4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    Harrolf

Niet mogelijk om bevoegdheden van een harde schijf te herstellen

Hallo mensen,

Ik heb voor kerst van een zeer gul familielid een nieuwe macbook pro gekregen. Nu blijkt mijn externe harde schijf alleen te kunnen lezen op dit apparaat, tijd om dus de bevoegdheden even te herstellen. Nu blijkt dit niet mogelijk op mijn oude laptop (macbook pro 13 inch 2011), het knopje voor ‘herstel bevoegdheden’ is namelijk vaag grijs, algemeen bekend bij mac dat je die dus niet kunt aanklikken.
    De harde schijf is een seagate van 1TB.
    Heeft iemand enig idee hoe je dit kan omzeilen, of wat de oorzaak is?

Fijne kerst, en bedankt!

Harrolf

Bijdrager
    silvercircle

Al geprobeerd om de schijf te selecteren en via toon info (rechter muisknop) de bevoegdheden aan te passen?

Bijdrager
    Buzz

Bevoegdheden herstellen via Schijfhulpprogramma zal niet werken bij een externe harde schijf. Die functie is alleen bedoeld voor bevoegdheden op bestanden van het besturingssysteem en applicaties. Die staan niet op je externe schijf, en daarom is deze knop grijs.

Kom je van Windows? Als je alleen kan lezen van de externe schijf, dan komt dat misschien omdat de schijf NTFS geformatteerd is. Dat kan je in Schijfhulpprogramma controleren. Je zal hem dan moeten wissen en in MacOS Extended of ExFAT moeten formatteren (wel eerst een backup maken natuurlijk!).

Bijdrager
    GoeieDag

Ja, dat is ook mijn gedachte: NTFS geformatteerd.
    En zelfs kom je van andere Mac: soms is men vergeten dat men daar dan hulp-appjes heeft geĂ¯nstalleerd om NTFS wel te schrijven.
    Maar op een Mac moet je met HFS+ werken, en in een gemixte omgeving met (ex)FAT.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.