7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Ledda

Nieuw met imac en mac os

hoi,

Binnenkort heb ik mijn hoogsteigen persoonlijke nieuwe imac:)
    Na jarenlang windows en linux gebruik stap ik nu over naar de apple… maar ik heb al reeds een eerste vraagje.

Ik heb ergens gehoord/gelezen dat apple binnenkort uitkomt met een nieuwe versie van hun OS (leopard?) en mijn nieuwe imac zal nog voorzien zijn van het oude (tiger?) os.

Kan ik kosteloos updaten naar leopard of moet ik naar de winkel en daar een updatepakket kopen?

Alvast bedankt.

ps: welk goed boek kunnen jullie me aanraden over mac os voor een echte leek?

Bijdrager
    iJoost

Dat hangt van het moment af. Als Leopard in feite al in de winkels ligt en je iMac wordt op dat moment nog geleverd met Tiger is er meestal een regeling waarbij je er tegen een kleiner bedrag aan kunt komen.

P.S. http://www.macmiep.nl/

Moderator
    Poezenbeest

Laat ik het zo zeggen; de verwachte datum voor de release van MacOSX 10.5 – Leopard is ergens in oktober, waarschijnlijk in de laatste week. Als je na de releasedatum je iMac koopt, zal OSX 10..4 er nog opzitten (totdat de Macs met 10.5 voorge├»nstalleerd van de band rollen), maar krijg je een dvd met 10.5 er op bijgeleverd; gratis.

Als je je Mac koopt voor de release-datum, krijg je 10.5 er niet bij, maar in het verleden is na de aankondiging van de definitieve datum altijd met vouchers gewerkt, waardoor je de nieuwe versie alsnog goedkoop kon krijgen.

Overigens is een retail-versie van OSX maar 129 euro, een schijntje vergeleken met Windows. Andere ”must-haves’ zijn iWork (een vervanging van Office) en iLife, beide voor 79 euro en de laatste krijg je momenteel gratis bij een iMac.

PS: een Mac is zo simpel, zeker als je al kan omgaan met computers, dat er gewoon geen boeken nodig zijn. De MacMiep-site is erg lleuk en handig om door te lezen en de MacHelp is ook erg uitgebreid.

Bijdrager
    Ledda

aha, wel, ik heb een exemplaar gereserveerd in een it pro winkel, niet online via de apple store. (www.itpro.be)

ik ga mijn gereserveerde exemplaar de eerste week van november afhalen, hopelijk krijg ik idd zo’n dvd.

Bijdrager
    iJoost

Leopard komt in oktober staat er bij Apple op de site. Als jouw iMac in november geleverd wordt lijkt het me redelijk te verwachten dat het goed komt. Maar neem contact op met je leverancier en vraag het gewoon.

Bijdrager
    Ledda

ja, dat is het net, hij is al beschikbaar, maar kan hem pas afhalen in november;) haha… best eens navragen dus:)

Bijdrager
    iJoost

Dan ben je te vroeg, schat ik.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.