de winkel.

Groet, Gerard

Bijdrager
    SunKeeper

Zolang het in de winkel of technische dienst ook gebeurt, dan zit je goed.

Een compleet nieuwe zou de mooiste oplossing zijn.:)

Inactief
    Anoniem

Van de week met de helpdesk aan de telefoon gezeten. Hun advies was alles opnieuw installeren!
    Met wat tegenpruttelen daar toch maar mee akkoord gegaan vanuit de gedachte: als ik hem wegbreng ben ik hem ook enige tijd kwijt en als ik een nieuwe krijg moet er ook opnieuw geïnstalleerd worden.

Enfin, na een uur totaal schone installatie geregeld. Twee dagen gewacht, geen uitval meer gehad.
    sinds gisteren al mijn relevante software weer geplaatst (Ook Parallels met Windows 10) en tot op dit moment draait alles als een zonnetje.

Dus het is vermoedelijk geen mechanisch defect geweest, maar een softwareconflict. Waarom hij midden in de nacht in de slaapstand ook last van had is mij verder geheel onduidelijk.

Vooralsnog ben ik blij dat alles weer goed werkt.

Groet, Gerard

Inactief
    Anoniem

Helaas te vroeg gejuicht
    Het gebeurt toch af en toe weer.

eerst bevriest hij, dan na 20 seconden valt hij uit en start weer opnieuw op
    (gelukkig nog geen documenten verloren)

Wat is nu wijsheid?

Groet, Gerard

Inactief
    Anoniem

interessant!

op 21 september (net na mijn vorige post) heb ik MacOS Sierra geïnstalleerd.
    Tot dit moment (3 weken later) geen last meer ondervonden.

Is het dan toch een softwaredingetje geweest?

Groet, Gerard

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.