13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    macnewbie

Nieuw hier

Hallo apple gebruikers,
    Ik heb hier al een poosje zitten rondsnuffelen, en nu maar eens de moeite genomen om me aan te melden.
    IK ben nu nog een windows gebruiker, 98 om precies te zijn.
    Doordat we op het werk ook apple hebben als server systeem was mijn intresse gewekt, ook draaien er diverse laptops op gewoon op xp.

Omdat ik aan een nieuwe computer toewas ben ik me eens gaan verdiepen in de apple materie.

Onderstaand een aantal zaken waar ik graag jullie mening over wil hebben.

Waar ga ik de apple voor gebruiken,
    Om te beginnen zag ik een tijdje terug de mediacenters van microsoft, op zich erg leuke en vrij eenvoudig zo lijkt het, echter heb ik al een poosje digitale tv van kpn , en dit schijnt dus een puinhoop te woorden met digitale tv.
    Nu ben ik pas in een apple store geweest, en daar vertelde ze me dat het mogelijk was om van tv op te nemen, via een elgato appparaat, speciaal voor digitale tv.
    Das mooi.
    Wat wil ik verder met mijn computer.
    Internetten en emailen , maar ook zou ik graag van mijn digitale foto’s leuke diashows maken, die je op dvd kan branden en dan ook kan draaien in een losse dvd recorder, dit heb ik met mijn huidige comp ook al diverse malen geprobeerd , maar een aantal software pakketen later is het nog steed niet gelukt:( , maar goed vraag is dus eigenlijk heeft iemand van jullie hiermee ervaring.

Nu is het zo dat ik op het moment, erg aan het twijfelen ben.
    A tweede hans kopen( ben ik eigenlijk niet zo kapot van heb nog geen uitgebreide ervaring met appple hjardware)
    B bij nieuw wat kan ik betre doen volgens jullie, persoonlijk ben ik erg gescharmeerd van de Imac G5 20 inh, hierbij dan een los toetsenboard en losse muis zonder draden, voordeel is ook nog eens mee te nemen als een laptop , bv bij iemand anders thuis die geen comp heeft.
    C misschien beter een mini met 20 inch scherm, een losse G 5 powerpc, vond ik ook wel mooi maar daar reiken de centen niet naar en word me ook gewoon te gek voor een pc.

Wie o wie heeft er tips en raad voor me, feit is geoon dat ik de computer leuk wil gaan gebruiken en software programma’s wil hebben die echt hun werk doen.
    Spellen intresseert me niet echt er zijnleuke spelletjes voor de mac, dus is niet belangrijk.
    Ik zie uit naar jullie reacties, ga stoppen nu anders word mijn topic wel erg lang, overige vragen komen vanzelf wel.
    Groeten

Bijdrager
    Kyokushinkai

Ten eerste, welkom op het forum.

Mijn tip: Ga eens naar een Apple winkel en ga eens spelen met een Mac.

Wat betreft je keuze tussen de iMac en de mini, dan zou ik zeker voor de iMac gaan.

Bijdrager
    A

Welkom op dit Forum. :wink: Ik zou een iMac G5 20´´ kopen. echt een prachtmachine. Maar zoals hierboven al staat is het beter om effe bij een Apple Store langs te gaan.

Bijdrager
    Phaedrus

Welkom inderdaad!

Wat je moet / kunt / wilt kopen is in eerste instantie afhankelijk van diepte van je zakken: hoeveel geld heb je te besteden? Van goed naar beter zou je het volgende kunnen aanschaffen:

1. Goed

Koop via bijvoorbeeld http://www.tweedehandsmac.nl een goede G4. Liefst een met een redelijke snelle processor maar in ieder geval met zoveel mogelijk geheugen en een redelijke harddisk. Met een beetje geluk krijg je hier al direct een brander en een goede OS X variant bijgeleverd. If not, dan kun OS X en bijvoorbeeld iLife erbij kopen via dezelfde site of iets als Marktplaats. Met wat shoppen en zoeken kun je zo een aardig systeem bij elkaar scharrelen.

2. Beter

Koop een Mac Mini. Aardige computer en al direct voorzien van het nieuwste OS X en iLife 2005 (o.a voor foto’s en video). De Mac Mini is sjouwbaar – understatement – en kan gebruik maken van je huidige hardware als monitor, muis en toetsenbord. Voor een scherpe prijs krijg je zo al heel veel computer (en vooral software!) in huis.

3. Best

Koop die iMac!!!! Prachtig systeem voorzien van alle benodigde hard- en software. Om het af te maken zou ik dan het geheugen nog opkrikken tot 1 gigabyte.

Zelf heb ik geen ervaring in het opnemen van TV op je computer, maar ook hier lijkt me die iMac het meest geschikt voor.

