8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    schnhvn

Nieuw harde schijf in iMac 2008 plaatsen

Ik wil een nieuwe harde schijf in mijn iMac plaatsen welke nu nog 320 GB is. Heb nu een 1TB liggen welke er in zou moeten werken.

Waar moet ik aan denken om mavericks er weer draaiende op te krijgen. Heb ook een timecapsule welke een back-up heeft. Gaat de time capsule ALLES weer terugplaatsen? Belangrijkste vind ik toch de foto’s.

Hoe krijg ik Mavericks er weer op? Hier is natuurlijk geen dvd meer van beschikbaar of hoef ik daar helemaal niet aan te denken omdat alles op de timecapsule staat?

Bijdrager
    Fingerlicking

Beste kun je carbon copy cloner gebruiken. Hiermee zet je alles over op je nieuwe schijf, of usb hdd, en is gelijk bootable.

Overigens hoorde ik iets over een thermometer die orgineel op je hdd zit. Het schijnt zo te zijn dat, mocht er op je nieuwe hdd geen thermometer zitten, je sysfans als een malle gaan draaien..

Bijdrager
    Indomarco

De temp sensor zit geplakt. Losmaken en overzetten!

Bijdrager
    dutch_garfield

Ik heb net mijn 500 Gb Harddisk vervangen in mijn iMac early 2008, 24″ inch door een SSD disk (Samsung 840 Evo, 256 Gb).
    Top , wat een snelheid verschil !
    Inderdaad moet je wel rekening houden met een aantal zaken:
    * Backup van je gegevens. (ik heb alles uiteindelijk met de hand uit de Time Machine back-up gehaald, mijn externe HDD begaf het ook nog eens:-( )
    Hierbij waren de volgende 2 terminal commando cruciaal om mijn mail terug te vinden i.v.m. hidden folders.
    $ defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles TRUE
    $ killall Finder
    en als je klaar bent:
    $ defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles FALSE
    $ killall Finder
    In je Time Machine kan je ook je itunes database & iphoto database terug vinden.

zie ook:

Kan Time Machine agenda terugzetten?

Volgens de fora kun je er inderdaad vanuit gaan dat timeMachine alles terug kan halen.

* Over de thermometer sensors: Die zit in een 2008 inderdaad OP de hdd geplaatst en moet je gewoon overzetten.
    na 2011 wordt er een interne thermometer gebruikt of zo en dan wordt het lastiger (handmatig kortsluiten) maar daar heb je dus geen last van.
    Volg gewoon de ifixit handleiding, die is perfect.

* Mavericks wel eerst even op een bootable USB stick downloaden & installeren (zie website Apple en diverse fora)

Bijdrager
    computer space
    schnhvn op 25 januari 2014

Gaat de time capsule ALLES weer terugplaatsen? Belangrijkste vind ik toch de foto’s.

Klinkt als een kanditaat voor backuples.

Gaan rommelen met de schijven en op dat moment vertrouwen op een Time Machine backup is wel heel erg vragen om ellende.
    Backup is de 2e instantie. Ga je dus met een van de twee rommelen, zorg dan dat er nog een derde schijf is.

Welk OS draai je nu?
    Handigste is gewoon nieuwe schijf extern aansluiten, dan hele boel 1op1 overzetten met schijfhulpprogramma. Dan werkt de huidige TM schijf ook weer direct (anders begint ie een nieuwe backup en heb je even helemaal niks). Ga daarna het OS upgraden, hoewel ik met zo’n oud mormel lekker op Snow Leopard zou blijven, dat draait immers alle normale programma’s (m.u.v. wat vluchtige app-store meuk).

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    computer op 26 januari 2014

Gaan rommelen met de schijven en op dat moment vertrouwen op een Time Machine backup is wel heel erg vragen om ellende.
    Backup is de 2e instantie. Ga je dus met een van de twee rommelen, zorg dan dat er nog een derde schijf is.

Die is er ook: de schijf die uit de computer komt.

Wat ik zou doen is de computer openmaken, de originele schijf eruithalen en de nieuwe erin, en dan de Time Machine-backup terugzetten.

Bijdrager
    computer space

Een TM machine terugzetten is veel trager dan een diskkopie, en door extern te starten, weet je zeker dat de schijf die je gaat inbouwen werkt zoals je hoopt.

Bijdrager
    dutch_garfield

Vertrouwen is goed maar controle is beter !

Ik had 2 kopieën maar verschillende partities op dezelfde disk en dat is niet handig :-).

Originele disk uit de mac is inderdaad nog een oplossing

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.