11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Donald D.

Nieuw of refurbished?

Dag allemaal,

Mijn zoon had een IPhoneXr, gekocht bij een  T mobile shop. Na circa een half jaar was hij kapot en kon niet meer worden gerepareerd, aldus de medewerker. Afgelopen week werd hem dan ook een nieuwe iPhoneXr meegegeven. Keurig in cellofaan verpakt maar zonder doosje, oplader etc.

ik begrijp niet dat een nieuwe iPhone op deze manier aan de klant wordt overhandigd. Ik heb dan ook het sterke vermoeden dat hij niet nieuw is maar refurbished.

Hoe kan ik erachter komen of hij inderdaad refurbished is opdat ik de Shop erop kan aanspreken.

vr.gr.

Donald D.

Bijdrager
    Shmoo

Natuurlijk is het een refurbished model maar deze worden wel gewoon door Apple zelf aangeleverd. T-Mobile sleutelt daar niet zelf aan, haalt geen vochtige doekje over een tweedehands toestel of maakt van twee kapotte iPhones weer eentje en noemt het dan refursbished omdat tweedehands niet lekker bekt.

Dit is wat je kunt verwachten van een refurbished device dan van Apple of T-Mobile komt.

Je ontvangt een device dat grondig is schoongemaakt en geïnspecteerd en dat zo nodig is voorzien van originele Apple onderdelen. Als zodanig is dit device dan ook ‘zo goed als nieuw’. Refurbished iOS-devices worden geleverd met een nieuwe batterij en behuizing. Alle bijbehorende accessoires en kabels worden meegeleverd en het besturingssysteem is geïnstalleerd. Alle refurbished, door Apple gecertificeerde producten worden verpakt in een nieuwe witte doos. Ze worden gratis bezorgd en terugsturen kan ook gratis.

Dat laatste (bold) gedeelte zal dan komen te vervallen in je zoons geval. Omdat hij het device bij een provider koopt en niet bij Apple zelf. Waarschijnlijk heeft hij het doosje van zijn vorige toestel en de kabels ook gewoon thuis gehouden dus waarom zou hij er twee willen hebben.

https://www.apple.com/nl/shop/refurbished/about

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Binnen 6 maanden heb je conform het Nederlandse Consumentenrecht op een nieuwe of je geld terug..

Een nieuwe zit natuurlijk niet in een cellofaantje een echte nieuwe van Apple zit zo niet verpakt.

Een originele nieuwe heeft een originele doos die nooit eerder geopend is geweest, zelfs een gerefurbishde van Apple zit in een doos maar dan meestal wel in een witte doos, verder compleet met alle toebehoren nieuw en nooit gebruikt..

Je hebt waarschijnlijk een tweedehands toestel, al dan niet gerepareerd, gehad terwijl je recht zou hebben op een originele nieuwe.

Je kan ook via het serienummer achterhalen hoe oud die kan zijn…

Bijdrager
    Donald D.

Betekenis eerste letter van modelnummer iPhone.

. M: Origineel toestel, werd nieuw verkocht
    • F: Refurbished toestel, gereviseerd door Apple of een erkende Apple serviceprovider
    • N: Vervangend toestel, origineel toestel dat is vervangen door Apple
    • P: Gepersonaliseerd toestel met inscriptie of gravering (vooral bij iPads)

Het bovenstaande vond ik op internet.  Het modelnummer van deze iPhone begint met een ”N”.

Zou dus een origineel toestel zijn dat is vervangen? Maar dat is nog erg vaag. Origineel is niet het zelfde als nieuw!

Bijdrager
    Donald D.

@JoopJoopJoop.

is de garantie niet 1 vol jaar? Is zelfs binnen de EU 2 jaar, zo heb ik begrepen. In het eerste jaar doe je een beroep op Apple en in het

2e jaar claim je bij de leverancier.

is dat juist?

vr.gr.

Donald D.

Bijdrager
    GoeieDag

Nee.

Bijdrager
    Donald D.
    Bijdrager
    Roial_Kohee

<p class=”cite”>Donald D. op 15 december 2019 om 20:10</p>
    https://www.iculture.nl/iphone/garantie/
    of toch ja😳

Of toch nee?

Garantie bij andere winkels
    Koop je je iPhone via je provider of een telecomwinkel, dan is dit het eerste aanspreekpunt bij defecten. Bij deze winkels krijg je meestal ook de wettelijke Europese garantie van 2 jaar. 

Bijdrager
    Buzz

Verpakkingsmateriaal valt niet onder garantie, en de lader was niet stuk. Voor zover ik kan zien hebben ze het mooi opgelost en is er verder niks aan de hand.

Bijdrager
    Shmoo

Precies.  Ja kan de iPhone ook aan eens aan een app genaamd coconutBattery hangen, dan zal je zien dat de batterij in het toestel gewoon nieuw is en de oplaad-cycli 0 of 1 is.

Bijdrager
    Moi

Omruil toestellen zitten in een witte doos vanuit Apple. Dat de lader en andere accessoires niet bijzitten is logisch, die heb je immers thuis al. Ik vermoed dat T-Mobile de iPhone vast uit het doosje heeft gehaald.

Overigens kunnen die toestellen ook heel goed nieuw zijn en niet is elk toestel meteen refurbished.

Nederlands Consumenten recht is geen garantie! Je doet namelijk geen claim op garantie naar een claim op non-conformiteit. In Nederlands is dit voor de verwachte levensduur van het product, al zegt de wet niet wat de verwachte levensduur is. Vaak wordt er gebruikt gemaakt van de UNETO-VNI lijst. Artikel op iCulture is dan ook niet juist. Europa (op Nederland na) heeft een twee jarig Europese Consumentenrecht, in Nederland hebben we Nederlands Consumentenrecht die boven die van Europa staat.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.