30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)
  • Q:
    Bijdrager
    Xigh

Nieuw mp3 speler gezocht

Excuses als hier al een topic van is.

In navolging van het “Mobiele telefoon gezocht” topic wil ik graag bij deze een topic openen voor mp3 spelers.
    Ik heb op het moment een prachtige iRiver HP120, maar deze begint toch op leeftijd te raken en daarom ben ik wel eens voorzichtig aan het kijken voor wat nieuws. Een Mediamarkt binnengestapt omdat je daar toch vaak het een en ander kan proberen en ik vond een aantal mooie spelers, maar de geluidskwaliteit bepalen vind ik altijd moeilijk vanwege de lage kwaliteit muziek die er vaak op staat en die bovendien op iedere mp3 speler weer anders is. Moeilijk vergelijken dus, daarom wilde ik graag de expertise van mijn forumgenoten inroepen.
    Ik was onder de indruk van de Philips Opus (maar kon het geluid niet goed beoordelen, en er schijnt een opvolger van uit te zijn net?), de Creative X-Fi en de Cowon S9, maar wellicht mis ik een hoop goeie spelers die niet beschikbaar waren in de bezochte electronica zaken. De prijs en vormgeving van de spelers vind ik niet zo belangrijk, al sprak de Philips me het meeste aan van de bekeken apparaten.

Ik heb eigenlijk de volgende eisen:

-minimaal 16 gigabyte. Ik heb nu 20, maar sinds het flash tijdperk is het of 16 of 32 en daarnaast hebben veel spelers geen 32 gig. Compromis dus, dat wordt een selectie maken van de muziek.

-Ik wil graag de hold knop, de volume knoppen en de play/pauze knop als fysieke knoppen. Vooruit en achteruit als fysiek is een grote pré. Dit is de voornaamste reden waarom de iPod Touch afvalt. De Classic is eventueel nog een optie.

-Geluidskwaliteit is verreweg het belangrijkste. Film, foto’s, radio, tv, wi-fi. Etc het is allemaal leuk als bijzaak, maar ik wil muziek luisteren en dat wil ik graag zo goed mogelijk doen. Ik heb een goeie koptelefoon, dus de bijgeleverde oordopjes gaan waarschijnlijk naar het “gratis weg te geven” topic :innocent: Ik luister ook muziek in stille omgevingen, dus het gaat me echt om het geluid. Ik hecht overigens totaal niet aan lompe bass geluiden. Ik heb helaas niet een genre waar ik in kan wijzen waarvan ik vind dat het goed moet klinken. Ik luister alles, maar als ik dan toch een richting in moet wijzen zou ik zeggen “rock.”

Sorry voor de lap tekst en alvast enorm bedankt voor jullie meedenken!

Bijdrager
    MacHanker.

Ik zou zelf weer voor een iRiver gaan als ik jou was, als je geluidskwaliteit belangrijk vind. En dan voor de iRiver P7 8GB en uitbreiden met een Micro SD.
    En anders zou ik zowiezo niet voor een Philips gaan (persoonlijk hele slechte ervaringen met eentje, maar was wel een oudje, en dan vooral met interface en gebruiksgemak) o.i.d. maar echt voor een MP3 speler merk, zoals iRiver, Cowon iAudio, Wat dacht je van de Creative Zen MX of de Cowon iAudio D2+? Allebij zeer goede spelers. Maar de Cowon iAudio S9 en de Creative Zen X-Fi zijn ook goede keuzes. iPod Nano is zowiezo geen optie? Je kan op internet gewoon over alle apparaten reviews vinden, ook van klanten in webshops van mp3shop.nl e.d. Daar kijk ik altijd heel veel naar, helpt je heel erg de juiste keuze te maken. Succes ermee!

Bijdrager
    Nikita

Philips maakt prima hardware, alleen de software is een ramp. Trage interface etc. Alleen nemen als je geduld hebt :wink:

Naar ik heb begrepen zijn de Creative apparaten van een hoge kwaliteit, zeker op geluidsgebied. Beter dan de iPods van tegenwoordig, helaas.

