18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Raridder

[Opgelost] Nieuw SSD in Late 2012 Mac Mini

De HD van mijn Mac Mini is stuk en ik voor in de plaats een WD Green SSD 120 GB Sata III gekocht. Volgens de instructies van iFixit ingebouwd en er gebeurt niks. Ik heb een bootable disk gemaakt op een usb stick. Als je de mac aanzet dmv cmd-d gebeurt er eigenlijk niks. Ook met cmd-option-r doet hij niks. Ik krijg de Apple logo te zien en een statusbalk, maar die stopt bij 70% ongeveer en de Mac gaat uit.

Wat doe ik niet goed of heb ik over het hoofd gezien? Wie kan mij hierbij helpen?

• Dit onderwerp is gewijzigd 4 weken, 1 dag geleden door Night. Reden: Topic opgelost
    Moderator
    Night

Als je opstart met de ⌥ (alt/option) toets ingedrukt gehouden, komt dan wel een overzicht met disks in beeld, van waar opgestart kan worden?

Verder kun je ook kijken of er toch iets mis is gegaan bij het monteren, en kun je met de Apple Hardware Test (opstarten met D ingedrukt of ⌥-D om de test via het internet te doen) kijken of er iets mis is.

Bijdrager
    Raridder

Wanneer ik deze toetsencombo gebruikt doet hij hetzelfde. Laat de Apple logo zien en gaat met 70% weer uit. Wanneer ik echter de usb-stick eruit haalt dan geeft hij alleen een mapje met een uitroepteken weer. Zou dit met de bootdisk te maken hebben?

Bijdrager
    penseel
    Moderator
    Night

Als je (en dat is de enige mogelijkheid bij een nieuwe, lege SDD) recovery mode opstart via internet, moet je een draaiende wereldbol te zien krijgen, niet het Apple logo. Je moet de toetsen ⌘ ⌥ R indrukken direct na het opstartgeluid.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door Night.
    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>Raridder op 29 februari 2020 om 17:01</p>
    Als je de mac aanzet dmv cmd-d gebeurt er eigenlijk niks

Dat klopt want cmd-d is geen opstartcombinatie. Wel de enkele d of option-d (hardware test) afhankelijk van het model.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>Raridder op 29 februari 2020 om 18:05</p>
    Wanneer ik echter de usb-stick eruit haalt dan geeft hij alleen een mapje met een uitroepteken weer. Zou dit met de bootdisk te maken hebben?

Hier heb je de verschillende symbolen die kunnen verschijnen. Merk op dat er géén map verschijnt met een uitroepteken (wel een wereldbol met een uitroepteken) maar een vraagteken. En dit betekent dus dat de Mac de geselecteerde opstartlocatie niet kan vinden of dat deze geen systeem bevat.

Bijdrager
    nensiedepensie

<p class=”cite”>Night op 29 februari 2020 om 17:35</p>
    Als je opstart met de ⌥ (alt/option) toets ingedrukt gehouden, komt dan wel een overzicht met disks in beeld, van waar opgestart kan worden?

Verder kun je ook kijken of er toch iets mis is gegaan bij het monteren, en kun je met de Apple Hardware Test (opstarten met D ingedrukt of ⌥-D om de test via het internet te doen) kijken of er iets mis is.

Hallo, vrouwlief hier:) Met welke toetsencombi ook, hij laat het Apple logo zien en een voortgangsbalk. Maar als de balk vol is, gaat hij weer uit. Geen andere schermen. Kan het de SATA aansluiting zijn misschien? Heb de montage gecheckt en alles zit verder op zijn plek…

Bijdrager
    nensiedepensie

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 2 maart 2020 om 13:48</p>

<p class=”cite”>Raridder op 29 februari 2020 om 18:05</p>
    Wanneer ik echter de usb-stick eruit haalt dan geeft hij alleen een mapje met een uitroepteken weer. Zou dit met de bootdisk te maken hebben?

Hier heb je de verschillende symbolen die kunnen verschijnen. Merk op dat er géén map verschijnt met een uitroepteken (wel een wereldbol met een uitroepteken) maar een vraagteken. En dit betekent dus dat de Mac de geselecteerde opstartlocatie niet kan vinden of dat deze geen systeem bevat.

Klopt idd. Als de usb erin zit, krijgen we dus wel het Apple logo en de voortgangsbalk. Verder komen we niet. Ik denk aan SATA aansluiting? Of toch een nieuwe bootable USB maken voor de zekerheid?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wat gebeurt er als je opstart in de veilige modus (met de USB er in)?

Als het dan wel lukt is het probleem software gerelateerd en staat er iets op de stick waar de Mac op vast loopt. (In de veilige modus worden bepaalde bestanden niet ingeladen). Maar het vreemde is dus dat recovery niet lijkt te werken want opstarten via internet (Option-Command-R of Shift-Option-Command-R) is juist bedoeld om een OS op een lege drive te kunnen zetten.

