30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)
  • Q:
    Bijdrager
    Juch

Nieuwe 15″ MacBook Pro met LED scherm

Er is zojuist een nieuwe 15″ LED scherm MacBook Pro gelanceerd. Alleen ik ben niet zo goed op de hoogte van de werking van LED in zo een scherm. Kan iemand mij dat uitleggen?

Bijdrager
    Mogtje

De leds in de schermen van de MBP is veel zuiniger in energie…
    ik heb nu de mbp laaste model en die heeft gewoon nog het normale lampen achter het scherm
    dat vreet veel meer energie dan leds leds hebben tegenwoordig aardig vooruitgang waardoor leds evenveel lichtopbrengst hebben maar veel minder energie verbruik hebben, daarvoor komen tegen woordig meer led lampen dan de normale gloedlamp..dus de led is een erg goede keuze van apple veel meer licht opbrengst van het scherm met zo min mogenlijk energie slimmer kan niet waardoor de accu zeker veel langer mee zou moeten gaan omdat de lichten in de MBP toch nog wel een behoorlijke energie vreter is… dus kortom slimme zet denk ik;)

Bijdrager
    Eswip

Daarbij zijn LED schermen ook veel beter voor het milieu…

Bijdrager
    Stokky

Een groener Appletje dus:) :mrgreen: cq Granny Smith

Bijdrager
    bommels

In een LED scherm is de ‘traditionele’ fluorescentielamp (fosfor gecoate buis met daarin kwikdamp op lage druk) vervangen door een stel LEDs.

LEDs zijn erg efficient in het omzetten van electriciteit naar licht, veel efficienter dan de fluorescentielampen. Ook heb je geen electronica meer nodig die de hoogspanning voor de fluorescentiebuis verzorgt.
    Wat wel lang geduurd heeft is LEDs fabriceren die mooi ‘wit’ licht afgeven, zodat je LCD goed kleurgetrouw is.

Bij mijn iBook is het scherm de grootste stroomverbruiker: als ik met een extern scherm werk met het ingebouwde scherm op zwart gaat de batterij 2x zo lang mee. Vandaar dat de introductie van LED techniek de batterijduur zoveel verbetert.

Bovendien kunnen LEDs veel platter gefabriceerd worden, waardoor de klep van de Macbook Pro ook weer een paar mm dunner kan.

grtz bart

Bijdrager
    strigoi

Ok wie heeft hem al? :P

Ben benieuwd of er in de nieuwe macbook pro’s extra NAND / Flash geheugen zit die in de toekomst Robson ondersteunt, iemand hier al wat meer over? Verder inderdaad een geweldige upgrade, denk dat dit mijn eerste macbook pro gaat worden!

Bijdrager
    KingAchille

Als het bij de iBook het dubbele scheelt, iemand enig idee hoeveel batterij-tijd hiermee bij de MacBook Pro is gewonnen?
    Mvg,

Bijdrager
    Brainiac
    ”KingAchille”

Als het bij de iBook het dubbele scheelt, iemand enig idee hoeveel batterij-tijd hiermee bij de MacBook Pro is gewonnen?
    Mvg,

Op de website staat er “Battery-time: up to 6 hours”. Eigenlijk niks dus .. . :|

Bijdrager
    1234

De hamvraag is natuurlijk:

heeft het ook nadelen en is de techniek al zover geperfectioneerd dat je na aankoop geen kans loopt van een koude kermis thuis te komen?

Bijdrager
    bommels

Op de website staat er “Battery-time: up to 6 hours”. Eigenlijk niks dus ..

Nouja, waarschijnlijk kan er nu een kleinere en lichtere batterij in. En ik dacht dat de vorige MBP officieel maar 4-5 uur meeging, dus er verbetert toch wel eea.

Bijdrager
    Mogtje

nou jah er staat natuurlijk dat ie 6 meegaat maar zoals wij dat zegge dat is in iedeale omstandigheden, dus wat je kreeg is dat hij 6 uur meeging werkelijk 3/4 uur max nu zou die egt 6 uur mee moeten gaan als alle theorie klopt…..

Bijdrager
    reneo

iemand overigens enig idee wat dan de dpi/ppi waarden van de nieuwe schermen zijn? de aloude 72dpi/ppi gaat al een poosje niet meer op toch? vooral van de 17inch macbookpro met hd-scherm is het wel interessant! zo heeft het scherm van mijn sony-ericsson telefoon al een waarde van 150dpi/ppi en dat vertaald zich in erg scherpe plaatjes!

Bijdrager
    Brainiac
    ”Mogtje”

nou jah er staat natuurlijk dat ie 6 meegaat maar zoals wij dat zegge dat is in iedeale omstandigheden, dus wat je kreeg is dat hij 6 uur meeging werkelijk 3/4 uur max nu zou die egt 6 uur mee moeten gaan als alle theorie klopt…..

