25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    _Billy_

Niet alle videocamera’s geschikt om op MAC aan te sluiten?

“Niet alle videocamera’ s zijn geschikt om op een MAC aan te sluiten”, las ik vandaag op internet.

Aangezien ik zelf een Mac heb, en deze week beelden (op een mini DV) wil inladen, vroeg ik me af:

1. Welke zijn in ieder geval wél geschikt? (omdat jullie daar wellicht ervaring mee hebben).

2. Het gaat me vooral om het inladen van de beelden in de Mac. Voldoet daarvoor een camcorder?

Groeten.

Bijdrager
    macosxfreaky
    Bijdrager
    _Billy_

Dank! Zeer leerzaam, die linkjes.

Bijdrager
    bartvd

het gaat erom dat de output van videocameras niet altijd makkelijk door een mac gelezen wordt. Hier heb je vooral last van met harddisk cameras enzo..
    Cameras met minidv hebben die problemen niet.

Bijdrager
    ener

Sorry voor de bump, maar ik heb nog steeds problemen met het bekijken van mijn mini-dv beelden op de mac.
    Ik hoorde exact hetzelfde verhaal van iemand anders, hij had precies hetzelfde probleem maar met een andere camera.

Bijdrager
    Pieterr

@ener: Leuk die bump maar misschien kun je eerst eens beginnen met te vertellen welke camcorder je hebt…

EDIT: panasonic nv gs330
    http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=1777652#1777652

Bijdrager
    ener

Ik heb al eens eerder een poging gedaan hier, maar toen helaas te vergeefs.
    Ik heb een panasonic nv gs330 (mini-dv)
    Afspelen van de onbewerkte geimporteerde bestanden (.dv) (via imovie08 of imovieHD) is de kwaliteit slecht. 4:3 ipv 16:9 zoals het opgenomen is en de beeld kwaliteit opzich is ook slecht.
    Bewerkt en geexporteerd met imovie zijn de beelden nog steeds slecht.
    Wat oiok heel vreemd is is dat imovie 08 de bestanden wel als 16:9 weer geeft, maar als ik ze als .dv afspeel met quicktime of vlc dan geeft ie het dus in 4:3 weer.
    Fullscreen zou het gewoon mooi beeld moeten geven, beelden van andere mensen met camcorders zien er meestal wel mooi uit. Ook daarbij vind ik nog geregeld nog fouten in het afspelen.
    Pro-warehouse zou het uitzoeken en geeft geen reactie net als cameranu waar de cam weg komt kent geen service.

Bijdrager
    ener

Zou het helpen als ik quicktime pro installeer/aankoop?

Bijdrager
    Pieterr
    ”~;-

”Slecht” is een ruime kwalificatie. Wat is er precies mis met het beeld, naast de verkeerde verhoudingen?

Je hebt dit allemaal al gelezen, neem ik aan? http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=1777652#1777652

Bijdrager
    ener

Dat heb ik toen ook allemaal doorgenomen, alle stappen ondergaan en niks hielp.
    Ik dacht laat ik het nog eens proberen, maar ben bang dat dezelfde tunnel visie ontstaat, had gehoopt dat het probleem meer voor zou komen en dat iemand het ei gevonden had.
    Slecht is een ruime kwalificatie inderdaad, blokkerig beeld is in mijn ogen slecht, streperig beeld in vlc is slecht, verkeerde verhoudingen evenmin.

Moderator
    unSOUND

Streperig beeld is normaal, dat komt omdat je beeld interlaced is opgenomen. Om dat op te lossen moet je het op een TV bekijken, of de film exporteren met de de-interlacing aan.

Verhoudingen die niet kloppen zijn vaak een probleem van de software die je gebruikt. in iMovie kun je zelf aangeven hoe het materiaal geïmporteerd moet worden, in 4:3 of in 16:9. Als het gaat om het afspelen in QuickTime en/of VLC, kan het liggen aan de manier waarop het is opgeslagen.

Bijdrager
    mark-a-mac

Die panasonic is toch geen HD-cam? Waarom neem je dan op 16:9 op?

Bijdrager
    hobbes2210

HD is niet gelijk aan 16:9

HD betreft een hogere resolutie, meer beeldlijnen etc.
    16:9 is gewoon de verhoudingen van breedte versus hoogte.(zgn breedbeeld)

@ ener:
    Is het beeld dat je afspeelt op een tv slechter dan rechtstreeks van de camera?
    In principe zou dit gelijk moeten zijn.

Als dit niet zo is, dan zijn er veel mogelijkheden.
    Streperig beeld zou kunnen komen door een verkeerde interlacing (upper vs lower)
    Blokkerig komt door een probleem in je digitale keten, dus je harde schijf of wellicht te weinig memory
    Ook kan je een verkeerde codec gebruikt hebben.
    Probeer in je project settings zoveel mogelijk de originele settings van je bron te hanteren.