Bijdrager
    bedhead
    ”Nikita”

Philips maakt prima hardware, alleen de software is een ramp. Trage interface etc. Alleen nemen als je geduld hebt :wink:

Naar ik heb begrepen zijn de Creative apparaten van een hoge kwaliteit, zeker op geluidsgebied. Beter dan de iPods van tegenwoordig, helaas.

Misschien dat september soelaas brengt met een nieuwe iPod-lijn.

Bijdrager
    karel_appel

Ik vind het geluid van mijn iphone geweldig (wel een paar goede oordoppen bij gekocht).

Bijdrager
    J-P-H

Mijn kinderen hebben een Creative Zen Stone.
    Dat ze dat durven te verkopen.
    Slechte afwerking en hopeloos geluid.

Bijdrager
    prullenbak

Waarom valt de ipod nano af? (of is ie niet afgevallen, ik zie hem niet terug in je verhaal)

Ik zou in ieder geval een nemen van een bekend merk. Dus creative, philips, apple, dat werk. Je hebt soms van die goedkope merkloze dingen en die zijn 1 drama. Maar zover was je wss zelf al.

Ik zou persoonlijk kijken naar een Ipod Nano van 16gig. Mooie dingetjes, niet te groot en voldoet aan al je eisen volgens mij.
    Creative weet ik niet wat ze op het moment hebben, maar meestal vond ik ze erg duur voor wat ze bieden.

Bijdrager
    Nick Nack

Waar je op moet letten (naar mijn ervaring, heb alleen ervaring met oudere iPod’s):

De iPods van vandaag hebben allemaal niet echt denderend geluid, als je de oudere neemt bijvoorbeeld heb je uit een shuffle, nano, mini niet super geluid, maar pak je een video photo of classic juist weer wel.

Naar mijn mening zit er in de ‘Dikke & Grote’ iPod’s nog steeds het beste geluid. Die blijven bij alle volume’s een goede basweergave weergeven en blijven helder. iPhone of kleine iPod’s daarintegen niet.

Ik gebruik nog mijn iPod 4G en die is briljant qua geluid:

Bijdrager
    prullenbak

Ik moet zeggen dat ik dat tegenwoordig erg mee vind vallen. Het zijn (tegenwoodig) vooral de apple oordopjes die het verzieken. Die kun je dan ook meteen weggooien na aanschaf. Met een paar fatsoenlijke oordopjes van bijvoorbeeld (zijn ze weer;) ) philips, geeft een nieuwe Nano ook prima geluid. Vind ik.

Bijdrager
    macnick

Ik heb een nieuwe iPod nano.
    Helemaal geweldig! Ik zou nu niet meer naar iets anders gaan (misschien iPhone of iPod touch) maar de geluidskwaliteit is super! Ook ik ben heel kritisch.

Alleen inderdaad het nadeel is de oordoppen (maar aangezien jij goede oordoppen thuis hebt, is dat niet zo’n probleem toch?).

Bijdrager
    formulefan

ik zou voor een ipod gaan. De classic is natuurlijk wel ultiem omdat er zoveel op past. Hoef je ook niet te bedenken wat je wel of niet wilt draaien. Plus dat je dan nog een mooi speeltje hebt waar je verliefd op kunt worden.:)

En ik vind het geluid van de ipods die ik gehoord heb (evenals mijn iPhone) heel erg goed.

Bijdrager
    joerideleebeeck

Ik heb eerst de Creative Zen Micro gehad, en was daar zeer tevreden van. Mar die is gestolen en heb me dan de Creative Zen aangeschaft.
    Ook een zeer goede speler, goede interface maar wel een beetje goedkope afwerking.
    De geluidskwaliteit was goed, en de helderheid/scherpheid van het scherm is ook subliem ;).

Daarna ben ik overgestapt op een iPhone, en ik moet zeggen dat ik die creative toch wel mis…
    Vooral de gemakkelijke interface dan.

