16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    Passiew

Nieuw SSD schijf en OSX

Beste forumleden,

Ik heb een macbook pro (2.8 ghz Intel core 2 Duo met 8 GB 1067 Mhz DDR3) en heb mijn harde-schijf eruit gehaald en vervangen voor een SSD kaart. Nu heb ik OSX versie 10.5.7 erop staan en probeer Snow Leopard erop te zetten alleen tijdens de installatie loopt hij vast en doet hij helemaal niets meer. De dvd met Snow Leopard is niet van die computer trouwens dus weet niet of het daardoor komt. Ik heb deze dvd van mijn iMac.

Weet iemand hoe het kan dat hij vast loopt met het installeren van Snow Leopoard?

Hoor graag van jullie

Geblokkeerd
    Carp

Een ongeldige DVD zal dat ook melden bij installatie, dus er lijkt me iets anders aan de hand.

Je hebt de schijf toch wel geformatteerd? Staat nu op Mac Os uitgebreid (journaled)??

Zou dus goed kunnen dat die SSD op FAT staat…… kijk daar eerst eens naar.

Bijdrager
    Passiew

Als ik op mijn ssd ga staan en ik kijk bij info staat structuur op MAC OS uitgebreid en Journaled

Hoe kan ik zien of hij op FAT staat?

Bijdrager
    Passiew

ps heb de ssd gewist maar tijdens de installatie maar niet geformatteerd of is dat hetzelfde?

Bijdrager
    e.abrahamse

Heb hier ervaring mee met een oudere minder snelle MacBook en ze lijkt wel als nieuw (in dagelijks gebruik met de nieuwste programma’s als Office 2016, Affinity Photo en Designer, Xcode). Dit is de beste investering die ik ooit in een Mac gedaan heb. Mijn iMac lijkt ineens bejaard geworden…

1. Zorg er wel voor dat je de data op een backup schijf staat
    2. Download Yosemite via de AppStore.
    3. Zet deze op een USB stick.
    4. Stop deze in de USB-poort en start op met Option-key ingedrukt.
    5. Dan kun je kiezen van welke opstartschijf je wilt opstarten.
    6. Kies dan de USB en hij installeert Yosemite.
    7. Plaats de data terug op de SSD
    8. Verbaas je over de snelheidswinst!

Waarom Yosemite? Deze versie van OS X is voorzien van de nieuwste veiligheidsupdates en andere verbeteringen. Met de spes van jouw MacBook gaat dit in combinatie met de SSD als een speer.

Succes met deze nieuwe MacBook beleving.

Geblokkeerd
    Carp

Daar heeft de TS niks aan, zijn MB is te oud, daarom zal hij ook wel Snow Leopard hebben gekozen.

@passiew, nee dat is OK dan, schijf is geformatteerd.
    Meld nog even welk model je precies hebt, al zou SL volgens mij ook moeten werken.

Bijdrager
    Passiew

Ik heb hem gedownload en als ik hem op mijn usb stick wil zetten dan zegt hij (Het onderdeel ‘OS X Yosemite-installatie’ kan niet worden gekopieerd, omdat het te groot is voor de structuur van het volume.)

Mijn usb stick is 32,16 GB en helemaal leeg!

Geen idee waarom het niet gekopieerd kan worden

Bijdrager
    Passiew

USB probleem opgelost. Moest ook eerst naar Journaled.:)

Bijdrager
    oudeheer

SSD heb ik tijdelijk in een USB doosje gestopt, en aan mijn (i)Mac gehangen. Opgestart met cmd-O, en schijfbeheer gekozen. Je kunt de SSD dan wissen (=applepraat voor formateren), daarna schijfbeheer afsluiten en via time machine laatste timemachine backup terugzetten.
    Als hij klaar is heb je een bootable image van je harde schijf. In mijn geval werkte het door de SSD uit het USB doosje te halen en in mijn iMac te zetten. Starte daarna zonder problemen op.
    Je kunt daarna besluiten om OSX te upgraden (of het zo te laten)

Bijdrager
    Passiew

Beste leden,

Dank jullie wel voor de berichten tot zover. Ik heb gisteren geprobeerd ‘abrahamse’ had geschreven en dit was bijna gelukt. Aan het eind zei de computer dat hij klaar was en opnieuw ging opstarten alleen het opstarten bleef echter uit. Ik heb de computer uitgedrukt en zelf opnieuw opgestart. Hij start nu alleen niet meer op. Iemand enig idee hoe dit op te lossen? Ik was zo blij dat ik een ssd had gekocht, maar wordt er steeds verdrietiger van:(

Bijdrager
    Passiew

Kleine update: de versie voor ‘snow leopard’ installeerd hij wel. Zodra ik deze update gaat hij raar doen.

Snow leopard loopt vast tijdens de installatie en gaat mijn scherm flikkeren en stopt hij ermee

Yoselite via usb stick installeerd hij wel, maar zodra hij klaar is geeft hij aan dat hij opnieuw opstart alleen gebeurd dit niet

Geblokkeerd
    Carp

Je hebt nog steeds niet gemeld welke MacBook je precies hebt!
    Ik vermoedde dat Yosemite er niet op zou draaien.

Wat je nu beschrijft met SL duid toch op een probleem.
    De SSD was nieuw?
    Het gebeurd nogal eens dat als je zelf de HD vervangt, je het HD kabeltje beschadigd, die zijn behoorlijk kwetsbaar….maar dan is het alles of niks, meestal.

Dus even wat meer info geven graag.

Bijdrager
    Passiew

Yosemite loopt nu ook vast tijdens installatie bij 12 minuten

Bijdrager
    Passiew

Wat voor macbook ik heb staat als eerste beschreven in deze topic. Het is idd een nieuwe SSD

Geblokkeerd
    Carp

Ik ga niet alle MacBook’s af om uit te zoeken welk model het is hoor, laat maar dan.

Bijdrager
    Passiew

Hoi Carp,

Sorry was er even tussen uit en is nog steeds niet gelukt. Ik bedoelde het niet zoals jij het opvatte. Ik dacht dat je hetgeen bedoelde wat er bovenin stond. Welke macbook ik heb? Geen idee en hoe kom ik daar achter!?

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.