30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 72)
  • Q:
    Bijdrager
    1234

Nieuw! Final Cut Pro X

De nieuwe Final Cut Pro is uit. Voorzien van een heel nieuwe look. Vooralsnog vind ik het er gaaf uitzien.

Vorig jaar heb ik FCS 7 aangeschaft voor 999 euro en vraag me af, is dit nu alleen een update van FCP? blijft de rest van het pakket gehandhaafd?

En waarom hebben ze ipv 8 (opvolger van het huidige FCS 7) hem de naam X (10) gegeven?

Heb in elk geval veel zijn om er mee te spelen!

info:

nieuwe functies (bron macfreak)
    – 64 bits ondersteuning
    – gebruikt meer dan 4Gb geheugen
    – resolutie tot 4K
    – background rendering (op de achtergrond renderen)
    – geheel nieuwe interface zoals iMovie (dat zal stof doen opwaaien)
    – automatische kleurcorrectie tussen clips (van bijv. twee verschillende camera’s)
    – magnetische tijdbalk
    – index van clips op de tijdbalk
    – native bewerking van diverse formaten (H.264, AVCHD?)
    – automatisch syncen van audio (voor multicam montage)
    – inlne editing (trimming) als in iMovie
    – gezichtsherkenning
    – automatisch opschonen van audio (brom, ruis)

de presentatie op Macrumors

Bijdrager
    Koetjesreep

Is dit al uit ja?

Bijdrager
    1234

vanaf Juni, dus correctie, hij is aangekondigd.

Bijdrager
    Triumph

Even de zeik modus, FCS7 aangeschaft vorig jaar??? in 2009 kocht ik FCS3 hoe kan jij dan al 7 hebben?

tot rust gekomen.

Men heeft het over een van af de grond nu opgebouwd programma, dus niet ene opvolger van Final Cut Pro 7.
    Vandaar Final Cut Pro X (ten zoals je het zelf noemen)

Bijdrager
    Hansi2124

Nou nog wachten op een nieuwe FCE (al weet ik niet wat daar nieuw in zou moeten zitten).

Bijdrager
    Triumph

Op FCE hoef je denk ik met een prijs van 299,- voor de pro niet meer op te rekenen

Moderator
    Mac Daddy

Ik denk dat Final Cut Pro de vervanger is van Express. Gezien de prijs. En straks komt er dan nog de Studio suite bij. Dat schat ik zo.

Bijdrager
    Hansi2124

Ah, dat kan ook zo zijn inderdaad.

Bijdrager
    Pieterr

Ik denk dat er nog best ruimte in de markt is om voor $99 een Adobe Premiere Elements concurrent neer te zetten. Dus wat mij betreft mag ie komen, Final Cut Express X voor $99.

En zeg niet: daar heb je iMovie voor. Als je interlaced bronmateriaal hebt, word je niet zo vrolijk van iMovie.

En gewoon lekker native AVCHD editten in Final Cut Express X, lijkt me ook heel handig.

Wat zou er dan uitmoeten, uit FCEX? BV: Die 4K-support zit de thuisfilmer niet op te wachten.

Bijdrager
    Hansi2124

Ik ga over een paar maanden een cursus FCE/FCP volgen, dus ik lees daarom ook dit topic met belangstelling;-)

Inactief
    Anoniem

Alleen één ding, ik mis de viewer? En de set in/out-points?

Bijdrager
    Triumph

Viewer is er niet je skimt over je clips heen en dat zie in een balk aan in het linker (midden) gedeelte.
    In en Outs doen je met je muis net als in iMovie

Bijdrager
    BornAudio

Voor de mensen die de presentatie van Final Cut Pro X willen kijken, het kan hier:

Deel 1 http://vimeo.com/22329493
    Deel 2 http://vimeo.com/22341718
    Bron: http://www.pampuri.net/

Apple heeft nog geen officiële video van de presentatie geupload.
    (Gaat denk ik ook niet gebeuren)

Bijdrager
    Triumph

Het zelfde had de man ook al geupload naar YouTube.

Daar hoor je ook aan het eind (deel 2) zeggen, geen upgrade geen FCE geen Studio “get rid of all that” en maak 1 programma voor € 299,-

Bijdrager
    Vassilli
    Triumph op 13 april 2011

Viewer is er niet je skimt over je clips heen en dat zie in een balk aan in het linker (midden) gedeelte.

