20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Djojo

Nieuw geleverde iMac start niet op.

Macgenoten,

Ik heb vandaag mijn nieuw bestelde Imac ontvangen. Het betreft een gerefurbished 27″ Imac uit 2019.

Wanneer ik hem aanzet krijg ik het scherm met de landenkeus. Met een bedraad keyboard (de geleverde draadloze ligt aan de lader) Kan ik het juiste land kiezen. Ik ga met [TAB] naar het pijltje voor continue. Daar houdt het op.  Als ik op een pijl naar rechts druk, de returntoets of de entertoets druk hoor ik het “foute invoer” signaal.

Ik kom vanaf dat moment niet verder.

Ik heb daarna geprobeerd:
    Opstarten +shift
    Opstarten +A (kan maar 1 schijf kiezen en beland vervolgens op het scherm met de landenkeus
    Opstarten .et option+cmd+r+p    geen resultaat.

Heeft iemand een tip voor mij, of is dit een gevalletje “dead on arrival”

Ik lees het graag:

Mvrgr,  Henk

Bijdrager
    TheBigZ

“Dead on Arrival” is het niet, want dan had je helemaal niets te zien gekregen op het scherm.

Is dat bedrade toetsenbord een Apple toetsenbord?

Bijdrager
    GoeieDag

En is het soms een AZERTY toetsenbord?

Bijdrager
    Djojo

@ TheBigZ : Ja

@Goeiedag
    : Nee

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Moet je niet eerst op ‘Enter’ drukken als je het land hebt gekozen? Of nogmaals ‘Enter’, zónder met TAB naar het pijltje te gaan? Of zoiets, kan toch niet zo moeilijk zijn dit.. En een muis, heb je die er niet bij gekregen?

Bijdrager
    Djojo

@Antwoordappartaat:  Nope.  Als ik op enter druk krijg ik het “foute invoer” signaal.

Dit is de zoveelste mac die ik nieuwe (of refurbished) uit de doos aanzet. Dat liep altijd zonder enige problemen
    Muis en toetsenbord reageren niet, waarschijnlijk omdat ze leeg zijn. Daarom bedraad toetsenbord aangesloten.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Als een muis een half uurtje aan de lader heeft gelegen moet ie het echt wel even volhouden voor het eerste stukje. Ik kan me toch niet voorstellen dat je er met alleen toetsen niet doorheen komt, dat zou heel erg on-Apples zijn.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Spatiebalk ipv Enter..? Werkt soms voor bepaalde selecties. Muis met draad in rommeldoos? Voice-over en deze toetscombinaties?

Bijdrager
    Antwoordapparaat

..duurde even om een refurbished Mac te regelen, maar de spatiebalk truc werkt hier 😊.

Bijdrager
    Djojo

Ik kom idd ook verder met de spatiebalk. Maar op het moment dat ik  back up erop wil zetten gaat ie weer moeilijk doen.

Ik moet een password zetten. Ik kom met geen mogelijkheid op de keuze terecht.  Met de spatiebalk kan ik kiezen tussen het Back-pijltje onderaaan, het ABC-vakje rechts bovenaan en een niet zichtbaar veld.

scherm

Bijdrager
    Djojo

Ik kom idd ook verder met de spatiebalk. Maar op het moment dat ik  back up erop wil zetten gaat ie weer moeilijk doen.

Ik moet een password zetten. Ik kom met geen mogelijkheid op de keuze terecht.  Met de spatiebalk kan ik kiezen tussen het Back-pijltje onderaaan, het ABC-vakje rechts bovenaan en een niet zichtbaar veld.

scherm

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Ik had het even in een VM geprobeerd en die inmiddels weer verwijderd.. Deze moet je zelf verzinnen! Zet ‘m anders op zonder backup en zorg dat je eerst die muis aan de praat krijgt. Of via de eerdere tip met de Voice-over toetsen.

Bijdrager
    Djojo

VM?

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Virtual Machine, een virtuele Mac in Parallels. Duurt te lang om er weer een te maken want je moet een nieuwe install doen om op dit punt te komen. Ik dacht dat de spatiebalk tip genoeg was. In ieder geval om ‘m zonder backup aan de praat te krijgen.

Bijdrager
    Djojo

Heb hem opgestart zoals je voorstelde  dus zonder terugzetten van backup

Blijkt nu dat  bluetooth niet werkt.  Ben op het openingsscherm gekomen waar hij automatisch BT opstart en wil gaan zoeken naar muis, keyboard of trackpad. Daar blijft ie nu continue in hangen.
    De nieuw geleverde muis doet het wel op een ander mac, maar het keyboard doet ook helemaal niks.

Ik ga maar eens contact opnemen met de leverancier.

Super bedankt voor je hulp, je hebt me in ieder geval verder geholpen.

gr Henk

Bijdrager
    Antwoordapparaat

👍🏻 en succes met het BT probleem! En anders maar een nieuw draadje daarvoor 😉.

Dit valt nog te proberen: die nieuwe ‘Magic Keyboards’ met lightning connector kun je bedraad aansluiten aan de Mac, ze koppelen dan ook meteen. Ze hebben ook een aan/uit schakelaar trouwens, groene markering zichtbaar is aan.. Verbreek je de kabel-verbinding dan zou hij Bluetooth gekoppeld moeten zijn. Maar misschien is er meer aan de hand.

Bijdrager
    JJmac

Misschien de muis even resetten, en dan opnieuw laten verbinden.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Dit is vast geen “refurbished” iMac, volgens de normen van Apple…

Refurbished wordt tegenwoordig overal maar opgeplakt, het lijkt gewoon een gebruikte, al dan niet gerepareerde computer.

Ik zou zeggen retour afzender!!!!! en geld terug.

NB De naam van je topic is nogal verwarrend, “een nieuw geleverde” lijkt op een nieuwe computer dat kan dus niet, uit hij is van 2019.

Je bedoelt misschien opnieuw geleverd, dat kan van alles zijn..

Bijdrager
    JRS

Heb je toevallig een externe HD aangesloten?

Na het plaatsen van een nieuwe logic board door Amac had ik vergelijkbare problemen met mijn iMac. Kreeg hem pas aan de praat toen ik de externe HD had losgekoppeld die ik alvast had aangesloten. Snap nog steeds niet wat de logica daarvan is.

Dus als er een externe HD is aangesloten, haal deze er dan even af en start de iMac opnieuw op. Wie weet.

Bijdrager
    Djojo

@JRS:
    Nee die was niet aangesloten. Maar even zo goed dank voor je reactie.

De Mac is inmiddels door de leverancier opgehaald. Het zal vast goed komen!

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.