Geen idee eigenlijk met die macbooks. Ik zit nog altijd op mijn eerste Mac te tokkelen, iBook, en die ging in het begin (zonder ooit gekalibreerd te hebben) tijdens intensief gebruik toch wel makkelijk 5,5h mee. Nu (na 2 jaar) haalt ze net de 4,5 niet meer denk ‘k. 8)

Bijdrager
    1234

Ik haal met mijnn ibook ook nog makkelijk 5 uur

Bijdrager
    Mogtje

jaahh precies, het is toch altijd het beste om te calibreren maar eigenlijk moet je dat altijd doen opladen daarna ontladen zodat je de max uit je batterij kan halen… dus gewoon opladen tot 100% en dan wachten tot hij bij1/2/3/4/5 % is dan haal je echt het beste uit je systeem maar hoe goed of hoe nieuw het systeem ook is batterijen hebben toch nog niet een goede technologie gevonden waarmee je altijd goede kwaliteit houd maar nu uit ervaring heb ik door steeds te ontladen daarna weer opladen daarna weer leeg laten lopen enz enz enz ik heb het een keer op de proef gedaan, ik heb nu de macbook pro core 2 duo met mijn eerste batterij gewoon de test gedaan en daarbij elke keer niet op de uren te letten maar een beetje wat te doen ene keer wel goed opladen en andere keer niet daarmee is in 3 maanden de levensduur van mijn batterij aanzienlijk omlaag gedaald begin van aankoop was hij 100% daarna was het 80% nu bij batterij 2 heb ik het gedaan zoals ik iedereen vertel gewoon opladen daarna leeg laten lopen enz enz… nu is mijn batterij in denk 3/4 maanden maar met 2% gedaald en soms wil dit nog stijgen en dalen, dus de levensduur is zeker wel langer door het netjes opladen:lol: en denk nu met de nieuwe MBP dat je nog langer kan doen dan normaal ik doe er denk ik 2/3 uur mee met beetje internet msn verder geen zware dingen als ik ga editen dan ben met 2 uurtjes leeg… maar het verschilt heel erg weer, warmte kamer, weer, enz enz

Bijdrager
    KingAchille

Ach ja, het zal altijd Apple’s Achilles hiel zijn. De batterij van een iPod, van een Mac,… Ze zouden eigenlijk beter hun geld en onderzoek steken in het uitvinden van een super deluxe batterij in plaats van hun displays wat energiezuiniger te maken (hoewel dit wel een positieve update is :) )
    Stel u voor, een batterij die 50u meegaat ofzo :o
    Mvg,

Bijdrager
    NoiA

Is besteld….

Als iemand nog mijn oudere mbp 2.33 2gb 160gb voor 1899 euros hebben wil dan hier of via een pmmetje melden! :D

Bijdrager
    Neptunus

Laat je ervaringen weten, NoiA!

Bijdrager
    bommels
    Bijdrager
    Neptunus

Heb je hem al binnen NoiA?

Bijdrager
    NoiA

nee nog niet ik krijg hem pas laat binnen omdat het een build to order model is. Zoals het er nu uit ziet zal ik nog moeten wachten tot 13 juli tot bij mij thuis geleverd word via de apple online store….

Bijdrager
    CMD-Z

Ik verwacht de mijne voor de 26e

Bijdrager
    strigoi

ik mijne op 31 juli…

Bijdrager
    Thomash

en me broer heeft hem al XD

ze zeiden dat het 2 weken zou duren.. maar binnen een week al:D

was de goedkoopste versie;)

Bijdrager
    colin

Ik hoop dat mij ook eens zoiets overkomt, meestal komen dingen bij mij altijd net een dag te laat… maar mijn macbook pro staat voor 3 juli op de planning dus misschien heb ik wel geluk…
    Ik kan niet wachten!

Bijdrager
    CMD-Z

De mijne is binnen!

2,4 gig; mat scherm, 160 gig 5400 rpm HD, 2 gig RAM

So far so good, geen problemen!

Wat vraagjes:

-Het scherm is idd wat ‘bleekjes’, via displays-color is dit te calibreren, iemand enig idee hoe ik dit het beste kan doen, of is het kloten tot ik een setting heb waar ik tevreden over ben?

-Wat betreft de batterij, mensen zeggen wel eens dat het goed is om als je de macbook pro niet te vaak gebruikt, hem 1 keer per maand te ontladen en weer op te laden. Is dit waar? hoe doe ik dit?

Thanks!

Bijdrager
    NoiA

gefeliciteerd, ik moet nog even wachten….

Als je echt goed wilt calibreren moet je eigenlijk zon sprectrum meter over je scherm hangen maar ik denk dat je die niet bij de hand hebt. Anders gewoon wat tijd met het apple calibratie programma verbrengen…

Tis alleen belangrijk dat je de batt de 1e keer helemaal oplaad en dan helemaal ontlaad das de zgn batt calibratie. Verder is het beter je batt niet telkens helemaal leeg te trekken maar met stukjes op te laden. dat houd de ionen in de lit ion batt die zon beetje in elke laptop worden gebruikt tegenwoordig in beweging wat goed is voor de conditie van je batt. als het niet nodig is dan je mbp ook niet zonder stroom gebruiken. verder niet te veel over nadenken…

my 2 cents

Bijdrager
    Aardsengel

Iemand enig idee naar de merken/fabrikanten van de harddisken en het geheugen. Ik vind 710 euro veel geld voor 4 gb en 220 euro voor een 160gb/7200rpm hd ook.

Kun je dit soort zaken zelf vervangen of kan dat inmiddels niet meer?

Bijdrager
    bare_nature

De harde schijf vervangen is geen klus voor onervaren tweakers maar het geheugen vervangen is een koud kunstje. Op de website van Apple staat daar het één en ander over uitgelegd als ik mij niet vergis. Zoniet, op het wereldwijdeweb staan genoeg tutorials.

Let wel: Als je je harde schijf zelf vervangt, vervalt je garantie (als ik me niet vergis). Voor het geheugen geldt dit niet. Toch even checken voor je eraan begint.

BN

Bijdrager
    strigoi
30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.