Als dat zo is (Geen Viewer) Blijf ik bij de huidige FCP.

Bijdrager
    Afroman

Volgens mij gewoon een kwestie van wennen.

Inactief
    Anoniem
    Vassilli op 13 april 2011
    Triumph op 13 april 2011

Als dat zo is (Geen Viewer) Blijf ik bij de huidige FCP.Of je stapt over naar Avid, als je toch een beetje up-to-date wilt blijven, en 64-bit wilt werken.

Bijdrager
    Afroman

Ik weet niet hoe lang jij in de filmindustrie zit maar ff overstappen doe je niet. `Zeker niet als je een heel archief in FCP hebt staan.

Bijdrager
    Vassilli

@Appelschil

Ik ga zeker niet overstappen naar AVID. Ik wil niet een compleet nieuw programma gaan leren. En ik ben erg tevreden met FCP.

Bijdrager
    Afroman

Dat ook ja.

Dta is overigens met alle pro apps. Je stapt ook niet ff over van Ableton naar Logic, of van Lightroom naar Aperture.

Moderator
    Mac Daddy

Met edit programma’s is het inderdaad een vrij lastig verhaal om over te stappen.

Toch vraag ik mij af of dat redesign van Final Cut wel zo slim is. Want een Final Cut editor zal ook moeten wennen aan deze nieuwe interface en de vraag is of je dat wel wil.
    Een viewer om in en out points te maken en zo toe te voegen aan je montage is (tot nu toe?) de werkwijze in zo’n beetje elke serieuze editor en is ongeveer de basis. De vraag is of elke (final cut) editor zo blij is om een nieuwe werkwijze te moeten leren.
    Final Cut is een pro programma en wordt in bedrijven gebruikt waar geld moet worden verdient en een overstap naar een nieuwe versie wil je zo soepel mogelijk laten gaan.

Bijdrager
    1234

Final cut editors (andere ook trouwens) moeten het veelal hebben van snelheid. Wat ik erg belangrijk vind is dat ik de dingen die ik vaak gebruik op dezelfde manier en met het zelfde gemak (en dus snelheid) kan blijven gebruiken.

Scrubben op een videoweergave zoals in iMovie (werk ik nooit mee) vind ik niet handig omdat ik het anders gewend ben. Ik zeg niet dat ik niet wil ontwikkelen, maar helemaal omgooien wil ik absoluut niet. Heb deze week eigenlijk nog helemaal geen tijd gehad om me er op te storten dus een echt onderbouwde mening kan ik pas later vormen.

Bijdrager
    shanna61

afroman (Ik weet niet hoe lang jij in de filmindustrie zit maar ff overstappen doe je niet.)

Dit klopt maar er kunnen ontwikkelingen zijn die je er wel toe nopen.
    montagekaart videomachine 1995 – 2000 Geen fireweire aansluiting.
    Avid liquid 2000 – 2007 Werd niet ondersteunt door vista (pc)
    FCP studio 2007 – ? Ik vind zelf imovie een kriem om mee te werken. Ik kan er de logica niet van ontdekken. Ik zal zeker de viewer functie gaan missen en hoop daarom dat ze een knop in hebben gebouwd waar je kunt switchen tussen de oude en de nieuwe montage look. ga dan nog liever over naar adobe, heeft de zelfde look en feeling.

Bijdrager
    Anillusion

Bij het verschijnen van de eerste screenshots, toen schrok ik. Het leek inderdaad wel heel erg veel op iMovie. Daarna kwamen wat eerste momentopnames op YouTube en dat stelde me gerust. De presentatie was bij de Final Cut Pro Supermeet, een zaal vol video professionals dus en die was heel enthousiast. Toen kwam uiteindelijk de video met de hele keynote online en toen raakte ik heel enthousiast.

Ik heb de video meerdere malen door zitten kijken, omdat ze niet alles benoemen wat je voorbij ziet komen. Iemand bijvoorbeeld opgevallen met hoeveel gemak die man na het laten zien van de video een vorige versie terugpakte? Geniaal. Ik hoor niemand over hoe audio kanalen bij elkaar worden gehouden, of het nou mono, stereo of surround is (screenshots geven steeds een surround project aan). Toetsenbord ondersteuning is genoemd, dus ik neem aan dat in/uit punten gewoon gezet kunnen worden op de één of andere manier.