Bijdrager
    nensiedepensie

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 2 maart 2020 om 15:01</p>
    Wat gebeurt er als je opstart in de veilige modus (met de USB er in)?

Als het dan wel lukt is het probleem software gerelateerd en staat er iets op de stick waar de Mac op vast loopt. (In de veilige modus worden bepaalde bestanden niet ingeladen). Maar het vreemde is dus dat recovery niet lijkt te werken want opstarten via internet (Option-Command-R of Shift-Option-Command-R) is juist bedoeld om een OS op een lege drive te kunnen zetten.

Hallo Hendrik,

Dank voor je snelle reactie.

Opstarten via internet geeft ook het Apple logo en de voortgangsbalk en daar valt hij uit.

In de veilige modus geeft hij hetzelfde resultaat. Echt met alles opties eigenlijk. Internetkabel erin of eruit maakt ook geen verschil.

Vandaar dat ik blijf denken dat er qua hardware toch iets niet in orde moet zijn. Maar wat? Hoe weet ik bv of het de SATA aansluiting is? Verder weet ik eigenlijk zeker dat ik de nieuwe harde schijf correct geïnstalleerd heb.

Op de bootable USB staat nu High Sierra. Ik heb deze USB aangemaakt op een oudere MacBook Pro, dus kan helaas geen nieuwe versie downloaden. Terminal gaf aan dat de bootable USB correct aangemaakt was. Of is het verstandig dit toch nog een keer te proberen?

Dank voor je hulp!

Groetjes, Nancy

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Een van de redenen (of misschien wel de enige) dat een Mac uitvalt tijdens het opstarten is wanneer er geen data (meer) gelezen kan worden vanaf de opstart drive. De Mac schakelt dan uit om b.v. oververhitting te voorkomen.

Aan gezien er een map met een vraagteken verschijnt als de USB-stick er niet in zit (wat dus betekend dat hij het enige beschikbare OS niet meer ziet) zit de fout op de USB. Maar dan zou je nog steeds gebruik moeten kunnen maken van de verschillende opstart combinaties om vervolgens een OS op de SSD te zetten. Nu lijkt het erop dat de Mac geforceerd wordt om steeds van die USB te starten die dus corrupt lijkt te zijn.

Zag je trouwens bij opstarten in de veilige modus ook de tekst “veilige modus” daadwerkelijk verschijnen? (Of iets anders dat je anders niet zag?)

Zo niet dan lijkt het net alsof de Mac de ingedrukte toetsen niet uitleest want dat zou dan verklaren waarom geen van die toetsen lijkt te werken.

Dit kan overigens alleen voorkomen bij een draadloos toetsenbord.

Als je opstart in de veilige modus wordt overigens de opstart drive gecontroleerd, maar dit kan ook automatisch gebeuren bij normaal opstarten als er gelijk een probleem wordt gevonden. In dat geval is de voortgangsbalk dus niet die van het feitelijke opstarten maar van het controleren van de drive.

Bijdrager
    nensiedepensie

Ik heb inmiddels de USB opnieuw geïnstalleerd, daar lijkt idd een euvel in gezeten te hebben, want kwam nu eindelijk tot het formatteren van de nieuwe harde schijf. Echter bij de installatie zelf breekt hij nu toch steeds af. Nu krijg ik bij het opstarten wel een wereldbol, moet ik het wachtwoord van de wifi intikken en dan…. niks. Ik blijf nog even wat dingen proberen, maar kom er wsl wel weer op terug:)

Moderator
    Night

We wachten af…

Bijdrager
    nensiedepensie

Met de bootable USB (High Sierra) erin en de internetkabel en 86 keer opnieuw opstarten, stond daar ineens in beeld: Installatie Mountain Lion (via internet). Dat was niet helemaal de bedoeling, maar ach, wel een begin. Zijn nu de hele avond bezig, van Mountain Lion naar High Sierra naar Catalina, maar HIJ DOET HET!

We hebben geen idee waarom het nu precies wel is gelukt – dat zou voor de toekomst wel fijn zijn geweest – maar na dagen puzzelen zijn we maar al te blij dat we de Mac Mini zonder al teveel kosten weer aan de praat hebben gekregen!

Dank allen voor jullie hulp en ideeën!

Groetjes, Ronald en Nancy:)

Bijdrager
    penseel

Een grote duim 👍 voor de volhouders.

Moderator
    Night

Inderdaad 🙂 De aanhouder wint. Maar ben blij voor je dat het uiteindelijk gelukt is 👍

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Inderdaad, mooi dat het gelukt is.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.