4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    MightyMerel

Nieuw toetsenbord instellen

Ik heb vandaag een nieuw toetsenbord (met draad) gekocht ter vervanging van mijn oude apple toetsenbord. Nu gebruik ik het toetsenbord als mijn Macbook Pro aan een extern beeldscherm is aangesloten. De meeste toetsen werken prima, alleen de bovenste pictogram toetsen (f1, f2 etc) werken niet helemaal in de juiste volgorde. De volume knoppen zorgen bijvoorbeeld er voor dat ik naar het dashboard(harder) ga, of terug kom op mn bureaublad(zachter) en de mute knop laat me schakelen tussen verschillende vensters in een programma. De knoppen die dit eigenlijk zouden moeten doen (f3 en f4 doen helemaal niks).

Nu heb al geprobeerd om via systeemvoorkeuren dit aan te passen, maar dit heeft tot nu toe geen succes gehad. Als landinstelling heb ik in het invoermenu alleen Nederlands aangevinkt. Ik gebruik die f-toetsen niet als standaardfunctietoetsen, dus dat staat uit.

Ik heb al in de OMT database gezocht, maar geen oplossing gevonden. Heeft iemand hier een oplossing voor?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

(Ik ben nog van het oude stempel en wil daarom dat F9 t/m F11 niet iTunes bedienen maar Exposé :))

Bijdrager
    MightyMerel

Bedankt voor je reactie. Dit had ik al ingesteld waarbij ik het uit had gevinkt. Als ik het aanvink, gaat het toetsenbord van mn Macbook pro ook hetzelfde doen als het ‘externe’ toetsenbord. Ik heb sommige toetsen al opnieuw kunnen instellen zodat het werkt zoals ik wil. Maar het volume staat niet als een optie gegeven bij systeemvoorkeuren>toetsenbord en muis> toetsencombinaties. Het lijkt mij dan ook niet echt de juiste oplossing om het zo te doen…

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Toch is dit precies de oplossing voor het “probleem” dat je beschrijft, namelijk dat je met bijvoorbeeld F4 naar je dashboard kunt gaan, met F8 iTunes kunt laten spelen en pauzeren, enz. In jouw geval moet je die optie inderdaad uitzetten, en niet zoals bij mij aan, en dan is het logisch dat het betrekking heeft op zowel het ingebouwde als losse toetsenbord van de computer.

De andere oplossing is de getoonde optie aan te zetten en de Fn-toets in te drukken samen met de betreffende F-toets: Fn+F10 om het geluid uit te zetten, bijvoorbeeld.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.