Pas bij uitvoer ga je de film aanpassen (converteren) naar je uiteindelijk formaat.

Laat ons dus even weten wat je project settings zijn in iMovie, wie weet kunnen we je helpen

Bijdrager
    mark-a-mac

@ener
    Speelt je camcorder op een tv wel 100% af? M.a.w., geen tape- of vuile videokoppenprobleem?

@Hobbes
    Uiteraard is 16:9 niet gelijk aan HD. Ik weet alleen niet waarom je met een DVPAL-camera in breedbeeld zou willen opnemen. Maar ik heb het hele breedbeeldfenomeen dan ook een beetje overgeslagen.

Bijdrager
    hobbes2210

16:9 in Pal is echt toch wel prettig op een breedbeeld TV:-)
    Ben je toch echt van die zwarte balken aan de zijkant af!

Het heeft echter wel een hoop ellende in editting lang gebracht.
    Van vroeger 2 presets heb je er nu ineens een heleboel:-)

Bijdrager
    ener

Hey bedankt voor het mee denken, ik heb een imac en nog niet zo heel lang, over memory niks te klagen dus.
    16:9 is volgens mij wel standaard voor mijn camcorder en speelt inderdaad ook mooier af op m’n breedbeeld TV. Op TV speelt de cam die een paar maand oud is ook prima af.

Wat is interlacing?
    Hou zou ik die codec aan kunnen passen?
    Waar vind ik de info over project settings? (ik heb nu alleen imovie hd)

Vast bedankt.

Bijdrager
    hobbes2210

iMovie HD spreekt eigenlijk voor zich.

Als je gaat capturen dan kies je een nieuw project met als preset DV widescreen.
    Dan kan je de beelden vanuit de camera via firewire binnen gaan halen.
    Alles wat je dan ziet op je computerscherm is niet zo relevant .

Als je film klaar is, dan kies je voor share en de gewenste eind resultaat.

Dit zou eigenlijk probleemloss moeten verlopen.
    Wat kies je als eind resultaat?

Wat betreft interlacing : http://nl.wikipedia.org/wiki/Interlaced_scanning

Bijdrager
    ener

Het binnen halen gaat opzich ook goed, alleen het exporteren gaat iets mis heb ik het idee, of het afspelen.
    Als ik mijn camera instel op 16:9, ik leg wat beeld vast, importeer dat en vervolgens exporteer ik het naar itune, dan wordt het beeld 4:3 :S

Nu heb ik zojuist even mijn camera op 4:3 gezet en het hele verhaal opnieuw en dan speelt itunes het af op 16:9.
    (en het beeld nog steeds niet goed) korrelig/blokkerig beeld.

Bijdrager
    hobbes2210

Welke preset gebruik je bij het sturen naar iTunes??

Waar share je naar? Quicktime met expert settings of wat??

Bijdrager
    ener

er zijn 4 mogelijkheden voor het exporteren naar itunes, ik heb de 2 hoogsten gebruikt. 640×360 en 960×540

Ook geeft imovie 08 aan dat er quicktime componenten ontbreken:
    De QuickTime-componenten die vereist zijn om diverse filmtypen te bekijken, te bewerken, te importeren en te exporteren, zijn niet geïnstalleerd. Deze componenten maken deel uit van het iMovie-installatieprogramma. Installeer de software opnieuw.
    Het opnieuw installeren van imovie 08 lukt mij niet.

Bijdrager
    hobbes2210

Imovie 8 is toch onderdeel van iLife.

Heb je dit pakket?
    Ik denk dat quicktime wil exporteren in H264, welke wellicht ontbreekt.

iMovie volledig verwijderen en dan opnieuw installeren lijkt me de beste oplossing.

wellicht kan je ook voor export to iPod kiezen

Bijdrager
    ener

Nee hoor de H264 ontbreekt niet, al echt heel veel geprobeert.

Enig idee hoe ik opnieuw de imovie08 installeer? Ik kom alleen op de site van apple terecht en daarbij staat dat ik moet betalen.

Bijdrager
    hobbes2210

Heb je de originele DVD nog, of stond iMovie8 op je computer toen je deze kocht?
    Indien dat laatste, dan zullen andere in moeten springen, dan weet ik het nl. niet meer.

Als je de iLife8 DVD hebt, dan gewoon instaleren vanaf de DVD.

Succes

Bijdrager
    ener

Ik heb Panasonic gesproken en mij is verteld dat de camera gewoon niet compatible is met apple:(
    En ten overmaat van ramp heb ik de doos niet meer en kan ik de cam niet meer omruilen bij de leveancier, zwaar balen dus. Ik heb hem nu op marktplaats gezet en ga ik kijken voor een nieuwe.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.