Bijdrager
    passenger

Beste geluidskwaliteit wegens geweldige chip: iAudio. Geen betere te vinden, betaalbaar en bruikbaar op de Mac dmv sleur&pleur vanuit Finder. Met name d2 is goed, betaalbaar en uitbreidbaar met SD-kaart, s9 is ook erg mooi. Ga maar eens luisteren bij een goede dealer, je oren zullen van je hoofd vallen…

Bijdrager
    Nikita

De geluidskwaliteit van de iPods is niet slecht, maar vergelijk voor de lol eens de huidige nano met een vierde generatie iPod. De nano heeft echt een mindere audiochip er inzitten. Natuurlijk moet je het testen met goede doppen, anders hoor ie het niet. Da’s ook de reden dat Apple een mindere (= goedkopere) chip gebruikt tegenwoordig.

Overigens zit er in de iPhone dan wel weer een betere chip dan in de nano.

Bijdrager
    prullenbak

Ok. Ik heb het nooit zo vergeleken eigenlijk.

Neemt niet weg dat ik de TS een Nano aan zou raden, gezien zijn eisen. Met goede doppen een meer dan acceptabele kwaltiteit, klein, goede bediening, en betaalbaar….

(de iaudio die aangedragen werd, hebben touchscreens als ik het goed zag, en dei wilde hij niet…)

(ik ben benieuwd, ik heb zelf een classic….hebben die dan echt een betere chip ook dan de nano? Want ik hoor geen (weinig) verschil tussen mijn classic en de nano van mn moeder…)

Bijdrager
    joerideleebeeck

De TS heeft niet gezegd dat hij geen touchscreen wou, hij zei dat hij wel fysieke knoppen voor geluid, hold enz wil;)
    En de iAudio D2 heeft dit wel.

Bijdrager
    prullenbak

ah. Mijn fout. Dan een Ipod Nano of iRiver D2:P

EDIT: ik bedoel natuurlijk iAudio D2

Bijdrager
    syltheboy

Ik heb al heel wat mp3 spelers gehad, maar m’n iPod touch vond ik toch het handigst door het touchscreen. Toch heb ik hem enkele weken verkocht, omdat er volgende maand een 3e generatie uitkomt. De enige mp3 speler die ik nu gebruik is m’n iPod nano en die is op zich ook wel erg handig. Ik kan overigens ook een gesealde 32 GB iPod touch 2G kopen voor 250 euro.

Bijdrager
    Xigh

De reden dat ik niet aan de Nano gedacht heb is omdat ik dacht dat deze er alleen in 8 gig was. Toch zou ik dan liever voor de Classic gaan met het oog op de opslagruimte. Ik moet ook een klein beetje bekennen dat ik eigenlijk qua iPods niet fan ben van de iPods. Apple wil zich te graag met sommige dingen bemoeien vind ik en de prijzen van de accesoires staan me ook wat tegen.

De Cowon D2 heb ik vanwege het goedkoop ogende uiterlijk wat links laten liggen, de S9 was ik erg van onder de indruk en het feit dat alle knoppen er op zitten en hij toch een groot scherm heeft doet me ook een hoop.

De iRivers vind ik niet erg interessante apparaten meer, ze lijken zich wat teveel te focussen op de kleine spelertjes en meer dan 8 gig inhoud zit er tegenwoordig ook niet meer in. De P7 is een mooi apparaat, maar ik zie dat het zelfs een stylus gebruikt, wat simpelweg betekent dat ik mezelf na een week zou proberen te verhangen met de oordopjes;)

Nu kwam ik op de Philips site tegen dat er inderdaad een opvolger is van de Philips Opus, de Muse. Die wordt vanaf morgen leverbaar en lijkt eigenlijk erg veel op wat ik zoek (tenminste, als de geluidskwaliteit en de menu’s ook een schop de goeie richting in hebben gekregen;) ), maar wat me zelf opvalt is dat bij de specificaties staat dat hij een uitgangsvermogen heeft van 2 x 1,4 mW tegenover de 2 x 2,4 mW die de Opus heeft. Nu ben ik niet iemand die z’n muziek hard heeft staan, maar het lijkt in mijn ogen een behoorlijke terugval in vermogen.

