30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)
  • Q:
    Bijdrager
    mowat

Nieuw besturingssysteem macOS 11.0 – Big Sur

Na al die vele OS X – macOS 10.– versies start Apple weer opnieuw met versie 11.0 Big Sur.

Hopelijk ditmaal een vlottere  start dan met Catalina.

Bijdrager
    fred44nl

Catalina heeft vanaf het begin behoorlijk veel problemen gehad.

voor zo ver ik het kan overzien, gaat het dan hoofdzakelijk over systemen die ge-update zijn van bijv. Mojave of lager.

ik heb nu een splinternieuwe Macbook Air 2020.

die werd geleverd met Catalina en moest meteen ge-update worden naar versie 10.15.5

en weet je, alles werkt, geen enkel probleem.

Bijdrager
    Brombeer

Dus als ik straks wat over een boek van Jack Kerouac wil zoeken word ik bedolven onder besturingssystemen. Dank je Apple. Verzin eens wat nieuws. Was bij poezen gebleven.

Bijdrager
    erwin33

Waarom is Big Sur straks niet op een Mac Mini late 2012 te installeren?

Bijdrager
    KarelWillem

Omdat die acht jaar oud is. .;)

Apple moet financieel ook door de Corona crisis heen natuurlijk.

Bijdrager
    erwin33

Wat een gelul. Waarom zou een Mac Mini 2014 met mindere specs dan een late 2012 versie de nieuwe OS niet ondersteunen?

Moderator
    Night

Omdat de GPU geen Metal 2 ondersteunt? Dat is zowat een verplichting voor Big Sur met al die grafische effecten en AI.

Bijdrager
    erwin33

Komen er nog wel functies die grafisch niet zo heftig zijn voor een Mac Mini late 2012 wel in nieuwe updates voor Catalina als Big Sur uit is?

Bijdrager
    McJohn

Catalina kende idd een ietwat valse start, maar dat kunnen we van iOS enz ook zeggen.
    Wat Big Sur zal brengen, … waarschijnlijk weer andere issues die voorheen geen issues waren, who knows.

De Mac Mini Late 2012 biedt ondersteuning voor Metal 2, … toch? Zat dit niet in High Sierra? Dit lees ik in het systeemprofiel: “Ondersteund, functieset macOS GPUFamily1 v4”

Fin, het zal idd wel iets met de grafische unit te maken hebben, want qua processor power is de Mini Late 2012 krachtiger dan het 2014 model.
    Ik denk wel dat een nieuwe versie van Safari wel voor Catalina zal uitkomen en nog een paar jaar security updates etc.

MAAR,… voor Apple is een Mac Mini Late 2012, dus obsolete en het is wat het is volgens Apple.

Jammer, want mijn Mac Mini is gebouwd in juli 2014 en werkt zeer vlotjes.
    Oh well, er bestaan ergere dingen in het leven dan dat, dus we gaan er maar mee leren leven.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 4 dagen geleden door McJohn. Reden: 2x return is een nieuwe alinea bij OMT ... enough said
    Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>KarelWillem op 23 juni 2020 om 16:18</p>

Eerder het trucje dat al bijna honderd jaar door zo’n beetje elk bedrijf wordt toegepast.:)

Bijdrager
    csteelooper

<p class=”cite”>Kwadraatje op 23 juni 2020 om 20:24</p>

Eerder het trucje dat al bijna honderd jaar door zo’n beetje elk bedrijf wordt toegepast.:)

Klopt niet, want @erwin33 ís niet ontevreden (behalve dan over het feit dat zijn systeem niet naar 11.0 kan). Het komt eerder neer op een soort van planned obsolescence als je het mij vraagt, hoewel 8 jaar ondersteuning daarvoor aan de lage kant is. Maar er zal als je even wacht vast wel weer een hack komen waardoor het alsnog gaat lukken. Dat is tot nog toe met iedere versie van macOS gebeurd.

<p class=”cite”>Brombeer op 23 juni 2020 om 10:25</p>
    Dus als ik straks wat over een boek van Jack Kerouac wil zoeken word ik bedolven onder besturingssystemen. (…)

Dat zal wel meevallen. Als het wel gebeurt ligt het eerder aan jouw zoekopdracht dan aan de naam van Apple’s besturingssysteem. Ten eerste zet je in dat geval sowieso de naam van de auteur erbij en niet de term macOS, en ten tweede, zelfs als je alleen op ‘Big Sur’ zoekt, kom je eerst een hele hoop tegen over het natúúrgebied Big Sur, niet over macOS 11.0. Naarmate dat uitkomt en meer gebruikt gaat worden, zal de invloed ervan op zo’n soort generieke zoekterm echter wel toenemen denk ik.

<p class=”cite”>Brombeer op 23 juni 2020 om 10:25</p>
    (…) Was bij poezen gebleven.

