17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    wouters

Nieuw toetsenbord MacBook top of flop?

Ik overweeg een nieuwe MBP met touchbar aan te schaffen.
    Op internet enkele recensies gelezen met klachten over toetsenbord.
    Zou niet lekker werken/ vervelend geluid maken.
    Zojuist in winkel geweest en was niet direct overtuigd.
    Twijfel dus…
    In reviews spreken mensen ook van één dag wennen en niet meer anders willen.
    Dus….
    Wie heeft ervaring met bovenstaande? Alvast ontzettend bedankt!

Bijdrager
    Buzz

Ik zou zeggen, ga nog 2 keer terug naar de winkel om de MacBook uit te proberen en kijk of er iets blijft storen aan het keyboard of niet. Het blijft iets persoonlijks.

Bijdrager
    Shmoo

En online aankopen, dan kun je 14 dagen proberen, als je na 10 dagen niet gewend bent zal je denk ik na 2 jaar ook niet wennen.

Bijdrager
    GoeieDag

Top!
    Ik kan niet wachten tot ik een Mac heb met dit toetsenbord. Want ik ben wel klaar met die typewriter-style keyboards van de huidige computers.

Bijdrager
    Joeri.v

Dit nieuw toetsenbord werkt leuk, veel wennen is er niet aan vind ik, is eigenlijk zoals het altijd al zou gemoeten hebben maar smaken verschillen

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik vind het toetsenbord helemaal top! Het oppervlak van elke toets is net wat groter en de aanslag is minder diep… Het is natuurlijk persoonlijk maar ik vind het veel aangenamer in gebruik.

Geblokkeerd
    Anoniem

Tja, minder diep maar wel heel precies. In vergelijking zijn de toetsen van de oude MacBook Pro’s wiebelend en voelen ze goedkoop aan. Ik ben er zeer tevreden mee, zeker na eerst de 12″ MacBook te hebben gehad die ook minder precies was.

En wat betreft gewenning, als je echt veel typt ben je al aan iets gewend, dus duurt het wat langer omdat dit toch een andere vorm is. Maar het is zeker te doen, er is verder niks mis mee.

Bijdrager
    NoPlasticPhones

Ik ben helemaal tevreden met het nieuwe toetsenbord! Erg aangenaam dat de knoppen net iets groter zijn. Persoonlijk stoort het me absoluut niet dat je de toetsen minder diep moet indrukken. Als ik nu op het magic keyboard van m’n iMac typ, heb ik het gevoel dat m’n vingertoppen blijven “haken” achter de toetsen omdat je zo ver moet indrukken. Het nieuwe toetsenbord voelt heel solide, heel premium.

Het geluid stoort me ook totaal niet. In tegenstelling tot alle “reviewers” sla ik niet met volle kracht op de toetsen, maar tik ik ze zachtjes aan (zoals ieder normaal mens doet) waardoor het zelfs minder luid is dan het magic keyboard. Het geluid klinkt ook niet scherp of goedkoop, maar heerlijk verfijnd.

Het enige minpuntje voor mij is dat alle vieze vingerafdrukken wel héél snel op de zwarte, matte toetsen blijven staan. In mijn gevoel is het toetsenbord op de oudere MacBooks van mijn collega’s net iets meer glossy.

Bijdrager
    Bugsy

Ik heb de MacBook 12″ nu ongeveer een jaar. Het toetsenbord van de Air, het losse Apple toetsenbord en van de pro uit 2015 boeken inmiddels zompig aan. Als het kan hou ik get voortaan bij het nieuwe toetsenbord. Geweldig.

Geblokkeerd
    Anoniem
    Bugsy op 24 december 2016

Ik heb de MacBook 12″ nu ongeveer een jaar. Het toetsenbord van de Air, het losse Apple toetsenbord en van de pro uit 2015 boeken inmiddels zompig aan. Als het kan hou ik get voortaan bij het nieuwe toetsenbord. Geweldig.

Je moet het nieuwe toetsenbord maar niet proberen want dan vind je de MacBook 12″ niks meer, dat had ik tenminste:wink:

Bijdrager
    Shmoo

Ik vraag mij vooral al een tijdje af…

Stel je hebt zo’n MacBook met dit nieuwe toetsenbord systeem + een iMac thuis zou je dan niet ook beter voor die iMac thuis zo’n nieuw Magic Keyboard kunnen kopen. Mij lijkt het zwaar irritant wanneer je continu op twee verschillende systemen aan het werken bent. Ergens aan wennen dat lukt meestal wel na een aantal dagen maar als je steeds tussen A en B moet switchen.

Bijdrager
    SunKeeper

Aan twee dingen tegelijk wennen kan ook. Ten minste, ik wel.

Ik werk regelmatig met Windows/Mac door elkaar. Het heeft me destijds vijf weken gekost toen OS X de scrollrichting aanpaste. Maar na die vijf weken kan ik naadloos met beide werken en scroll ik nooit ergens meer de verkeerde kant op.

Ik denk dat het toch gemiddeld met die toetsenborden niet anders is. Alles wat je een tijdje doet went vanzelf, alle begin is moeilijk.:idea:

Bijdrager
    Bugsy

Ik ga mijn 12″ vervangen door een pro, dus dat wennen kan geen kwaad:)

Bijdrager
    Shmoo

Als je toch geld over de balk gaat gooien dan kan je beter 250,- in een envelopje stoppen en naar Shmoo sturen.

Boem..

Geblokkeerd
    Anoniem
    Shmoo op 24 december 2016

Als je toch geld over de balk gaat gooien dan kan je beter 250,- in een envelopje stoppen en naar Shmoo sturen.

Boem..

Waarom? Je wilt toch enkel maar dingen die gratis zijn… die 250 euries kunnen we dus beter zelf uitgeven. ?

Bijdrager
    wouters

Dank voor alle reacties. Top!

Geblokkeerd
    Anoniem

De consensus lijkt te zijn dat het even wennen is, maar dat de meeste mensen er na een tijdje wel vrede mee hebben of het zelfs prefereren boven het oude keyboard.

Wat wel belangrijk is om mee te nemen is dat het nieuwe keyboard echt belangrijk meer geluid maakt dan het oude. Deze week was er tijdens een vergadering iemand op een nieuwe MBP aan het notuleren en dat werd na een tijdje echt storend; niet alleen het niveau maar ook de aard van de toetsengeluiden. Hetzelfde geldt voor een omgeving waar je geacht wordt stil te zijn: bibliotheken, archieven, dat werk. Voor het overige schijnt het weinig problemen op te leveren.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.