10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Dutchmac2019

Nieuw in het land van Apple

Dag allen,

ook ik heb mij over laten halen om toe te treden tot het Apple Koninkrijk maar ben helaas verdwaald geraakt.

Ik wil gaan starten met videobewerking (1080p) binnen iMovie en/ of Final Cut Pro. Nu is de kennis er al voor wat ik nodig heb: minimaal i7, 500 gb ssd en 16 gb ram.

Echter, ik heb een macbook pro op het oog met 2,3 ghz(bj 2014)

1: is 2,3 ghz voldoende? En hoeveel anders wel?

2: is macbook pro en imac met dezelfde specs gelijkwaardig vwb snelheid?

3: is een mac mini gelijkwaardig of misschien beter?

4: kan er een extern scherm worden aangesloten op de macbook pro?

Ik laat mij graag weg wijs maken!

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 week geleden door  Dutchmac2019.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 1 week geleden door  Dutchmac2019.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

1) Naast een snelle CPU (ik zou zeggen minimaal 3GHz) is ook de GPU belangrijk (zeker bij 1080p). Je kunt nog zo’n snelle CPU hebben, als de GPU als een flessenhals werkt win je niet veel bij video editing. (En vaak is de GPU van een laptop de mindere van een desktop)

2) Over het algemeen is een iMac iets sneller dan een vergelijkbare MacBook Pro. Zo is de geekbench score van een iMac uit mid 2017 17847 terwijl die van een vergelijkbare MacBook Pro 15537 is.

3) Het voordeel van een Mac mini is dat je een keuze hebt in het scherm wat belangrijk is bij video editing. Maar ook hier geldt dat de GPU van de mini niet ‘top notch’ is. De Mac Mini heeft net als de goedkopere laptops geen dedicated GPU met eigen VRAM zoals in een iMac of Mac Pro zit. De 15″ MacBook Pro heeft dat weer wel maar is verhoudingsgewijs een stuk duurder dan een iMac.

4) Elke Mac is geschikt om een extra beeldscherm op aan te sluiten.

Verder zal 16GB voor 1080p bewerkingen waarschijnlijk het minimum zijn. M.a.w: meer RAM heeft effect.

Ik zou gaan voor een 27″ iMac (i7 quad core met 1TB SSD), maar als mobiliteit belangrijk is kies dan voor een 15″ MacBook Pro vanwege de betere GPU (en ook CPU) en niet voor de 13″ versie.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik verwerk vrijwel uitsluitend 4K video in Final Cut Pro, met onderstaande configuratie.

En dat is meer dan snel zat.

Bijdrager
    Shmoo

Dat 16GB RAM zal vooral iets zijn dat prioriteit heeft.

Moderator
    Night

Mocht je (later) écht de bink willen uithangen, kun je altijd nog sparen voor een externe GPU (eGPU).

Bijdrager
    Shmoo

Of een fatsoenlijke computer kopen. 😉

Bijdrager
    Dutchmac2019

<p style=”text-align: left;”>Dank voor alle reacties.</p>
    Wanneer ik zou gaan voor de macbook pro 15 inch. Is dan het onderstaande voldoende?

MacBook Pro 15″ | late 2013 | i7 2.3 Ghz | SSD 512 GB |

Model met Dual Graphics: NVIDIA GeForce GT 750M met 2 GB dedicated GDDR5 memory en een geïntegreerde Intel Iris 5200 Pro graphics processor met 128 MB “Crystalwell” embedded DRAM (en gedeeld systeem geheugen)

Zou uitbreiding van ghz noodzakelijk worden en hoeveel kosten zitten er gemiddeld aan verbonden om van 512 gb ssd naar 1tb te gaan?

Bijdrager
    KarelWillem

Shmoo op 14 maart 2019 om 18:59
    Dat 16GB RAM zal vooral iets zijn dat prioriteit heeft.

Absoluut. Toen ik tijdelijk 8GB aan mijn zoon had uitgeleend, ging het allemaal een stuk minder fijn.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>Dutchmac2019 op 14 maart 2019 om 21:55</p>
    <p class=”cite”>Wanneer ik zou gaan voor de macbook pro 15 inch. Is dan het onderstaande voldoende?</p>
    MacBook Pro 15″ | late 2013 | i7 2.3 Ghz | SSD 512 GB |

Je wilt kennelijk dus beginnen met een vrij oud 2e hands model? Het zal best werken maar het lijkt mij beter om iets nieuwers te zoeken.

Zo hebben alle modellen vanaf 2014 de door Apple ontwikkelde hardware accelerated graphics technologie “Metal” genaamd. En de huidige (video)software ondersteund dat meestal. Een ander verschil b.v. is de Thunderbolt aansluiting: Het 2013 model heeft er twee maar in b.v. een 2017 model zitten er 4 plus dat ze sneller zijn. Ook loop je met een ouder model sneller tegen het obstakel aan dat deze Mac niet geschikt is voor een toekomstige versie van het OS.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.