16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    bugboy

Next-day on site garantie mogelijk?

Ik zie dat er best vaak een AppleCare wordt gekocht voor een uitgebreidere garantie. Nu zal ik niet de discussie opstarten dat dit een belachelijke service is, omdat je eigenlijk toch mag verwachten dat het spul 3 jaar mee gaat (dan wil ik een accu en een HD daar wellicht nog wel van uitsluiten). Wat ik veel belangrijker vind, is dat ik mijn computer niet 4 weken kwijt ben. Een vriend van mij heeft een iMac en die is nu al ruim 3 weken weg. Je krijgt totaal geen feedback en je moet maar wachten.

Is het niet mogelijk om next-day on-site garantie af te sluiten, zoals de meeste A-merken hebben (en zelfs Medion)? Ik kan echt niet 4 weken zonder mijn MBP. Ik heb wel een Time Capsule, maar zonder gelijkwaardige vervangende laptop kan ik daar niet veel mee. Hoe gaan zakelijke gebruikers hier mee om? Hebben die gewoon een extra model op reserve?

Bijdrager
    tjetta

Hmm, gewoon een goede service provider zoeken die onderdelen op voorraad heeft of de volgende dag geleverd krijgt. Heb zelf bij een APR gewerkt en 3 weken is uitzonderlijk lang:)

Bijdrager
    Koetjesreep

Zorg voor een goede inboedelverzekering. Apple Care is inderdaad oplichterij. Maar heey, zou jij je stomme aankoop (AC) niet goedpraten achteraf:P

Bijdrager
    Moriarty

Een APR die onderdelen op voorraad heeft!?

Das nieuw…bestellen via GSX is volgende dag binnen toch? Tenzij je ervoor kiest op je eigen kosten een voorraad te voeren, maar dat zijn wel ERG veel onderdelen om op voorraad te hebben:)

Ik denk dat het moeilijk gaat worden een next day service te krijgen, vanwege bovenstaande dingen:)

Bijdrager
    Moriarty
    ”bugboy”

omdat je eigenlijk toch mag verwachten dat het spul 3 jaar mee gaat (dan wil ik een accu en een HD daar wellicht nog wel van uitsluiten).

Je hebt als je een product zakelijk koopt geen recht om aanspraak te maken op het consumentenrecht in Nederland overigens…

Bijdrager
    fatboysmart

Een snelle manier is om bij een defect hem aan te leveren bij bv. Card Services.

Zij zijn Apple Certified en repareren ook voor veel apple dealers.
    En natuurlijk is je Apple Care daar ook van toepassing.
    Ze hebben 4 vestigingen in Rotterdam, Zwolle, Amersfoort en Steenwijk, en ik geloof ook nog in Duitsland.

http://www.cardservices.nl/ccms.705.Apple-Service—Support.html

Moderator
    Strifer
    ”bugboy”

Nu zal ik niet de discussie opstarten dat dit een belachelijke service is, omdat je eigenlijk toch mag verwachten dat het spul 3 jaar mee gaat (dan wil ik een accu en een HD daar wellicht nog wel van uitsluiten).

En omdat je het er toch bij schreef wil ik toch even opmerken dat hoewel je van een product mag verwachten dat het een x aantal jaren meegaat, mag je daar niet zomaar datzelfde aantal jaren grenzeloze garantie van maken. Het is overigens fabrieksgarantie (wat betekent dat je dus met afschrijving, slijtage en bewijslast te maken hebt!) en daar zitten een hoop haken en ogen aan. ik meen mij te herinneren dat je als klant zelf verantwoordelijk bent voor het aantonen van het soort defect (zelf stuk gemaakt, verkeerd gebruikt, machine fout, etc) nadat je een product langer dan 6 maanden hebt…

Bijdrager
    trabant
    ”bugboy”

Hoe gaan zakelijke gebruikers hier mee om? Hebben die gewoon een extra model reserve?

Dat, en er is een calamiteitenpotje. Even snel een tweedehandsje scoren bij Condor is soms sneller en goedkoper dan een duur on-sitecontract.

Bijdrager
    wopper
    ”tjetta”

Hmm, gewoon een goede service provider zoeken die onderdelen op voorraad heeft of de volgende dag geleverd krijgt. Heb zelf bij een APR gewerkt en 3 weken is uitzonderlijk lang:)

Hoi leuk dat je dit aanhaalt kan je wat namen noemen? Ik was namelijk zelf heel heel erg verbaasd dat ik mijn online aangekochte MAC bij Apple zelf in een winkel moest afgeven. Ik heb 2x moeten bellen en met klem moeten vragen of Apple een case wilde openen, hierna ging ik naar 2e lijns en toen ik uit de wachtrij werd gepakt “ja voor HD problemen moet je langs een winkel” zei niet eens zijn naam.

Ik naar A-MAC in Utrecht en daar moet ik 10euro verzendkosten betalen om dat ik mijn MAC niet bij hun heb gekocht, toen heb ik even vriendelijk geglimlacht en maar accoord gegeven omdat ik mijn 2 weken oude MAC zo snel mogelijk weer wil gebruiken.

Maar dat is toch bizar, eerst moet je smeken voor een case nummer, ze willen je bij Apple direct naar een winkel sturen. Dan sta je in de winkel en moet je transport kosten betalen, ik mag aannemen dat A-MAC en Apple dit onderling toch wel kunnen uitvechten?

