10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Nieuw scherm voor PowerMac G5

Een vriend van mij heeft een PowerMac G5 1,8 Ghz. Hij gebruikt hem om een tijdschrift te maken.
    Hij wil voor een bescheiden prijs een nieuw scherm kopen.
    http://www.pcworldbusiness.co.uk/buy-rent/Samsung+SyncMaster+S22B150N+PC+Monitor/P134399P?from=category&heat=txt
    Is dit een goede keuze en is dat scherm via een DVI-VGA adaptor aansluitbaar? Of zie ik iets over het hoofd?
    Alvast bedankt voor alle hulp en eventuele suggesties.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

De grafische kaart is een nVidia 5200 64 MB RAM.

Bijdrager
    Cmd-1MT

Indien je voor een goed (lees: kleurecht) scherm wil gaan, zeker wanneer je werkt voor drukkerij, adviseer ik een LaCie of een Eizo scherm. Investeer dan ook nog enkele euro’s voor een hardware callibrator systeem bvb van X-Rite (Eye-One) Alleen dan ben je zeker van de juiste kleurweergave van je beeldscherm. Succes!

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Eventjes gekeken bij LaCie: Vanaf € 1.249,00Incl. BTW.:slant:
    Dat Samsung scherm kost 99 EUR. Dat is natuurlijk een totaal andere prijsklasse.
    Hij heeft momenteel een CRT La Cie scherm en het is al vele jaren oud.
    Een Eizo zie ik wel staan aan 250-274 EUR.
    Ik zal nog eens met hem overleggen. Maar is dat scherm via een DVI-VGA adaptor aansluitbaar? En is 64 MB VRAM voldoende?

Bijdrager
    Cmd-1MT

Uiteindelijk bepaalt het budget natuurlijk alles, maar die Samsung van 99 € ??
    Echt niet doen!
    Samsung heeft wel kwalitatief goede schermen, zeker voor hun prijs. Maar reken er maar op dat kwaliteit zijn prijs heeft. Wat de specificaties betreft zou ik gewoon even vragen aan de verkoper. (of check even op internet) En ik zou sowieso investeren in een “eye-One” van X-Rite!

… Persoonlijk zou ik zeker 300-400 € uitgeven voor zo een scherm. Je wil toch een beetje zeker zijn van wat je op je scherm ziet?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Mac op 28 augustus 2012

De grafische kaart is een nVidia 5200 64 MB RAM.

Dat is vrij weinig voor de hedendaagse schermen (mogelijk te weinig). Een zwaardere kaart zal dus ook nodig zijn, anders heb je kans op een misaanpassing waardoor je alleen de lagere resoluties kan gebruiken.

Let wel op wat je koopt, want het is een oude G5 en die kan niet alle hedendaagse kaarten zomaar gebruiken.

Bijdrager
    1984
    Mac op 28 augustus 2012

Een Eizo zie ik wel staan aan 250-274 EUR.

De EIZO CG243 is een ColorEdge Monitor [size=2]Voor de fotografie en beeldbewerking is het van groot belang om goed te kunnen zien met wat voor beelden u aan het werk bent. De Eizo ColorEdge monitoren hebben een groot kleurbereik en zijn voorzien van allerlei technische aanpassingen om een zo representatief mogelijk beeld te krijgen. Ook zijn deze monitoren voorzien van een hardware kalibratie mogelijkheid om uw monitor zo precies mogelijk af te stellen via een kalibratiesysteem.[/size] De Eizo SX2462W is een FlexScan Monitor meer gemaakt voor DTP office en CAD en daar zit het verschil ,maar de Dell 27 bijvoorbeeld verschilt niet zoveel met een FlexScan van Eizo. Maar altijd beter dan de schermen van Apple die storend spiegelen en de kleuren mooier maken dan ze in werkelijkheid zijn , en dat is zonde als je veel geld hebt geïnvesteerd in een kwalitatieve camera met dure lenzen en zeker als je drukwerk maakt, kun je beter voor een duurder maar kwalitatiever beeldscherm kiezen.

Kijk verder even in dit lopende topic : Alternatieve beeldschermen voor je Mac: een overzicht

Moderator
    unSOUND
    hendrik op 28 augustus 2012

Dat is vrij weinig voor de hedendaagse schermen (mogelijk te weinig). Een zwaardere kaart zal dus ook nodig zijn, anders heb je kans op een misaanpassing waardoor je alleen de lagere resoluties kan gebruiken.

Aangezien ze toen al Cinema Displays van 1920 x 1200 hadden, is dat geen probleem.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ja, maar het hangt toch af van de resolutie van het nu gekochte scherm? Die kunnen al weer een stuk hoger dan 1900 x 1200. Dus veel hoger dan deze 1900 x 1200 moet het niet worden lijkt mij.

Moderator
    unSOUND

Gezien de keuzes die de TS al noemde is dat niet het geval…

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.