Ik geloof absoluut niet dat de rest van de software uit Final Cut Studio niet aan bod komt. Dit was een sneak peek van enkel Final Cut Pro en de rest komt ongetwijfeld ook aan bod. Ik verwacht wel dat er een aantal zaken zullen veranderen.

Ik verwacht dat we Final Cut Express niet meer terug zien, omdat je Final Cut Pro nu los kunt kopen en de meerprijs ten opzichte van Express zo laag is dat het voor Apple denk ik niet de moeite waard is om deze uitgeklede versie van FCP nog verder te ondersteunen.

Daarnaast verwacht ik dat dit het einde is van compressor. De meesten zullen het enkel gebruiken omdat het tot nu toe de enige manier was om al je cores te kunnen gebruiken om te renderen. Maar omdat FCP nu met Grand Central Dispatch werkt, denk ik dat de functionaliteit van compressor nu onder share komt te zitten. Het enige waar ik wel benieuwd naar ben is of ze een oplossing gaan bieden om meerdere macs samen te laten werken. Misschien een nog onbekende OSX Lion Feature, die op OS level verschillende grand central dispatches met elkaar laat samenwerken?

Soundtrack Pro, ik denk dat dit niet meer nodig is, want letterlijk alles wat je in Soundtrack kon doen heb ik terug zien komen in de demo. Wat ik eerder zie is dat Final Cut Pro en Logic Pro met elkaar kunnen samenwerken. Logic kreeg bij de vorige release van Final Cut Studio ook meteen een update, dus mogelijk dat Logic X nu ook meteen wordt uitgebracht.

Color, tja na die demo zou je zeggen dat het niet meer nodig is. Wat ik nog niet heb gezien zijn de waveform en vectorscopes. Ook motion tracking hebben we nog niet gezien, hij zei alleen dat de shapes konden worden geanimeerd.

In de demo zag ik een paarse layer met een lowerthird, wat een Motion project zou kunnen zijn. De grote vraag is of het geïntegreerd zal worden in FCP of dat het een losse app wordt. Ik gebruik Motion heel veel dus ik ben hier heel erg benieuwd naar. Misschien node based compositing uit Shake?

DVD Studio Pro, ik hoop dat ze dit ombouwen zodat je projecten kunt finishen als DVD, Blu-Ray of iTunes Project. Ik vrees alleen dat ze het gaan droppen.

Zaken waar ik verder nog benieuwd naar ben:
    – Multicam Editing
    – Stereoscopic 3D ondersteuning, lijkt me toch wel dat ze hier over nagedacht moeten hebben.
    – Met meerderen aan 1 project kunnen werken
    – Thirdparty hardware ondersteuning (AJA, Blackmagic, Euphonics, Tangent)
    – Final Cut Server
    – Projectmanagement
    > hoe ziet het er op de schijf uit
    > is er een backup/archief systeem voor je kaarten?
    – Ugrade mogelijkheden voor huidige Final Cut Studio bezitters.
    – Beyond 4K. Met de Epics en Scarlets kunnen we straks 5K of nog hoger gaan draaien, hoe gaat FCP daar mee om?

Blijft dus spannend tot juni, maar ik ga zeker kopen.

Bijdrager
    1234

wat ik me ineesn bedacht wat vet zou zijn;

dat je wanneer je bijvoorbeeld twee dezelfde beelden over elkaar zet, je in de canvas met de pijltjes toets de beelden exact op elkaar kan manoeuvreren per pixel (eenheid), zoals in bijvoorbeeld photoshop. dus per klik op pijltjes toets heel precies de beelden op de assen kunt verplaatsen.

Bijdrager
    Vassilli

Weet iemand al meer over de release o.i.d?:smile: Ben errug benieuwd!

Bijdrager
    Anillusion

Nog niks bekend. Ik had gehoopt dat er tijdens de WWDC het één en ander zou worden vrijgegeven, ivm plugin ontwikkelaars. Maar helaas. Gelukkig is het al juni, dus het zal niet lang meer duren :P.

Bijdrager
    Vassilli

Ja daar hoopte ik ook op!
    Dan moeten we het maar gewoon geduldig afwachten..

Bijdrager
    Afroman

WWDC duurt toch een paar dagen? En we zijn alweer bijna 26 juni inderdaad.

Bijdrager
    Anillusion
30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 72)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.