Dat ging niet meer… Die waren na Mountain Lion op, weet je nog…? Tijdens de presentatie van Mavericks is men daar uitgebreid op ingegaan… Dat is één van de redenen dat ze vanaf Mavericks naar ‘iconische plaatsen in de US’ gingen. Big Sur is er daar ook een van.

Uiteraard had men wel een nieuwe reeks kunnen starten, want we hebben immers ook een nieuwe ‘major version’. Als het macOS 10.16 Big Sur was geworden, was dit een ‘logischere’ naam geweest dan nu in combinatie met versienummer 11. Versie 11 is echt een stap voorwaarts, meer dan een incrementele update, dus had men inderdaad een heel ander soort van reeks kunnen nemen. Bijvoorbeeld namen van staten, county’s of steden, om maar wat te noemen.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 4 dagen geleden door csteelooper.
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik vraag me af of Apple niet ook op de Firefox/Windows/Chrome/enz.-toer gaat door gewoon het hele nummer elke keer te verhogen: macOS 11 Big Sur, macOS 12 Mount Shasta, macOS 13 Klamath, macOS 14 Channel Islands, macOS 15 Haight-Ashbury enz.

Bijdrager
    Groentenboer

Waarom zou Apple dat doen en afwijken van de tot nu toe gehanteerde methode?

Bijdrager
    erwin33

<p class=”cite”>csteelooper op 24 juni 2020 om 07:31</p>

<p class=”cite”>Kwadraatje op 23 juni 2020 om 20:24</p>

Klopt niet, want @erwin33 ís niet ontevreden (behalve dan over het feit dat zijn systeem niet naar 11.0 kan). Het komt eerder neer op een soort van planned obsolescence als je het mij vraagt, hoewel 8 jaar ondersteuning daarvoor aan de lage kant is. Maar er zal als je even wacht vast wel weer een hack komen waardoor het alsnog gaat lukken. Dat is tot nog toe met iedere versie van macOS gebeurd.

Dus dat. En misschien komt er wel een uitgeklede versie/light versie van Big Sur voor oudere modellen?

Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>erwin33 op 24 juni 2020 om 10:56</p>
    <p class=”cite”>En misschien komt er wel een uitgeklede versie/light versie van Big Sur voor oudere modellen?</p>

Dat hebben ze de vorige tig keer ook niet gedaan, dus reken daar maar niet op.

Bijdrager
    erwin33

<p class=”cite”>Kwadraatje op 24 juni 2020 om 11:04</p>

<p class=”cite”>erwin33 op 24 juni 2020 om 10:56</p>
    <p class=”cite”>En misschien komt er wel een uitgeklede versie/light versie van Big Sur voor oudere modellen?</p>

Dat hebben ze de vorige tig keer ook niet gedaan, dus reken daar maar niet op.

Misschien hoogste tijd om hier eens verandering in te gaan brengen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Groentenboer op 24 juni 2020 om 10:34</p>
    Waarom zou Apple dat doen en afwijken van de tot nu toe gehanteerde methode?

Omdat ze dat nu wél lijken te doen? Eens op blijven letten of de eerste subversie 11.0.1 wordt, of 11.1.

Bijdrager
    erwin33

Wat gaat er nu gebeuren met Catalina als Big Sur uit is? Komen hier dan nog updates voor als er dus geen lite of uitgekleede versie er van voor oudere modellen komt dan?

Bijdrager
    TheBigZ

Alleen Security Updates, voor de vorige twee macOS versies (Mojave, Catalina).

https://support.apple.com/nl-nl/HT201222

Bijdrager
    computer space

Ik vind wel dat het hoog tijd voor een mannenmodus, MacOS 11B “David Hasselhoff”. Getverdemme, ik ben dat rondehoeken DUPLO kleurtjes gezever KOTSBEU. Ik wil een goede NeXTStep/Knightrider modus voor de GUI. Wel lekker minimaal speesgreejen met de behuizing, maar als ik het aanzet waan ik me in LEGO Friends.

Éen voordeel, met de ARM switch is het OS en de hardware officieel dood. We gaan van PC/MAC war, en Windows/MacOS war naar de browseroorlog. Wie draait het beste de webapps van de Office/Adobe/AutoDesk en weet-ik-veel cloud? Apple is dus synoniem voor Safaribakken, Microsoft probeert zieltjes terug te hengelen naar Chrome Edge en onze kroost wordt met een Chrome omgeving opgevoed. Big Sur doet er dus eigenlijk niet meer toe, en dat hele ARM/Intel ook niet meer. Alles wordt een dikke virtualisatie in Javascript.

