12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    wouters

Nieuwe iMac meteen traag

Gister helemaal blij met mijn nieuwe Imac:)
    Helemaal verbaasd over de snelheid van de computer.
    Nu start ik hem vandaag op en tot mijn verbazing duurt het laden van internetpagina’s en het openen van programma’s echt een stukkie langer dan gister. doe ik iets fout? Of is dit gebruikelijk? Nog niet echt veel met computer gedaan. Hoor het graag!

Bijdrager
    MacBeer2

Is spotlight aan het indexeren of is er een ander proces bezig?

Geblokkeerd
    Anoniem

Nee, direct na het rebooten is dit logisch. Geef het vijf tot tien minuten en alles loopt als een tiet:)

Daarom: zet je Mac niet uit, maar in Sleep. Het enige dat stroom zal eten is het RAM dat wakker wordt gehouden. Of als je niet binnen drie seconden weer uit sleep hoeft, zet’m in hibernate. Opstarten is alsnog sneller dan rebooten, maar je Mac is precies waar je’m achterliet toen je de laatste keer stopte.

Bijdrager
    MacBeer2

Na het opstarten van de Mac hoort alles gewoon supersnel gedaan. Natuurlijk zul je vertraging ervaren als er op de achtergrond processen aan de gang zijn. Misschien heb je veel items in de opstartbestanden staan of heb je veel tools in je menubalk gezet. Maar dit duurt misschien een minuutje, hoogstens. Daarna moet het gewoon snel gaan. Mac in sluimerstand zetten om dit probleem te tackelen vind ik vergelijkbaar met het uitdelen van bumpercases om te kunnen bellen met je nieuwe telefoon.;)

Bijdrager
    xionix

Check je opstart programma’s, waarschijnlijk staan er daar meerdere in die hem kunnen vertragen.
    Wat tevens een mac behoorlijk kan vertragen, is een programma zoals utorrent of als je er bv een internet security op hebt draaien. Sorry als ik het eerste programma niet mocht noemen hier.

Bijdrager
    Maverick9898

Ik denk dat het indexeren van Spotlight is. Dat vreet nogal wat geheugen vaak. Druk maar even rechtsboven op het vergrootglas. Als hij daar bezig is met indexeren ligt het daaraan.

Bijdrager
    xionix
    Maverick9898 op 04 augustus 2010

Ik denk dat het indexeren van Spotlight is. Dat vreet nogal wat geheugen vaak. Druk maar even rechtsboven op het vergrootglas. Als hij daar bezig is met indexeren ligt het daaraan.

maar dat hoort toch niet bij elke opstart zo lang aan te houden/gebeuren?

Bijdrager
    Maverick9898

maar dat hoort toch niet bij elke opstart zo lang aan te houden/gebeuren?

Jawel in de zin dat als ie net nieuw is en je onderbreekt de indexatie, gaat hij, wanneer je ‘m weer opstart, gewoon weer vrolijk door. Sterker nog, dan duurt het weer even voordat ie weer op de plek is waar ie gebleven was. En die indexatie kan best even duren. Het zou kunnen dat de TS niet ‘lang genoeg’ z’n iMac aan heeft laten staan en dat Spotlight daarom blijft indexeren.

Geblokkeerd
    Anoniem

Mwah, ik heb het met Safari 5 ook gewoon hoor dat ie na een reboot de eerste twee minuten heel langzaam is. Ligt waarschijnlijk aan het feit dat de name server cache dan helemaal leeg is en dat ie heel veel lookups moet doen voor alle verbindingen die je probeert te maken. Zodra je een paar minuten verder bent heeft de cache de belangrijkste IP adressen alweer opgeslagen en gaat het sneller.

En nee, sleep-mode is niet het zelfde als een bumper:)

* Sleep = aan het werk binnen 3 seconden
    * Reboot = aan het werk binnen 2 minuten

Ik zou’t wel weten:) Mijn Mac wordt misschien eens in de maand gereboot, na updates.

Bijdrager
    mymac
    cailin op 04 augustus 2010

En nee, sleep-mode is niet het zelfde als een bumper:)
    * Sleep = aan het werk binnen 3 seconden
    * Reboot = aan het werk binnen 2 minuten
    Ik zou\’t wel weten:) Mijn Mac wordt misschien eens in de maand gereboot, na updates.

Lol & Amen:lol:

Bijdrager
    Hansi2124
    cailin op 04 augustus 2010

Nee, direct na het rebooten is dit logisch. Geef het vijf tot tien minuten en alles loopt als een tiet:)

Als mijn nieuwe MBP er zo lang over zou doen als jij beschrijft, zou ik toch direct teruggaan naar de winkel hoor. We hebben het hier over een nieuwe. Niet over een Mac van 8 jaar oud….
    Het hoort gewoon binnen 2 minuten gebruiksklaar te zijn en helemaal geen vertraging of wat dan ook. Maar Wouters moet natuurlijk wel wat meer info geven, want op deze manier is het voor iedereen giswerk.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Hansi2124 op 04 augustus 2010

Het hoort gewoon binnen 2 minuten gebruiksklaar te zijn en helemaal geen vertraging of wat dan ook. Maar Wouters moet natuurlijk wel wat meer info geven, want op deze manier is het voor iedereen giswerk.

Vind ik ook. Er zit een groot verschil tussen traag laden van web pages, want dat kan b.v.b. een externe oorzaak hebben en het traag openen van programma’s. Wat ik wil weten: is er sprake van de strandbal cursor?

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.