12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Jaimie

[newbie] Waarom heeft mijn Powerbook maar …

Waarom heeft mijn Powerbook G4 15″ maar 167Mhz bussnelheid?
    Ik dacht juist dat een Powerbook een veel hogere bussnelheid had…
    Nu heb ik er wat intern geheugen bij geprikt, zit nu op 1gig.. maar hoeveel effect heeft die lage bussnelheid.. is dit iets wat ik kan veranderen? Bestaat er zoiets als een hardware upgrade om mijn bus sneller te krijgen? Ik produceer namelijk muziek op mijn Powerbook met Reason en Logic, ben sinds kort overgestapt van Windows naar Mac.. maar had nooit omkijken naar dit soort zaken.

Computernaam: PowerBook G4 15″
    Computermodel: PowerBook5,6
    Processortype: PowerPC G4 (1.2)
    Aantal processors: 1
    Processorsnelheid: 1.5 GHz
    L2-cache (per processor): 512 KB
    Geheugen: 1 GB
    Bussnelheid: 167 MHz
    Opstart-ROM-versie: 4.9.1f1
    Serienummer: W850596NRG3
    Sudden Motion Sensor:
    Status: Ingeschakeld
    -versie: 1.0

Bijdrager
    Nikita

Nope. Da’s inderdaad de min van de G4 processor. De G5 heeft een veel hogere bussnelheid, maar trekt ook weer zoveel stroom dat ‘ie niet geschikt is voor in een laptop. (mede) Daarom is Apple overgegaan naar Intel voor de nieuwe processors.
    Ik denk overigens niet dat je nou zulke grote problemen gaat krijgen door de lagere bussnelheid. Qua snelheid is het zakie toch nog te vergelijken met een Pentium 4 op 2+ Ghz naar mijn ervaring…

Bijdrager
    klaus

Als toevoeging op nikita, je kunt dus niet je systeembus gaan verhogen, door een of andere upgrade.
    Maar je powerbook zal (mits genoeg geheugen) echt wel voldoende zijn voor hetgeen je doet, aangezien vele artisten on stage hun powerbooks gebruiken.

Bijdrager
    Almerrrrr

De configuratie die je hebt is daar echt meer dan genoeg voor snellere powerbooks processors zijn er niet.

Bijdrager
    midas
    ”Almerrrrr”

De configuratie die je hebt is daar echt meer dan genoeg voor snellere powerbooks processors zijn er niet.

klopt, of je koopt een macbook, die heeft 667MHZ

Bijdrager
    Jaimie

cool:)
    thanks voor de geruststelling!

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik werk wel nog vaak met een G3 Beige met G4 ZIF en die heeft slechts een bus speed van 66 MHz. Het is te zien, waarvoor je je Mac wilt gebruiken. Alles is relatief.

Bijdrager
    tiny

Ik weet niet waar je zit maar er zit vast wel een goede dealer bij je in de buurt. In Uitgeest zit bijvoorbeeld MacSupport. Hubert Jan is daar iemand die erg veel van muziek op de Mac weet. Hij kan je precies vertellen hoe je je Mac kunt tweaken zodat je er optimaal gebruik van kan maken. Jouw Powebook zou idd zeker genoeg moeten zijn om muziek mee te maken. De bussnelheid is slechts één van de factoren…

Bijdrager
    boerke

waar maak je je zorgen over?
    Doet je software het niet?
    Kan jij sneller op je Keyboard spelen dan de computer het kan bijhouden?
    Zoja, dan is er een probleem…
    Zoniet… who cares about bussnelheid….

Bijdrager
    sypie

Busfabriek waar ik werkte, die “cared about that”. Bussen mochten niet harder dan 90 km/uur kunnen. Behalve de nieuwe bus voor Beatrix, die is opgevoerd tot 130 km/uur:D

Zo, dat is maar weer even gezegd…

Nu weer :sotp: ?

Bijdrager
    KR1275

Komt nog bij dat uit mijn ervaring de G4 de meest stabiele processor is geweest, die Apple ooit heeft gebruikt (geen ervaring met Intel overigens). Daar kan de G5 niet tegenop.

Moderator
    unSOUND

Een trager moederbord wordt vaak gecompenseerd met extra cache, waardoor het verschil nauwelijks opvalt. Toen ik mijn G5 naast de G4 van mijn broer zette bleek al dat het enige verschil gewoon die extra mhz-en waren die de G5 had, de snellere FSB maakte geen verschil. Later bleek ook dat de G4 een speciale cache heeft ( niet de l2 cache ) om de tragere FSB op te vangen.

Een computer is een geheel… staar je dus NOOIT gek op de specs van 1 enkel onderdeel.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.