16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    mikelinden

Nieuw mac, wat moet ik back-uppen?

Ik ga een nieuwe mac kopen en moet wat dingen gaat back-uppen nu?

Ik vroeg mij af of ik een back-up moet maken van mijn adresboek en ical, aangezien ik een iphone heb waar dat natuurlijk ook allemaal instaat. als ik dan weer synchroniseer, staat het dan niet gewoon weer op mijn nieuwe mac?
    Zo nee? dan in beide programma’s je agenda of adresboek exporteren?

Kan ik in iTunes ook mijn afspeellijsten exporteren?

iChat hoef je niet te back-uppen toch? Dan moet je alleen even je gegevens opnieuw invoeren toch?

Bijdrager
    MDF

Gebruik TimeMachine (TM) om te backuppen, zit standaard in het OSX Leopard.

Koop een externe harde schijf, sluit die aan en laat TM zijn werk doen.
    Het enige wat je liefst NIET moet backuppen (mocht je het gebruiken) is je Parallels emulatie om Windows te draaien. Anders maakt hij van iedere wijziging, van elke punt of komma die je in een Word document onder Windows wijzigt, telkens een nieuwe kopie van je hele Parallels-file in TM. En dat kost uiteraard heel veel diskruimte…

Voordeel om met TM te backuppen is dat je op ieder moment kunt teruggaan in de tijd en zelfs één bestandje terugzetten. Je hebt vorige week een foto bewerkt, gisteren heb je dezelfde foto nogmaals bewerkt en bewaard onder dezelfde naam. Blijkt nu dat de versie van vorige week toch veel beter was… Op een halve minuut heb je de versie van vorige week teruggehaald, of die van twee maanden geleden mocht je die versie nog leuker vinden….

Zeer handig…
    En je niet bekommeren om welke bestanden wél en je niet moet backuppen. Daarvoor dient TM en de Mac. Heel mackelijk… :D

/EDIT
    Had er even over gelezen dat je je bestaande gegevens naar een nieuwe Mac wou overzetten. Is natuurlijk een heel ander verhaal. Daarvoor bestaat de migratie-assistent.
    /EDIT

Bijdrager
    macpro

Backups moet je altijd met enige regelmaat maken. Niet pas als je een nieuwe Mac gaat kopen.

Maar om je gegevens over te halen naar een andere Mac hoef je geen moeilijke dingen te doen.
    Daarvoor wordt de migratie assistent meegeleverd en die regelt het allemaal voor je.
    Je moet alleen ervoor zorgen dat beide Macs met elkaar zijn verbonden, bijvoorbeeld in een netwerk.

Bijdrager
    Ian83

Hier bestaan al verschillende topics over: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=69089

Bijdrager
    mikelinden

Ik back-up normaal ook altijd mijn bestanden op een externe schijf…vroeg mij alleen even af hoe ik dit het beste kon doen en of het echt nodig was, of dat mijn iPhone dat doet?
    Kon het ook niet helemaal goed op het forum vinden dus ik vroeg mij af of iemand mij even kon helpen.
    En mijn nieuwe mac komt pas volgende de week, mijn oude verkoop ik van het weekend al door, dus migratie assistent gaat niet lukken.

Bijdrager
    Ian83

Nou bij deze vóór je gevonden. :)

Bijdrager
    mikelinden
    ”Ian83″

Nou bij deze vóór je gevonden. :)

Daarvoor dank! Maar als ik itunes, ical en adresboek alledrie exporteer, kan ik die dan gewoon op mijn nieuwe mac importeren en heb ik dan weer wat ik nu ook heb of werkt dat anders?

Bijdrager
    Ian83

Gewoon even je thuismap kopiëren, dan weet je zeker dat je goed zit, daar zit eigenlijk alles in wat jij persoonlijk gedaan en aangemaakt hebt. Maar het verstandigst blijft Migratie Assistent (ja, ik weet dat je je Mac van het weekend wilt verkopen.) Waarom maak je niet gewoon een kloon van je schijf dan heb je alles, maar dan ook álles.

Bijdrager
    mikelinden
    ”Ian83″

Gewoon even je thuismap kopiëren, dan weet je zeker dat je goed zit, daar zit eigenlijk alles in wat jij persoonlijk gedaan en aangemaakt hebt. Maar het verstandigst blijft Migratie Assistent (ja, ik weet dat je je Mac van het weekend wilt verkopen.) Waarom maak je niet gewoon een kloon van je schijf dan heb je alles, maar dan ook álles.

Heb ik ook over na zitten te denken maar ik vind een ‘schone’ schijf ook wel weer lekker, dit zijn de enige 3 dingen die ik nodig heb.

Bijdrager
    Ian83

Dan je thuismap dus (specifiek: /users/[jij]/library).

Bijdrager
    MDF

Ik zou mij er toch niet zo goed mee voelen :mrgreen:
    om dit WE je oude Mac te verkopen en pas volgende week je nieuwe te installeren

Dit betekent dat je echt ALLES nu reeds moet klonen of backuppen voor volgende week.
    Niets vergeten want er is geen weg meer terug…

Zelf ben ik al verschillende keren van Mac veranderd (ben ooit begonnen op een Mac Performa 5200) en bij elke nieuwe Mac die ik kocht was ik toch blij dat ik nog even kon gaan piepen in de de oude bestanden op de vorige Mac. Want er was haast altijd wel een of ander iets wat niet was overgezet of een serienummer dat nu ‘leeg’ was…
    Hangt natuurlijk af hoeveel je allemaal op je Mac hebt staan, maar bij mij was dat behoorlijk veel

Maar goed, als je Mac dit WE weggaat, dan kan je niet anders. We’ll cross our fingers… :D

Bijdrager
    Ian83

Inderdaad, weg is weg.

Bijdrager
    fatboysmart

Zoals al gezegd… gewoon een kloon maken met bijvoorbeeld superduper op een externe harddisk. Die kun je dan later bij installatie van je nieuwe mac gebruiken om dingen terug te zetten m.b.v. de migratie assistent. werkt prima.

Mocht je nog geen externe harddisk hebben, koop er eentje (zijn erg goedkoop). Na installatie van je nieuwe Mac kun je hem dan wissen, en gebruiken als Time Machine schijf.

Bijdrager
    MacSjon

Carbon Copy Cloner is aan te raden: http://www.bombich.com/software/ccc.html

weet je zeker dat je alles hebt wat op je huidige schijf staat. Kun je ook ff testen door op te starten vanaf je kopie en te kijken of alles werkt voor je afscheid neemt van je oude Mac

TimeMachine werkt ook erg lekker voor het migreren want je kunt een TM backup ook kiezen binnen migratie assistent

Bijdrager
    R-Flow
    Bijdrager
    ronvgs

Safari – Favorieten
    Adresboek – Backup
    Ical – Backup
    Muziekmap.
    Fotomap
    Webpagina,s

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.