Mocht je nog tips hebben of weten waarom ik die 10euro moet betalen (reden: omdat ik hem niet bij hun gekocht heb, sorry koop een apparaat van 2100e waar van hun repair center zijn. In mijn beleving dus geen reden maar vanuit hun oogpunt slecht uit onderhandeld met Apple wat ze op de consument doorberekenen)

Bijdrager
    boerke

Het 1/2/3/4 weken kwijt principe is onderhand overal in gebruik
    of het nu gaat om je nieuwe TV / magnetron of je Senseo,
    Vroegah ging je terug naar de winkel en kreeg je een vervanger/nieuwe.(of je geld terug)

Alleen de Aldi is een winkel die niet moeilijk doet, en waar je zelfs na 2 jaar je spullen weer kan inleveren na een defect (vervangen is dan wel iets anders) (en wel met kassabon, die over het algemeen vervaagd binnen 3 maanden)

Maar, ik heb wel goede applecare ervaringen… !

Ja, ja het zou niet nodig moeten zijn, je hebt garantie etc.
    Maar als iets snel gefixed moet worden?

Powermac G5 + applecare

1e probleem = defecte DVD drive – opgestuurd & volgende dag in huis. (mag je verder zelf doen/oude retour in gratis? verzenddoos)
    2e probleem = video-card defect?(strepen/jitter) Diezelfde dag monteur aan huis, en probleem verholpen.(swap)
    3e probleem = uitgefikte voeding wegens Nuon stroom uitval. Dezelfde dag gehaald, volgende dag vroeg terug.

Zonder Applecare waren die laatste 2 in ieder geval garantie-problemen geweest waarvoor ik naar de APR had moeten gaan, of opsturen. Zie je het al voor je, 10 kilometer fietsen met een dikke powermac in je fietstas? (en dan 1/2/3/4 weken later weer terug)

Dus, je betaald wat extra voor die extended garantie… maar ik kon in principe wel redelijk snel doorwerken.
    Zoals iedere verzekering uiteindelijk, je betaald 2 kwartjes per dag, en bent verzekerd van het snel hervatten van je werkzaamheden.

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet

Vorige week nog; Kennis met een 2,5 jaar oude MBP, binnen een half jaar heeft hij zijn logic board, zijn scherm en zijn HD moeten laten vervangen, allemaal onder AppleCare. Reparatiekosten waren zonder AC bijna 2000 euri geweest….

Dát was een blije AC-klant :D

Bijdrager
    trabant

In het AppleCare ProtectionPlan (ACPP) zit toch ook een ‘collect &return’? Je moet dan wel drie keer thuis zijn: voor het ontvangen van de lege doos, op laten halen van de volle en weer voor het ontvangen van de doos met het gerepareerde artikel. Dan rij ik net zo lief zelf naar een ASP, maar alleen ACPL (AppleCare Parts&Labour) dat maar de helft kost, verkoopt Apple hier niet.

Feit blijft dat een fabrikant bij verkoop de grote winst pakt en alles wat er daarna nog met het product gebeurt, kost hem in het beste geval geen geld meer. En uit die kosten slaan ze ook nog een slaatje door verlengde garantie te verkopen, gezien de redelijkerwijs te verwachten levensduur eigenlijk een gotspe.
    Ik moet toch maar eens kijken of mijn rechtsbijstandsverzekering mij ook dit soort akkefietjes uit handen kan nemen, want als ik mijn uurtarief moet loslaten op elektronicaverkopers die onder hun wettelijke verplichtingen uit proberen te draaien, dan is een nieuwe aanschaffen vaak goedkoper, maar weer wel tegen mijn ecologische voetafdruk-principes.

Toch triest dat een brief die begint met: “Tot mij wendde zich mijn cliënt…” zoveel meer effect heeft dan een redelijk appèl op gewoon fatsoen.
    Wanneer Apple in Europa wil verkopen, moet het zich aan de Europese wetten houden. En die hebben in dit geval nou eens lak aan wat ze in Cupertino aan bedrijfsprotocollen bedenken.

Bijdrager
    Sanjeev

Next day on-site garantie?
    Als je de volgende dag al problemen met de Mac hebt kun je het toch gewoon laten omruilen voor een gloednieuwe?
    Zo hoort dat in een winkel (werk zelf ook in een winkel) te gaan. Ik weet niet of dat online ook zo gaat.

Bijdrager
    mowat

Sanjeev ,

Ik denk dat men met “next day on-site garantie” toch iets heel anders bedoeld dan “als je de volgende dag al problemen enz” .

:wink:

m vr gr
    mowat

Bijdrager
    bugboy

Ik heb zakelijk een Dell laptop en daar heb ik voor nog geen 300 euro een 3 jaar “next day on site” garantie. Die heb ik een keer moeten aanspreken en de volgende dag stond er een mannetje op de stoep om het mainboard om te schroeven. Heeft mij vrijwel geen tijd gekost (een keer bellen en de man ophalen/wegbrengen bij de receptie). Even op en neer rijden naar een Apple winkel kost mij een paar uur (en dus flink geld).

Ik snap ook niet dat Apple dat niet heeft. Dell heeft het wel en besteed het gewoon uit. Daar kunnen ze zelf nog wat aan verdienen en je kunt je beter verkopen op de zakelijke markt, waar support echt telt.

Blijkbaar gebruikt hier niemand zijn Apple voor kritisch zakelijk gebruik. Even een 2-de hands scoren is natuurlijk geen serieuze optie. Een 15″ MBP unibody is een duur ding en daar koop je als zelfstandige geen spare van. Voorlopig blijf ik voor zakelijk gebruik dus maar bij Dell. Jammer, want de MBP bevalt me verder prima.

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet

Mag ik vragen wat die Dell laptop nieuw kost?

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.