9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Nitro

Niet parkeren bord op me G3

Hmm, dit wordt vast een newbie vraagje:-) maar wat houd het in als je een niet parkeren bord krijgt voordat je mac zn OS gaat laden? Ik heb zojuist me Mac geupdate naar 10.3.5 en de nieuwe java geinstalleerd. Maar nu krijg ik dus dat.:-(

Bijdrager
    macpro

Dat betekent dat je Mac het OS niet kan laden.
    Probeer eens op te starten met de appel, alt, f en s toets tegelijk ingedrukt.
    Dan kom je in single user mode terecht.

Wacht totdat het starten klaar is en de prompt verschijnt.
    Er staan dan instructies over hoe je met fsck de schijf kunt controleren.
    Doe dat.

Als dat klaar is kun je met het commando reboot de Mac opnieuw opstarten.

Bijdrager
    Sad

Dat betekent dat de standaard opstartschijf er niet is.

Ga naar systeemvoorkeuren, opstartschijf en selecteer de juiste schijf.

Bijdrager
    Nitro

Hmm en als dat niet werkt? Ik zie maar heel even dat appeltje (1 sec) en daarna verspringtie gelijk naar dat niet parkeren ding.

Bijdrager
    Nitro

Hm ding was inderdaad zn opstart schijf kwijt. Heb geboot met mac OS install cd, en daarmee aangegeven vanaf welke schijf hij moet opstarten. Thnx voor de hulp, hier kan slotje op:-)

Bijdrager
    macpro

Das maf. Dat had ik niet verwacht.
    Uit het OS 9 en eerder tijdperk weet ik dat de Mac gewoon alle schijven af zoekt totdat ‘ie een geschikte opstart schijf heeft gevonden.
    Vreemd dat ‘ie dat dan onder OS X niet meer doet.

Waarschijnlijk had je dan ook kunnen opstarten met de alt toets ingedrukt. Dan kom je in het scherm terecht waarin alle opstart schijven worden getoond en kun je kiezen waarmee je wilt opstarten.

Bijdrager
    3sje
    ”macpro”

Das maf. Dat had ik niet verwacht.
    Uit het OS 9 en eerder tijdperk weet ik dat de Mac gewoon alle schijven af zoekt totdat ‘ie een geschikte opstart schijf heeft gevonden.
    Vreemd dat ‘ie dat dan onder OS X niet meer doet.

Waarschijnlijk had je dan ook kunnen opstarten met de alt toets ingedrukt. Dan kom je in het scherm terecht waarin alle opstart schijven worden getoond en kun je kiezen waarmee je wilt opstarten.

Inderdaad, maar dat doet die hier ook (tenzij ik verkeerd las), alleen geeft die al wat sneller feedback met dat teken. Ik herinner me wel eens een paar keer dat ik onder classic dan de diskette met het pinkend vraagteken kreeg. Dat duurde ook een secondje of twee en daarna startte die op, dat was vooral als die vanop de CD moest starten omdat op mijn HD toen een ongeldig MacOS stond.

Dus ja, alles hangt wat van de snelheid af. Ik ken enkel onder MacOS Classic de zoekvolgorde van een systeem, misschien probeerde die ook even op een server te zoeken waardoor de wachttijd wat langer was en die al snel wat feedback wou geven end aarna de HD vond en gewoon opstartte.

Bijdrager
    Nitro

Graag zou ik nog even willen terug komen hierop. Me G3 werkt weer een beetje normaal. Alleen… Het opstarten duurt 5 minuten en hij kan zichzelf niet meer uitzetten. Geef ik het commando om uit te zetten dan kom ik in het blauwe eindscherm waar uiteindelijk dat ene zonnetje (zo noem ik het maar) blijft ronddraaien. fsck -f vind geen rare dingen. Ik heb me geheugen al eens uit me mac gehaald en laten booten met 1 reepje en een ander reepje. Maar ik blijf dezelfde problemen houden. Denken jullie dat dit hardware matig iets is?

Bijdrager
    macpro

Het lijkt erop dat er dan toch iets rot is aan je Mac OS X omgeving.
    Probeer eens om de combo update naar 10.3.5 te installeren.
    Wel vooraf de schijfbevoegdheden herstellen met het schijfhulprogramma, en na de installatie nog een keer.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.