9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Macgroentje

Nieuw in macland – hulp bij personaliseren imac gevraagd

Mijn vriend heeft mij na zijn overlijden, zijn imac incl. alle wachtwoorden nagelaten.
    Ik ben groot geworden met windowspc’s dus mac heeft nog veel geheimen.
    Ik weet dat ik een nieuw beheerdersaccount kan aanmaken, maar wat ik graag zou willen is zijn complete muziekbibliotheek van zo’n 5000 nummers plus wat spellen en fotobewerkingsprogramma ’s die hij heeft gedownload, overhevelen naar mijn nieuwe account.
    Hoe kan ik dat het beste doen?

Ik ben ook in het bezit van time capsule en voor zover ik heb begrepen is dat een externe schijf?

En voorlopig als laatste vraag: hoe kan ik mijn word bestanden die nu nog op mijn windows pc staan overzetten naar de imac en zijn die dan te lezen met pages?

Bijdrager
    pruus

Vervelende situatie, maar alles is te leren. Kijk maar eens op Macmiep.nl. Daar staat in Jip en Janneke taal hoe een werkt. Dat is voor vraag 1 en twee.
    Vraag 3 is de gemakkelijkste. Zet de Word-bestanden op een schijf die bereikbaar is voor de Mac. Vervolgens Pages Openen en het Word-bestand openen. Je kunt dan nog beslissen om het als Word of als Pages bestand op te slaan. Succes.

Moderator
    Night

Er is overigens ook MS Office voor de Mac.

de 2011 versie (stand-alone):
    http://www.apple.com/shop/browse/campaigns/office

en de allernieuwste 2016 versie (o.b.v. Office365 abonnement):
    https://products.office.com/nl-nl/mac/microsoft-office-for-mac

Beiden kunnen overweg met de docx, xlsx (alles met ‘x’ aan het einde)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Macgroentje op 11 maart 2016

Ik weet dat ik een nieuw beheerdersaccount kan aanmaken, maar wat ik graag zou willen is zijn complete muziekbibliotheek van zo’n 5000 nummers plus wat spellen en fotobewerkingsprogramma ’s die hij heeft gedownload, overhevelen naar mijn nieuwe account.

Die nummers, heeft hij die gedownload van de iTunes Store (en dus betaald met z’n Apple ID), of heeft hij die zelf geript of gedownload van een „alternatieve bron”? In dat laatste geval is het makkelijk: ga naar de map Muziek/iTunes in z’n thuismap en kopieer dan de map iTunes Music die ja daar vindt naar de map Macintosh HD/Gebruikers/Gedeeld. Schakel dan over naar je nieuwe account en gebruik de Finder om naar Macintosh HD/Gebruikers/Gedeeld te gaan. Open iTunes, sleep de iTunes Music-map vanuit Gedeeld naar het iTunes-venster, en wacht tot iTunes klaar is met importeren. Als dat gelukt is en alles lijkt aanwezig te zijn, dan kun je de map met muziek uit Gedeeld verwijderen, want iTunes heeft de nummers gekopieerd naar jouw muziekbibliotheek.

Programma’s zou je gewoon moeten kunnen gebruiken. Die staan in een algemene Programma’s-map en zijn niet specifiek voor een bepaalde gebruiker.

Ik ben ook in het bezit van time capsule en voor zover ik heb begrepen is dat een externe schijf?

Ja, maar voornamelijk bedoeld om back-ups mee te maken.

hoe kan ik mijn word bestanden die nu nog op mijn windows pc staan overzetten naar de imac en zijn die dan te lezen met pages?

Zorg dat de Windows-PC en de Mac in hetzelfde netwerk zitten (dat je dus van de ene de andere kunt zien), deel de gebruikersmap op de Windows-PC, en verbind daarmee vanuit de Finder op je Mac. Je kunt dan alle bestanden die je wilt kopiëren.

Pages kan inderdaad Word-documenten openen, maar er is kans dat opmaak en dergelijke (zwevende afbeeldingen, tekstomlopen, enz.) niet goed overkomen — hoe ingewikkelder de opmaak van het Word-document, hoe meer er waarschijnlijk daarvan verloren zal gaan. Is het zo goed als alleen tekst met wat lettertypes, vet, schuin, enz. dan zal het bijna nooit misgaan — en de tekst zelf zul je hoe dan ook altijd wel bruikbaar eruit krijgen.

Bijdrager
    Macgroentje

Dank Jakko, hier kan ik wel wat mee.

De muziek is deels aangekocht met zijn apple id en deels gedownload/ geript.

Kan ik de aangekochte muziek met zijn apple id opnieuw vanuit itunes ophalen en in mijn muziekmap zetten?

Bijdrager
    iKweethetbeter

Ja, dat kan.

Bijdrager
    robbuser

advertentie gewist.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Beste RobBuser,

Het enige wat je zo te zien nu nog hoeft te ontwikkelen is gevoel voor de regels van de Nederlandse taal, dan is je schitterende … tja, wat verkoop je eigenlijk … compleet!

Anoniem

Die Rob Buser is gewoon geestelijk niet helemaal oké, maar z’n filmpjes op YouTube zijn werkelijk fantastisch. Geen idee wat hij wil verkopen… maar dat maakt niet uit.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.