Ik zie inderdaad dat een hoop spelers uitbreidbaar zijn met geheugenkaarten, hoe zit dat precies? Ik las dat de Creative de inhoud van de geheugenkaart niet gewoon bij de biliotheek zet, maar dat je dat apart moet opzoeken. Dat vind ik een beetje een gammele oplossing om het zo te noemen. Als een geheugenkaart in de speler gewoon het te gebruiken geheugen uitbreidt vind ik dat wel weer een goeie oplossing.

Bijdrager
    sven-
    ”Xigh”

Ik moet ook een klein beetje bekennen dat ik eigenlijk qua iPods niet fan ben van de iPods. Apple wil zich te graag met sommige dingen bemoeien vind ik en de prijzen van de accesoires staan me ook wat tegen.

Ik snap sowieso niet waarom iemand een andere MP3-speler dan een iPod zou willen gebruiken.
    En wat bedoel je met “Apple wil zich te graag met sommige dingen bemoeien” ? Het is dankzij Apple dat de MP3-speler populair is geworden.

Bijdrager
    prullenbak

Dat is niet 100% waar. Wel deels. iPods werden populair omdat Apple het makkelijk heeft gemaakt je muziek erop te zetten. MP3-spelers waren al populair gemakat door onder andere samsung, met de yepp-serie.

Sommigen vinden het vervelend dat je aan iTunes vast zit (wat ook niet perse hoeft), maar het is juist dat gesloten systeem (oftwel de complete iTunes store-iTunes-iPod-ervaring) wat zorgt dat het werkt.

Maar al met al: het is wel logisch dat wij apple-nerds iPods gaan zitten aanraden:P

Als je geen iPod wil…nog maar is goed bij iAudio en Philips shoppen dus!

Bijdrager
    Xigh
    ”sven-“
    ”Xigh”

Ik moet ook een klein beetje bekennen dat ik eigenlijk qua iPods niet fan ben van de iPods. Apple wil zich te graag met sommige dingen bemoeien vind ik en de prijzen van de accesoires staan me ook wat tegen.

Ik snap sowieso niet waarom iemand een andere MP3-speler dan een iPod zou willen gebruiken.
    En wat bedoel je met “Apple wil zich te graag met sommige dingen bemoeien” ? Het is dankzij Apple dat de MP3-speler populair is geworden.

Je doet je ondertitel gelukkig eer aan;)
    De mp3 speler is niet door de iPod populair geworden. Apple is door de iPod populair geworden. De mp3 speler zou hoe dan ook vlucht genomen hebben want het concept was te sterk om door de massa te negeert te worden. Apple heeft wel degelijk invloed gehad, maar dat ze bepaalde dingen gebruiksvriendelijker gemaakt hebben betekent niet dat het het beste apparaat is wat er is en dat mp3 spelers zonder Apple niet hadden bestaan. Ik liep al met een LG mp3 speler rond toen je op een Apple nog muziek moest afspelen met Quicktime.
    Mijn grootste probleem met de iPod is die verplichting om alles via iTunes te doen. iTunes is een fijn programma, maar ik stoor me aan de bemoeienis van het programma met mijn bestanden. Nou kun je dat uitzetten, maar nog steeds blijf je dan met het probleem zitten dat je de muziek alleen vanaf jouw computer kan beheren en je er verder bij een ander weinig mee kan.
    Dan is er nog het punt van alle accesoires, zoals kabeltjes die Apple made moeten zijn omdat het anders niet werkt, of het werkt nu en in de toekomst niet meer. Het moet allemaal zo moeilijk zodat je ergens gedwongen wordt steeds weer een ander Apple product te kopen. Slim misschien, maar ik houd er niet van. Het staat jou uiteraard vrij om groot fan te zijn van de iPod, maar ik deel dat helaas niet.