Succes met het kiezen!

Phaedrus

Bijdrager
    MrPapple
    ”macnewbie”

…maar ook zou ik graag van mijn digitale foto’s leuke diashows maken, die je op dvd kan branden en dan ook kan draaien in een losse dvd recorder, dit heb ik met mijn huidige comp ook al diverse malen geprobeerd , maar een aantal software pakketen later is het nog steed niet gelukt:( , maar goed vraag is dus eigenlijk heeft iemand van jullie hiermee ervaring.

ja, kijk eens hier, dit pakket word standaard bij de mac geleverd en is echt super fantastisch, je hoeft voor een digitale camera (zowel foto als video) geen drivers te installeren, het werkt gewoon en je kan het makelijk op dvd branden met een schitterend menu en al!! (vraag zeker eens uitleg in een Apple Centre!

ene… ik zou voor de iMac gaan!

in ieder geval: succes met je keuzen!

Bijdrager
    michi_rishi

Tweedehands is zeker geen slechte keuze. Je zou bijvoorbeeld een iMac G4 kunnen overwegen.

Een iMac G5 20″ is echt fantastisch. Hij is veel makkelijker te vervoeren dan een grote PC, maar beslist niet zo portable als een laptop.

Wat programma’s betreft zul je geen buil vallen.

Bijdrager
    Doulos

Nou, niet om het één of ander, maar zo te zien ben je geen mac super-user die waanzinnige grafische applicaties gaat draaien. Net als ik trouwens. Gewoon een switcher die Windows zat is en eens iets anders wil.

Een iMac G5 lijkt me nogal prijzig voor de toepassingen die je wilt. Maar: als de prijs geen probleem is, heb je wel een hele mooie machine.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een mini mac. Compact, prima prestaties en heel errug betaalbaar!

Bijdrager
    LuCaZ

voor zo een mediacenter te maken moet je maar eens luisteren naar de podcast van macosx.nl …daar leggen ze dat uit:D

Bijdrager
    moodjoo
    ”macnewbie”

persoonlijk ben ik erg gescharmeerd van de Imac G5 20 inh, hierbij dan een los toetsenboard en losse muis zonder draden, voordeel is ook nog eens mee te nemen als een laptop , bv bij iemand anders thuis die geen comp heeft.

Zo’n iMac G5 ziet er wel draagbaar uit, maar het is toch 11kg dat je moet dragen. In praktijk versleep je die dan ook niet, al was het maar om het scherm te beschermen tegen bv krassen.

Bijdrager
    Len

Als je digitale TV op wilt nemen komt zo’n G5 processor goed van pas, die kan namelijk realtime de boel naar MPEG 4 coderen. Bij een G4 zit je aan DV of MotionJPEG vast wat in principe ook goed werkt.

Diashows of filmpjes op DVD branden is echt geen probleem, daarvoor krijg je iLife bij je nieuwe Mac.

Een 20″ iMac G5 lijkt me een goede keuze, hoewel een G4 Mini ook mogelijk is als je niets van breedbeeldschermen moet hebben of zelf al een mooie monitor hebt.

Met zo’n Elgato TV kastje heb ik geen ervaring, ik heb zelf een AlchemyTV kaart van Miglia in m’n G4 toren zitten die overigens prima werkt.
    Wat zou je verder willen met zo’n ‘mediacenter’? Faxen kun je zowieso, bellen heb je een microfoontje voor nodig, de voicemail en fax in de email moet je met UPC of de KPN regelen, en over TV en films weet je nu genoeg. O, en internetradio beluisteren kan met iTunes.
    De iMac G5 kan je trouwens aan een arm of aan de muur bevestigen met de standaard aansluiting aan de achterkant, hij hoeft dus niet op de voet te staan.

Bijdrager
    macnewbie

Hallo allemaal, bedankt voor jullie vele reacties, hier kan ik wat mee.

Wat ik eigenlijk ook zou willen weten ik heb een tosiba digiatle camera, en die komt niet voor in het lijstje met camera’s die worden ondersteunt,kan ik die wel of niet gebruiken.

Alsvast bedankt
    Edwin

Bijdrager
    macnewbie
    ”LuCaZ”

voor zo een mediacenter te maken moet je maar eens luisteren naar de podcast van macosx.nl …daar leggen ze dat uit:D

Hoi misschien stom van me hoor maar Podcast van macrosx, wat bedoel je daar mee.

Groeten
    Edwin

Bijdrager
    moodjoo
    ”macnewbie”

Hoi misschien stom van me hoor maar Podcast van macrosx, wat bedoel je daar mee.

Groeten
    Edwin

http://www.macosx.nl/?p=showarticle&art_id=2019 <– meer info

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.