8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    zulu

nieuw in macos X – meerdere vragen

Ik ben sindskort nieuw met MacOS X en mis af en toe iets;
    – hoe kan ik de datum in de menubalk krijgen?
    – hoe kan ik meer geheugen aan applicaties toevoegen als die erom vragen?
    – hoe kan ik het aantal gebruikte geheugen in de vensters (terug)krijgen?
    – Ik heb eindelijk contact met ADSL/MXstream en mij Airport 1 en mijn Powerbook G3 Pismo via PPTP-GUI, maar moet elke keer de instellingen in [internet connect] en de [network settings] opnieuw op airport instellen. Hij onthoud het niet op de een of andere manier?
    – Ik heb nieuwe plugins voor iMovie maar kan de map niet vinden waar ik ze moet plaatsen?
    – nog een hoop te doen dus…
    Roan

Bijdrager
    SvS

Op de dock staat een icoontje van system preferences (systeemvoorkeuren). Deze open je. Dan klik je bij catagorie 'systeem' op 2e ikoon: datum en tijd'. Dan klik je rechtsboven op 'Menubalk-klok', vink je 'Toon klok op menubalk' aan. Voila.

Over andere vragen ben ik ook nog niet helemaal thuis…  ???

Bijdrager
    Zout

je hebt bij OS X geen geheugen beheer meer, OS X doet dat voor jou, en die doet dat beter dan dat jij ooit zou kunnen… Waarschijnelijk heb je ook nog nooit van een OS X native applicatie gehoord dat ie meer ram nodig had. Over dat ADSL verhaal…kan ik je ook niet verder mee helpen als je een ADSL ethernet modem hebt kun je em misschien aan je AirPort Base station hangen, kan je iBook er ook mee internetten. iMovie werk ik niet mee dus kan ik je ook niet mee helpen. Ik hoop dat je er nu iets meer van begrijpt en er wat verder uit komt ???

Bijdrager
    PaulS

– Datum & tijd. Zoals Susanne al aangaf via systeem voorkeuren en dan Datum & tijd. Maar daarnaast kun je bij Internationaal aangeven of je de 24 uurs notatie wilt hebben.
    – Zoals aangegeven door Zout kun je niet zelf meer geheugen toewijzen.
    – Voor ADSL met airport kunnen ze misschien je op deze site helpen ( http://homepage.mac.com/mxstream_airport )
    – In principe horen de plugins in de Library-map van je Thuis-map. Als het goed is, dan is daar een map iMovie plugins.
    Suc6.

Bijdrager
    zulu

De tijd heb ik wel in de menubalk maar de datum niet, in macos 9 klikte je even op de tijd en dan verscheen even de datum van de dag.

De verbinding met mxstream en airport lukt wel maar de instellingen veranderen steeds als ik offline ben of de computer opnieuw opstart. In de meeste gevallen onthoud de Mac de laatste handelingen maar nu dus niet.

Ik had laatst met Golive 6 dat die opeens 'unexpectly closed because of not enough memory Type 1', ik had niet verwacht dat applicaties dat ook in macos X doen.

toch bedankt voor de reacties, ik geef niet op.

Roan

Moderator
    Adriaan Mol

Wanneer is laatst? Want de final van GoLive is net uit, dus kan het goed aan het probleem van de GoLive beta liggen.

Door op de tijd te klikken zie je nu ook de datum (in de eerste menu optie).

Welke laatste handelingen bedoel je? Je kan in je netwerk installingen bij je netwerk poorten "Active network ports" oftewel "Actieve netwerk poorten" de volgorde van de belangrijkste zetten… Zet je Airport dus bovenaan.

Bijdrager
    zulu

Ik heb de final Golive 6, maar het gaat erom dat ik dus nergens het geheugen kan corrigeren en Golive dan plotseling verdwijnt en ik niet op tijd mijn werk kan 'saven'.

Wat de internet instellingen betreft, is het probleem mischien door het programmaatje pptp-gui veroorzaakt, dit is door een hobbyist gemaakt (omdat airport geen pptp heeft ook niet in de nieuwe basestation 2 en mxstream ook eigenwijs is).
    In de handleiding wordt gezegd dat ik in de netwerk instellingen de interne modem bovenaan moet laten en ook aan moet vinken anders werkt het helemaal niet.
    En in 'Internet Connect' staat de interne modem ook altijd als eerste keus. Gelukkig kan ik lange tijd op internet blijven, maar mijn Mac-gedachte vraagt om meer gebruiksvriendelijkheid.

Ik moet dan toch concluderen dat je functies pas kunt weglaten als ze niet meer nodig zijn omdat het systeem ze automatisch doet, maar af en toe ga ik toch weer terugschakelen naar MacOS 9.2 omdat het dan wel snel loopt.
    Jammer, want ik geloof wel in X.

Roan

Bijdrager
    wilko

[quote1:post_uid2=”zulu”][/quote1:post_uid2]
    [b:post_uid2]- hoe kan ik de datum in de menubalk krijgen?[/b:post_uid2]

Door op de klok te klikken. afaik is het niet mogelijk de datum constant te tonen.

[b:post_uid2]- hoe kan ik meer geheugen aan applicaties toevoegen als die erom vragen?[/b:post_uid2]

Niet, dat is niet nodig. Doet Darwin voor je.

[b:post_uid2]- hoe kan ik het aantal gebruikte geheugen in de vensters (terug)krijgen?[/b:post_uid2]

Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar ik denk dat je kan bereiken wat je wil in de Terminal: open een nieuw terminal venster en tik daar in: 'top' (zonder quotes). Daar kan je het CPU-verbruik en alles vinden. tik 'man top' in als je wil weten waar alle getallen op slaan.

[b:post_uid2]- Ik heb eindelijk contact met ADSL/MXstream en mij Airport 1 en mijn Powerbook G3 Pismo via PPTP-GUI, maar moet elke keer de instellingen in [internet connect] en de [network settings] opnieuw op airport instellen. Hij onthoud het niet op de een of andere manier?[/b:post_uid2]

PPTP-GUI sucks. Ik kan het je ten zeerste aanraden je modem te tweaken (zie hier). Ik weet dat er allemaal afschrikwekkende waarschuwingen staan, maar als je gewoon doet wat daar staat kan er uitzonderlijk weinig gebeuren met je modem.

[b:post_uid2]- Ik heb nieuwe plugins voor iMovie maar kan de map niet vinden waar ik ze moet plaatsen?[/b:post_uid2]

Klik met je rechtermuisknop (of control-klik) op het programma iMovie en kies 'Show package contents'. Er opent een map. Dubbelklik de map 'Contents'. In die map zit een map 'Plug-Ins'. Ik denk dat je daar je plugins kan plaatsen, anders moet je maar even langskomen in nl.comp.sys.mac.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.