15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    wimdj

Nieuwe 13" MacBook: 8 of 16 GB, i5 of i7?

Dag allen,

Ik ga mijn MacBook (unibody, eind 2008) vervangen door een nieuwe MacBook Pro retina 13 inch.
    Zo ver ben ik al geraakt in het keuzeproces, nu nog beslissen welke upgrade’s.
    Vandaar en niet zomaar: graag jullie mening.

Het wordt sowieso de sterkste van de 3,
    – met 512 GB of 1 TB opslag (maar dat vis ik zelf nog wel uit)
    – met 8 GB of 16 GB RAM
    – met 2,6-Ghz i5 of 2,8-Ghz i7 processor
    – met 16 GB Ă©n 2,8-Ghz i7 RAM

Ik besef heel goed dat het kwa prijs in de buurt komt van, of zelfs duurder wordt dan het 15 inch model.
    En ook dat deze sterker, beter, groter en meer ‘future proof’ is. (meer waar voor mijn geld dus)
    Maar jammer genoeg vertikt Apple het om dergelijke hardware in het 13 inch model te steken.
    Ik werk thuis met een extern scherm en wil de handigheid van een 13 inch behouden wegens veel onderweg.

Mijn gebruik:
    Constant: iTunes, Safari (meerdere tabbladen) en Mail open.
    Constant: muziek aan het afspelen via iTunes of via streaming met Safari, Soundcloud..
    Daar bovenop regelmatig: Traktor, Serato DJ, iPhoto, Photoshop, Illustrator, InDesign.. (deze laatste 3 regelmatig tegelijkertijd)

Dus:
    Ga ik profijt hebben van een hogere kloksnelheid en meer RAM? Of is dat het geld niet waard?
    (ik koop mijn laptop voor de volgende 5 jaar)

De ene zegt dit en de andere dat. Ze hebben allemaal ergens een punt.
    Ik ben benieuwd wat deze oproep oplevert.

Dank,
    w.

Bijdrager
    koen
    Bijdrager
    SunKeeper

@koen: Zo’n reactie schiet natuurlijk ook niet op, de TS komt hier net binnen. Lekker vriendelijk.

Ik zoek even verder, dan kan ik een stukje uitleg geven voor de TS.

Bijdrager
    koen

@wimdj: er zijn hier de afgelopen week al een hele boel topics langsgekomen met mensen die vragen welke MB ze moeten kopen, en waarom. Vandaar mijn enigszins botte reactie. Mijn excuses.

@SunKeeper: ik ga niet bij elke poster kijken of het hun eerste post is.

Bijdrager
    SunKeeper

De programma’s die je opnoemt hebben er allebei voordeel van, zowel processor als geheugen. Beide kun je achteraf niet meer wijzigen.

Dus mijn advies is er maar Ă©Ă©n: spaar nog even door en doe allebei de upgrades.

Daar ga je het meest profijt van hebben, niet alleen nu, maar ook in de toekomst. Houd ook de tweedehands waarde in je achterhoofd die lange tijd hoog zal blijven.

Edit: mogen we je budget weten? En hoeveel schijfruimte je gebruikt?

Aangezien opslag wel redelijk makkelijk uit te breiden is (extern) wordt het dan dit:

Bijdrager
    Xcode

Voordeel van snellere processor is voor wat je ermee gaat doen zeer minimaal, ook met betrekking tot de toekomst. Daarnaast is de verhouding snelheidsverbetering/kosten behoorlijk scheef en enkel verstandig (uiteraard eigen keuze) wanneer je regelmatig zware rekentaken uitvoert. Bovendien is het ook van invloed op de batterijduur. Wat betreft werkgeheugen geldt: hoe meer, hoe beter. Vooral wanneer je regelmatig Adobe programma’s gebruikt, is werkgeheugen veel belangrijker dan een snellere processor.

Heb zelf een huidige generatie 13-inch retina MacBook Pro en het zijn niet de processor en het werkgeheugen die mij verbazen, het is juist de SSD. Ik had hiervoor een 13-inch MacBook Pro uit 2009, dus ongeveer vergelijkbaar met wat jij nu hebt, en de snelheidswinst is echt fenomenaal.

Bijdrager
    wimdj

Het budget is niet zo belangrijk. Ik wil vooral geen geld uitgeven aan iets dat ik niet nodig heb.
    Een SSD zal duidelijk het grootste verschil maken in mijn geval.

Maar zal mijn RAM verbruik ooit hoger liggen dan 8GB volgens mijn Mac-gebruik? Daar ken ik te weinig van.
    Misschien wel over een paar jaar..

Ook het verschil tussen de twee processoren kan ik niet inschatten. Maar het is waarschijnlijk minimaal ja.
    Klopt er iets van de verhalen over de nadelen van de 2,8 Ghz i7 in de 13″ (hoger fan verbruik, hoger batterij verbruik..)?

Wat schijfruimte betreft:
    Ik vind 500euro extra wel erg veel voor 1 TB. En mijn nog werkende Time Machine is ook maar 512 GB. Dus als ik hoger ga kom ik daar ook in problemen..

Bijdrager
    wimdj

Met het budget is niet zo belangrijk wil ik niet zeggen dat ik geld te veel heb. Integendeel.
    Maar ik wil gerust mijn aankoop uitstellen als dat zinvol is.

512GB moet genoeg zijn. Ik leef al zo lang met veel films ed op een externe harde schijf. En een echt nadeel vind ik dat niet.

Bijdrager
    SunKeeper

Werk je al met Mavericks? Die zet namelijk alles in het RAM, en zo min mogelijk op de SSD. (spaart direct ruimte daar zonder grote swap-bestanden)

Dus het geheugen komt sowieso vol, met een groter geheugen werkt alles soepeler met meerdere apps tegelijk actief.

Voorbeeldje: ik heb net een SSD in mijn Mac gezet, dus ik ben pas sinds twee uur opgestart. Chrome,(2 tabbladen) Safari (6 tabbladen), Herinneringen, Agenda, iTunes, Berichten, Notities en Numbers (3 documenten) staan aan. 8GB RAM staat al voor 94% vol momenteel.

Simpelweg omdat de machine het snelst draait als (bij voorkeur) alle apps alles kwijt kunnen in het RAM. Photoshop claimt sowieso oneindig RAM, dus alleen daar al kun je het goed voor gebruiken.

Bijdrager
    wimdj

@Xcode: Welke heb jij dan? En gebruik je gelijkaardige programma’s?

Bijdrager
    wimdj

@SunKeeper: Ja, ik werk al met Mavericks.
    Als ik dat lees.. is 16GB dus echt wel aan te raden..

Bijdrager
    wimdj

voor de geĂ¯nteresseerden, hij is besteld:
    rMBP 13″ 2,6 GHz i5, 16 GB RAM, 512 GB SSD
    + USB superdrive
    + Apple Care

allen bedankt voor de reacties.

Bijdrager
    Frank Visser

Fijn om het te laten horen!
    En natuurlijk veel plezier met je aankoop:)

@SunKeeper,

Photoshop trekt geen oneindig ram geheugen, dit kun je in photoshop zelf instellen.
    Het kan wel zo zijn dat die misschien op 100% ingesteld staat, maar dat kun je zelf dus wijzigen.

Bijdrager
    SunKeeper

Klopt, maar het is ook om een reden, dus als je het terugschroeft zul je dat merken in de performance van de app.

Bijdrager
    Frank Visser

Dat is natuurlijk ook weer zo, maar je kan niet alles hebben he.
    Mensen met programma’ als Photoshop en zelfs Final Cut die 5 jaar vooruit willen hebben echt wel 16 GB nodig.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.