M’n reden dat ik het hier vraag is dat we welliswaar allemaal Apple liefhebbers zijn, maar we wel vaak nog kritisch blijven op elektronica. Jullie maken allemaal een keuze voor een product, en ik zou graag weten waarom jullie ergens voor kiezen zodat ik het mee kan nemen in mijn eigen keuze. Bedankt dus allemaal voor jullie reactie en als jullie nog tips of hints hebben, keep them coming!;)

Bijdrager
    vogel

Is dat niet bij alle merken zo, dat ze hun eigen standaarden voor kabels gebruiken? Ik hoop zo dat mini usb dit gaat oplossen.
    Om je iPod met een andere computer te laten communiceren zijn er allerlei programma’s, zoals Senuti voor Mac of iPod ripper voor Windows.
    Die philips spelers zien er niet slecht uit. Wat gebruik je daarvoor om je mp3’s erop te knallen? iTunes zal niet gaan werken.

Bijdrager
    Xigh

De meeste spelers die ik ken gebruiken gewoon de kleine USB poort. De Creative, de Cowon en de Philips gebruikten deze in ieder geval en mijn iRiver gebruikt dat ook. Verder is het natuurlijk gewoon de mini-jack poort voor de oordopjes.
    Ik vind het ronduit irritant dat ik afhankelijk ben van allemaal software om m’n speler op andere computer te kunnen aansluiten. Ik heb het liefst een drag&drop speler. Mijn iRiver organiseert het dan zelf binnen de speler zodat ik wel kan werken via de gewone menu’s. Ik weet van Philips en Creative en Cowon dat dat een optie is. Creative en Cowon hebben geloof ik wel nog losse software waar je eventueel playlists etc. mee kan maken, van Philips weet ik dit niet zeker.

Bijdrager
    sven-
    ”Xigh”

De mp3 speler is niet door de iPod populair geworden. Apple is door de iPod populair geworden. De mp3 speler zou hoe dan ook vlucht genomen hebben want het concept was te sterk om door de massa te negeert te worden. Apple heeft wel degelijk invloed gehad, maar dat ze bepaalde dingen gebruiksvriendelijker gemaakt hebben betekent niet dat het het beste apparaat is wat er is en dat mp3 spelers zonder Apple niet hadden bestaan. Ik liep al met een LG mp3 speler rond toen je op een Apple nog muziek moest afspelen met Quicktime.

Toen de iPod werd geïntroduceerd was de markt een rommeltje. Er waren inderdaad van die “crappy devices” (zoals Phil Schiller het zou noemen), maar er was nog geen écht goed product. Apple was het eerste bedrijf dat kwam met een totaaloplossing, een MP3-speler die er goed uitzag, makkelijk te bedienen was, en goed en gemakkelijk samenwerkte met de computer. En wat denk je? De iPod veroverde de MP3-speler markt. Waarom? Gebruikersgemak.

Zelfde geldt overigens voor de iPhone. Voordat de iPhone uitkwam was de touchscreen / smartphone markt een rommeltje. Maar dat is het mooie van Apple, ze introduceren alleen nieuwe producten als die producten ook daadwerkelijk iets bij gaan dragen aan de markt. Dus geen goedkope rommel omdat er vraag naar is, maar spul dat werkt.

Nou snap ik dat niet iedereen geeft om dat gebruikersgemak. Sommige mensen houden meer van tweaken, of van handmatig beheren e.d. Als jij liever drag&drop hebt, i.p.v. automatische synchronisatie + zelfgemaakte afspeellijsten, prima, maar ik snap het niet:)

