4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    weazel

Niet bevoegd om eigen bestanden te wijzigen

Ik heb een probleem met mijn Macbook met Snow Leopard.

Een poos geleden heb ik een 2e gebruiker aangemaakt op mijn macbook. Deze heb ik dezelfde rechten gegeven als de hoofdgebruiker.

Sindsdien heb ik allerlei rare problemen met bevoegdheid op mijn hoofdgebruiker-account, die er voorheen niet waren.

Mappen en bestanden die er al jaren opstaan, evenals mappen die ik bijvoorbeeld gisteren heb aangemaakt, kan ik plots niet meer wijzigen. Terwijl ik ze als hoofdgebruiker heb aangemaakt. Zie onderstaande screenshot. Ik heb de map alle mogelijke bevoegdheden toegekend, en nog steeds kan ik de naam niet wijzigen. Ik heb deze map een week geleden zelf aangemaakt.

Heb paar keer geprobeerd om via schijfhulp mijn bevoegdheden te herstellen, maar dat werkt niet.
    Op internet vind ik maar zeer sporadisch iets over dit probleem, en dan gaat het meestal vrij snel over naar terminal-taal waar ik nul verstand van heb.

Is het mogelijk om dit op te lossen, of liever nog: alle mogelijke beveiliging van mappen uitschakelen? Ik ben de enige die aan mijn eigen laptop werkt, dus beetje onzinnig om dingen voor mezelf te beveiligen.

Bijdrager
    mowat

Heb je ook de bevoegdheid over de map of de map daarboven waarin deze bestanden staan ?

Inactief
    Anoniem
    weazel op 10 oktober 2011

Heb paar keer geprobeerd om via schijfhulp mijn bevoegdheden te herstellen, maar dat werkt niet.

Dat is juist – die functie is alleen van toepassing op Systeem files, en niet op je eigen documenten.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Zoals gezegd: hoe staan de rechten van de map(pen) erboven? Als er namelijk ook maar eentje daarvan op “Alleen lezen” staat voor de huidige gebruiker, kun je niet lezen in schrijven in de submappen ervan.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.