Bijdrager
    computer space

<p class=”cite”>erwin33 op 23 juni 2020 om 14:27</p>

A) Dat is het wel, de hackmac garde richt zich nu op bruikbaar houden oude Macs. Desnoods met extern GPU

B) Zie mijn rant hierboven: eigenlijk boeit het niks of je Big Sur draait of niet, als er maar een goede browser draait

C) Het is altijd nog een perfecte Windows 10 machine…., en dus 100% actueel. Je kunt veel zeggen van MS, maar ze hebben rust in de tent gebracht. Nu al vijf jaar alles op Win 10 zetten, en zelfs een iMac 2006 nog ondersteunen, waar Apple niet eens meer weet dat die wit was.

Bijdrager
    KarelWillem

Jakko Westerbeke op 24 juni 2020 om 10:28
    Ik vraag me af of Apple niet ook op de Firefox/Windows/Chrome/enz.-toer gaat door gewoon het hele nummer elke keer te verhogen: macOS 11 Big Sur, macOS 12 Mount Shasta, macOS 13 Klamath, macOS 14 Channel Islands, macOS 15 Haight-Ashbury enz.

Dat zou een bijzonder onhandige zet zijn, en gaat dan ook nooit gebeuren.

Ten eerste omdat mensen met een compleet versie-nummer ook echt een stevige update verwachten, ten tweede omdat Apple dan per update een nieuwe naam moeten verzinnen en communiceren.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 3 dagen geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    erwin33

<p class=”cite”>computer space op 25 juni 2020 om 12:40</p>

<p class=”cite”>erwin33 op 23 juni 2020 om 14:27</p>

A) Dat is het wel, de hackmac garde richt zich nu op bruikbaar houden oude Macs. Desnoods met extern GPU

Ben benieuwd hoe dit dan in zijn werk gaat en of je terug kan naar de oude Catalina situatie mocht zo’n ‘hack’ niet bevallen.

Bijdrager
    mowat

@ Erwin ,

De simpelste manier om altijd terug te kunnen naar een vorig systeem is een “bootable image”  te maken vooraleer je gaat upgraden.

Ik kan nog altijd naar wens opstarten met of teruggaan naar hetzij Mojave , Sierra , El Capitan , Snowleopard , Tiger of welk vorig systeem je maar wil.

Bijdrager
    erwin33

<p class=”cite”>mowat op 25 juni 2020 om 17:42</p>
    @ Erwin ,

De simpelste manier om altijd terug te kunnen naar een vorig systeem is een “bootable image”  te maken vooraleer je gaat upgraden.

Ik kan nog altijd naar wens opstarten met of teruggaan naar hetzij Mojave , Sierra , El Capitan , Snowleopard , Tiger of welk vorig systeem je maar wil.

Dat kan toch ook op een USB stick zijn?

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>erwin33 op 25 juni 2020 om 17:49</p>

ja, maar een Mac met bijv. Catalina kun je niet zo maar eventjes opstarten van af een usb-apparaat.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>KarelWillem op 25 juni 2020 om 13:19</p>
    Dat zou een bijzonder onhandige zet zijn, en gaat dan ook nooit gebeuren.

Ten eerste omdat mensen met een compleet versie-nummer ook echt een stevige update verwachten, ten tweede omdat Apple dan per update een nieuwe naam moeten verzinnen en communiceren.

Dat doen ze nu ook al. Ik bedoelde niet dat elke x.y.z-versie een heel nieuw nummer krijgt, maar de hoofdversie — die tot nu toe altijd de x in 10.x was. Dat je dus 11.0.0 t/m 11.3.8 Big Sur hebt, 12.0.0 t/m 12.6.21 Mount Shasta, enz.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>computer space op 25 juni 2020 om 12:40</p>
    Je kunt veel zeggen van MS, maar ze hebben rust in de tent gebracht. Nu al vijf jaar alles op Win 10 zetten, en zelfs een iMac 2006 nog ondersteunen, waar Apple niet eens meer weet dat die wit was.

Dat komt omdat Microsoft altijd al van de lange ondersteuning geweest is, want anders klagen zakelijke klanten dat hun op maat gemaakte software van 25 jaar geleden het „ineens” niet meer doet, ondanks de waarschuwingen van de laatste vijf jaar dat dat onder nieuwe versies van het besturingssysteem kan gebeuren. MS moet soms véél moeite doen om oude software werkend te houden, waar men bij Apple een andere filosofie aanhoudt: op den duur mag je van de klant verwachten dat ze hun software bijwerken, of overschakelen op wat moderners.

Bijdrager
    erwin33

<p class=”cite”>fred44nl op 25 juni 2020 om 18:31</p>

<p class=”cite”>erwin33 op 25 juni 2020 om 17:49</p>

ja, maar een Mac met bijv. Catalina kun je niet zo maar eventjes opstarten van af een usb-apparaat.

Hoe dan wel? En welk OS wel want dan kan ik  binnen in een oudere versie naar Catalina toch?

Bijdrager
    GoeieDag

fred44nl op 25 juni 2020 om 18:31

Hoezo niet?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.