7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Jordan_D

Nieuw netwerk

Ik ga binnenkort een nieuw netwerk aanleggen bij een bedrijf wat redelijk veel data tussen de computers en diverse printers pompt. Gemiddelde opdracht een kleine 300MB per opdracht.

Nu vraag ik me af als er nog verschil is per Cat 5 cable? Zijn er Cat 5 kabels van fiberglass en werken die gewoon op de een standaard ethernetkaart en zijn ze daadwerkelijk sneller?

De computers hebben allemaal een 10/100 ethernetcard.
    Wie kan me iets aanraden?

Bijdrager
    G5

Nee, er is maar een soort CAT 5 kabel. Deze kabel kan 100mb/s per seconde aan. Daarnast heb je ook nog CAT 5e kabel, deze kabel is maar een klein beetje duurder en kan ook 1000mbit aan. Natuurlijk moeten de netwerkkaarten dit dan wel ondersteunen. Als laatste heb je ook CAT6. Deze kabel is een stuk duurder maar is van betere kwaliteit en kan ook 1000mbit aan.

Fiberglass werkt zeker niet op een standaard netwerkkaart. Je kunt het beste CAT 5 gebruiken. Natuurlijk kun je ook CAT5e gebruiken, deze kabel is namelijk maar een klein beetje duurder. Als er misschien later 1000mbit op de werkplek nodig is, kan dit in theorie zo over deze kabel.

Ik zou best een opzet willen maken. Maar dan moet ik weten hoeveel computers er zijn, hoeveel printers en wat ze nu eigenlijk doen enz.
    Graag wat meer informatie…

Bijdrager
    Tomaat

Ik zou JUIST voor CAT6 gaan!
    Is hoguit een aantal tientallen centen duurder per meter..vergeet niet dat dit voor een bedrijf is en niet voor Hobby-Bob;)

De G5 machine heeft standaard al een 1gbit netwerkkaart aan boord dus.:)

Bijdrager
    G5

Dit klopt misschien wel, maar heeft niet veel zin. Als je 1000mbit op de werk plek wilt moeten de switches dit ondersteunen. En dit is toch net ietsje duurder. Het beste is om 100mbit naar de werkplekken te leiden. En deze dan bijvoorbeeld allemaal koppelen aan een procurve switch. Bijvoorbeeld de 2524 (24 port). Zo’n switch kan uitgebreid worden met 2 glasvezelmodule’s. Wij gebruiken deze switch in combinatie met een backbone switch. Op deze switch zijn de 2524 aangesloten via glasvezel verbindingen.

Maar natuurlijk kan ik je niet echt verhelpen als ik niet weet hoeveel computers er zijn en wat deze ongeveer doen enz.

Bijdrager
    Sambo

Nee, er is maar een soort CAT 5 kabel.

Er is CAT 5 én CAT 5e, en 5e is wel degelijk beter. Zelf heb ik onlangs voor Cat 6 gekozen (10 á 15% duurder qua materiaal).

Voordelen? Ik hoop dat het voor de toekomst verschil uitmaakt en dan zit het er maar in. Het werkt in ieder geval minimaal zo vlot als CAT 5e, dus nooit iets verloren.
    Nadelen? De kabels zijn enorm stug. 2 draden door een normale pijp lukt je alleen als je RUIME bochten in je pijpen hebt, en dan nog is het sterk aan te bevelen om een spuitbus siliconen spray bij de hand te houden. Nog een nadeel is dat er geen échte CAT 6 connectoren te koop zijn.

Een vriend van me zit in de Telecom en die heeft me uit proberen te leggen dat CAT 6 kwaliteit heel moeilijk is om te halen. Een knikje in de kabel, of je draden een milimeter te veel uit de twist halen, kan van invloed zijn op de kwaliteit. Het testen en goedkeuren van zo’n netwerk gaat met een apparaat van rond de 10.000 Euro.

Anyway ik zou het gewoon proberen

Bijdrager
    macpro

Als je nu een netwerk gaat aanleggen en dus kabels moet trekken voor een groot aantal gebruikers, kies dan voor het beste wat je nu kunt krijgen.
    Want het duurt weer een paar jaar voordat je de boel weer opengooit om opnieuw te bekabelen.
    De meerprijs van de kabel is relatief laag t.o.v. de totale kosten.

Als je daarbij ook nog eens bedenkt dat GigaBit ethernet op veel modellen al standaard wordt geleverd, dan duurt het niet lang meer voordat je daar op de werkplek gebruik van gaat maken.
    En dan is het wel zo handig als je daar op voorbereid bent.

Ik verwacht dat het maximaal 2 jaar duurt voordat GigaBit standaard op alle modellen leverbaar is. En dan gaat de prijs van GigaBit switches ook drastisch omlaag.

Bijdrager
    pako

Precies: zoals MacPro zegt: als je nu voor een kleine meerprijs 1Gbit bekabeling kunt leggen altijd doen!

Die ga je over een jaar of twee niet opnieuw trekken terwijl switches dan wel standaard 1Gb zijn, een stuk goedkoper en gemakkelijk te vervangen!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.