Bijdrager
    Xigh

Haha ik hoop niet dat je het als lullig opvat, maar voordat de iPod er was had ik al een erg goed functionerende iRiver die synchroniseerde én drag&drop deed. Daarnaast een line in en een line out had die daarnaast ook nog optical was. De speler kon tekstbestanden aan, had een ingebouwde microfoon en had een fm tuner. De iPod kon toen net syncen met iTunes en de muziek afspelen. Bijgeleverd zat software die vrij veel leek op wat iTunes nu is. De geluidskwaliteit van die speler is nu nog steeds veel beter dan de meeste spelers die ik onder ogen kom.
    Twee jaar daarvoor had ik een LG mp3 speler die qua gebruik vrijwel hetzelfde was als het vorige model Shuffle.
    Er was dus wel degelijk leven voor de iPod en de rommel was vergelijkbaar met de rommel zoals die met HD-DVD en Blu-ray, en vergelijkbaar met vrijwel iedere rommel zoals die er is bij de introductie van een nieuw formaat. Er zijn mensen die eigen alternatieven bedenken, mensen die niet geloven in een toekomst van een formaat etc. Die rommel is onvermijdelijk en Apple heeft eerst gewoon de kat uit de boom gekeken. Slim, absoluut, maar iPod heeft niet de mp3 markt gemaakt. Ze hebben wel een vinger in de welbekende pap gehad, dat zie je nu ook duidelijk, maar mp3 had ook overleefd als Apple zich er niet mee bemoeid had.

Wat betreft de iPhone. Ik zal niet ontkennen dat de iPhone een goeie telefoon is, maar je bent zo vreselijk ingeperkt in je mogelijkheden dat vergeleken met de eerste Palm smartphones of zelfs de eerst Symbian smartphones dat het moeilijk vergelijken is. De omschrijving van smartphone gaat tegenwoordig op voor veel telefoons. Dat de iPhone zo goed valt is juist ook door dat gesloten systeem. De gemiddelde gebruiker kan weinig fouten maken, zo blijft natuurlijk alles goed werken, maar mensen die al vroeg met smartphones bezig waren zullen je allemaal vertellen dat ze zich wel erg beperkt voelen met hun mogelijkheden.

Nogmaals ik zeg niet dat de iPod of de iPhone slecht is, verre van zelfs, maar kijk ook eens naar de gemaakte marketing kosten ten tijde van de lancering van de iPod en de iPhone en je krijgt mijn duidelijkste verklaring waarom Apple zo’n grote speler is in beide markten;)

Bijdrager
    sven-

Dus nu komt het door marketing? In Europa is er anders vrij weinig marketing van Apple haar kant. Ik zal je vertellen waarom Apple steeds groter wordt: een goed product verkoopt zichzelf.

Uit je hele verhaal kan ik concluderen dat jij meer geeft om specs, dan om gebruikerservaring. Dat is ook waar Microsoft mee adverteert. Waarom toch Apple producten kopen? Lage specs, weinig I/O, mooi jasje meer niet, te duur, geen Blu-Ray, MBA geen optical drive etc. Maar over één ding hoor je ze niet, gebruikerservaring. En dat is uiteindelijk waar mensen voor zwichten.

Maar nu verder ontopic:)

Bijdrager
    Xigh

Haha misschien ben ik wel een Microsoft gebruiker diep van binnen;)

Maar inderdaad maar weer on-topic. Laat al jullie kennis hier los, ik lees het allemaal en neem het allemaal mee!

[size=7:f8f1bc4d04]Edit. Sorry ik moest dit nog even neerzetten. Dit is dus een reden waarom ik liever niet een iPod of iPhone neem;)
    http://www.engadget.com/2009/08/05/apples-new-low-censoring-a-dictionary/#continued%5B/size:f8f1bc4d04%5D

Bijdrager
    sven-
    ”Xigh”

Sorry ik moest dit nog even neerzetten. Dit is dus een reden waarom ik liever niet een iPod of iPhone neem;)
    http://www.engadget.com/2009/08/05/apples-new-low-censoring-a-dictionary/#continued

Apple houdt haar zaakjes goed onder controle. Desondanks is er genoeg aanbod in de App Store. Oh, en natuurlijk vergelijken we dat graag met de concurrentie:)

Bijdrager
    Xigh

Haha ik denk dat we met het oog op de forum regels onze strijd maar op moeten geven Sven;) Ik kan er niets aan doen dat ik op een bepaalde manier over bepaalde zaken denk, en jij staat uiteraard in je recht om daar lijnrecht tegenover te gaan staan. Ik ben blij dat jij in Apple je heil gevonden hebt, ik kijk nog even verder, wie weet wat september ons biedt!

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.